Gå til innhold

Aksjekonto vs. Aksjesparekonto (ASK)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser hos sbanken at jeg har aksjene mine stående på det som står som «Aksjekonto» og at jeg har en annen konto som heter «Aksjesparekonto» som det ikke står noe på. 
hva er forskjellene på disse? Blir den som heter aksjekonto som en fondskonto, hvor jeg må skatte ved hvert kjøp og salg? Mens ASK’en kan jeg trade så mye jeg vil inn og ut av der hvor tap hos en aksje blir veiet opp mot gevinst i andre osv? 

Anonymkode: c30f0...b2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten, slik jeg har forstått det. Med ASK skatter du først når uttrekk > innskudd. Hverken kjøp eller salg trigger skatt. Ulempen er at dersom du går i minus, så får du ikke igjen dette på skatten. Høyrisikoaksjer ville jeg derfor ha hatt utenom ASK.

Anonymkode: be398...784

• Liker 1
Skrevet

Helt riktig som personen over sier.

Hvis du setter inn 100.000 på ASK, som vokser til 200.000, så kan du ta ut de 100.000 skattefritt, samtidig som gevinsten står oigjen. Det du tar ut over innskuddet (100.000) må skattes av. Så tar du ut 10.000 av eksempelet over, må du skatte av de.

En annen fordel er at du kan "shoppe" aksjer og fond i ASKEN uten å skatte av det. Det går ikke på en vanlig Aksje-konto. Så bruk ASK for det det er verdt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...