Gå til innhold

Covid19- vaksine + amming

Traveller

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er helsepersonell som fikk tilbud tidlig i år om å ta vaksine, har foreløpig satt det på vent pga at jeg ammer barnet mitt. (Ønsker ikke kommentarer på at vaksinen ikke skader barnet etc., dette er et standpunkt jeg har tatt). Arbeidsplassen min krever nå at jeg går med to munnbind og visir konstant fra jeg kommer på jobb til jeg går hjem, 8t daglig. Dette blir ekstremt tett og skaper forferdelig hodepine da jeg føler jeg ikke får puste. De sier at om jeg ikke vaksinerer meg NÅ (!!), kommer de til å fjerne meg fra posisjonen min hvor jeg er i kontakt med pasienter, til annet område hvor jeg må vaske klær. Kan de gjøre dette, eventuelt hvordan ville du håndtert situasjonen? Jeg gjør ellers en bra jobb som de er fornøyd med, og jeg trives godt i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du direkte pasientkontakt kan de omplassere deg ja. Det er forøvrig trygt å vaksinere deg. Du går med skyhøy risiko for deg selv uvaksinert. Dobbelt munnbind har ingenting for seg. Visir beskytter deg mot dråper, så det er greit. Jobben forsøker å beskytte deg som uvaksinert, så de gjør en god jobb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traveller said:

Hei. Jeg er helsepersonell som fikk tilbud tidlig i år om å ta vaksine, har foreløpig satt det på vent pga at jeg ammer barnet mitt. (Ønsker ikke kommentarer på at vaksinen ikke skader barnet etc., dette er et standpunkt jeg har tatt). Arbeidsplassen min krever nå at jeg går med to munnbind og visir konstant fra jeg kommer på jobb til jeg går hjem, 8t daglig. Dette blir ekstremt tett og skaper forferdelig hodepine da jeg føler jeg ikke får puste. De sier at om jeg ikke vaksinerer meg NÅ (!!), kommer de til å fjerne meg fra posisjonen min hvor jeg er i kontakt med pasienter, til annet område hvor jeg må vaske klær. Kan de gjøre dette, eventuelt hvordan ville du håndtert situasjonen? Jeg gjør ellers en bra jobb som de er fornøyd med, og jeg trives godt i jobben.

Ja, det kan de.

Jeg ser du ikke vil ha kommentarer om hvordan vaksinen påvirker amming - men det er vanskelig å ikke spørre hvorfor du tror dette er farlig....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke høre dette, så du kan se bort fra det jeg skriver om du ønsker. Det kan jo hende noen andre leser her også.

Jeg ble anbefalt å vaksinere meg under svineinfluensa fordi jeg hadde baby. Det ville redusere risikoen for å smitte barnet samt antistoffer fungerer som kortvarig beskytte for babyen. Jeg har ikke angret en dag.

Ellers kan de gjøre dette og det er sannsynligvis lurt også. Du ønsker da ikke å påføre barnet risikoen ved smitte? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheTrollHunter skrev (13 minutter siden):

Har du direkte pasientkontakt kan de omplassere deg ja. Det er forøvrig trygt å vaksinere deg. Du går med skyhøy risiko for deg selv uvaksinert. Dobbelt munnbind har ingenting for seg. Visir beskytter deg mot dråper, så det er greit. Jobben forsøker å beskytte deg som uvaksinert, så de gjør en god jobb

Skrev det ikke klart nok, for å presisere; Har ikke direkte pasient-kontakt, i de få tilfellene jeg assisterer bruker vi fra før av munnbind og visir, men nå må jeg ha det på konstant gjennom hele dagen, også når jeg utfører arbeidsoppgaver hvor jeg ikke er i nærheten av pasienter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal anmelde arbeidsgiver for mishandling og overgrep. Det er umenneskelig å påtvinge noen å bruke munnbind, frarøve deg oksygen og påføre deg hodepine. Jeg har vært i forhold med psykopater som har behandlet meg bedre enn dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Traveller said:

Skrev det ikke klart nok, for å presisere; Har ikke direkte pasient-kontakt, i de få tilfellene jeg assisterer bruker vi fra før av munnbind og visir, men nå må jeg ha det på konstant gjennom hele dagen, også når jeg utfører arbeidsoppgaver hvor jeg ikke er i nærheten av pasienter. 

For din sikkerhet bør du bruke munnbind og visir så du ikke blir smittet, da du ikke er beskyttet. Vil tro jobben gjør det rette. Men du kan alltids snakke med TV på arbeidsplassen din, evt verneombudet. Så finner dere nok en løsning

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (27 minutter siden):

Ja, det kan de.

Jeg ser du ikke vil ha kommentarer om hvordan vaksinen påvirker amming - men det er vanskelig å ikke spørre hvorfor du tror dette er farlig....

Helt til jeg ser vitenskapelig forskning på at det IKKE er farlig velger jeg å avvente. Eventuelle langtidsbivirkninger vet man ingenting om, jeg har blitt anbefalt av legen min å vente, og jeg tenker også det er en grunn til at visse andre land ikke vaksinerer ammende, nettopp fordi det er usikkert. Kan jo også være helt ufarlig, men jeg gambler ikke med sønnen min sitt liv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheTrollHunter skrev (4 minutter siden):

For din sikkerhet bør du bruke munnbind og visir så du ikke blir smittet, da du ikke er beskyttet. Vil tro jobben gjør det rette. Men du kan alltids snakke med TV på arbeidsplassen din, evt verneombudet. Så finner dere nok en løsning

Du mener det er lurt å la være å puste oksygen i 8 timer hver dag. Hva med risiko for å pådra seg hjerneskade pga kvelning. Høres ut som et fantastisk arbeidsmiljø inni den habitten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jhaawk said:

Du mener det er lurt å la være å puste oksygen i 8 timer hver dag. Hva med risiko for å pådra seg hjerneskade pga kvelning. Høres ut som et fantastisk arbeidsmiljø inni den habitten.

Den risikoen er lik 0 %.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Traveller said:

Helt til jeg ser vitenskapelig forskning på at det IKKE er farlig velger jeg å avvente. Eventuelle langtidsbivirkninger vet man ingenting om, jeg har blitt anbefalt av legen min å vente, og jeg tenker også det er en grunn til at visse andre land ikke vaksinerer ammende, nettopp fordi det er usikkert. Kan jo også være helt ufarlig, men jeg gambler ikke med sønnen min sitt liv.

Har du også fått denne anbefalingen etter de nye retningslinjene fra FHI?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Kamilla25 said:

Til alle som surmuler her; Jeg fikk samme beskjed fra min lege. Vent til du ikke ammer lenger. 

Men da gir legen din dårlige råd.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kamilla25 said:

Er du lege?

Der er vedkommende sikker ikke. Men jeg synes ikke akkurat der er så kontroversielt å mene at en lege som går mot nasjonale råd ikke gir de beste rådene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, Kamilla25 said:

Til alle som surmuler her; Jeg fikk samme beskjed fra min lege. Vent til du ikke ammer lenger. 

Ville ikke kalt det surmuling. Heller matt av den irrasjonelle logikken til deg og andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, gjest:) said:

Men da gir legen din dårlige råd.

21 minutter siden, Kamilla25 said:

Er du lege?

Det er en del leger her, men de fleste vegrer seg for å ta del i slike nettdebatter. Du kan ikke vite det, for det er ikke lov å signere med yrkestittel.

Jeg slutter meg til at det er et dårlig råd. Det er ingen ting som peker i retning av at amming i perioden rundt immunisering har negativ effekt. Snarere tvert i mot.

Det er forøvrig sterkt varierende kunnskapsnivå om aktuelle problemstillinger hos norske allmennleger. Dessverre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Robert Koch said:

Det er en del leger her, men de fleste vegrer seg for å ta del i slike nettdebatter. Du kan ikke vite det, for det er ikke lov å signere med yrkestittel.

Jeg slutter meg til at det er et dårlig råd. Det er ingen ting som peker i retning av at amming i perioden rundt immunisering har negativ effekt. Snarere tvert i mot.

Det er forøvrig sterkt varierende kunnskapsnivå om aktuelle problemstillinger hos norske allmennleger. Dessverre.

Nettopp! 

At man er lege betyr ikke at man vet bedre enn så og si alle fagmiljøer, som sier at vaksinen er trygg for ammende. 

Så dersom en lege anbefaler å la være å ta vaksinen utelukkende pga amming, så er det er dårlig råd.

Jeg er forøvrig ikke helsepersonell, (men jeg har f.eks forståelse av smittemodellering og medisinsk statistikk på et mye høyere nivå enn en gjennomsnittlig almennlege. )

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jhaawk said:

Du får FINT puste i en ansiktsmaske. Jobber selv med dette 8-10 timer. Gjort det siste 10 årene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...