Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HUsker med skrekk og gru at jeg sovnet flere ganger under amming med førstemann. Nå med nummer to skjer det sikkert enda mer, mtp. at man har to stykker å holde styr på! 

Hva er deres beste tips til å ikke sovne under amming om natta?

Anonymkode: 0fad0...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg står opp og setter meg i en stol for å amme om natta. Mest fordi jeg ikke får til å amme liggende, og det er lettere å gå inn på naborommet der jeg har alt jeg trenger hvis baby er urolig om natta. Men det gjør jo også at jeg ikke sovner. 

Anonymkode: f68c0...8fb

Skrevet

Hvorfor skal du ikke sove mens du ammer? 🤷‍♀️ Her nattammet jeg til 21 mnd, og sov sannsynligvis 95% av ammingene. Periodevis sov hun jo mesteparten av natta koblet på puppen, så hadde jo aldri blitt noe søvn på meg hvis ikke... 🤷‍♀️

Trygg samsoving og sovende amming gir desidert best søvn for både mor og barn hvis man får det til. ❤

Anonymkode: ab26d...8d3

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du ikke sove mens du ammer? 🤷‍♀️ Her nattammet jeg til 21 mnd, og sov sannsynligvis 95% av ammingene. Periodevis sov hun jo mesteparten av natta koblet på puppen, så hadde jo aldri blitt noe søvn på meg hvis ikke... 🤷‍♀️

Trygg samsoving og sovende amming gir desidert best søvn for både mor og barn hvis man får det til. ❤

Hvordan får du til trygg samsoving om du ammer mye i søvne? Da vil jo baby ligge helt inntil deg og ikke på rygg med egen dyne og god plass, som de skal ved trygg samsoving. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg står opp og setter meg i en stol for å amme om natta. Mest fordi jeg ikke får til å amme liggende, og det er lettere å gå inn på naborommet der jeg har alt jeg trenger hvis baby er urolig om natta. Men det gjør jo også at jeg ikke sovner. 

Jeg sovner i stolen også... enda farligere der, mtp. at ungen kan ramle ned på gulvet derfra..

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi jeg har sovnet sittende i senga og har våknet av at den nyfødte har ligget på lårene mine. Flere ganger. Og jeg skal ikke samsove med babyen, har ikke mulighet til å gjøre dette trygt nok (har et annet barn som gjerne kommer inn) Heller ikke aktuelt å ha barnet koblet på puppen hele tiden, amming skal være mat - ikke smokk, har lært etter førstemann.

TS

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sovner i stolen også... enda farligere der, mtp. at ungen kan ramle ned på gulvet derfra..

TS

Jeg våkner såpass av å reise meg, gå til annet rom også leser jeg bok, ser på tv eller leser på mobilen mens jeg ammer. Prøver også notere ned når jeg ammer. Alle disse tingene gjør at jeg er våken mens jeg ammer. Våkner fort når jeg legger meg ned igjen! :)

Skrevet

Surfe på mobilen funker her.

Anonymkode: 3193d...4e0

Skrevet

Hør på noe høy musikk på øret kanskje? 

Anonymkode: abe72...c8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Surfe på mobilen funker her.

Oi nå kommer du til å bli slaktet her,mobil ikke er lov når en ammer ifølge mammapolitiet her 

Anonymkode: d5b6e...7bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi nå kommer du til å bli slaktet her,mobil ikke er lov når en ammer ifølge mammapolitiet her 

Anonymkode: d5b6e...7bc

Huff da😫😆

Skrevet

Hvorfor skal man ikke sovne mens man ammer? Har alltid ammet mine "i søvne" og derfor aldri vært trøtt og sliten selv med småbarn. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, asterix said:

Hvorfor skal man ikke sovne mens man ammer? Har alltid ammet mine "i søvne" og derfor aldri vært trøtt og sliten selv med småbarn. 

Fordi det er farlig og øker risiko både for uhell og krybbedød - baby kan falle ned eller bli klemt eller få pute/dyne over seg. Babyer skal sove på ryggen på et jevnt, fast underlag når det ikke er våkne voksne som passer på.

Jeg klarer ikke å sovne mens jeg ammer, men har sovnet med min lille klistremerkerbaby sovende oppå meg, og våkner brått og like redd hver gang - ekkelt. Så når han sover på meg prøver jeg å gjøre noe aktivt og ellers øver vi aktivt på å legge ned når han har sovnet. Med første barn var ikke dette noe problem da hun ikke likte å sove på meg 😆

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det er farlig og øker risiko både for uhell og krybbedød - baby kan falle ned eller bli klemt eller få pute/dyne over seg. Babyer skal sove på ryggen på et jevnt, fast underlag når det ikke er våkne voksne som passer på.

Jeg klarer ikke å sovne mens jeg ammer, men har sovnet med min lille klistremerkerbaby sovende oppå meg, og våkner brått og like redd hver gang - ekkelt. Så når han sover på meg prøver jeg å gjøre noe aktivt og ellers øver vi aktivt på å legge ned når han har sovnet. Med første barn var ikke dette noe problem da hun ikke likte å sove på meg 😆

Falle ned/bli klemt/ få dyne/pute over seg? Hvordan er det folk ligger når de ammer egentlig? Babyen ligger flatt under egen dyne/uten dyne ved siden av meg og vi sover videre helt som vanlig begge to.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, asterix said:

Falle ned/bli klemt/ få dyne/pute over seg? Hvordan er det folk ligger når de ammer egentlig? Babyen ligger flatt under egen dyne/uten dyne ved siden av meg og vi sover videre helt som vanlig begge to.

Før det første, jeg skjønner ikke - hvordan rekker du frem med puppen til baby som ligger på ryggen for seg selv - uten at du eller din pute eller dyne er i nærheten og kan utgjøre en fare. Ikke alle er velsignet med så mange pupper ihvertfall. 

Og, mange mennesker, både babyer og mødre, beveger seg en del i søvne. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Før det første, jeg skjønner ikke - hvordan rekker du frem med puppen til baby som ligger på ryggen for seg selv - uten at du eller din pute eller dyne er i nærheten og kan utgjøre en fare. Ikke alle er velsignet med så mange pupper ihvertfall. 

Og, mange mennesker, både babyer og mødre, beveger seg en del i søvne. 

Har du hørt om multipupp eller flexiboob? 

Men du har et poeng. Har selv sovnet mange ganger under amming. Første skulle bare sove på puppen hele natta i nesten to år.. Det er skremmende når jeg tenker på det. 

Med nr to nå han spiser veldig lite om natten og kan fint sove for seg selv. Det er mye lettere. 

Anonymkode: f6364...729

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe problem å sovne mens man ligger og ammer. Kroppen vet instinktivt at du har en baby ved siden av deg, slik at du ikke snur deg i søvne. Neste gang du våkner (og babyen er ferdig å amme), så løfter du babyen tilbake til senga si. 

Begge mine ble nattammet mens jeg lå i sengen og sovnet underveis. Å amme er jo nesten som sovemedisin. Man blir trøtt av det, og det hjelper deg til å sovne så du får den søvnen du trenger.

Anonymkode: b5c86...dd8

• Liker 5
Skrevet

Jeg sovner som regel ikke tungt når jeg ammer, men hjelper å bruke ammepute slik at ikke armen og baby faller ned når du sovner, dvs hvis du ammer sittende. 

Anonymkode: 90792...c96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sovner som regel ikke tungt når jeg ammer, men hjelper å bruke ammepute slik at ikke armen og baby faller ned når du sovner, dvs hvis du ammer sittende. 

Anonymkode: 90792...c96

du skal jo ikke sove med barnet sittende i stol

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke noe problem å sovne mens man ligger og ammer. Kroppen vet instinktivt at du har en baby ved siden av deg, slik at du ikke snur deg i søvne. Neste gang du våkner (og babyen er ferdig å amme), så løfter du babyen tilbake til senga si. 

Begge mine ble nattammet mens jeg lå i sengen og sovnet underveis. Å amme er jo nesten som sovemedisin. Man blir trøtt av det, og det hjelper deg til å sovne så du får den søvnen du trenger.

Anonymkode: b5c86...dd8

Helt enig. Man sover så lett at man våkner av hver minste lille ting. Heldigvis er vi laget slik.

Jeg la meg bare på siden mens baby ammet. Duppet litt i mens. Når han var ferdig la jeg han tilbake i sengen sin. 

Hvis jeg hadde stått og opp så ville jo baby blitt mye mer våken og dermed vanskeligere å legge igjen. 

Anonymkode: f9e0b...119

• Liker 4
Skrevet
asterix skrev (8 timer siden):

Jeg skriver jo i tråden hvorfor jeg ikke vil sovne, fordi jeg har våknet med babyen nede på knærne mine, under dyna mi, under puppen min (!) osv. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...