Gå til innhold

Hva må/bør man ha til en baby og hva kan man droppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker bare å kjøpe det mest nødvendige, noen som kan dele sine erfaringer om hva dette er?

Anonymkode: 093da...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger bleier, noen klær som passer årstiden, et sted baby kan sove og en måte å frakte baby trygt på :) Også er det veldig individuelt hva folk har mest nytte av ut over det. :)

Anonymkode: 55d45...089

• Liker 5
Skrevet

Som den over sier, mat, klær og stell, så har du alt du  ha.

Utover det må du se an deres behov.

Vi har hatt godt bruk for bilstol, vogn, babynest, sprinkelseng, vippestol og babygym. 

Anonymkode: 7c72a...53b

• Liker 2
Skrevet

Seng med dyne og pute og trekk, bilstol, vogn, vognpose, klær (trenger ikke kjempemange plagg av hver sort i minste strl da barna fort vokser ut av det), bleier, babyolje, stelleveske, bomullskluter, ammeinnlegg og BH, liten badebalje, stelleunderlag (bruk det gjerne på gulvet, du trenger egentlig ikke stellebord), termometer. Det er jo ting som kan bli nødvendig som ammeskjold, brystpumpe, krem til brystvortene, nesesuger osv

Anonymkode: eabdc...613

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seng med dyne og pute og trekk, bilstol, vogn, vognpose, klær (trenger ikke kjempemange plagg av hver sort i minste strl da barna fort vokser ut av det), bleier, babyolje, stelleveske, bomullskluter, ammeinnlegg og BH, liten badebalje, stelleunderlag (bruk det gjerne på gulvet, du trenger egentlig ikke stellebord), termometer. Det er jo ting som kan bli nødvendig som ammeskjold, brystpumpe, krem til brystvortene, nesesuger osv

Har det i hvert fall en masse ting vi aldri hadde bruk for.

Anonymkode: 52a11...0bb

• Liker 5
Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hva da?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Babyer skal ikke ha pute! 

Man trenger heller ikke vogn eller vognpose, stelleveske eller stellematte, men enig i at eget bilsete er lurt å ha selv om man ikke har bilm 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Babyer skal ikke ha pute! 

Man trenger heller ikke vogn eller vognpose, stelleveske eller stellematte, men enig i at eget bilsete er lurt å ha selv om man ikke har bilm 

De skal vel ha pute når de blir større :) Puta går vel ikke ut på dato. 

Noen synes man trenger vogn fordi de føler de trenger å gå tur med barnet og det er i grunn sunt for både mor og barn å få frisk luft :) Mange føler nok at de trenger stelleveske når de er ute på cafe for eksempel og stellematte er veldig fint å ha fordi den er mye enklere å vaske pga underlaget enn f.eks en håndduk. 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på hvor du legger lista. 

Noen mødre virker som de klarer seg uten noen form for eget utstyr til baby bortsett fra litt klær.

Andre ønsker å handle inn alt pluss litt til.

De fleste legger seg på en gylden middelvei. Men som snart trebarnsmor vil jeg absolutt anbefale deg å handle inn utstyr til baby som gjør hverdagen enklere for foreldre og barn. Babyutstyr er faktisk også ganske koselig å ha i hus. Kanskje spesielt den siste ventetiden mens man nærmer seg termin.

De fleste gravide havner jo i en form for redemodus den siste tiden, hvor fokus er å gjøre hjemmet klart for det nye familiemedlemmet. Dette innebærer jo da ofte innkjøp.

Anonymkode: 4d335...392

• Liker 1
Skrevet

Utover det helt primære som litt klær, bleier og et sted å sove varierer det veldig. Vi var avhengig av vogn, andre greier seg med bæresjal ( ble ikke godtatt her ).  Vi måtte ha seng, andre trives med samsoving. Noen får aldri bruk for flasker og mme, det var livsnødvendig for mine barn. Osv.

Anonymkode: e4b96...fea

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

De skal vel ha pute når de blir større :) Puta går vel ikke ut på dato. 

Noen synes man trenger vogn fordi de føler de trenger å gå tur med barnet og det er i grunn sunt for både mor og barn å få frisk luft :) Mange føler nok at de trenger stelleveske når de er ute på cafe for eksempel og stellematte er veldig fint å ha fordi den er mye enklere å vaske pga underlaget enn f.eks en håndduk. 

Tja, de kan vel ha pute fra 2 år, så det er ikke akkurat noe man trenger å kjøpe inn til baby. 

Selvfølgelig er vogn fint å ha, men ikke noe man trenger. Veldig mange har kjøpt inn dyr vogn de ikke får brukt fordi baby ikke har likt å sove i vogn :) bæresjal eller sele kan man også bruke, det er billigere og tar mindre plass og er ofte lettere å ha baby til å akseptere. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette synes jeg var en grei oppsummering.

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva da? Bleier, liksom?

Anonymkode: d2545...c1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet, hva da?

Det eneste vi hadde bruk for av det som var på lista der var bleier og klær.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Termometer er greit å ha da, selv om man kanskje ikke trenger det.

Anonymkode: 4701c...a09

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spent på å høre hvordan du ammet uten amme-BH, vasket barnets rumpe, fikset melkelekkasje gjennom BH-en, hvordan du sjekket temperaturen på barnet når det ble sykt, hva du la ungen på når den hadde rennaræv opp til nakken, hva du fraktet ungen i når dere kjørte bil, hva du transporterte ungen i når dere var ute, hva ungen deres sov i om natta?

Eneste jeg så som unødvendig var stelleveske. Er jo bare å slenge alt i en liten sekk. Og noen klarer seg nok med å bade ungen i vasken.

• Liker 6
Skrevet

Spent på å høre hvordan du ammet uten amme-BH, vasket barnets rumpe, fikset melkelekkasje gjennom BH-en, hvordan du sjekket temperaturen på barnet når det ble sykt, hva du la ungen på når den hadde rennaræv opp til nakken, hva du fraktet ungen i når dere kjørte bil, hva du transporterte ungen i når dere var ute, hva ungen deres sov i om natta?

Eneste jeg så som unødvendig var stelleveske. Er jo bare å slenge alt i en liten sekk. Og noen klarer seg nok med å bade ungen i vasken.

Jeg vippet puppen over kanten på en vanlig bh, vasket stumpen under rennende vann i vasken, klippet opp et gammelt håndkle og brukte til innlegg i bh'en, ventet med å kjøpe termometer til hun evt. ble syk(som hun ikke ble). Man legger da ikke ungen ned på noe hvis den har "rennaræv opp til nakken", men vipper av klærne og skyller ungen. Vi tok babyen med oss i dusjen i stedet for å bade. Vi tok bussen, bar i bæresele og samsov.

• Liker 10
Skrevet

I tillegg til det helt grunnleggende som klær, trygg soveplass(kan være samsoving) og dyne eller sovepose har jeg noen personlige erfaringer :  

Noe kommer veldig an på ungen. Nr 1: helt avhengig av bæresjal/-sele, hadde klart meg uten vogn, nr 2: veldig glad jeg har vogn, setter spesielt pris på det siden nr 1 var uaktuell å legge ned.
Etter en del feriering i sommer med stelling på diverse badegulv er jeg veldig glad vi har stellebord hjemme så jeg kan stelle stående oppreist. 
Stellesekk fungerer bedre enn stelleveske synes jeg. Kan sikkert gå fint med en hvilken som helst sekk, men jeg liker alle rommene og at den kan henges på vogna nå som jeg har vognbaby. 
Denne gang har jeg vært veldig glad i vugga vi kjøpte, men med nr 1 ville den stått ubrukt. På ferie har vognbagen gjort samme nytte, men med en aktiv toåring er det godt å få babyen opp fra gulvet.

Er også veldig fornøyd med noen muslin svøpetepper jeg kjøpte for å svøpe/pakke inn baby. Med sommerbaby har det også vært fint for å kunne legge noe oppå baby når andre tepper har blitt for varmt. Men dette er egentlig bare ekstra stæsj, ikke en nødvendighet. 

Anonymkode: 1dd51...469

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vippet puppen over kanten på en vanlig bh, vasket stumpen under rennende vann i vasken, klippet opp et gammelt håndkle og brukte til innlegg i bh'en, ventet med å kjøpe termometer til hun evt. ble syk(som hun ikke ble). Man legger da ikke ungen ned på noe hvis den har "rennaræv opp til nakken", men vipper av klærne og skyller ungen. Vi tok babyen med oss i dusjen i stedet for å bade. Vi tok bussen, bar i bæresele og samsov.

Trist med en baby som aldri fikk bade. Egen seng er anbefalt. Bodde dere i et telt i skogen også? 

Anonymkode: c47b9...a4a

• Liker 5
Skrevet

Behov entrere seg, her på KG ser jeg til stadig at folk ikke har "vogn-baby". Dette må være et nyoppstått fenomen, min mor og svigermor som hadde barn på 70-tallet og jeg som hadde barn på 90-tallet opplevde ikke dette, det var ikke et ord eller et konsept. Det var ingen alternativer til vogna - enkelte dager eller tider på en enkelt dag var vogna ikke suksess, men sånn er det jo bare. Og det gikk seg så fint til for oss alle. 

Bæretøy var heller ikke oppfunnet. 

Og likevel sov og spise babyene hver dag. 

Anonymkode: 3efaa...4b8

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Behov entrere seg, her på KG ser jeg til stadig at folk ikke har "vogn-baby". Dette må være et nyoppstått fenomen, min mor og svigermor som hadde barn på 70-tallet og jeg som hadde barn på 90-tallet opplevde ikke dette, det var ikke et ord eller et konsept. Det var ingen alternativer til vogna - enkelte dager eller tider på en enkelt dag var vogna ikke suksess, men sånn er det jo bare. Og det gikk seg så fint til for oss alle. 

Bæretøy var heller ikke oppfunnet. 

Og likevel sov og spise babyene hver dag. 

Anonymkode: 3efaa...4b8

Haha, DET er det dummeste jeg har lest i dag ihvertfall. Var ikke bæretøy oppfunnet på 70 og 90-tallet nei? 😆 Barn har blitt båret i ulike sjal og seler siden tidens morgen. Jeg ble født på åttitallet og moren min hadde sele og meis til meg. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...