Gå til innhold

Smitte på jobben. Men krever jeg går

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber innen renhold. Vært selv syk i to uker. Men tvungen på jobb pga negativ test. Nå er en annen nær kollega positiv for korona og vi har alle jobbet tett uten noe særlig bra smittevern. Så jeg spurte sjefen om ikke vi alle burde teste oss? Jeg er dårlig enda men hun beordret meg på jobb for min syke kollega. Da jeg hadde negativ test for to uker siden. 

Hva hadde dere tenkt ? 

Det er flere syke med symptomer som jobber og ikke tør å teste seg pga sjefen 

Anonymkode: bc378...978

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er vel vaksinert? 

Du skal forholde deg til nasjonale karantene- og testregler, samt lokale forskrifter. 

Anonymkode: 7d241...b81

Skrevet

Er du dårlig så melder du deg selvfølgelig syk og tar en ny test!

Anonymkode: 6a63a...ba2

• Liker 1
Skrevet

Uff, skjønner problemstillingen godt! Jeg ville testet meg, men samtidig så har du vel ikke stort alternativ enn å dra på jobb i morgen. Sjefen kan ikke gi faen i positiv test i hvert fall.

Anonymkode: 4e7d8...25f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff, skjønner problemstillingen godt! Jeg ville testet meg, men samtidig så har du vel ikke stort alternativ enn å dra på jobb i morgen. Sjefen kan ikke gi faen i positiv test i hvert fall.

Anonymkode: 4e7d8...25f

Ts er fremdeles dårlig, så ts skal selvfølgelig IKKE gå på jobb i morgen!

• Liker 2
Skrevet

Du melder deg syk og varsler Arbeidstilsynet om ukulturen på jobben din. Er du syk skal du ikke på jobb

Anonymkode: fbb49...c2f

• Liker 14
Skrevet

Du skal selvsagt ikke gå på jobb om du er syk, og en arbeidsleder har ingen rettighet til å fremsette slike krav. Det blir like dumt som om jeg sier til deg at du må gå å plukke et eple!

Men, jeg får litt følelsen av, og jeg kan gjerne ta feil altså, men at du kanskje fort er litt syk? At det er det at det er smitte på jobben som gjør at du ønsker å være borte? Nesten som at du leter etter en unnskyldning for å være borte fra jobb? 
Har du mye sykdom og fravær? Det kan godt være jeg tar feil, og i så fall beklager jeg. Men det er følelsen jeg sitter igjen med etter innlegget. 

Og du vet om du er borte fordi det er smitte på jobb, så er det ingen godkjent "unnskyldning" - her får dere ta ansvar for å ikke ha overholdt smittevern. Om du da velger å være hjemme, så er det på din regning. Du får jo ikke betalt for det.

• Liker 2
Skrevet
Baktusen skrev (3 minutter siden):

Du skal selvsagt ikke gå på jobb om du er syk, og en arbeidsleder har ingen rettighet til å fremsette slike krav. Det blir like dumt som om jeg sier til deg at du må gå å plukke et eple!

Men, jeg får litt følelsen av, og jeg kan gjerne ta feil altså, men at du kanskje fort er litt syk? At det er det at det er smitte på jobben som gjør at du ønsker å være borte? Nesten som at du leter etter en unnskyldning for å være borte fra jobb? 
Har du mye sykdom og fravær? Det kan godt være jeg tar feil, og i så fall beklager jeg. Men det er følelsen jeg sitter igjen med etter innlegget. 

Og du vet om du er borte fordi det er smitte på jobb, så er det ingen godkjent "unnskyldning" - her får dere ta ansvar for å ikke ha overholdt smittevern. Om du da velger å være hjemme, så er det på din regning. Du får jo ikke betalt for det.

Oi, du leste mye ut u fra et lite innlegg! Så fort du dømmer. Ikke bra. 

Anonymkode: 5a216...8eb

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jobber innen renhold. Vært selv syk i to uker. Men tvungen på jobb pga negativ test. Nå er en annen nær kollega positiv for korona og vi har alle jobbet tett uten noe særlig bra smittevern. Så jeg spurte sjefen om ikke vi alle burde teste oss? Jeg er dårlig enda men hun beordret meg på jobb for min syke kollega. Da jeg hadde negativ test for to uker siden. 

Hva hadde dere tenkt ? 

Det er flere syke med symptomer som jobber og ikke tør å teste seg pga sjefen 

Har du vært syk i 2 uker så har du vel sykmelding? Ingen kan bli beordret på jobb om du har sykmelding. Har du ikke dette så skal du selvsagt jobbe om det er din dag. Hvordan syk er du da siden du har negativ test? Og da har du vel eventuelt vært hos lege. 

Anonymkode: e4933...dbb

Skrevet
Baktusen skrev (3 timer siden):

Ts er syk, ts skal derfor IKKE på jobb under noen omstendigheter!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vært syk i 2 uker så har du vel sykmelding? Ingen kan bli beordret på jobb om du har sykmelding. Har du ikke dette så skal du selvsagt jobbe om det er din dag. Hvordan syk er du da siden du har negativ test? Og da har du vel eventuelt vært hos lege. 

Anonymkode: e4933...dbb

Hun har vært syk i to uker, tok negativ test i starten av disse to ukene og fikk da beskjed av sjefen om jobbe uansett sykdom, noe hun har gjort. 

Meld fra til Arbeidstilsynet, TS. Slik skal de ikke være, pandemi eller ikke. En sjef som skaper en fryktkultur der ansatte ikke tør hverken å teste seg, bli hjemme ved sykdom eller sykemelde seg, bør ikke være noens sjef. 

Anonymkode: b5a97...1d0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har vært syk i to uker, tok negativ test i starten av disse to ukene og fikk da beskjed av sjefen om jobbe uansett sykdom, noe hun har gjort. 

Meld fra til Arbeidstilsynet, TS. Slik skal de ikke være, pandemi eller ikke. En sjef som skaper en fryktkultur der ansatte ikke tør hverken å teste seg, bli hjemme ved sykdom eller sykemelde seg, bør ikke være noens sjef. 

Er litt redd for å få dårlig referanser om jeg klager?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er litt redd for å få dårlig referanser om jeg klager?

Det kan jo selvfølgelig skje, selv om det heller ikke er lov. Har du noen andre enn denne sjefen som kan være referanse for deg på denne arbeidsplassen? Er sjefen din forresten øverste sjef på denne arbeidsplassen, kommer disse holdningene eventuelt fra noen over vedkommende?

Skrevet

Det at dere jobber tett uten smittevern er uforståelig. Jeg er også renholder, på en skole. Vi er 6 stk. Er delt inn i 2 grupper. Gruppene får ikke være i nærkontakt med den andre gruppen. Dette for å unngå at alle blir satt i karantene. Er det ingen renholdere på jobb, så blir skolen stengt. Og det vil vi unngå

Anonymkode: 6c4c8...8b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...