Gå til innhold

Greit at barna spiser sand i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg hentet i dag satt datteren min på 1,5 år og spiste sand rett fra sandkassa.  Den ansatte stod å så på. Det var kun 2 barn igjen ved henting og en ansatt passet dem... 

Jeg sa ingenting,  annet enn å bemerke "Oi, X har du spist sand?" Den ansatte bare ristet litt på skuldrene og sa jaja.  

Jeg synes ikke det er greit, men sa ingenting jeg hadde dårlig samvittighet i utgangspunktet fordi jeg hentet en halvtime før stengetid. 

Hva tenker dere? Er det greit at unger 1,5 år spiser sand? 

Anonymkode: aaa97...656

Gjest DramaTheLama
Skrevet

Åt hun kilovis - ikke greit. Begrenset mengde - hadde ikke brydd meg.

Skrevet

Store mengder sand, ikke greit men å ta en liten smak i den alderen er ganske vanlig. Etterhvert finner barnet ut at dette var jo ikke så godt å vil stoppe med det. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da jeg hentet i dag satt datteren min på 1,5 år og spiste sand rett fra sandkassa.  Den ansatte stod å så på. Det var kun 2 barn igjen ved henting og en ansatt passet dem... 

Jeg sa ingenting,  annet enn å bemerke "Oi, X har du spist sand?" Den ansatte bare ristet litt på skuldrene og sa jaja.  

Jeg synes ikke det er greit, men sa ingenting jeg hadde dårlig samvittighet i utgangspunktet fordi jeg hentet en halvtime før stengetid. 

Å herregud...

Anonymkode: 79866...355

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Unger har ikke vondt av å få litt sand i munnen, jeg er mest forferdet over at du skal ha dårlig samvittighet over å hente en halvtime før stengetid.

• Liker 13
Skrevet

Helt greit. Godt for immunforsvaret og en del av det å være barn. 

Anonymkode: bc6f7...316

• Liker 8
Skrevet

Helt ok

Anonymkode: 56125...304

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

er ikke no farlig

• Liker 3
Skrevet

Det går fint

• Liker 2
Skrevet

Det var nok ikke den første gangen. Eller den siste. Alle barn spiser sand, det er uunngåelig.

• Liker 10
Skrevet
Momma skrev (17 minutter siden):

Unger har ikke vondt av å få litt sand i munnen, jeg er mest forferdet over at du skal ha dårlig samvittighet over å hente en halvtime før stengetid.

Det her😅 De får betalt for den siste halvtimen også

Anonymkode: 42c93...05c

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig bra, styrker immunforsvaret 💪

Anonymkode: 45700...c7a

• Liker 4
Skrevet

Det er næring i sand, kattebæsj og gode greier.. 

Anonymkode: 89f44...5b8

• Liker 3
Skrevet

Hva skal vi gjøre da? Teipe igjen munnen deres med gaffateip? Noen barn spiser sand og er umulige å stoppe.

Anonymkode: a171d...da1

• Liker 8
Skrevet

Sand er ikke farlig. Hadde det vært farlig, hadde det vært forbudt å ha i barnehagen.

Alle barn "spiser" sand i den alderen. Det er naturlig for barns utvikling å undersøke noe ved å smake på det. Å prøve å forhindre sandspising blir nesten naturstridig. Mennesker er skapt sånn.

Forresten så skriver jeg "spiser" med anførselstegn fordi jeg aldri har sett et barn SPISE sand. De tar det i munnen, smaker litt på det og spytter mesteparten ut igjen slik at det blir liggende utover fjeset. De svelger ikke ned munnfuller med sand.

Å stoppe småbarn fra å smake på sanden er like vanskelig som å forhindre dem i å bite på inneleker.

Så jeg ville tatt det helt med ro.

Hilsen barnehageansatt :) 

Anonymkode: e7ab3...f5f

• Liker 15
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 20.07):

Jobber på småbarnsavdeling, og syntes ikke det er greit at barna spiser sand. For små barn så kan de faktisk få det i halsen, streve med å puste, en mindre stein som følger med osv.

Men det fort gjort at et barn tar seg en spadefull mens man er opptatt med andre barn, men ser jeg det, så stopper jeg det såklart.

Anonymkode: 43624...972

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor hadde du dårlig samvittighet for at du hentet halvtime før de stengte?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 20.07):

Det er helt normalt🙂 noen barn drikker sølevann også, og de er ofte veldig friske også🙂 Samme med de barna som alltid mangler alt av klær, de er sjelden syke🙂 Men om det er greit at de spiser sand? Er iallefall tydeligvis ikke farlig siden de fleste småbarn gjør det i en eller annen grad.

Skrevet

Når den ansatte står å ser på og det kun er to barn kan man forvente at de gjør noe. Jeg merker det alltid på bleiene når han har spist sand, fordi jeg ser den fordøyde sanda... 

Anonymkode: 49ad7...3c1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...