Gå til innhold

Koronavaksine eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta vaksinen eller ikke.Jeg har fibromyalgi og sliter med kraftig utmattelse.(muligens ME).Jeg er redd for at vaksinen skal gjøre meg værre enn jeg er nå..Jeg er ikke vaksinemotstander eller tror på konspirasjonsteorier,men skeptisk til å ta denne vaksinen.

Samtidig er jeg redd for at korona skal ødelegge meg også.Jeg har et barn som går på barneskolen hvor det er grønt nivå,så er jo redd for at hun skal bli smittet og dra hjem smitte.Synes det er et utrolig vanskelig valg dette.😔Vær så snill å ikke døm meg.

Endret av Tinkiwinkiii
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spør deg selv om du tror kroppen har tålt en infeksjon bedre? Jeg har lest at me og fibromyalgi kanskje er overrepresentert hos de som lider av long covid. 

Du er egentlig garantert smitte slik planen er. Når man har barn kan man heller ikke isolere seg uten at dette skader barn betydelig.

Endret av 2ro
  • Liker 4
Skrevet

Som du ser i linken over er det noen som mener at man ikke vet noe om langtidsbivirkninger av vaksinen, men det vi nå vet er at mange mennesker får langtidsplager av selve viruset. Siden store andeler av befolkningen nå er vaksinert, kjenner jeg mange, inkludert meg selv som fikk vaksinen tidlig, og jeg kjenner ingen som er plaget med bivirkninger av vaksinen i lang tid etter vaksinasjon, men jeg kjenner faktisk flere som er plaget med virkninger etter covid, selv over ett år etter gjennomgått infeksjon. 

Jeg er en av de som fikk en såkalt alvorlig bivirkning av vaksinen, og det innebærer at jeg var innlagt en dag, men innen en uke var omme, var jeg tilbake i full jobb igjen og har hatt det fint siden. Min alvorlige bivirkning kan ha sammenheng med at jeg har sykdommer i bunnen, og det er også derfor jeg vet at jeg absolutt ikke ønsker å få covid. 

Så må du selv vurdere om du vil ha covid (noe du sannsynligvis vil få som uvaksinert etterhvert) eller om du vil bli vaksinert. Men risikoen for å få problemer over tid viser seg nok å være særdeles mange ganger høyere av covid enn av vaksinen. Nå er det jo mange som har vært vaksinert i veldig mange måneder, så det hadde nok kommet inn rapporter nå om folk hadde plager over tid som kunne knyttes til vaksinen.

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, Tinkiwinkiii said:

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta vaksinen eller ikke.Jeg har fibromyalgi og ME.Jeg er redd for at vaksinen skal gjøre meg værre enn jeg er nå..Jeg er ikke vaksinemotstander eller tror på konspirasjonsteorier,men skeptisk til å ta denne vaksinen.

Samtidig er jeg redd for at korona skal ødelegge meg også.Jeg har et barn som går på barneskolen hvor det er grønt nivå,så er jo redd for at hun skal bli smittet og dra hjem smitte.Synes det er et utrolig vanskelig valg dette.😔Vær så snill å ikke døm meg.

Det er neppe noen faktorer som tilsier at du ikke bør ta vaksine. Derimot er det relativt stor risiko for at du vil få langvarige problemer etter eventuell infeksjon.

Du bør ta dette opp med fastlegen din, eller annen relevant legespesialist.

Selvfølgelig skal du ikke dømmes for noe.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, Zikkzakk said:

Nå er det jo mange som har vært vaksinert i veldig mange måneder, så det hadde nok kommet inn rapporter nå om folk hadde plager over tid som kunne knyttes til vaksinen.

Vi nærmer oss fem milliarder doser satt på verdensbasis. Om én promille av disse fikk en alvorlig bivirkning, ville det utgjøre 5 millioner mennesker. vis du regner med at ulike bivirkninger rammer ulike individer, og noen overlapper med flere bivirkninger, kan vi lett se for oss at det skulle eksistere titalls millioner mennesker som slet med alvorlige ettervirkninger av vaksine. Hvor er alle disse? Selv i bivirkningsrapportene, som bare er rapporterte hendelser, og ikke bekreftede bivirkninger, er tallene - for alle bivirkninger - latterlig lave. Dessuten er de aller fleste doser gitt i deler av verden hvor slike hendelser rapporteres, så det er neppe store mørketall heller.

Det er ingen ting som tyder på noen større risiko ved vaksinering.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde aldri tatt sjansen på å ikke ha ta vaksinen nå når alt har åpnet opp igjen, risikoen har jo ikke vært større for før la man mer vekt på smittevern, avstand og trafikklysmodellen på skolen.

Man har aldri en garanti for noe, risikoen er større uten vaksine enn med og det at du har FM og ME gjør deg ikke mer utsatt for å reagere negativt på vaksinen men jeg vil tro at du ikke er lysten på "long covid" heller med det du allerede har. Så jeg ville tatt vaksinen så raskt som overhodet mulig.

Kjenner for øvrig flere med mange kroniske sykdommer inkludert FM og ME og de har ikke blitt noe verre enn andre etter vaksinen. :) 

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, Velour said:

Hos noen utvikler spikeproteinet seg mer blant annet slik at de får alvorlige bivirkninger.

Spikeproteinet utvikler seg ikke. Det syntetiseres etter en nøyaktig oppskrift basert på en mRNA-sekvens. Om noen kopier av det har en feil eller to eller tre i aminosyresekvensen etter syntetisering, blir de sannsynligvis bare uvirksomme eller vil ikke interagere med målcellene. SKulle det oppstå en mutasjon i denne prosessen, vil den ikke kunne videreføres fordi det ikke er noen replikasjon. Når mRNA fra vaksinen er brukt opp, lages det ikke mere spikeprotein. Det kan ikke "utvikle" seg. Det du skriver er tull.

20 minutter siden, Velour said:

Forskjellige mekanismer i kroppen,gener, medisiner osv spiller inn.

Kan du fortelle konkret hva du mener? Dette er jo så generelt at du kan bruke det om hva som helst.

20 minutter siden, Velour said:

Men man vet ikke langtidsvirkningene.

Du har fått en utfordring av meg før:

Kan du nevne fem vaksiner der alvorlige bivirkninger først har vis seg etter mer enn seks måneder? Hvorfor skal disse vaksinene oppføre seg så veldig annerledes enn andre vaksiner? De bruker akkurat samme mekanisme for immunisering som alle andre vaksiner i historien.

22 minutter siden, Velour said:

Noen produserer kanskje mye spikeprotein som samler seg opp på ikke gunstige steder, noen samler ikke proteinet på disse stedene.

Dette har jeg forklart deg før, men du fortsetter å lyve. Det er under én prosent som forlater injeksjonsstedet, og det har absolutt null betydning.

23 minutter siden, Velour said:

Men man vet ikke helt hva som skjer i kroppen med denne vaksinen

Vi vet veldig godt hva som skjer. Hva mener du?

23 minutter siden, Velour said:

Fordi det er umulig å ha langtidsstudier  på kort tid..

Det finnes tre veldig nyttige fag, som heter fysiologi, patologi og immunologi. Disse fagene har veldig lang erfaringshorisont, og forteller oss hvordan ulike prosesser i kroppen fungerer både under normale omstendigheter, og under sykdom. Under patologien sorter også histologi og histopatologi. Disse fagene forteller oss hvordan en hver vevstype i kroppen både alene og i samarbeid reagerer på ulike stimuli. Derfor har vi visst veldig mye om hvordan kroppen reagerer på det vi nå utsetter den for allerede før vi tok vaksinene i bruk. Det er ingen gjetninger på gang her. Immunologien viser oss også hvordan kroppens immunforsvar reagerer på stimulering med kroppsfremmede proteiner, og hvilke endringer som gjør at den står bedre rustet når den kjenner igjen et slikt fra tidligere eksponering.

Du overvurderer hva disse langtidsstudiene skal gi oss. Hvis man kan basalfagene sine, kan man si veldig mye om dette i utgangspunktet. Longitudinelle observasjonsstudier blir absolutt gjort, men det er lite sannsynlig at det vil fremkomme noe vi ikke har observert til nå.

• Liker 7
Skrevet

Med disse diagnosene bør du bekymre deg mer for hva en infeksjon vil gjøre med helsa di, spesielt ME.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, 2ro said:

Siden denne tråden stiller spørsmål om diagnoser i forhold til korona/vaksinen spør jeg like godt jeg også. 

Jeg har (blant annet) en kronisk inflammatorisk og immunologisk sykdom. Derfor er jeg ekstra skeptisk til å få korona. Immunsystemet er jo på hele tiden. Vaksinen gikk greit føler jeg. Tror du slike som meg risikerer mer sykdomsaktivitet både på kort og lang sikt? Jeg erfarer at stress og annen sykdom gjort alt verre. Korona er jo så uforutsigbar og kan påvirke så mye.

Jeg vil være forsiktig med å si så mye konkret om dette (anbefaler å ta det med fastlege eller oppfølgende spesialist), men generelt vil nok faren ved covidsykdom være noe forhøyet. Stress vil, i likhet med annen infeksjonssykdom, senke immunterskelen din. Gjentagende infeksjoner kan tømme ut litt av den poolen du skal ha med tilgjengelige immunceller, og derved gjøre immunresponsen dårligere, hvis kroppen må vente på at benmargen skal syntetisere flere immunceller. Da er du mer tilbøyelig for infeksjon generelt, men også for opportunistiske infeksjoner og sopp etc. Nøyaktig hvordan dette vil samvirke med covid-sykdom er vanskelig å forutsi. Det er veldig bra at du er vaksinert. Litt avhengig av hvilke diagnoser du har, kan det tenkes at immuniseringen din er litt suboptimal - men den vil uansett være mye bedre enn om du ikke vaksinerte deg. Om dette vil gjøre deg mer tilbøyelig til langvarige følgetilstander vet jeg ikke.

• Liker 3
Skrevet
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Jeg vil være forsiktig med å si så mye konkret om dette (anbefaler å ta det med fastlege eller oppfølgende spesialist), men generelt vil nok faren ved covidsykdom være noe forhøyet. Stress vil, i likhet med annen infeksjonssykdom, senke immunterskelen din. Gjentagende infeksjoner kan tømme ut litt av den poolen du skal ha med tilgjengelige immunceller, og derved gjøre immunresponsen dårligere, hvis kroppen må vente på at benmargen skal syntetisere flere immunceller. Da er du mer tilbøyelig for infeksjon generelt, men også for opportunistiske infeksjoner og sopp etc. Nøyaktig hvordan dette vil samvirke med covid-sykdom er vanskelig å forutsi. Det er veldig bra at du er vaksinert. Litt avhengig av hvilke diagnoser du har, kan det tenkes at immuniseringen din er litt suboptimal - men den vil uansett være mye bedre enn om du ikke vaksinerte deg. Om dette vil gjøre deg mer tilbøyelig til langvarige følgetilstander vet jeg ikke.

Takk for svar. Vi har valgt å være ekstra forsiktig som familie for sikkerhets skyld. Jeg kommer til å ta test etterhvert for å se om jeg har dannet antistoffer, fordi jeg har gått på immundempende medisiner. Kjedelige greier egentlig. Slik det er nå blir jeg nok utsatt for smitte, siden man har barn med alt det innebærer. Krysser fingrene for at vaksinen gjør en infeksjon lettere og at jeg slipper forverring av tilstand.

• Liker 2
Skrevet

Det er ditt valg. Du kan skrive en liste med for og mot. Du kan også velge å avvente litt for å se om det dukker opp mer info om vaksinen også. 

Skrevet

Hvorfor ikke snakke med legen din om dette? Er det ikke lenger naturlig å prate med fagpersoner som faktisk har solid kompetanse i dette? Hvorfor baserer du ikke valget ditt på det behandleren din forteller deg kontra randoms på internett med en agenda? Jeg skjønner ikke denne tendensen. 

• Liker 3
Skrevet
Tinkiwinkiii skrev (6 timer siden):

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta vaksinen eller ikke.Jeg har fibromyalgi og ME.Jeg er redd for at vaksinen skal gjøre meg værre enn jeg er nå..Jeg er ikke vaksinemotstander eller tror på konspirasjonsteorier,men skeptisk til å ta denne vaksinen.

Dømmer deg ikke. Vil du ikke ta den, så for all del:Ikke ta den. Har selv ikke tatt den og lever i beste velgående. Tror faktisk jeg allerede har hatt covid også og jeg har klart meg alldeles utmerket. Og det har også alle i min familie og omgangskrets.

Skrevet
Tinkiwinkiii skrev (6 timer siden):

Hei 🙂  I min omkrets,familie,slekt,venner, er det flere,for ikke å si 'mange'  med fibromyalgi,ME, diabetes, hjerterelaterte sykdommer mm. Flere som har barn i skolealder med pårørende i risikogrupper, Alle de jeg kjenner med disse underliggende sykdommene, er fullvaksinerte,inklusive meg.  I alderen 16 år og oppover. Nå er dette kun selvopplevd erfaring og ingen medisinstudie akkurat,men ville bare nevne det. 'Vi' har alle blitt anbefalt å ta vaksinen og har det aldeles utmerket i ettertid. Forstår at du er usikker, men synes du skal ta en prat med legen din som kjenner deg og kan gi deg råd ut ifra din situasjon og helse. Det vil kanskje gi deg større trygghet i ditt valg.
Ønsker deg masse lykke til 🙂 

• Liker 4
Skrevet
Tinkiwinkiii skrev (7 timer siden):

Hør med fastlegen din.

Skrevet
Robert Koch skrev (6 timer siden):

Takk for alt du bidrar med❤️ vet det ikke er lov å signere med yrkestittel her på kg, men det er tydelig at du sitter på inngående, evidensbasert kunnskap om emnet. Tror du har realitetsorientert mange og fått flere til å føle seg trygge på og ta vaksinen. Ja til vitenskap og mindre "følelser" ❤️

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Turid truseløs said:

Takk for alt du bidrar med❤️

Tusen takk! Det er en nokså utakknemlig "oppgave." Men jeg klarer ikke helt å la være å blande meg når folk kommer med farlig feilinformasjon. Det er hyggelig med noen positive tilbakemeldinger i mellom all hets og sjikane.

Jeg har sett en god del fornuftige og gjennomtenkte innlegg fra din hånd også, så du får en takk tilbake. Jeg tror jeg vet hva du jobber med, og da har du mye god basalkunnskap å lene deg på.

5 minutter siden, Turid truseløs said:

Tror du har realitetsorientert mange og fått flere til å føle seg trygge på og ta vaksinen.

Det håper jeg inderlig. Men det er ikke målbart, dessverre. De som ikke vil høre, er i regelen de som gir flest "tilbakemeldinger."

6 minutter siden, Turid truseløs said:

Ja til vitenskap og mindre "følelser" ❤️

Jeg legger ved en strofe som dagens studenter og akademikere dessverre har glemt:

Vivat Academia,
Vivant Professores,
Vivat membrum quodlibet,
Vivant membra quaelibet,
Semper sint in flore!

For husk det dagsaktuelle:

Vita nostra brevis est,
Brevi finietur,
Venit mors velociter,
Rapit nos atrociter,
Nemini parcetur.

Og til slutt, en oppfordring:

Pereat tristitia,
Pereant osores,
Pereat diabolus,
Quivis Antiburschius,
Atque irrisores.
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Tinkiwinkiii skrev (8 timer siden):

Jeg forstår bekymringen din 🙂 Du er allerede dårlig, og nå tilføre noe til kroppen som kan gjøre deg dårligere? Jeg har også kronisk lidelse, og jeg fikk ingen bivirkninger eller verre symptomer. Du vil nok høre om mange med bivirkninger, men jeg kom meg faktisk ut av en dårlig periode etter vaksinen, som om kroppen fikk «noe annet og drive med». Det kan bare være en tilfeldighet, men jeg var dårlig i lang periode, og dagen etter vaksinen følte jeg meg helt bra igjen. Du kan også bare ta første dose, og se det an, du må ikke fullføre løpet om du starter - den virker det for meg som at det er færre som får bivirkninger av. Og du vil få noe beskyttelse enn som uvaksinert 👏🏻 Men dette er ditt valg, og du må føle deg komfortabel med det. 

Endret av HelloMindy
  • Liker 2
Skrevet
Robert Koch skrev (1 time siden):

Tusen takk! Det er en nokså utakknemlig "oppgave." Men jeg klarer ikke helt å la være å blande meg når folk kommer med farlig feilinformasjon. Det er hyggelig med noen positive tilbakemeldinger i mellom all hets og sjikane.

Jeg har sett en god del fornuftige og gjennomtenkte innlegg fra din hånd også, så du får en takk tilbake. Jeg tror jeg vet hva du jobber med, og da har du mye god basalkunnskap å lene deg på.

Det håper jeg inderlig. Men det er ikke målbart, dessverre. De som ikke vil høre, er i regelen de som gir flest "tilbakemeldinger."

Jeg legger ved en strofe som dagens studenter og akademikere dessverre har glemt:

Vivat Academia,
Vivant Professores,
Vivat membrum quodlibet,
Vivant membra quaelibet,
Semper sint in flore!

For husk det dagsaktuelle:

Vita nostra brevis est,
Brevi finietur,
Venit mors velociter,
Rapit nos atrociter,
Nemini parcetur.

Og til slutt, en oppfordring:

Pereat tristitia,
Pereant osores,
Pereat diabolus,
Quivis Antiburschius,
Atque irrisores.

De som ikke vil ta til seg kunnskap vil heller ikke gjøre det. Men disse tror/håper jeg er er i mindretall, så fortsett med gode informative innlegg med kvalitetssikre kilder👏

• Liker 4
Skrevet

Hei TS, jeg forstår at du med din sykdomshistorikk nøler. Det er temmelig åpenbart slik situasjonen ser ut nå at smitten vil nå en svært stor andel av de uvaksinerte - til tross for stor vaksinasjonsgrad blant voksne. Du har barn som går på skolen. Du kan ikke isolere deg fra barnet eller barnet fra skole/venner (antar jeg). Så blir det en gjetning på hva som er mest sannsynlig at kan gi langvarig trøbbel for deg. Jeg personlig ville under disse forholdene løpt og vaksinert meg, men dette valget må du ta selv. 

Hilsen en fullvaksinert som nølte og vurderte for og mot, men endte på en utvilsom ja takk da det endelig var min aldersgruppe sin tur.

• Liker 1
  • Opprett ny...