Gå til innhold

Fikk beskjed om å bruke barnehagen for alt det er verdt ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brått blitt alene etter 5 års ekteskap, jeg har også ett lite barn. Barnefar har forlatt oss, og er helt ute av livet til både barnet og meg. Dette skjedde brått og noe uventet. Plutselig var jeg helt alene med barnet. I forbindelse med dette har jeg vært i kontakt med flere fagfolk, både familievernkontoret og barnevernet.  

Begge instanser har selv tatt kontakt med for råd og veiledning, og av juridiske årsaker.  Rådet jeg fikk fra både barnevernet og familievernkontoret var at jeg skulle bruke barnehagen for det den var verdt. Jeg ytret til begge instanser at barnet er i barnehagen i mer enn 8 timer hver dag, ofte opp mot 9 timer pga jobb. Dette opplever jeg selv som bekymringsverdig,  tidligere har vi hatt max 5-6 timer oppholdstid i barnehagen daglig, til nød 7 timer. Begge instanser sa at dette var helt innenfor og ingenting å "skamme" seg over. Hun på barnevernet sa til og med at det var helt greit å bruke barnehagen som avlastning de dagene jeg var ekstra sliten og ville ha ett pusterom.  "Trenger ikke å hente kl.12.00 selvom du er hjemme" du trenger det pusterommet. Begge instanser avsluttet med å si at jeg var ressurssterk og trengte ingen videre oppfølging.  

Hva tenker dere om dette? Personlig har dette vært noe jeg har hatt veldig dårlig samvittighet for. Jeg har følt meg som verdens verste mor og unnskyldt meg ovenfor de ansatte i barnehagen ved henting og levering.  

Anonymkode: 2cb18...eea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som er galt med det? Så lenge det ikke er hver dag og du trenger den avlastningen og barnet trives i barnehagen så ser jeg ingen problem her 

Skrevet

Vi er to voksne og har barna i bhg 7-9 timer hver dag. 

Anonymkode: e7feb...723

• Liker 18
Skrevet

Er enig i at selv om du har en fridag, eller er ferdig tidlig på jobb, så kan du ta deg noen timer "fri" og bare være deg før du henter.
Regner med du har en dialog med barnehagen også. Vær ærlig og åpen om situasjonen. Forklar at det blir noen lange dager pga jobb og at du er alene i situasjonen. Og få til et godt samarbeid som er bra for deg og barnet.
Skjønner du føler på at 9 timer er lenge. Men om man ikke har noe annet valg så blir det sånn. Barnet har det nok veldig bra i barnehagen.
At barnet får komme hjem til en mamma som har hatt litt egentid en dag du har anledning til det er nok bra for begge.

• Liker 13
Skrevet

Personlig synes jeg det er et godt råd. Nå er det noen år siden vi hadde barn i barnehagen, men husker at sønnen min sa et par ganger at han syntes synd på  "Petter" fordi han alltid ble henta så tidlig og ikke fikk lekt. Barn har det stort sett helt utmerket med vennene i barnehagen. De fleste velger, uansett hvor gamle de er, å leke med vennene sine og ikke foreldrene om de får velge selv.

• Liker 17
Skrevet

Hva er altenativet da, hva burde de sagt? "Du burde skamme deg" "Du bør slutte jobbe"?

Anonymkode: 7be9f...fb3

• Liker 9
Skrevet

Nå at du blir alenemor er tiden langt forbi å skamme deg for noe som helst.  Nå går du i en overlevelses modus og gjør det som er best for deg og barna.  Ja, bruk bhg for alt det er verdt. Fordi for mange av oss, er de verdt VELDIG MYE! 

• Liker 10
Skrevet

Du har jo ikke så mye valg. Du må jo forsørge dere. Ja, det blir lange dager i barnehagen, men det kommer til å gå bra.

Anonymkode: cc1f0...270

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Høres lurt ut. De fleste barn har fulle dager i bhg med to foreldre uten å lide noen nød. 

Om du har lite hjelp og avlastning i hverdager og helg bør du prioritere deg selv litt også. 

Barnet nyter godt av en uthvilt mor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva tenker dere om dette? Personlig har dette vært noe jeg har hatt veldig dårlig samvittighet for. Jeg har følt meg som verdens verste mor og unnskyldt meg ovenfor de ansatte i barnehagen ved henting og levering.  

Snakk med de ansatte i barnehagen.

For å si det rett ut så er nok du og barnet ditt akkurat nå i en «høyrisikogruppe» for at du skal bli utslitt.

At du skal bli sykmeldt.
At du skal møte veggen.

At du vil miste dine evner som omsorgsfull mor. 

At du skal miste tålmodigheten og «ork» som mor.

At de ber deg bruke barnehagen som avlastning er dermed helt OK, selv om, som du sier, det ikke er noe optimalt med lange dager i barnehagen. 

Snakk med barnehagen. Ha en åpen dialog. Du kjenner deg og barnet ditt best. 

Anonymkode: 34c82...34b

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er problematisk her. Vil du ha en klapp på skulderen? Mange mange barn er i bhg i nesten 9 timer hver dag, det er normalt og ikke bekymringsverdig.

Anonymkode: 13da6...627

• Liker 18
Skrevet

Ha barnet ditt i barnehagen med GOD samvittighet, ts. Sender deg en stor klem. ❤️

• Liker 4
Skrevet

De rådene bør du lytte til. 
Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at barna dine har lange dager i barnehagen. De har det fint der. 
Be om en samtale med pedleder og forklar situasjonen din. Si noe om den dårlige samvittigheten og hvordan du har det. Jeg er sikker på at du vil få støtte, forståelse og hjelp fra barnehagen. 
En åpen dialog er det beste for deg og barna dine nå. 
Jeg vil også gjøre deg oppmerksom på at du kan få redusert foreldrebetaling dersom du ligger under en inntektsgrense. Det kan styrer hjelpe deg med. 

Anonymkode: 011d5...03d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har brått blitt alene etter 5 års ekteskap, jeg har også ett lite barn. Barnefar har forlatt oss, og er helt ute av livet til både barnet og meg. Dette skjedde brått og noe uventet. Plutselig var jeg helt alene med barnet. I forbindelse med dette har jeg vært i kontakt med flere fagfolk, både familievernkontoret og barnevernet.  

Begge instanser har selv tatt kontakt med for råd og veiledning, og av juridiske årsaker.  Rådet jeg fikk fra både barnevernet og familievernkontoret var at jeg skulle bruke barnehagen for det den var verdt. Jeg ytret til begge instanser at barnet er i barnehagen i mer enn 8 timer hver dag, ofte opp mot 9 timer pga jobb. Dette opplever jeg selv som bekymringsverdig,  tidligere har vi hatt max 5-6 timer oppholdstid i barnehagen daglig, til nød 7 timer. Begge instanser sa at dette var helt innenfor og ingenting å "skamme" seg over. Hun på barnevernet sa til og med at det var helt greit å bruke barnehagen som avlastning de dagene jeg var ekstra sliten og ville ha ett pusterom.  "Trenger ikke å hente kl.12.00 selvom du er hjemme" du trenger det pusterommet. Begge instanser avsluttet med å si at jeg var ressurssterk og trengte ingen videre oppfølging.  

Er vel far som bør føle på ting her...

Anonymkode: 40058...164

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ha dårlig samvittighet for det? Barnet mitt er i barnehagen 8,5 timer hver dag. 

Anonymkode: fb85d...be1

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for. Barn trives stort sett i barnehagen. Jeg var selv alene med barn fra starten og måtte gjennom Oslo i rush tiden for å komme meg på jobb (bodde og jobbet utenfor bomringen på ulike sider av byen). Leverte når barnehagen åpnet 07.00, kjørte til jobb, framme mellom 07.45 og 08.25 avhengig av trafikk, fikk heldigvis lov å starte timene mine når jeg kom og ta lunsjen på slutten av dagen slik at jeg kunne jobbe 7,5timer (etterfulgt av «lunsjpause» i bilen på vei hjem) og returnere til køen andre vei. Hentet i barnehagen mellom 16.30-17.00 hver dag. Noen dager måtte jeg også ringe slekt i nærheten å høre om noen kunne hente fordi rushen var ille og barnehagen stengte 17.00. Da jeg fikk jobb rett ved hjemmet/barnehagen og kunne hente før ble barnet skuffet over å bli hentet for tidlig, han elsket den rolig avslutningen av dagen i barnehagen, hvor han nesten hadde de voksne for seg selv. De voksne sa heller ikke noe på det, annet enn å skryte av hvor flink han var å hjelpe dem med å stenge. 
Selvfølgelig skulle jeg som mamma gjerne hatt han kortere dager og tilbragt mer tid med han, men så lenge man må jobbe har man ikke alltid det valget. 
Han er nå godt vokst ut av barnehagen, og vi er nærme, så forholdet oss i mellom har ikke tatt noe skade av det.
Det er bedre for barnet ditt at du er uthvilt og har energi/tålmodighet når dere er sammen, enn at dere er sammen noen timer ekstra hvor du ikke orker gi barnet din oppmerksomhet og ikke har tålmodighet igjen fordi du er utslitt. 

Endret av Rosi
  • Liker 3
Skrevet

Høres ut som fornuftige råd.

• Liker 1
Skrevet

Du har jo ikke så mye valg, virker det som. På ingen måte optimalt, og ikke noe jeg selv ville gjort. 

Anonymkode: 105bf...3f5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...