Gå til innhold

Får ikke lån med 1,6 millioner i egenkapital.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntekt på 260 000 i året og egenkapital på 1,6. Banken mener at jeg bare kan betjene et lån på 2500 i måneden? Jeg betaler over ti her jeg bor nå og har 6 tusen etter at alt er betalt. Klarer meg ypperlig på det. 

Men banken mener jeg ikke kan ha fellesutgifter i tillegg, da går lånet ned til 80 tusen liksom. Mens jeg kan få 750 tusen om jeg ikke har fellesutgifter. Får jo ikke bolig for det og kan heller ikke kjøpe borettslagleilighet når det er slik. Flere som sliter?

Anonymkode: 277bd...7a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter vesentlig mer enn som så, da jeg ikke klarer å spare noe som helst egenkapital. Du har vært ufattelig dyktig som har klart å spare 1,6 millioner med 260k i årsinntekt!! Fortsett å spare, så kan du snart kjøpe uten å låne noe som helst.

Anonymkode: 7ac60...23e

• Liker 7
Skrevet

Du kan sjekke med ulike banker. Vis dem budsjettet ditt. 

• Liker 4
Skrevet

Jobber du fulltid? Har du utsikter til en bedre inntekt?

Anonymkode: f38c3...c2f

• Liker 1
Skrevet
Hanna! skrev (Akkurat nå):

Du kan sjekke med ulike banker. Vis dem budsjettet ditt. 

Har gjort det, men uansett om jeg endrer på forbruk så endrer ikke lånebeløpet seg uansett hvor jeg prøver.

Skrevet

Egenkapitalen hjelper det bare et stykke, betjeningsevne har jo ingenting med egenkapital å gjøre. 

Anonymkode: 0509e...d7c

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter vesentlig mer enn som så, da jeg ikke klarer å spare noe som helst egenkapital. Du har vært ufattelig dyktig som har klart å spare 1,6 millioner med 260k i årsinntekt!! Fortsett å spare, så kan du snart kjøpe uten å låne noe som helst.

Anonymkode: 7ac60...23e

Ja det er etter jeg jobbet, er ufør nå. Og ingen sjanse å spare nok , siden boligprisene øker mer enn jeg klarer å spare

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Egenkapitalen hjelper det bare et stykke, betjeningsevne har jo ingenting med egenkapital å gjøre. 

Anonymkode: 0509e...d7c

Ja det er hverdagsøkonomien som ødelegger, men jeg vet jo at jeg kan betjene et lån på iallefall 9 tusen i måneden. Betaler husleie på ti nå og strøm og telefon i tillegg. Internett og tv er inkludert i husleien.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er etter jeg jobbet, er ufør nå. Og ingen sjanse å spare nok , siden boligprisene øker mer enn jeg klarer å spare

Har du prøvd husbanken? 

Anonymkode: b3667...be7

• Liker 7
Skrevet

Har samme problem. 1,2 i egenkapital, 460.000 i årslønn - men fordi jeg har 2 barn og en ufør samboer får vi ikke lån da de mener alt jeg tjener skal gå til å dekke forbruk. Betaler 14000 i leie og sparer 3000 i måneden. Husbanken sier jeg tjener for mye.

Anonymkode: 43744...6e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du prøvd husbanken? 

Anonymkode: b3667...be7

Avslag på grunn av for høy egenkapital.Straffer seg å ha jobbet før tydeligvis.

Har samme problem. 1,2 i egenkapital, 460.000 i årslønn - men fordi jeg har 2 barn og en ufør samboer får vi ikke lån da de mener alt jeg tjener skal gå til å dekke forbruk. Betaler 14000 i leie og sparer 3000 i måneden. Husbanken sier jeg tjener for mye.

Ja er forbruket her og, jeg bruker jo ikke halvparten.

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Avslag på grunn av for høy egenkapital.Straffer seg å ha jobbet før tydeligvis.

Ja er forbruket her og, jeg bruker jo ikke halvparten.

Ja det er håpløst. Har vist de budsjett over tid...(3 år) men de vil ikke ta hensyn til det. Spurte om vi ikke kunne få låne 300.000 over 30 år på siste avslag, men nei det var ikke forsvarlig (1100kr per måned). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er håpløst. Har vist de budsjett over tid...(3 år) men de vil ikke ta hensyn til det. Spurte om vi ikke kunne få låne 300.000 over 30 år på siste avslag, men nei det var ikke forsvarlig (1100kr per måned). 

Boligpolitikken er nødt å endre seg, det her er sykt. Flere og flere har ikke råd til bolig. Har eid bolig før og ikke noe problem å få lån , alenemor med tre barn. Men nå er det umulig!

• Liker 3
Skrevet

Det er betalingsevne som til syvende og sist bestemmer hva du kan ha i lån, ikke egenkapital. Men det er jo bare å forsøke flere banker, evt får en medlåntaker. 

Anonymkode: 8c5ff...e4a

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har de blitt veldig mye strengere de siste årene? Jeg fikk 1 mill. i lån som alenemor til én med 500.000 i EK, dette var midt under finanskrisa i 2008 (ingen medlåntaker) og man fikk en bolig i Oslo for 1,6 mill. Nå tjener jeg 550.000 og har 2,3 mill. i lån samt 350.000 i fellesgjeld og studielån. EK på 1,5 mill. Alenemor til to. Mottar ikke bidrag, men får to barnetrygder, samme som dere vil jeg tro.

EK er gevinst fra boligsalg og forskudd på arv. Ved siden av eier jeg en hytte (kjøpt for fri EK i leiligheten), men ikke noe av lånet har sikkerhet i den. Jeg har i tillegg rammelån slik at jeg kan betale ned som jeg vil.

Har lån i Landkreditt bank, første gang fikk jeg i Handelsbanken og Fornebubanken (byttet fra siste til første pga. ansattavtale med jobben). Mulig Landkreditt har vært greie fordi jeg har fått både min eks og min mor til å bruke dem 😄 Jeg antar at samlet inntekt for dere to er høyere enn 550.000 i året? Selvfølgelig er det dyrere med to voksne, men ikke  mye dyrere når begge er vant til å leve nøkternt. 

Anonymkode: 4b534...6a7

Skrevet

Du må nok bare spare de 6k i mnd, og bruk stemmen din i høst! Hvor gammel er du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan jo spørre den/de bankene om hvordan de da tror du skal kunne betjene husleie på det private markedet. 

Anonymkode: d855c...49b

• Liker 1
Skrevet

Du trenger jo ikke låne noe, får fint ett hus på landet til 1,6. 

Anonymkode: 8d220...b8c

• Liker 1
Skrevet

Da må hen ha bil. Det har hen ikke råd til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke bil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...