AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #21 Skrevet 25. august 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Trist med en baby som aldri fikk bade. Egen seng er anbefalt. Bodde dere i et telt i skogen også? Anonymkode: c47b9...a4a min baby hatet å bade, elsket å dusje. Men måtte bades for vi hadde ikke dusj stor nok til voksen opg baby Anonymkode: bf847...44d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #22 Skrevet 25. august 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Behov entrere seg, her på KG ser jeg til stadig at folk ikke har "vogn-baby". Dette må være et nyoppstått fenomen, min mor og svigermor som hadde barn på 70-tallet og jeg som hadde barn på 90-tallet opplevde ikke dette, det var ikke et ord eller et konsept. Det var ingen alternativer til vogna - enkelte dager eller tider på en enkelt dag var vogna ikke suksess, men sånn er det jo bare. Og det gikk seg så fint til for oss alle. Bæretøy var heller ikke oppfunnet. Og likevel sov og spise babyene hver dag. Anonymkode: 3efaa...4b8 Jeg arvet bæretøy fra 80-tallet. Anonymkode: bf847...44d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #23 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Behov entrere seg, her på KG ser jeg til stadig at folk ikke har "vogn-baby". Dette må være et nyoppstått fenomen, min mor og svigermor som hadde barn på 70-tallet og jeg som hadde barn på 90-tallet opplevde ikke dette, det var ikke et ord eller et konsept. Det var ingen alternativer til vogna - enkelte dager eller tider på en enkelt dag var vogna ikke suksess, men sånn er det jo bare. Og det gikk seg så fint til for oss alle. Bæretøy var heller ikke oppfunnet. Og likevel sov og spise babyene hver dag. Anonymkode: 3efaa...4b8 Ja, jeg stusser litt over denne selv. Baby som ikke liker å sove i vogn. Ingen babyer liker i utgangspunktet å sove andre steder enn i mors armer. Så dette gjelder jo både vogn, seng, vugge, bilstol osv. Det virker som enkelte mødre gir opp veldig lett hvis baby protesterer. Og heller knyter på seg sjalet så de slipper å venne baby til å ligge litt for deg selv. Mine protesterte naturligvis enkelte ganger de ble lagt ned i vogna, men det gikk jeg raskt til og ble en rutine. Det handler også litt om timing. Baby må jo være mett, tørr og trøtt. Men ikke for trøtt. Man lærer seg å kjenne sin baby. Hvordan kommer mødre seg rundt utendørs uten vogn tenker jeg. Når man skal ut å gå liksom. Bærer dere i sjal/ sele da? Anonymkode: 4d335...392
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #24 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ønsker bare å kjøpe det mest nødvendige, noen som kan dele sine erfaringer om hva dette er? Anonymkode: 093da...29d finn.no Anonymkode: 475ab...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #25 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg stusser litt over denne selv. Baby som ikke liker å sove i vogn. Ingen babyer liker i utgangspunktet å sove andre steder enn i mors armer. Så dette gjelder jo både vogn, seng, vugge, bilstol osv. Det virker som enkelte mødre gir opp veldig lett hvis baby protesterer. Og heller knyter på seg sjalet så de slipper å venne baby til å ligge litt for deg selv. Mine protesterte naturligvis enkelte ganger de ble lagt ned i vogna, men det gikk jeg raskt til og ble en rutine. Det handler også litt om timing. Baby må jo være mett, tørr og trøtt. Men ikke for trøtt. Man lærer seg å kjenne sin baby. Hvordan kommer mødre seg rundt utendørs uten vogn tenker jeg. Når man skal ut å gå liksom. Bærer dere i sjal/ sele da? Anonymkode: 4d335...392 Eh ja. Man går med sjal og sele ute? Er jo null stress. Mindre stress med det enn å hente vogn i kjeller for oss i blokk feks. du beskriver jo et barn som protesterer enkelte ganger i vogna, det er neppe det flere her opplever. Jeg kunne gå med barnet hylgråtende i 30-60 minutter til det hadde grått seg gjennomsvett og viste tydelig ubehag i vogn. Det sovnet aldri. «man lærer seg å kjenne sin baby», sier du 🙄 Men samtidig mener alle andre mødre har bommet på sin vogn-hatende baby! 😂 Anonymkode: d2545...c1d 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #26 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, jeg stusser litt over denne selv. Baby som ikke liker å sove i vogn. Ingen babyer liker i utgangspunktet å sove andre steder enn i mors armer. Så dette gjelder jo både vogn, seng, vugge, bilstol osv. Det virker som enkelte mødre gir opp veldig lett hvis baby protesterer. Og heller knyter på seg sjalet så de slipper å venne baby til å ligge litt for deg selv. Mine protesterte naturligvis enkelte ganger de ble lagt ned i vogna, men det gikk jeg raskt til og ble en rutine. Det handler også litt om timing. Baby må jo være mett, tørr og trøtt. Men ikke for trøtt. Man lærer seg å kjenne sin baby. Hvordan kommer mødre seg rundt utendørs uten vogn tenker jeg. Når man skal ut å gå liksom. Bærer dere i sjal/ sele da? Anonymkode: 4d335...392 Men hvorfor skal man absolutt venne babyen til det? Når babyen ønsker nærhet og trygghet ved kroppskontakt med mor, og det i mine øyne er mye mer lettvint å bærr enn å trille vogn - Hvorfor skal jeg da trosse både babyens og mine instinkter for å venne baby til «å ligge litt for seg selv?» Anonymkode: 9cc8c...8d2 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #27 Skrevet 25. august 2021 MÅ ha: - bleier (Evnt. tøybleier) - kluter for å vaske med (engangs papir, engangs våtservietter, eller vanlige gjenbrukbare kluter) - klær til baby BØR ha: - termometer - ammeinnlegg - seng til baby + ny madrass, dyne - vogn - Paracet til baby Ved behov: - produkter til amming (ammepute, salver til nipler osv.) - bæresele/sjal - babynest - matte baby kan ligge på på gulvet - bøker for baby - biteleker - bilstol (adapter til vogn er GENIALT) - stelleveske - pledd til baby - badebalje (babyinnlegg var praktisk i starten) MANGE av disse tingene får du kjøpt brukt for en billig penge. Det er svært lite man MÅ ha. Du legger lista selv. Vi har endt opp med en del ting, men jeg kan med hånda på hjertet si at vi faktisk har brukt nesten alt ganske mye. Nå har vi masse lagringsplass, så jeg er litt bortskjemt. Skal ta vare på alt nå i tilfelle det kommer et søsken om noen år. Etter det får vi solgt unna alt til bruktpriser. Anonymkode: fa868...851 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #28 Skrevet 25. august 2021 Bør droppe: langsom flaskevarmer (for å bevare næringsstoffer).. never again! Anonymkode: bdcd0...4ae
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #29 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Trist med en baby som aldri fikk bade. Egen seng er anbefalt. Bodde dere i et telt i skogen også? Anonymkode: c47b9...a4a Aldri fikk bade? Vi hadde henne ofte med i badeland fra hun var 2 uker gammel. Kan ikke skjønne hvorfor et lass med gjenstander ser ut til å være det enkelte tror er det viktige for en god oppvekst. Anonymkode: 52a11...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #30 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg stusser litt over denne selv. Baby som ikke liker å sove i vogn. Ingen babyer liker i utgangspunktet å sove andre steder enn i mors armer. Så dette gjelder jo både vogn, seng, vugge, bilstol osv. Det virker som enkelte mødre gir opp veldig lett hvis baby protesterer. Og heller knyter på seg sjalet så de slipper å venne baby til å ligge litt for deg selv. Mine protesterte naturligvis enkelte ganger de ble lagt ned i vogna, men det gikk jeg raskt til og ble en rutine. Det handler også litt om timing. Baby må jo være mett, tørr og trøtt. Men ikke for trøtt. Man lærer seg å kjenne sin baby. Hvordan kommer mødre seg rundt utendørs uten vogn tenker jeg. Når man skal ut å gå liksom. Bærer dere i sjal/ sele da? Anonymkode: 4d335...392 Du tuller nå? Hvordan tror du mødre rundt om i hele verden kommer seg rundt utendørs med barn? Barnevogn er faktisk ikke vanlig i veldig mange områder i verden. Anonymkode: 52a11...0bb 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #31 Skrevet 26. august 2021 Det du MÅ ha er litt klær til baby, et sted hen kan sove (kan være deres seng, om du leser deg opp på trygg samsoving), og et sted å stelle med tilsvarende tilbehør (bleier, kluter, osv.). Sannsynligvis trenger du en babybilstol til reisen hjem fra sykehuset. Ting som du kanskje ikke trenger, men som er veldig kjekke å allerede ha i hus om behovet skulle melde seg, er termometer, baby-paracet, salve til såre babyrumper, og en kartong ferdigblandet mme. Barnevogn og/eller bæresjal er praktisk når man skal ut av huset. Det meste annet kan du se an behovet. Mye fås omtrent nytt på Finn. Anonymkode: 85cbf...afa 1
Oida Skrevet 26. august 2021 #32 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvorfor skal man absolutt venne babyen til det? Når babyen ønsker nærhet og trygghet ved kroppskontakt med mor, og det i mine øyne er mye mer lettvint å bærr enn å trille vogn - Hvorfor skal jeg da trosse både babyens og mine instinkter for å venne baby til «å ligge litt for seg selv?» Anonymkode: 9cc8c...8d2 Mitt barn får både nærhet, trygghet og kroppskontakt fra både sin pappa og meg selvom vi bruker vognen mye. Barnet har fra starten av funnet roen i vognen. Vi er ute på trilletur hver dag. Godt for både meg og barnet. Som regel sover barnet når vi kommer hjem fra tur, og da er det greit å trille vognen ut på terrassen. For oss har også vognbagen fungert som seng når vi har vært på overnattingsbesøk. Konklusjonen er vel at det er individuelt fra person til person hva som er best. I mitt tilfelle er det mer praktisk og lettvint med vogn enn bæresjal. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #33 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vippet puppen over kanten på en vanlig bh, vasket stumpen under rennende vann i vasken, klippet opp et gammelt håndkle og brukte til innlegg i bh'en, ventet med å kjøpe termometer til hun evt. ble syk(som hun ikke ble). Man legger da ikke ungen ned på noe hvis den har "rennaræv opp til nakken", men vipper av klærne og skyller ungen. Vi tok babyen med oss i dusjen i stedet for å bade. Vi tok bussen, bar i bæresele og samsov. Anonymkode: 52a11...0bb Trygt om bussen hadde kræsja da. Og lurt å kjøpe inn termometer midt på natta når ungen plutselig blir syk? Greit å sjekke evt stigning over kort tid. Anonymkode: d9ace...0db 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #34 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Aldri fikk bade? Vi hadde henne ofte med i badeland fra hun var 2 uker gammel. Kan ikke skjønne hvorfor et lass med gjenstander ser ut til å være det enkelte tror er det viktige for en god oppvekst. Anonymkode: 52a11...0bb Babyer skal vel IKKE være i KLORVANN fra så liten alder.. Skyld heller ikke på babysvømming, for det starter ikke før de er et par mnd gamle og det er det som er anbefalt ifh svømmehaller.. Anonymkode: 10099...6e2 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #35 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Trygt om bussen hadde kræsja da. Og lurt å kjøpe inn termometer midt på natta når ungen plutselig blir syk? Greit å sjekke evt stigning over kort tid. Anonymkode: d9ace...0db Og babyer under 3 måneder skal vel heller ikke ha feber (da må de til lege med en gang) og det er ikke så lett å kjenne om baby bare er varm eller om det er feber altså. Spesielt å gamble med helsa til babyen sin på den måten. Anonymkode: d9ace...0db 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #36 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 0.38): Aldri fikk bade? Vi hadde henne ofte med i badeland fra hun var 2 uker gammel. Kan ikke skjønne hvorfor et lass med gjenstander ser ut til å være det enkelte tror er det viktige for en god oppvekst. Anonymkode: 52a11...0bb Skal vel ikke være på noe badeland etter 2 uker, hverken du (infeksjonsfare opp til 6 uker etter fødsel) eller baby (klor).. Forøvrig skjønner vi at du er rimelig alternativ! Anonymkode: 83f61...1b4 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #37 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skal vel ikke være på noe badeland etter 2 uker, hverken du (infeksjonsfare opp til 6 uker etter fødsel) eller baby (klor).. Forøvrig skjønner vi at du er rimelig alternativ! Anonymkode: 83f61...1b4 Ja, det her med å vippe puppen ut av en vanlig BH... hadde fått brystbetennelse med en gang.. Anonymkode: d2545...c1d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #38 Skrevet 27. august 2021 Det er nok lettere å forklare hva man ikke trenger, det er jo veldig individuelt da. vi hadde ikke trengt vogn de første 5mnd da baby hatet det. Dyne har vi nettopp begynt å bruke, og barnet er 1 år. sokker, de faller bare av så hadde heller gått for strømpebukse/bukse med føtter og noen ullsokker utenpå om det skulle bli kalde tær. senga ble ikke brukt før barnet ble 5mnd så den kunne vi også ventet med. generelt eget rom, ble først tatt i bruk da baby var 6mnd gammel. Jeg tror vi har brukt det meste vi kjøpte inn. Kunne nok spart oss mye på klær, ja man greier seg med noen få antrekk men så er det det at man må kjøpe en haug for å finne de få plaggene man blir å like godt. Vår favoritt i str 56 var en body fra joha og en arvet bukse fra cubus, deretter ble det mye fra nameit noe det fortsatt er. Det gjelder jo ikke alle så her må man bare prøve og se hva som passer kroppen til babyen. men kommentar til personen som mener at det er et nytt fenomen med barn som ikke liker vogn, absolutt ikke! Det prates kanskje litt mer om nå enn før. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg tok med den hylende babyen på tur bare fordi at JEG ville at det skulle fungere, men vi måtte snu hver bidige gang med en hysterisk unge og en ganske så frustrert mamma. Det ordnet seg når ungen ikke hadde magevondt lengre, men i mellomtiden var nærhet og mageleie oppå brystet det eneste som fungerte. Jeg hadde nok ikke greid meg uten sjal i den perioden. Anonymkode: 1dc77...48b
tussi84 Skrevet 27. august 2021 #39 Skrevet 27. august 2021 Må: klær, bleier, stellekremer, våt/tørr servietter, seng, bilsete (hvis baby skal kjøre bil), vogn og bæresjal. Bør; gulpekluter (enkelte babyer gulper mye), bade balje (kan bade ungen i vasken men), flasker (hvis feks ungen ikke tar pupp) og mme. Stelle veske kan også være lurt. Etterhvert er der også lurt med smekker. Kan droppe foreløbig: leker. Men fra 2/3mnd alder begynner interessen fort for leker å komme. Ikke nødvendig egentlig: stellebord, vugge, babynest. Kjekt å ha: vippe stol (hvis du feks trenger to hender en liten periode)
Kenelz Skrevet 27. august 2021 #40 Skrevet 27. august 2021 On 8/25/2021 at 4:00 PM, AnonymBruker said: Seng med dyne og pute og trekk, bilstol, vogn, vognpose, klær (trenger ikke kjempemange plagg av hver sort i minste strl da barna fort vokser ut av det), bleier, babyolje, stelleveske, bomullskluter, ammeinnlegg og BH, liten badebalje, stelleunderlag (bruk det gjerne på gulvet, du trenger egentlig ikke stellebord), termometer. Det er jo ting som kan bli nødvendig som ammeskjold, brystpumpe, krem til brystvortene, nesesuger osv Anonymkode: eabdc...613 Ting jeg ikke hadde bruk for: Dyne, putetrekk, osv. Babyen sover ikke alene og har da nødt til å samsove. Vi deler dyne og passer godt på at det er trygt. Eks. Plassere babyen langt oppe sånn dynen ikke kommer over ansiktet og at den ikke rekker opp til brystene mine, fast madrass, osv. Resten: 👍👍👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå