AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Har gått ifra samboer, han skal hvert øyeblikk flytte og da skal vi på mekling. Han har fått seg ny jobb i en annen kommune og flytter dermed 1,5 timer unna. Han har ikke bil eller førerkort og jobben hans er hovedsakelig kveld og helg. Han har et barn fra tidligere som han ikke har kontakt med lenger, da han ble meldt til barnevernet og mor fikk hoved omsorg. Vet også at han aldri har betalt bidrag til dette barnet. Han har et soveproblem og våkner ikke om morgenen, hvis han våkner eller blir vekt klikker han. Er veldig redd for at han skal bli tildelt overnatting samvær når han ikke klarer å stå opp. Ønsker virkelig at far skal ha samvær med barnet sitt men de har omtrent ikke sett hverandre siste halve året og overnatting samvær nå føler jeg blir helt feil. Barnet er to år. Noen som har noen peiling på hvordan meklingsmøte er? Vet det skal være til barnets beste, men er så redd for at de ikke skal se igjennom far her. Anonymkode: 72abf...6a3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Han blir ikke tildelt noe som helst i mekling. Det blir ikke du heller. Familievernkontoret har ingen rett til å bestemme noe, det er dere to som må bli enige. De vil prøve å få dere til å møtes på midten, så du bør gå ut med mindre enn du kan tenke deg å gi. Anonymkode: 2e989...c43 6
GammelKaktus Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 Mekling er jo for at dere skal bli enige om noe, de kan ikke bestemme en dritt. Det beste er jo om dere har pratet om dette på forhånd så dere slipper å diskutere noe styr der men det går jo ikke alltid. At han ikke har betalt bidrag for andre barn har ingenting å si for samvær med dette barnet. Det at barnevernet har vært inni bildet med det forrige barnet kan være verdt å nevne om det skulle bli sak men har i utgangspunktet ikke noe å si her. Du har jo selv valgt å være med denne mannen og da har du jo visst om "historien" hans... Uansett så er det er jo bare å si at du ikke er med på at det skal være noe overnatting og at hvis han skal ha noe samvær med barnet så er det ønskelig at du er til stede for små barn glemmer raskt, ungen kjenner jo ikke han nå nå han har gitt faen i et halvt år. Husk at de har ingen makt, de kan anbefale så mye de vil men de kan ikke tvinge deg til å gå med på noe du ikke vil. Ville og anbefalt deg å ta kontakt med advokat hvis han gjør seg vanskelig. Han høre ikke akkurat ut som den mest stabile typen og vil nok ikke kunne klare å ivareta et så lite barn på overnattingssamvær. 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 De kan ikke bestemme eller tildele noe som helst! Anonymkode: 289f7...071 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Hvorfor ble han meldt til barnevernet?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden): Mekling er jo for at dere skal bli enige om noe, de kan ikke bestemme en dritt. Det beste er jo om dere har pratet om dette på forhånd så dere slipper å diskutere noe styr der men det går jo ikke alltid. At han ikke har betalt bidrag for andre barn har ingenting å si for samvær med dette barnet. Det at barnevernet har vært inni bildet med det forrige barnet kan være verdt å nevne om det skulle bli sak men har i utgangspunktet ikke noe å si her. Du har jo selv valgt å være med denne mannen og da har du jo visst om "historien" hans... Uansett så er det er jo bare å si at du ikke er med på at det skal være noe overnatting og at hvis han skal ha noe samvær med barnet så er det ønskelig at du er til stede for små barn glemmer raskt, ungen kjenner jo ikke han nå nå han har gitt faen i et halvt år. Husk at de har ingen makt, de kan anbefale så mye de vil men de kan ikke tvinge deg til å gå med på noe du ikke vil. Ville og anbefalt deg å ta kontakt med advokat hvis han gjør seg vanskelig. Han høre ikke akkurat ut som den mest stabile typen og vil nok ikke kunne klare å ivareta et så lite barn på overnattingssamvær. Er mye jeg ikke visste før nå etter det har blitt slutt dessverre. Han har ment at eks har nektet han å se barnet og at han ikke har hatt råd til å ta opp kampen. Viser seg at dette er en sannhet med modifikasjoner. Ikke så lett å vite hva som er sannhet eller løgn med denne mannen. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg aldri involvert meg med han i det hele tatt. Men takk for godt svar. Han er veldig selvmotsigende når vi har snakket om det, i ett øyeblikk vil han ha 50/50 i neste vil han bare ha noen få timer her og der og gjerne da her hos meg. Så blir ikke klok på han. Ei heller stoler jeg på han. Ts Anonymkode: 72abf...6a3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 WhisperingWind skrev (1 minutt siden): Hvorfor ble han meldt til barnevernet? Fordi han på et tidspunkt flyttet hjem til sine foreldre med barnet, men evnet ikke å ta vare på det. Dro ut til langt på natt, sov til langt på dag hver dag. Dreit i ungen. Hans egen mor som meldte han inn. Ts Anonymkode: 72abf...6a3
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi han på et tidspunkt flyttet hjem til sine foreldre med barnet, men evnet ikke å ta vare på det. Dro ut til langt på natt, sov til langt på dag hver dag. Dreit i ungen. Hans egen mor som meldte han inn. Ts Anonymkode: 72abf...6a3 Og du visste dette før du fikk barn med han?
GammelKaktus Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er mye jeg ikke visste før nå etter det har blitt slutt dessverre. Han har ment at eks har nektet han å se barnet og at han ikke har hatt råd til å ta opp kampen. Viser seg at dette er en sannhet med modifikasjoner. Ikke så lett å vite hva som er sannhet eller løgn med denne mannen. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg aldri involvert meg med han i det hele tatt. Men takk for godt svar. Han er veldig selvmotsigende når vi har snakket om det, i ett øyeblikk vil han ha 50/50 i neste vil han bare ha noen få timer her og der og gjerne da her hos meg. Så blir ikke klok på han. Ei heller stoler jeg på han. Ts Anonymkode: 72abf...6a3 Sånn er det, du er ikke alene om å ha gått på en smell. Den typen der er ofte godt til å forklare seg og vri alt til sin fordel. 50/50 er jo uaktuelt når han har valgt å bosette seg så langt vekk og barnet er så lite så det funker ikke, ville tatt en overgang til overnatting og veldig seint. Han har ikke bil og barnet må vel i barnehage og slikt? Du vet jo på et vis hva som fungerer på denne mannen så gjør deg litt smørblid og oppmuntre til samvær under ditt tilsyn så vil nok det være det beste for barnet når det er så lite. Viktig at barnet har et godt språk å kan fortelle hva som eventuelt er "galt" når hvis det noen gang blir aktuelt med overnatting. Evner han ikke å kommer seg opp på morgenen som et normalt menneske så er han heller ikke i stand til å ta seg av et lite barn alene. Er han såpass oppegående at han har selvinnsikt eller tror han at han er "verdens beste pappa" materiale? Husk å skriv ned alt du reagerer på og eventuelle hendelser slik at du kan dokumentere det hvis det skulle bli noe styr på et eller annet tidspunkt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 WhisperingWind skrev (51 minutter siden): Og du visste dette før du fikk barn med han? Nei dette visste jeg ikke. Fikk bare vite at mor kom en dag utav det blå å hentet barnet sammen med barnevernet uten grunn. Som sagt fått fortalt mange løgner her. Som i ettertid har vist seg å være reinspikka løgn😩 Anonymkode: 72abf...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 FrøkenMånestråle skrev (44 minutter siden): Sånn er det, du er ikke alene om å ha gått på en smell. Den typen der er ofte godt til å forklare seg og vri alt til sin fordel. 50/50 er jo uaktuelt når han har valgt å bosette seg så langt vekk og barnet er så lite så det funker ikke, ville tatt en overgang til overnatting og veldig seint. Han har ikke bil og barnet må vel i barnehage og slikt? Du vet jo på et vis hva som fungerer på denne mannen så gjør deg litt smørblid og oppmuntre til samvær under ditt tilsyn så vil nok det være det beste for barnet når det er så lite. Viktig at barnet har et godt språk å kan fortelle hva som eventuelt er "galt" når hvis det noen gang blir aktuelt med overnatting. Evner han ikke å kommer seg opp på morgenen som et normalt menneske så er han heller ikke i stand til å ta seg av et lite barn alene. Er han såpass oppegående at han har selvinnsikt eller tror han at han er "verdens beste pappa" materiale? Husk å skriv ned alt du reagerer på og eventuelle hendelser slik at du kan dokumentere det hvis det skulle bli noe styr på et eller annet tidspunkt. Nei er nok dessverre ikke alene om det. Viktigste for meg nå er at barnet vårt får det best mulig. Han er flink til å tro han er verdens beste pappa ja. Har sagt rett ut til han at jeg ikke stoler på han når det gjelder å stå opp om morgenen, han hadde ingen innvendinger. Men vet han overhode ikke har lyst å betale bidrag. Så kommer nok til å sette seg på bakbeina.. Ts Anonymkode: 72abf...6a3
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei dette visste jeg ikke. Fikk bare vite at mor kom en dag utav det blå å hentet barnet sammen med barnevernet uten grunn. Som sagt fått fortalt mange løgner her. Som i ettertid har vist seg å være reinspikka løgn😩 Anonymkode: 72abf...6a3 På meklingen sier du at du skal ha hovedomsorgen og han kan besøke på dagtid i helger. Er han uenig skaffer du deg en god advokat, går rettens vei, innkaller moren hans som vitne og tar det derfra. Endret 25. august 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 Det er sånn jeg og eksen gjør det. Han er på besøk hos meg for å ha samvær og er "barnevakt" om han har mulighet de gangene jeg trenger det. Gutten vår er 2,5 og pappaen sto aldri opp med ham de to årene vi var sammen etter at han kom til. Planen er at han skal ha ham på overnatting etter hvert, men vi tar det veldig med ro. Og jeg er usikker på om overnatting kommer til å være så greit ettersom pappaen ikke klarer å stå opp om morgenen. Ser for meg at han prøver én gang og så vil han ikke prøve igjen før om to år 🙄 Men dere kan kanskje prøve en lignende avtale? Håper han ser litt realistisk på egne begrensninger. Anonymkode: 97ac1...60e 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei er nok dessverre ikke alene om det. Viktigste for meg nå er at barnet vårt får det best mulig. Han er flink til å tro han er verdens beste pappa ja. Har sagt rett ut til han at jeg ikke stoler på han når det gjelder å stå opp om morgenen, han hadde ingen innvendinger. Men vet han overhode ikke har lyst å betale bidrag. Så kommer nok til å sette seg på bakbeina.. Ts Anonymkode: 72abf...6a3 Sånn for å forberede deg for verste mulig utfall, at han saksøker, så kan du før meklingen ta opp temaet med han og ta opp samtalen uten hans vitende. Dette er lov siden du er part i samtalen. Husk at meklingskontoret har absolutt ingen myndighet. De kan ikke tvinge dere til en enighet. Meklingsattest får du uansett etter første timen, avhengig av resultat. Anonymkode: 11a02...b1c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sånn for å forberede deg for verste mulig utfall, at han saksøker, så kan du før meklingen ta opp temaet med han og ta opp samtalen uten hans vitende. Dette er lov siden du er part i samtalen. Husk at meklingskontoret har absolutt ingen myndighet. De kan ikke tvinge dere til en enighet. Meklingsattest får du uansett etter første timen, avhengig av resultat. Anonymkode: 11a02...b1c Jeg tviler på at han kommer til å saksøke. Men han kan nok bli vanskelig å ha med å gjøre. Ts Anonymkode: 72abf...6a3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #16 Skrevet 25. august 2021 Siden barnet er så lite og far flytter såpass langt unna så hadde jeg foreslått besøk hjemme hos deg og at han evt overnatter annenhver helg eller når han har mulighet. Anonymkode: b926e...b00 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #17 Skrevet 25. august 2021 Hvis dere ikke blir enige behøver ikke det å være negativt for deg. Han flytter, dere har ingen avtale, da dikterer du samværet. Det kan du trygt gjøre så lenge du ikke nekter ham helt å se barnet. Du trenger ikke å starte noen rettssak. Anonymkode: 2e989...c43 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #18 Skrevet 25. august 2021 Pust med magen Jære TS. Jeg vil tro på bakgrunn av det du skriver er det ikke særlig attraktivt for han som ikke liker å stå opp tidlig, ha et soveproblem og er vanskelig å vekke å ha en 2 åring hos seg over tid. Mest sannsynlig er han vel bare glad til for å ikke ha så mye ansvar. Når han flytter kan faktisk du bestemme at det ikke er greit. Da må det advokat i bilde for å bli enige når man skal ta et barn ut av kommunen. Jeg var selv i mekling og det viktigste for min eks var å slippe å betale barnebidrag, eller fitteskatt da som han kalte det. Jeg har god økonomi, så vi ble enige om en privat avtale. Man har vel tre slike møter for å bli enige før man må skaffe seg advokat tror jeg? Anonymkode: 01a7f...a69 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #19 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tviler på at han kommer til å saksøke. Men han kan nok bli vanskelig å ha med å gjøre. Ts Anonymkode: 72abf...6a3 Aldri si aldri. Du kan omså bruke det på meklingen allerede om han plutselig skal nekte for å ha sagt at overnatting ikke er aktuelt . Anonymkode: 11a02...b1c 1
Hr. Aktiv Skrevet 25. august 2021 #20 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har gått ifra samboer, han skal hvert øyeblikk flytte og da skal vi på mekling. Han har fått seg ny jobb i en annen kommune og flytter dermed 1,5 timer unna. Han har ikke bil eller førerkort og jobben hans er hovedsakelig kveld og helg. Han har et barn fra tidligere som han ikke har kontakt med lenger, da han ble meldt til barnevernet og mor fikk hoved omsorg. Vet også at han aldri har betalt bidrag til dette barnet. Han har et soveproblem og våkner ikke om morgenen, hvis han våkner eller blir vekt klikker han. Er veldig redd for at han skal bli tildelt overnatting samvær når han ikke klarer å stå opp. Ønsker virkelig at far skal ha samvær med barnet sitt men de har omtrent ikke sett hverandre siste halve året og overnatting samvær nå føler jeg blir helt feil. Barnet er to år. Noen som har noen peiling på hvordan meklingsmøte er? Vet det skal være til barnets beste, men er så redd for at de ikke skal se igjennom far her. Anonymkode: 72abf...6a3 Ja meklingsmøte pleier mor å møte opp for å få meklingsattesten så drar hun. Neste møte er i retten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå