Gå til innhold

Tilbake til normalen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, Barbalala said:

Du vet at dette med karantene var noe man bare oppfant ut av det blå for halvannet år siden, og som man kan avskaffe på sekundet?

Det er snart 700 år siden karantene ble et institusjonalisert begrep ved større smitteutbrudd, og hadde allerede da vært praktisert siden antikken....

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Example said:

Hvis dette er normen, må man kjøre de samme tiltakene overfor andre sykdommer som kan være farlige for barn, som influensa.

Slike tiltak må man gjøre overfor epidemier som man ikke klarer å kontrollere. Influensa, slik den har forekommet i samfunnet, har vi hatt god kontroll over. Det er noen fundamentale ting i infeksjonsmedisin som synes å ha unnsluppet deg fullstendig.

Man har ikke hatt tiltak i skolen for barnas skyld, men for de voksne. Utbrudd på skoler som kan spre seg til voksne, rett og slett. 

Det gavner begge grupper. Det er ikke enten eller, og samfunnet består av både barn og voksne.

Hvis målet er at alle barn under 12 skal slippe korona, må man revurdere hvordan man tenker på skole i år fremover. 

Målet er vel snarer å oppnå en kontrollgrad som gjør at hverken barn under 12 eller noen andre skal måtte risikere å bli eksponert for smitte. Hvordan tenker du å oppnå det?

De har ikke hatt vondt av slik skolegang de har hatt det siste halvåret?

Alle samfunnskriser gjør skade på befolkningen. Det må vi forholde oss til. Det hjelper ikke å sutre. Man må gjøre det beste ut av situasjonen.

• Liker 2
Skrevet
2ro skrev (1 time siden):

Her har den vært gul siste halvåret. Har ikke hatt hjemmeskole siden den første krisen. De har hatt mat og helse gym +++ og alle idrettene har gått som vanlig. Ja vi har til og med måtte ta med kaker til dugnad. 

Aner ikke hvor du bor, men vår opplevelse er ikke lik i det heletatt. Men nå ser det verre ut her også. 

Glemte perioden på rødt nivå. Da hadde de hjemmeskole og deltidsskole. Det var ikke siste halvår.

Det er vel gjerne de stedene som er mest aktuelt for gule og røde nivåer nå som har hatt mest tiltak i skolen før. Rødt nivå hadde vi vel senest i mai i min kommune, om jeg ikke husker helt feil. Det har også vært hyppige skifter mellom nivåene. 

Skrevet
Robert Koch skrev (3 minutter siden):

Slike tiltak må man gjøre overfor epidemier som man ikke klarer å kontrollere. Influensa, slik den har forekommet i samfunnet, har vi hatt god kontroll over. Det er noen fundamentale ting i infeksjonsmedisin som synes å ha unnsluppet deg fullstendig.

Det gavner begge grupper. Det er ikke enten eller, og samfunnet består av både barn og voksne.

Målet er vel snarer å oppnå en kontrollgrad som gjør at hverken barn under 12 eller noen andre skal måtte risikere å bli eksponert for smitte. Hvordan tenker du å oppnå det?

Alle samfunnskriser gjør skade på befolkningen. Det må vi forholde oss til. Det hjelper ikke å sutre. Man må gjøre det beste ut av situasjonen.

Barna har tatt hovedbyrden hele veien. Det er realiteten. Vi voksne tåler gjerne litt mer, og vi tåler i større grad sosial isolasjon over tid.

Barn tåler sykdommen best, og er i liten grad utsatt for å bli alvorlig syke. En del av de med økt risiko har allerede også fått vaksine. 

En realitet å forholde seg til er også at man trolig vil ha et dårligere finansiert helsevesen i fremtiden enn vi har nå. Det må man prøve å unngå etter beste evne. Og det sier seg egentlig selv at man må forsøke å begrense skaden i størst mulig grad.

• Liker 3
Skrevet
Just now, Example said:

Barna har tatt hovedbyrden hele veien.

Det er en påstand. Og den påstanden tillater jeg meg å bestride. Det er riktig at noen barn har hatt en forferdelig tid. Akkurat som noen voksne har mistet jobben, måttet selge boligen sin, mistet sparepengene, eller har opplevd at familiemedlemmer dør.

Det er ikke en konkurranse i hvem som har hatt det verst.

Kriser har konsekvenser. Vi kan ikke late som om det ikke er et faktum. Og alle vi som bor i norge har trukket et jævla stort vinnerlodd.

Prøver vi ikke å begrense skaden i størst mulig grad? Hva er dette for noe babbel?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Example skrev (10 minutter siden):

Det er vel gjerne de stedene som er mest aktuelt for gule og røde nivåer nå som har hatt mest tiltak i skolen før. Rødt nivå hadde vi vel senest i mai i min kommune, om jeg ikke husker helt feil. Det har også vært hyppige skifter mellom nivåene. 

Men med lavere smitte i samfunnet ville vi ha unngått dette... Nå har vi åpnet for raskt og karantene/testing slik det er nå er symbolpolitikk. Når kapasiteten på tisk bryter sammen har man ikke noe annet valg enn å stramme inn kraftig. Det hadde vært å foretrekke enkle tiltak enn å måtte slå ned til akseptabelt nivå. 

Jeg er ikke for tiltak i skolen, men det er mange tiltak vi kunne fortsatt med som ikke er mer problematisk enn et irritasjonsmoment. Som strengere regler ved innreise etter fritidsreiser, krav om vaksine for fremmedarbeidere som pendler mellom land, munnbind flere plasser osv osv. 

Vi står ovenfor en høy kostnad (på individnivå og samfunnsnivå) når mange skal bli langtidssyke og ha behov for rehabilitering. Også her arbeider de med å sette sammen en avdeling for dette der personer kan bli innlagt eller behandles poliklinisk av tverrfaglig team. Det blir dyrt om alle små og store plasser har behov for slikt, i tillegg til sykepenger/uføretrygd og den kostnaden alle det gjelder blir nødt å ta.

Alt tilsier at dette som skjer nå skjer for raskt og man mangler kunnskap. Om man mangler kunnskap handler man føre var. 

* Og må vi ha tiltak på skolen, så må vi det om vi liker det eller ei. Mange kommer til å kreve det eller ta barna ut fra skolen om dette utvikler seg slik man føler skolen er utrygg.

Endret av 2ro
  • Liker 1
Skrevet
Robert Koch skrev (7 minutter siden):

Det er en påstand. Og den påstanden tillater jeg meg å bestride. Det er riktig at noen barn har hatt en forferdelig tid. Akkurat som noen voksne har mistet jobben, måttet selge boligen sin, mistet sparepengene, eller har opplevd at familiemedlemmer dør.

Det er ikke en konkurranse i hvem som har hatt det verst.

Kriser har konsekvenser. Vi kan ikke late som om det ikke er et faktum. Og alle vi som bor i norge har trukket et jævla stort vinnerlodd.

Prøver vi ikke å begrense skaden i størst mulig grad? Hva er dette for noe babbel?

Jo, ved å ha grønt nivå i skolen blant annet. Det er en erkjennelse av dette. Jeg registrerer at en del her inne ikke ønsker det.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Example said:

Jo, ved å ha grønt nivå i skolen blant annet. Det er en erkjennelse av dette. Jeg registrerer at en del her inne ikke ønsker det.

Å kunne ha grønt nivå i skolen betinger at det ikke fører til en ukontrollert smittespredning. Dersom opprettholdelse av grønt nivå fører til uheldige eller farlige konsekvenser, enten for skolens habitanter, samfunnet forøvrig eller begge - da kan man ikke opprettholde grønt nivå. Ingen ønsker restriksjoner. Men noen av oss er klar over at vi står overfor en stor helsetrussel som på ingen måte er over.

Du stikker hodet i sanden og sier at man aldri kan stenge skoler, uansett hva situasjonen måtte være. Og nå sier du vel nærmest at man ikke kan ha noen tiltak som berører skolehverdagen. 

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (4 minutter siden):

Ingen skriver de ikke ønsker grønt nivå. Alle ønsker å bli ferdig med denne pandemien og ting blir normalt. 

Om det ikke er trygt å ha grønt nivå så er det uforsvarlig drift. Det kan vi ikke tillate.

Har du regnet på hvor mange som blir langtidssyk om alle skolebarn skal bli smittet. Hvor mange elever ved din skole vil kunne bli rammes av dette? Tallene jeg har sett spriker mellom 1 og 4 prosent, men jeg er ikke den mest oppdaterte. Kanskje noen har innspill og link? 

• Liker 2
Skrevet
2ro skrev (30 minutter siden):

Ingen skriver de ikke ønsker grønt nivå. Alle ønsker å bli ferdig med denne pandemien og ting blir normalt. 

Om det ikke er trygt å ha grønt nivå så er det uforsvarlig drift. Det kan vi ikke tillate.

Har du regnet på hvor mange som blir langtidssyk om alle skolebarn skal bli smittet. Hvor mange elever ved din skole vil kunne bli rammes av dette? Tallene jeg har sett spriker mellom 1 og 4 prosent, men jeg er ikke den mest oppdaterte. Kanskje noen har innspill og link? 

Altså, alternativet er jo tilstede. Vi ser nå hvor smittsomt dette viruset er, selv med så mange vaksinert. Det er vel ikke så mye som tyder på at vaksinering av 12-17 vil løse dette alene. Så hva skjer da? Med mindre viruset muterer til en enda mer smittsom og mindre dødelig variant vil man måtte regne med mye smitte blant barn. Om det er nå, i mars eller neste november så vil det jo trolig skje. 

Skal man stenge ned skoler eller gå til et annet tiltaksnivå må man ha en plan på hvordan man skal løse dette problemet som vil gjenoppstå det sekundet man åpner opp for mer aktivitet igjen. 

Skrevet
Robert Koch skrev (39 minutter siden):

Å kunne ha grønt nivå i skolen betinger at det ikke fører til en ukontrollert smittespredning. Dersom opprettholdelse av grønt nivå fører til uheldige eller farlige konsekvenser, enten for skolens habitanter, samfunnet forøvrig eller begge - da kan man ikke opprettholde grønt nivå. Ingen ønsker restriksjoner. Men noen av oss er klar over at vi står overfor en stor helsetrussel som på ingen måte er over.

Du stikker hodet i sanden og sier at man aldri kan stenge skoler, uansett hva situasjonen måtte være. Og nå sier du vel nærmest at man ikke kan ha noen tiltak som berører skolehverdagen. 

Den diskusjonen hadde vi i vinter også. Man kan vel trygt si at vi får være glade for at det ble som jeg håpet den gangen. Det hadde vært en unødvendig nedstengning av skolene. 

Det er lite som tilsier at tiltak ikke bare utsetter et problem. 

Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Altså, alternativet er jo tilstede. Vi ser nå hvor smittsomt dette viruset er, selv med så mange vaksinert. Det er vel ikke så mye som tyder på at vaksinering av 12-17 vil løse dette alene. Så hva skjer da? Med mindre viruset muterer til en enda mer smittsom og mindre dødelig variant vil man måtte regne med mye smitte blant barn. Om det er nå, i mars eller neste november så vil det jo trolig skje. 

Skal man stenge ned skoler eller gå til et annet tiltaksnivå må man ha en plan på hvordan man skal løse dette problemet som vil gjenoppstå det sekundet man åpner opp for mer aktivitet igjen. 

Er det en grunn til å ikke vente til de har tatt en avgjørelse om vaksinering av ungdom? Og til vi har fått vaksinert disse. 

Hvor mange vil potensielt bli langtidssyke ved din skole? 

• Liker 1
Skrevet
2ro skrev (1 minutt siden):

Er det en grunn til å ikke vente til de har tatt en avgjørelse om vaksinering av ungdom? Og til vi har fått vaksinert disse. 

Hvor mange vil potensielt bli langtidssyke ved din skole? 

Det spørs hvor mange prosent man regner på det. Ved 1% vil rundt to til tre elever bli dette. Jeg vet at flere av de som er i risiko for å bli det allerede har fått vaksine. 

To til tre er dog en del mindre enn antall elever som har sittet i lange køer hos BUP det siste året. Det er også langt lavere enn antall elever som har fått lite utbytte av undervisningen, og da snakker jeg særlig om perioder med rødt nivå og da man stengte skolene helt. 

• Liker 1
Skrevet

er fint og komme tilbake til normalen nå, og er fint at det blir lokale tiltak og ikke for hele norge hvis det er mye for eksempel i viken og oslo  , vestlandet eller i troms/finnmark

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Example said:

Problemet er at man har gitt en falsk forhåpning om at det blir slutt, uten at det får noen konsekvenser. Man forskyver målet hele veien, og glemmer hvorfor man innførte tiltak i utgangspunktet. 

Nå går noen rundt og tror at man kan innføre tiltak, slik at barn ikke blir smittet. Da har man misforstått veldig. 

At Norge på et eller annet tidspunkt vil bli nødt til å la smitten flyte blant barn og uvaksinerte er det jo ingen tvil om. Spørsmålet er bare når.

Et godt tidspunkt hadde vært når de ansatte i barnehagene er vaksinert for eksempel. Og et godt tidspunkt hadde vært når nye barnegrupper er innarbeidet i bhg. Allerede nå begynner vikarjaget i bhg. Og det er før ungene er tilvent skikkelig. 
så nei. Nå er ikke et rettferdig tidspunkt. 

• Liker 3
Skrevet
2ro skrev (1 time siden):

Men med lavere smitte i samfunnet ville vi ha unngått dette... Nå har vi åpnet for raskt og karantene/testing slik det er nå er symbolpolitikk. Når kapasiteten på tisk bryter sammen har man ikke noe annet valg enn å stramme inn kraftig. Det hadde vært å foretrekke enkle tiltak enn å måtte slå ned til akseptabelt nivå. 

Jeg er ikke for tiltak i skolen, men det er mange tiltak vi kunne fortsatt med som ikke er mer problematisk enn et irritasjonsmoment. Som strengere regler ved innreise etter fritidsreiser, krav om vaksine for fremmedarbeidere som pendler mellom land, munnbind flere plasser osv osv. 

Vi står ovenfor en høy kostnad (på individnivå og samfunnsnivå) når mange skal bli langtidssyke og ha behov for rehabilitering. Også her arbeider de med å sette sammen en avdeling for dette der personer kan bli innlagt eller behandles poliklinisk av tverrfaglig team. Det blir dyrt om alle små og store plasser har behov for slikt, i tillegg til sykepenger/uføretrygd og den kostnaden alle det gjelder blir nødt å ta.

Alt tilsier at dette som skjer nå skjer for raskt og man mangler kunnskap. Om man mangler kunnskap handler man føre var. 

* Og må vi ha tiltak på skolen, så må vi det om vi liker det eller ei. Mange kommer til å kreve det eller ta barna ut fra skolen om dette utvikler seg slik man føler skolen er utrygg.

Takk for et reflektert innlegg 👍🏻 Jeg er helt enig i alt du skriver.  De fleste land i Europa handler nå etter føre var prinsippet. Til og med Sverige har annonsert at tiltak forblir ut over høsten. Norge er på helt feil kurs. Jeg tror det vil straffe seg hardt for Norge. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Example said:

Den diskusjonen hadde vi i vinter også. Man kan vel trygt si at vi får være glade for at det ble som jeg håpet den gangen. Det hadde vært en unødvendig nedstengning av skolene. 

Det er lite som tilsier at tiltak ikke bare utsetter et problem. 

Når jeg sier at man må være åpen for å kunne iverksette tiltak eller stenge ned skolene hvis det blir nødvendig, leser du at jeg vil stenge ned skolene umiddelbart, nå, og helst i går, uten tanke for om det er nødvendig eller ikke. Det blir det ikke saklige debatter av. Jeg sa aldri i forrige runde at skolene måtte stenges, men at det var ufornuftig å utelukke muligheten.

Dersom vi hadde holdt tiltakene litt lenger utover høsten, ville vi kanskje ikke behøvd å ha så mange tiltak når vi åpnet opp. Nå har man nok en gang gått for fort frem.

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (9 minutter siden):

Det spørs hvor mange prosent man regner på det. Ved 1% vil rundt to til tre elever bli dette. Jeg vet at flere av de som er i risiko for å bli det allerede har fått vaksine. 

To til tre er dog en del mindre enn antall elever som har sittet i lange køer hos BUP det siste året. Det er også langt lavere enn antall elever som har fått lite utbytte av undervisningen, og da snakker jeg særlig om perioder med rødt nivå og da man stengte skolene helt. 

Men at dette kunne unngås ved å beholde elementer for å hindre smitte gjør dette unødvendig. Om man ventet til avgjørelse var tatt og vaksinen satt ville dette blitt helt annerledes. 

De som har fått vaksine er i forhøyet risiko for alvorlig forløp. Det er ikke sikkert vaksinen virker på disse. Det kommer an på en rekke faktorer. Dette er heller ikke nødvendigvis de som blir langtidssyk. Det rammer tilfeldig.

• Liker 3
Skrevet
Barbalala skrev (3 timer siden):

Men samfunnet kan slutte med karantener. 

Du vet at dette med karantene var noe man bare oppfant ut av det blå for halvannet år siden, og som man kan avskaffe på sekundet? Har du noe som helst minner fra verden før 2020? 

Folk er blitt så institusjonaliserte at de ikke engang klarer å tenke seg et samfunn uten restriksjoner....

Slapp rolig av med dine antagelser om institusjonalisert etc. Karantene er ikke noe nytt, les litt historie.

Det må for pokker være lov å være lei. Myndighetenes håndtering er under enhver kritikk. De som har tapt mest er barn,ungdom,studenter og arbeidsføre voksne. I mellomtiden har vi prioritert å vaksinere alle seniorer vi har i landet. Det kunne jeg fint ha svelget om det ikke var for at vi ruller inn i en ny smittefase og kjører frislipp på alle FØR den arbeidsføre delen av befolkningen er vaksinert.

Jeg har aldri skrevet at vi skal tilbake til noe lockdown. Men at alle må innom det forbaska kontoret fordi noen ikke klarer å utføre det de skal på hjemmekontoret. At vi så fort det åpner litt opp skal arrangere fyllefest på jobb og ha en dullion nærkontakter. Det er jeg imot.

• Liker 5
Skrevet
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Når jeg sier at man må være åpen for å kunne iverksette tiltak eller stenge ned skolene hvis det blir nødvendig, leser du at jeg vil stenge ned skolene umiddelbart, nå, og helst i går, uten tanke for om det er nødvendig eller ikke. Det blir det ikke saklige debatter av. Jeg sa aldri i forrige runde at skolene måtte stenges, men at det var ufornuftig å utelukke muligheten.

Dersom vi hadde holdt tiltakene litt lenger utover høsten, ville vi kanskje ikke behøvd å ha så mange tiltak når vi åpnet opp. Nå har man nok en gang gått for fort frem.

Så det du sier er at du er helt enig om at å stenge skolene i vinter ville vært en feilvurdering, da det ikke var nødvendig, noe ettertiden har vist oss. 

Jeg er forøvrig enig at noen tiltak kunne vært holdt tilbake nå i sommer. Særlig i forhold til reising og karantenefritak. Det er en tabbe man har gjentatt fra i fjor dessverre. 

Samtidig er det problematisk å tviholde på innenlands tiltak når de ikke er nødvendig. Det er jo også mye som tyder på at den bølgen vi får nå ville kommet på et tidspunkt uansett med mindre man hadde gått inn for å fullvaksinere alle barn ned til 12 år og kjørt på hardere for å vaksinere voksne som har takket nei. Kanskje man kunne klart å fullvaksinere rundt 80-85% av befolkningen med litt gulrøtter og pisk. Barn under 12 år vil vel uansett bli utsatt for smitte, om ikke nå, så senere. 

• Opprett ny...