AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Om man leier i en kjeller leilighet i en enebolig, og huset brenner ned (elektrisk ect), hva skjer med leietakeren da? og man ikke har innboforsikring, men huseieren har det Er huseieren pliktig til å finne midlertidig bosted til meg? Er ikke det litt drøyt, da de selv ikke har et sted å bo? Anonymkode: f940c...2d7
Lea Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Jeg har min egen innboforsikring sånn i tilfelle brann ol. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 At boligen er brent ned anses som en mangel, og utleier har plikt til å fikse opp i mangler så lenge kontrakten gjelder. Anonymkode: 87656...7ba 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Men innboet tror jeg du må forsikre selv. Anonymkode: 22736...a3d 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Lea skrev (2 minutter siden): Jeg har min egen innboforsikring sånn i tilfelle brann ol. Ja det er det smarte 😅 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At boligen er brent ned anses som en mangel, og utleier har plikt til å fikse opp i mangler så lenge kontrakten gjelder. Anonymkode: 87656...7ba Er det så strengt altså?? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men innboet tror jeg du må forsikre selv. Anonymkode: 22736...a3d Ja, tenkte bare på selve bosted 😅 skjønner at tingene går tapt ts Anonymkode: f940c...2d7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At boligen er brent ned anses som en mangel, og utleier har plikt til å fikse opp i mangler så lenge kontrakten gjelder. Anonymkode: 87656...7ba Ikke nødvendigvis: Oppfyllelse vil ikke kunne kreves hvis dette er umulig. Det avgjørende på dette punktet, er om utleier påføres urimelige ulemper eller kostnader ved oppfyllelsen. Etter en brann vil dette ofte kunne være tilfelle. Hentet herfra: https://boligmentoren.no/rettigheter-plikter-nar-utleieleiligheten-brenner/ Anonymkode: 488c4...2cc 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke nødvendigvis: Oppfyllelse vil ikke kunne kreves hvis dette er umulig. Det avgjørende på dette punktet, er om utleier påføres urimelige ulemper eller kostnader ved oppfyllelsen. Etter en brann vil dette ofte kunne være tilfelle. Hentet herfra: https://boligmentoren.no/rettigheter-plikter-nar-utleieleiligheten-brenner/ Anonymkode: 488c4...2cc Åååja okei. Men hvor skulle jeg bodd da? 🙈 kan kommunen hjelpe til de første døgnene? ts Anonymkode: f940c...2d7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 Maskopi skrev (4 minutter siden): Du må ha egen innboforsikring Ja jeg vet, men det er ikke problemstillingen jeg legger frem her 😅 ts Anonymkode: f940c...2d7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 Har du planer om å tenne på boligen? Anonymkode: 43139...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 Du må finne og betale et sted å bo selv, om det ikke er inndekket i forsikringen. Anonymkode: f2448...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du planer om å tenne på boligen? Anonymkode: 43139...0f3 Hahahah nei. Jeg leier av familie, men boligen er gammel og ganske tørr. Bare tenkte, hva hvis. Er for tiden på sosial stønad og har ikke innboforsikring for tiden. Det blåser kraftig her i kveld og mange har mistet strømmen. Så da helt random begynte jeg å tenke på det. Er bare nysgjerrig ts Anonymkode: f940c...2d7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må finne og betale et sted å bo selv, om det ikke er inndekket i forsikringen. Anonymkode: f2448...bf1 Åja okei 🙈 ts Anonymkode: f940c...2d7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ikke nødvendigvis: Oppfyllelse vil ikke kunne kreves hvis dette er umulig. Det avgjørende på dette punktet, er om utleier påføres urimelige ulemper eller kostnader ved oppfyllelsen. Etter en brann vil dette ofte kunne være tilfelle. Hentet herfra: https://boligmentoren.no/rettigheter-plikter-nar-utleieleiligheten-brenner/ Anonymkode: 488c4...2cc Umulig vil være å fikse boligen i løpet av en uke. Urimelig her vil være kostnadene for å bygge opp igjen boligen. Å skaffe leietaker erstatningsbolig er ikke det. Anonymkode: 87656...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Åååja okei. Men hvor skulle jeg bodd da? 🙈 kan kommunen hjelpe til de første døgnene? ts Anonymkode: f940c...2d7 kommunen kan hjelpe. kontakt NAV for nødbolig 😊 Anonymkode: d0fca...f06
GammelKaktus Skrevet 25. august 2021 #16 Skrevet 25. august 2021 Alle må ha innboforsikring, enten man leier eller eier. Hvis ikke er man rett og slett fucked om noe går galt. 6
Taluno Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 Kommunen hjelper ofte med å finne alternative og midlertidig bosteder, og innboforsikring dekker kostnadene. Om du ikke har innbo, så risikerer du måtte dekke midlertidig bolig selv. Innboforsikring vil også dekke en nødhjelppakke med tannbørste og klesskift og annet nødvendig for de første dagene. Kan være spesielt greit om man må evakuere i pysj... 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 En kollega har utleieleilighet i kjelleren som ble så skadet den ble ubeboelig. Husforsikringen dekket hotell for leietaker den tiden det tok å renovere utleiedelen og leieboers innboforsikring dekket innboet. Anonymkode: a3948...c24 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 19.11): Ja jeg vet, men det er ikke problemstillingen jeg legger frem her 😅 ts Anonymkode: f940c...2d7 Hvis du velger å ikke forsikre deg så er det ditt eget problem om du står uten plass å bo. Om huset brenner så frafaller din plikt til å betale husleie og huseier har selvfølgelig ingen plikt til å sørge for at du ikke har noen plass å bo. Du må rett og slett dekke bolig/hotell selv fram til du finner deg en ny plass å bo, sånn er det når man er så dum og ikke forsikrer seg. Anonymkode: ce8bd...15c 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): En kollega har utleieleilighet i kjelleren som ble så skadet den ble ubeboelig. Husforsikringen dekket hotell for leietaker den tiden det tok å renovere utleiedelen og leieboers innboforsikring dekket innboet. Anonymkode: a3948...c24 Dette må være et once in a lifetime prima forsikringsselskap eller bare bulletin, for nå har jeg jobbet med forsikring i 7 år og jeg har aldri vært bort i et selskap som dekker bolig for leietaker på huseiers forsikring. Ingen forsikringsselskap i Norge dekker noen utenfor husstanden, det har isåfall blitt dekket av leiers forsikring. Anonymkode: ce8bd...15c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå