Gå til innhold

Hva liker du i salaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med salatinspirasjon. Er generelt veldig glad i grønnsaker  men synes Salat ofte blir litt kjedelig. Hva er deres beste tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt ut salathode med blader, som ruccola, babyleaf og sånt. Det blir så mye bedre😃 Liker også ananas i, og raspa gulrot.

Anonymkode: 3643c...88c

Skrevet

Ananas og/eller epler er friskt og godt i en salat.

Anonymkode: 78d0e...7f5

• Liker 1
Skrevet

Ruccola, parmesan, eplebiter og krydrede tomat/basilikum-sticks tilfører ekstra glede.

Salat er jo takknemlig mat. Man bare blander alt man syns er godt.

Skrevet

Gjerne noe syrlig, som feks sitron! Eller lime hvis det er avokado i sitronen :) Synes også det er deilig med syltet rødløk og sånt på en favorittsalat jeg går lei etter å spist den mange ganger. Men blir alltid godt med noe syrlig, og noe som er nytt syrlig. Og mye pepper. 

Kidneybønner er supergodt i salat synes jeg. Gir en slags ekstra umamismak sammen med ost (synes jeg) 

I varme salater er det kjempegodt med lun sopp og lune poteter 

Anonymkode: 5ebc9...1b6

Skrevet

Jeg liker å ha blader fra mynte eller basilikum i salaten for ekstra smak.

Skrevet

Noen hele, kokte gryn kan være godt, synes jeg, f.eks. byggryn, bokhvetegryn, speltgryn.

Tynne skiver av fennikel, gjerne sitrusmarinert, strimlet nykål, tynne skiver av reddiker, tynne strimler av sellerirot.

Nøtter og frø som pistasjnøtter, hasselnøtter, valnøtter, mandler, cashewnøtter, pinjekjerner, gresskarfrø.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker salat, tomat, agurk, mais, pasta, bacon, kylling og fetaost.

Skrevet

Standard salat hos meg er grøne blad av ein eller annen type, agurk, tomat, paprika, sukkererter, avokado og fetaost. Og små bukettar blomkål er ekstra godt! 

Av og til kikerter, men det er dei andre i huset ikkje så glad i. 

Skrevet

Hvis jeg lager grønn salat som tilbehør til noe annet inneholder den grønne og røde salatblader av ulike typer, og en god vinaigrette med dijonsennep. Ferdig. Noen ganger cherrytomater også hvis det passer til retten for øvrig.

Hvis jeg lager en salat som hovedrett inneholder det en klassisk salat av en viss type skal inneholde, feks ingrediensene til en salade nicoise eller en gresk salat, eller den komponeres for anledningen. Jeg kan lage grønn salat med egg og bacon og kraftige bitre salatblader om vinteren, eller salat med reker, avokado, grapefrukt, chili og koriander om sommeren. Eller jeg kan lage en forrettssalat av gode pærer når jeg har det, med grønne blader, valnøtter, høvlet parmesan eller chèvre, og god vinaigrette.

Anonymkode: a4179...f2f

• Liker 2
Skrevet

Min favorittsalat er romano, agurk, små tomater, vannmelon, fetaost, bacon og kylling. Gjerne krutonger også. Bruker som regel Balsamico-dressing. 

Skrevet

Gjengangerne her er; 

Ruccola, fiken, chevre, hasselnøtter, honning

Klassisk cæsarsalat, med ramanosalat, revet parmasan, stekt kylling, krutonger, cæsardressing. Eller hallomni og syltet rødløk. 

Nicoise, grønn salat, tunfisk, tomater, rødløk, aspargesbønner kapers. 

Tomat-mozarellasalat, med ruccola, og balsamico

Gresk salat, grønn salat, tomater, agurk, sorte oliven, fetaost. 

Eller en god, gammeldags restesalat: Åpner kjøleskpet. Der fant jeg et-par blader hjertesalat, tre cherrytomater, litt paprika, en kokt potet, ett egg, litt oliven, og cottage cheese. Slenger mulig på 1-2 skiver spekeskinke. Lager en rask viniagrette på olje, sitron og krydder. 

Anonymkode: 0f814...996

Skrevet

Varierer veldig, men avokado og grillet halloumiost er alltid godt. Prøver å variere type salatblader også, men er spesielt glad i spinat eller babyleaf blandingen av ferdigvaskede sslatsorter i butikken. Nydelig med ristede pinjekjerner i salat også. En salat jeg alltid lager på høsten er av bitre salatblader, rødbeter, ristede valnøtter med honning og lun chevreost. 

Skrevet

Pasta, mais, ost, grønne oliven, cherrytomater og sopp, da er jeg happy. :)

Skrevet
Dupers skrev (På 25.8.2021 den 14.17):

Sliter litt med salatinspirasjon. Er generelt veldig glad i grønnsaker  men synes Salat ofte blir litt kjedelig. Hva er deres beste tips?

Ruccolasalat,spinatblader,couscous ,agurk,paprika,mais,cherrytomater, rå rød løk eller sylta rød løk,mais,rå brokkoli (et must ,kikerter,mango eller ananas,falafler avocado og nøtter og/eller frø kjerner på toppen

Anonymkode: 9e1d5...191

Skrevet

Mye er allerede nevnt. Men jeg liker også syrlig, grønt eple i salaten. Skal det være en mettende lunsjsalat, er kokt egg, pastaskruer, skinke godt sammen med 'det grønne'. 

Skrevet (endret)

Salat/er, ruccuola, skurkelur, avocado, RØDLØK, tomat, feta, olivenolje, balsamico glÆiz eller rømme, salt og pepper.

Eller tenkte du "nÅko attåt", TS? Type-  ost, kylling, stekt skinke, bacon, stekt laks/ørret, tunfisk, pasta osv. :vetikke: 

Endret av Beeblebrox
Skrevet

Jeg liker salat med kylling og/eller fetaost.

En eller annet salat (gjerne babyleaves eller hjertesalet eller en kombo av begge), tomat, agurk, paprika, sukkererter, rødløk, mango eller nektarin og kylling. Bruker (nesten) alltid balsamico over. Om jeg har gjester legger jeg ofte til gresskar- eller pinjekjerner. I tillegg baker jeg gjerne rundstykker eller focaccia og har ved siden av. Og en mer kremet dressing til de som foretrekker det. 

Pastasalat lager jeg med pesto, oliven, kapersbær og røykelaks. Hvitløkbagett ved siden av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...