Gå til innhold

Rapportert stjålet vare dukket plutselig opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en postpakke som aldri kom frem til meg. Jeg kontaktet nettbutikken og de sendte meg en ny. En uke senere kom en nabo og leverte pakken. Han hadde fått den ved en feiltakelse.

Hva gjør jeg? Er jeg forpliktet til å gi den tilbake? Hva skjer hvis du selger den eller beholder den? Jeg er bare redd for at jeg skulle få juridiske konsekvenser, fordi det pakken ble rapportert stjålet/tapt. Alle råd vil være nyttige!

Anonymkode: f7ec8...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sender en mail til selskapet du har bestilt for, og forklarer hva som skjedde. Samt hører om hva du skal gjøre. Sannsynligvis sier de bare "behold begge". 

Anonymkode: 2f24f...fb1

• Liker 17
Skrevet

Kan du ikke bare ta kontakt med nettbutikken og informere om hva som har skjedd? Så sender du den siste du fikk tilbake🤷‍♀️

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er en vanskelig problemstilling. Som de over sier, si ifra til nettbutikken at den dukket opp senere av en nabo og spør hva du gjør? 🤔

Anonymkode: eef41...7ae

• Liker 10
Skrevet

For min egen samvittighets skyld hadde jeg skrevet til firmaet og fortalt at jeg har fått dobbelt opp, og spurt om hva de mener jeg burde gjøre. Det er en god sjanse for at de sier du skal beholde varen, ev. at de betaler porto tilbake.

Men hvis samvittigheten uansett er god/man driter i slikt, så kan du bare holde tyst. 

Anonymkode: 2a593...7f6

Skrevet

Det spørs nok verdien på varen, men ønsker de den tilbake er det bare kreve at det betaler for det. Fått tilsendt feil vare noen ganger, og da får jeg bare beskjed om at jeg kan beholde det eller kaste det. Det er jo ikke akkurat vits betale masse i frakt om varen er verdt mindre en frakta omtrent. 

Anonymkode: 9c6e7...1e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sender en mail til selskapet du har bestilt for, og forklarer hva som skjedde. Samt hører om hva du skal gjøre. Sannsynligvis sier de bare "behold begge". 

Wilma89 skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke bare ta kontakt med nettbutikken og informere om hva som har skjedd? Så sender du den siste du fikk tilbake🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke at dette er en vanskelig problemstilling. Som de over sier, si ifra til nettbutikken at den dukket opp senere av en nabo og spør hva du gjør? 🤔

Anonymkode: eef41...7ae

Men jeg rapporterte den stjålet. Jeg er redd for juridiske ramifikasjoner 😞 Vil det ikke være best å ikke kontakte nettbutikken, og heller kvitte seg med varen? 

Skrevet

Det gjør meg godt å være ærlig på sånne ting. En gang fikk jeg to snusbokser samtidig fra automaten, mens jeg bare hadde betalt for en. Jeg leverte den i kassa, og kunne gå ut av dørene med et smil. Neida, Norgesgruppen trenger absolutt ikke pengene, men følte likevel det var dagens gode gjerning.

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men jeg rapporterte den stjålet. Jeg er redd for juridiske ramifikasjoner 😞 Vil det ikke være best å ikke kontakte nettbutikken, og heller kvitte seg med varen? 

Hva skal du oppnå med å kvitte deg med varen? Jeg synes det høres ut som en ærlig "feil", egentlig ingen feil fra din side overhodet.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ta pakken og holde kjeft. Nettbutikken har allerede glemt deg, du blir ikke tatt.

Men det beste er jo om du sier ifra til nettbutikken. Du får sikkert beholde den.

Skrevet

Du kontakter selvfølgelig nettbutikken og forklarer hva som har skjedd. Jeg skjønner hverken at det er noe å lure på eller hvorfor du trenger å gjøre det til en stor greie. Det er ikke noe usedvanlig som har skjedd, og ingen vil mistenke deg for noe.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på hvor mye du betalte for varen. De bryr seg neppe om en vare til et par hundre kroner, den vil du sikkert få beholde. Det koster vel mer enn det smaker...

Jeg opplevde samme problemstilling (posten mistet den, men fant den igjen et par uker senere så jeg fikk den da), og jeg tok selvsagt kontakt med nettbutikken og la fram saken. Da fikk jeg beholde den nye varen. Det var en ting til 599 kr.

Jeg har også opplevd andre veien, at de ville ha varen returnert. Verdien på den var rett rundt 200 kr.

Jeg synes du skal ta kontakt med nettbutikken. Send en e-post og bli ferdig med saken.

Anonymkode: eae35...db4

• Liker 1
Skrevet

Det har skjedd meg et par ganger også. Pakke som aldri kom, men plutselig dukket opp etter mange uker, etter at jeg hadde fått erstatningsvare tilsendt. Den ene gangen var det Zalando. Sendte de en epost og forklarte at pakken nå var dukket opp omsider, og at jeg ikke trengte to stk av hver av de klesplaggene. De bare ba meg om å returnere pakken, det er jo fraktfritt uansett hos dem, så det gjorde jeg.

Den andre var noen kabler jeg hadde bestilt, og pakken kom aldri. Fikk en pakke med nye, og så dukket den første opp. Da jeg rapporterte dette via epost, ba de meg bare om å beholde den. Det ville koste for mye å betale retur for den, det var ingen dyr vare.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville også rapportert pakken som stjålet/borte om den ikke dukket opp, har skjedd før at ting er borte. Jeg gjorde det en gang, men ringte bare inn når pakken tilfeldigvis dukket opp. Sia det bare var noen klær til maks 500, og det ville blitt dyrere sende dem tilbake fikk jeg bare beholde det. 

Anonymkode: 9c6e7...1e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det har jeg da gjort mange, mange ganger.

De som leverer er håpløse. På sitt mest imponerende presterte de å legge den på et søppelspann i paralellgata. 

Når jeg har fått melding om "mottatt", og den ikke er utenfor, da rapporterer jeg umiddelbart. Får så en ny vare. Dukker den opp gir jeg beskjed. I 80% av tilfellene sier de "bare behold". 

• Liker 1
Skrevet

Dette er en veldig vanlig situasjon og ingenting du trenger å bekymre deg for. Kontakt nettbutikken, si at en nabo kom med pakken din, og spør hvordan dere skal løse dette. Hvis varen ikke er så dyr, er det stor sjanse for at du får beholde den. Alternativt sender nettbutikken deg en returetikett. Du skal ikke under noen omstendighet betale noe eller gjøre noe særlig ekstra for å ordne opp i dette. Det var ikke din feil, men et helt vanlig uhell som skjer til stadighet.

Anonymkode: 5fd12...5be

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (14 timer siden):

Det har skjedd meg et par ganger også. Pakke som aldri kom, men plutselig dukket opp etter mange uker, etter at jeg hadde fått erstatningsvare tilsendt. Den ene gangen var det Zalando. Sendte de en epost og forklarte at pakken nå var dukket opp omsider, og at jeg ikke trengte to stk av hver av de klesplaggene. De bare ba meg om å returnere pakken, det er jo fraktfritt uansett hos dem, så det gjorde jeg.

Den andre var noen kabler jeg hadde bestilt, og pakken kom aldri. Fikk en pakke med nye, og så dukket den første opp. Da jeg rapporterte dette via epost, ba de meg bare om å beholde den. Det ville koste for mye å betale retur for den, det var ingen dyr vare.

Den eventuelle returen burde vel transportøren i slike tilfeller ta på sin kappe?

Jeg kan tenke meg at det kanskje også i tillegg til det du skrev kan være andre grunner til at nettbutikker i noen slike tilfeller ber kunden om å beholde varen(e):

Varene er vanligvis forsikret under transporten, og transportøren betaler erstatning til nettbutikken når varer kommer bort (eller blir skadet) under transporten. Hvis nettbutikken allerede har reklamert til transportøren angående forsvunnet sending og transportøren utbetaler erstatning til nettbutikken, blir det ekstra papirarbeid for nettbutikken å varsle transportøren om at pakken dukket opp og ekstra papirarbeid å betale tilbake penger til transportøren (og eventuelt skrive til transportøren angående betaling av returfrakten og eventuelle andre kostnader som nettbutikken har pga denne saken).

Anonymkode: 94607...e2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den eventuelle returen burde vel transportøren i slike tilfeller ta på sin kappe?

Jeg kan tenke meg at det kanskje også i tillegg til det du skrev kan være andre grunner til at nettbutikker i noen slike tilfeller ber kunden om å beholde varen(e):

Varene er vanligvis forsikret under transporten, og transportøren betaler erstatning til nettbutikken når varer kommer bort (eller blir skadet) under transporten. Hvis nettbutikken allerede har reklamert til transportøren angående forsvunnet sending og transportøren utbetaler erstatning til nettbutikken, blir det ekstra papirarbeid for nettbutikken å varsle transportøren om at pakken dukket opp og ekstra papirarbeid å betale tilbake penger til transportøren (og eventuelt skrive til transportøren angående betaling av returfrakten og eventuelle andre kostnader som nettbutikken har pga denne saken).

Ja, det var det jeg mente. Det ville kostet for mye å betale retur for en så billig vare for firmaet, så det var ingen vits å be meg returnere den. Vinningen gikk opp i spinningen, kan du si.

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Du får ikke noe trøbbel for det, nei. Det skjer stadig vekk at pakker som er meldt stjålet dukker opp likevel. Bare skriv en e-post til dem, forklar hva som har skjedd og spør hva du skal gjøre.

Anonymkode: 4af9a...a35

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Ja, det var det jeg mente. Det ville kostet for mye å betale retur for en så billig vare for firmaet, så det var ingen vits å be meg returnere den. Vinningen gikk opp i spinningen, kan du si.

Jeg forstår :) Da er vi enige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...