AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #41 Skrevet 27. august 2021 On 8/25/2021 at 8:52 PM, AnonymBruker said: Ja, jeg stusser litt over denne selv. Baby som ikke liker å sove i vogn. Ingen babyer liker i utgangspunktet å sove andre steder enn i mors armer. Så dette gjelder jo både vogn, seng, vugge, bilstol osv. Det virker som enkelte mødre gir opp veldig lett hvis baby protesterer. Og heller knyter på seg sjalet så de slipper å venne baby til å ligge litt for deg selv. Mine protesterte naturligvis enkelte ganger de ble lagt ned i vogna, men det gikk jeg raskt til og ble en rutine. Det handler også litt om timing. Baby må jo være mett, tørr og trøtt. Men ikke for trøtt. Man lærer seg å kjenne sin baby. Hvordan kommer mødre seg rundt utendørs uten vogn tenker jeg. Når man skal ut å gå liksom. Bærer dere i sjal/ sele da? Anonymkode: 4d335...392 I rushen i Oslo valgte jeg ofte sele fremfor vogn. Ofte lettere med sele Anonymkode: bf847...44d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #42 Skrevet 27. august 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det her med å vippe puppen ut av en vanlig BH... hadde fått brystbetennelse med en gang.. Anonymkode: d2545...c1d Men det gjelder ikke alle. Anonymkode: bf847...44d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #43 Skrevet 27. august 2021 On 8/26/2021 at 10:58 AM, AnonymBruker said: Babyer skal vel IKKE være i KLORVANN fra så liten alder.. Skyld heller ikke på babysvømming, for det starter ikke før de er et par mnd gamle og det er det som er anbefalt ifh svømmehaller.. Anonymkode: 10099...6e2 4 uler her, men ventet til 4 mnd med mine. Og problemet er ikke klor, men temp på vannet Anonymkode: bf847...44d
Kenelz Skrevet 27. august 2021 #44 Skrevet 27. august 2021 Mine must have: - Omslagsbody (!!) - Ullpledd som ikke klør - Stellebord/matte, babyolje, bleier og tørrklut - D-dråper (!!!!!!!!!!) - Gulpekluter (!!!!!) - Nesesuger, neglesaks/fil, termometer og paracet tilpasset for babyer - Babynest sånn babyen kunne ligge på sofaen - Vippestol fra Babybjørn (kan brukes fra nyfødt) for avlastning - Smokk (ekstrem sugebehov) - Barnevogn (Dro ofte ut på tur) - Bilstol
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #45 Skrevet 27. august 2021 Kenelz skrev (1 minutt siden): Mine must have: - Omslagsbody (!!) - Ullpledd som ikke klør - Stellebord/matte, babyolje, bleier og tørrklut - D-dråper (!!!!!!!!!!) - Gulpekluter (!!!!!) - Nesesuger, neglesaks/fil, termometer og paracet tilpasset for babyer - Babynest sånn babyen kunne ligge på sofaen - Vippestol fra Babybjørn (kan brukes fra nyfødt) for avlastning - Smokk (ekstrem sugebehov) - Barnevogn (Dro ofte ut på tur) - Bilstol D-dråper får man på helsestasjonen og skal ikle begynne med Før etter fire uker... Anonymkode: d2545...c1d
Kenelz Skrevet 27. august 2021 #46 Skrevet 27. august 2021 Just now, AnonymBruker said: D-dråper får man på helsestasjonen og skal ikle begynne med Før etter fire uker... Anonymkode: d2545...c1d Her kjøpte man selv på apoteket og man begynner faktisk fra da babyen er 1 uke gammel 😉 Kommet nye råd og informasjon. Quote Barn som ammes behøver tilskudd av D-vitamin og bør få D-vitamindråper fra de er ca. 1 uke gamle. Barn som delammes bør også få tilskudd av D-vitamin i form av D-vitamindråper, men mengden kan reduseres avhengig av hvor mye morsmelkerstatning barnet får, sier Granlund. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nye-rad-om-d-vitamintilskudd-og-tran-til-spedbarn
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #47 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 20.52): Ja, jeg stusser litt over denne selv. Baby som ikke liker å sove i vogn. Ingen babyer liker i utgangspunktet å sove andre steder enn i mors armer. Så dette gjelder jo både vogn, seng, vugge, bilstol osv. Det virker som enkelte mødre gir opp veldig lett hvis baby protesterer. Og heller knyter på seg sjalet så de slipper å venne baby til å ligge litt for deg selv. Mine protesterte naturligvis enkelte ganger de ble lagt ned i vogna, men det gikk jeg raskt til og ble en rutine. Det handler også litt om timing. Baby må jo være mett, tørr og trøtt. Men ikke for trøtt. Man lærer seg å kjenne sin baby. Hvordan kommer mødre seg rundt utendørs uten vogn tenker jeg. Når man skal ut å gå liksom. Bærer dere i sjal/ sele da? Anonymkode: 4d335...392 Gah, så påståelig og ekkel du er. Jeg gav ikke lett opp eller hadde dårlig timing, jeg hadde en kolikk og klistermerkebaby. Derfor sov hun ikke i vogn (eller egen seng, eller nest eller noe som helst). Det var mitt andre barn, så det kom litt overraskende på meg også at barn er forskjellige og har forskjellige behov helt fra fødsel av. Ut og gå med sele eller sjal er mye enklere enn med vogn. Vi har vogn, men bruker den bare til dupp innendørs (på tredjemann). Når vi er ute på tur er det alltid sjal som er mest praktisk. Hvordan kommer du deg opp en bratt trapp med vogn? Går rundt? Det slipper jeg. For oss var dette helt nødvendig: bleier, kluter (jeg klippet opp et gammelt flanell-laken og sydde kanter på), 3-4 sett med klær i hver størrelse (50 og 56 var kjøpt inn til fødsel), bæresele/sjal, pledd/teppe og egen dyne for samsoving. Ingen av ungene våre har brukt pute før de var 3-4 år, så det er fullstendig unødvendig for oss å ha kjøpt inn før fødsel. Ville kjøpt termometer om jeg bodde i et område uten søndagsåpent apotek, sånn i tilfelle. Mine barn ble ikke syke det første året, men man vet jo aldri og det første legevakten spør etter er temperatur. Det finnes en hel haug ting som er praktisk, men ikke nødvendig. Som for eksempel stellesekk, vognvugger, bilstolpose og så videre. Det er imidlertid ikke hva som er praktisk, men hva som er nødvendig som er trådens tema. Anonymkode: 2b525...679 2
Kassiopeia8 Skrevet 28. august 2021 #48 Skrevet 28. august 2021 Dette fikk vi ikke bruk for: - Sprinkelseng/bed side crib - barnet sov sammen med oss i dobbeltsenga - vippestol - lå enten på gulvet, satt på fanget eller i bæresjal, eller satt i tripp trapp stol - masse forskjellig søte rompere og pentøy - dette ble kanskje brukt en gang per størrelse, stort sett er enkle bodyer og strømpebukser/bukser det man går i - Babygym - babyen likte bedre å leke med andre ting - leker generelt - vår ble utrolig fort lei av lekene sine. Da var det like spennende med kjøkkenredskaper, papp, pinner eller andre barns leker Dette har vi hatt bruk for: - sovepose (kjekt så den ikke sparker av seg dyna) - vogn og bæresjal - vi har byttet på og brukt begge. Bæresjal/sele til turer i ulent terreng, vogn til soving på dagtid og lengre transportetapper - tripp trapp stol (med baby sete i starten) - hyggelig å ha barnet som en del av måltidene fra start, og legge han fra seg når man lager mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå