Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 3,5-åring som har begynt å komme inn til oss hver eneste natt. Vi har sluttet med sovepose fordi barnet er for langt, så jeg tror barnet våkner fordi det er kaldt, så det kommer inn til oss. 
Det går helt fint enkelte netter, mens andre ligger barnet og snurrer som en propell og det er vanskelig å sove. 

Meeen om en måned har vi en nyfødt i hus. Dere som "slipper" søsken inn på soverommet, hvordan har dere fått til denne kombinasjonen med nyfødt og samsoving med storesøsken?

(nei skal ikke samsove med nyfødt)

Anonymkode: 8f092...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd med større dyne? Vår måtte få større dyne da vi kuttet soveposen, sånn at den holdt seg på selv om hun flyttet mye på seg gjennom natta 

Anonymkode: d8695...027

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har dere prøvd med større dyne? Vår måtte få større dyne da vi kuttet soveposen, sånn at den holdt seg på selv om hun flyttet mye på seg gjennom natta 

Anonymkode: d8695...027

Har voksendyne på ungen, ja :(

Skrevet

Kjøpe barnesovepose?

La far ligge på rommet med 3-åringen på en madrass?

Anonymkode: 96cc6...292

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøpe barnesovepose?

Godt forslag at far sover inne hos 3-åringen. Jeg har i perioder sovet på madrass inne hos minstejenta. Det går over.

Anonymkode: 90ed8...dae

• Liker 1
Skrevet

Vi var i samme situasjon med nyfødt og 3,5åring. Det funket fint, 3åringen lå i midten og babyen lå i bedside crib. Nå er baby 6 mnd og sover ofte i vår seng, da legger far seg med 3åringen på hans rom hvis han våktner.

Anonymkode: 0c340...bfa

Skrevet

Da vi ventet barn nr 2 jobbet vi intensivt med 2 åringen for å etablere gode søvnrutiner før babyen meldte sin ankomst. 

Dersom hen sto opp og kom inn til oss på natta fulgte vi hen tilbake til rommet og la hen. Gjør du det lenge nok så slutter de å komme inn på natta og lærer seg å finne søvnen igjen ved oppvåkning. 

Dersom du ønsker å samsove så gjør du naturligvis det. Det er jo koselig. Men vi ønsket best mulig søvn for alle parter. Både foreldre, 2 åring og baby.

Anonymkode: c74c1...fab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da vi ventet barn nr 2 jobbet vi intensivt med 2 åringen for å etablere gode søvnrutiner før babyen meldte sin ankomst. 

Dersom hen sto opp og kom inn til oss på natta fulgte vi hen tilbake til rommet og la hen. Gjør du det lenge nok så slutter de å komme inn på natta og lærer seg å finne søvnen igjen ved oppvåkning. 

Dersom du ønsker å samsove så gjør du naturligvis det. Det er jo koselig. Men vi ønsket best mulig søvn for alle parter. Både foreldre, 2 åring og baby.

Anonymkode: c74c1...fab

Tro meg, vi har jobbet intenst. Men hver gang vi har sovet borte har vi vært tilbake til start, så de rundene der tar vi ikke. Han er 3,5, så han er ikke like lettlurt som en 2-åring. 

Skrevet

Sønnen min var 3 da han ble storebror. Han som aldri hadde sovet i sprinkelsenga før begynte å sove i den etter baby ble født. 😂 Baby lå mellom meg og mannen, og storebror lå i sprinkelsenga montert som en bedside på siden av meg. Fungerte egentlig veldig bra, storebror fikk den tryggheten han trengte i en periode der livet hans ble snudd på hodet. ❤️

Men du kan jo gjøre motsatt, baby i bedside, sønn på andre siden. 

Mannen min la seg også med storebror enkelte netter, men storebror kom gjerne inn til "lille baby" i løpet av natta uansett. 

Skrevet

Ville vurdert å finne frem reisesenga med en ekstra madrass i. På den måten får han sove hos dere, sånn som baby - men må allikevel sove i egen seng. Den senga kan jo forvarmes ved å legge en varmepute under dyna, så den er klar til han kommer. Poff, alle behov stilt. 

Anonymkode: 01276...b01

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips dere! ❤️

Skrevet

Mens vi pusser opp huset bor vi midlertidig i en liten leilighet med ett soverom. I denne perioden har vi også fått en liten baby, så nå sover alle 4 på samme rom 😅 De første ukene etter lillebror ble født våknet storesøster hver natt og fikk komme opp i sengen med oss (hun har aldri før gjort det). Lillebror i bedside og storesøster mellom meg og mannen. Dette behovet avtok gradvis over ett par uker. Nå sover hun hele natten i sin egen seng igjen. Vi følte det var viktig og møte storesøster sitt behov for nærhet i en vanskelig periode for henne. 

Tror ikke egentlig dette var noe hjelp for TS, men det order seg som regel på ett vis uansett 🙂

Anonymkode: a704c...7c7

• Liker 2
Skrevet

Jeg sov med den nyfødte og far sov med storesøsken

Anonymkode: 52bb9...978

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mens vi pusser opp huset bor vi midlertidig i en liten leilighet med ett soverom. I denne perioden har vi også fått en liten baby, så nå sover alle 4 på samme rom 😅 De første ukene etter lillebror ble født våknet storesøster hver natt og fikk komme opp i sengen med oss (hun har aldri før gjort det). Lillebror i bedside og storesøster mellom meg og mannen. Dette behovet avtok gradvis over ett par uker. Nå sover hun hele natten i sin egen seng igjen. Vi følte det var viktig og møte storesøster sitt behov for nærhet i en vanskelig periode for henne. 

Tror ikke egentlig dette var noe hjelp for TS, men det order seg som regel på ett vis uansett 🙂

Anonymkode: a704c...7c7

Jo, det er veldig fint å lese om dere som bare klemmer hele flokken inn på soverommet 😂❤️

Mange vil at ALT skal være på stell når minste kommer og jeg ser ikke for meg at vi orker følge han tilbake bare for at han skal lære at han ikke får komme inn, når minste skal sove hos oss. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har en 3,5-åring som har begynt å komme inn til oss hver eneste natt. Vi har sluttet med sovepose fordi barnet er for langt, så jeg tror barnet våkner fordi det er kaldt, så det kommer inn til oss. 
Det går helt fint enkelte netter, mens andre ligger barnet og snurrer som en propell og det er vanskelig å sove. 

Meeen om en måned har vi en nyfødt i hus. Dere som "slipper" søsken inn på soverommet, hvordan har dere fått til denne kombinasjonen med nyfødt og samsoving med storesøsken?

(nei skal ikke samsove med nyfødt)

han er liten, og når dere venter en til ,så burde dere begynne med dette for en stund siden

Anonymkode: 6edbf...2b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

han er liten, og når dere venter en til ,så burde dere begynne med dette for en stund siden

Anonymkode: 6edbf...2b9

Vi har gjort dette MANGE ganger ila. de siste årene. Fulgt han tilbake på rommet, osv osv osv. men han er i en helt ny fase nå, plutselig hatt vekstspurt, det har vært sommerferie der vi har hatt mye samsoving på ferie fordi det har vært mest praktisk, og han sover med dyne og våkner og er kald. 

Barn er ikke statiske.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpe barnesovepose?

en på 3,5 år kan jo ha vanlig dyne

Skrevet

Vår 4,5 åring fikk beskjed om å legge seg i fotenden når han kom inn og minsten var baby. Ofte kom han inn å la seg der under dyna uten at vi tre andre merket det. Han fikk da dekket behovet sitt for nærhet uten at det forstyrret. De kommer noen dager inn til oss og legger seg på den måten. Minsten på 4 mellom meg og mannen og eldste på 8 i fotenden.

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

en på 3,5 år kan jo ha vanlig dyne

Han har det, men mister den hele natta. Blir iskald. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har det, men mister den hele natta. Blir iskald. 

å sånn

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...