Gå til innhold

Hvem skal vike på fortauet, sykkelen eller hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

-skal den gående med hunden vike og passe seg for den syklende eller omvendt, på fortauet ?🤔

Endret av SinfulBby
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fører alltid hunden inn til siden når noen kommer forbi. Holder godt i båndet i tillegg siden jeg så en ulykke der hunden bykset til, og syklisten gikk i bakken. 

Anonymkode: 21cf8...ecb

• Liker 3
Skrevet

Folk må dra til seg hunden når andre kommer gående/syklende!

Folk som ikke viser hensyn er det verste jeg vet. 

Anonymkode: becfe...f89

• Liker 3
Skrevet

Som gående med to firbeinte som svinser rundt i bånd må jeg si jeg finner det over middels hyggelig om sykkelen gidder å styre seg litt unna oss.

Med det sagt - det finnes sykkelvei veldig mange steder, hadde vært utrolig artig å se den bli benyttet en gang i blant også. Føler ikke skattekronene mine var særlig vel anvendt med det prosjektet da jeg stadig vekk befinner meg i den situasjon at både jeg og bikkjene må skvette unna for sykler som kommer susende i hundre-og-ørten på fortauet.

Just saying 🙂

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk må dra til seg hunden når andre kommer gående/syklende!

Folk som ikke viser hensyn er det verste jeg vet. 

Anonymkode: becfe...f89

Begge må ta hensyn her. Hundeeier og syklist. Farten skal tilpasses situasjonen. Sykler man på noen, har man for stor fart, og for lite kontroll.

Endret av Villfisker
Skrevet

Sykkel skal vel egentlig ikke sykle på fortauet? Tror de skal vike for gående, men jeg drar alltid mine hunder inn til siden og stopper. De kan finne på å bykse til om et tørt løv blåser forbi, så jeg tar ingen sjanser. Får også et smil fra syklisten, så det er hyggelig.

Anonymkode: 9be54...665

• Liker 1
Skrevet

Syklister har vel ingenting på et fortau å gjøre 

Anonymkode: 48a0f...36e

• Liker 2
Skrevet

Dere med hunder eier ikke fortauet - om ikke du vil at de skal bli påkjørt, viker du for sykler 👍

Anonymkode: fe9a7...145

• Liker 2
Skrevet (endret)

Syklisten skal tilpasse seg omgivelsane og sykle i gangfart ved passering på fortauet, men det er jo greit at hundeeigaren også viser hensyn og held hunden kontrollert i kort band. 

Endret av rabarbrafrø
  • Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sykkel skal vel egentlig ikke sykle på fortauet? Tror de skal vike for gående, men jeg drar alltid mine hunder inn til siden og stopper. De kan finne på å bykse til om et tørt løv blåser forbi, så jeg tar ingen sjanser. Får også et smil fra syklisten, så det er hyggelig.

Anonymkode: 9be54...665

Selvfølgelig kan de sykle på fortauet - hørt om gang og sykle vei?  Så lenge det er ikke alt for mye gående trafikk får folk lov å sykle på fortauet. 

• Liker 3
Skrevet
SinfulBby skrev (5 minutter siden):

-skal den gående med hunden vike og passe seg for den syklende eller omvendt, på fortauet ?🤔

Det er den gående som har "forkjørsrett" på et fortau. Syklisten må tilpasse fart etter forholdene. Det betyr at han eller hun kan måtte gå av sykkelen og leie den forbi hunder, åpenbart redde mennesker eller barn. 

På en gang- og sykkelvei eller der deler av banen er skiltet eller tydelig merket for syklende stiller du noe sterkere, men det er liten juridisk forskjell på å sykle ned noen og å kjøre dem ned med bil.

Kan man ikke reglene for dette er man rett og slett ikke gammel nok til å sykle.

Anonymkode: 8771b...f1d

• Liker 5
Skrevet

Når jeg kommer syklende forventer jeg faktisk at eieren trekker inn hunden...og jeg sykler deretter..

Skrevet

Som hørselhemmet med hund hadde jeg satt pris på om syklistene kunne kjørt til siden når de skal forbi. Både jeg og hunden min har vært nær å bli påkjørt bakfra av sykler og sparkesykler mange ganger. 
Off topic, men det virker som at folk ikke tenker at man kan være syn eller hørselhemmet dersom man ikke har grått hår og går med rullator🙄

Anonymkode: eeb2a...937

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan de sykle på fortauet - hørt om gang og sykle vei?  Så lenge det er ikke alt for mye gående trafikk får folk lov å sykle på fortauet. 

Ikke alle fortau har egne sykkelfelt. Det er da greit å ha i bakhodet at syklister har vikeplikt på fortauet, faktisk. 

Det beste er jo om alle tar hensyn. 

Anonymkode: aa364...619

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at begge parter må passe på. Hunder kan være uforutsigbare, og kan klare å få til å skade seg selv om eier ikke passer på å viker noe for syklende.

Men samtidig så burde virkelig sykler senke farten, følge reglene for fart, når de passerer noen. Altså en sykkel har ikke lov å sykle fortere enn gangfart forbi noen gående.

Anonymkode: 82b02...f3f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et fortau er ikke en gang- og sykkelvei. De to er ulike enheter med ulik merking. På et fortau kan man kun sykle om man ikke er til BRY for gående. Er man til bry må man trille sykkelen. (og, ja, du er til bry om noen må passe seg). 

• Liker 3
Skrevet
ABM skrev (2 minutter siden):

Når jeg kommer syklende forventer jeg faktisk at eieren trekker inn hunden...og jeg sykler deretter..

Da hører du til kategorien "ennå ikke gammel nok til å sykle alene". 

Forsøk fremover å følge trafikkreglene. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg sykler på gangveien, her jeg bor går det ikke an å sykle på hovedveien uten å risikere livet. Møter stadig folk med fleksibånd som går midt i veien med bikkja tre meter foran seg, og da plinger jeg hvis jeg kommer bakfra, og venter til eieren har flyttet seg til siden og fått hunden nærmere. Problemet er størst hvis personen i tillegg har musikk i ørene og ikke hører at jeg kommer... men jeg prøver å ta hensyn, og det må gå begge veier. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er den gående som har "forkjørsrett" på et fortau. Syklisten må tilpasse fart etter forholdene. Det betyr at han eller hun kan måtte gå av sykkelen og leie den forbi hunder, åpenbart redde mennesker eller barn. 

På en gang- og sykkelvei eller der deler av banen er skiltet eller tydelig merket for syklende stiller du noe sterkere, men det er liten juridisk forskjell på å sykle ned noen og å kjøre dem ned med bil.

Kan man ikke reglene for dette er man rett og slett ikke gammel nok til å sykle.

Helt enig. Ganske utrolig hvordan vi i Norge er opplærte til at syklister hører hjemme på fortauet. 

Anonymkode: 472f9...151

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hører du til kategorien "ennå ikke gammel nok til å sykle alene". 

Forsøk fremover å følge trafikkreglene. 

Nei jeg sykler utelukkende der det er lovlig å sykle..luft hundene deres andre steder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...