Gå til innhold

Tilbake til normalen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2ro skrev (11 minutter siden):

Men at dette kunne unngås ved å beholde elementer for å hindre smitte gjør dette unødvendig. Om man ventet til avgjørelse var tatt og vaksinen satt ville dette blitt helt annerledes. 

De som har fått vaksine er i forhøyet risiko for alvorlig forløp. Det er ikke sikkert vaksinen virker på disse. Det kommer an på en rekke faktorer. Dette er heller ikke nødvendigvis de som blir langtidssyk. Det rammer tilfeldig.

Det er dog ikke engang gitt at man vil vaksinere disse barna. Det sier jo en del om hvor lite farlig man anser denne sykdommen for disse barna, gitt hvor trygge vaksinene er.

Jeg vil anta at man hele tiden har beregnet at en del barn vil bli smittet når de voksne er vaksinert. Dette har bare ikke blitt kommunisert høyt, da man har ønsket barnas deltagelse i smittevernstiltakene frem til man får vaksinert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Example skrev (15 minutter siden):

Det er dog ikke engang gitt at man vil vaksinere disse barna. Det sier jo en del om hvor lite farlig man anser denne sykdommen for disse barna, gitt hvor trygge vaksinene er.

Jeg vil anta at man hele tiden har beregnet at en del barn vil bli smittet når de voksne er vaksinert. Dette har bare ikke blitt kommunisert høyt, da man har ønsket barnas deltagelse i smittevernstiltakene frem til man får vaksinert.

Andre land rundt oss vaksinerer. Nå endrer situasjonen seg her også, så veldig overrasket kan man ikke bli om de bestemmer dette her også. Det er like gjerne andre ting som teller inn i vurderingen. Mangel på vaksine, behov for 3 dose for enkelte (eller mange), usolidarisk bruk av vaksine når risikogruppene i andre land står uten og jeg kan nevne i fleng. Husker ikke tallene i hodet men 1/3000 på sykehus, 2-4 prosent langtidssyke blir mange barn og det skal gå gjennom befolkningsgruppen. Død er ikke alt, men noen vil også dø. 

Når det kunne unngås er det uetisk.

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Example said:

Så det du sier er at du er helt enig om at å stenge skolene i vinter ville vært en feilvurdering, da det ikke var nødvendig, noe ettertiden har vist oss. 

Hvorfor messer du om dette igjen og igjen og igjen? Det er et helt uinteressant spørsmål all den tid jeg ikke argumenterte for det i det hele tatt. Du gikk jo i fistel fordi jeg sa at hvis det ble nødvendig å stenge skolene, så ville man måtte gjøre det. Vi kom aldri lenger enn dit, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor du stiller det spørsmålet igjen og igjen.

Det er du som kategorisk avfeier tiltak som kan være nødvendige uavhengig av hva situasjonen tilsier. Du blokkerer en saklig debatt, gjennom å stå steilt på at visse tiltak ikke kan brukes selv om de skulle være aldri så nødvendige.

• Liker 2
Skrevet
Robert Koch skrev (12 minutter siden):

Hvorfor messer du om dette igjen og igjen og igjen? Det er et helt uinteressant spørsmål all den tid jeg ikke argumenterte for det i det hele tatt. Du gikk jo i fistel fordi jeg sa at hvis det ble nødvendig å stenge skolene, så ville man måtte gjøre det. Vi kom aldri lenger enn dit, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor du stiller det spørsmålet igjen og igjen.

Det er du som kategorisk avfeier tiltak som kan være nødvendige uavhengig av hva situasjonen tilsier. Du blokkerer en saklig debatt, gjennom å stå steilt på at visse tiltak ikke kan brukes selv om de skulle være aldri så nødvendige.

Deg om det. :)

Å holde igjen tiltak i skolen har vist seg å være lurt før, det motsatte når man drar på for mye. Dette er erfaringer man har lært av blant helsemyndighetene virker det som. Det skulle ikke forundre meg om man vil innføre gult nivå igjen noen steder, men å ha det som en langsiktig plan nasjonalt er en dårlig idé. 

Skrevet
2ro skrev (20 minutter siden):

Andre land rundt oss vaksinerer. Nå endrer situasjonen seg her også, så veldig overrasket kan man ikke bli om de bestemmer dette her også. Det er like gjerne andre ting som teller inn i vurderingen. Mangel på vaksine, behov for 3 dose for enkelte (eller mange), usolidarisk bruk av vaksine når risikogruppene i andre land står uten og jeg kan nevne i fleng. Husker ikke tallene i hodet men 1/3000 på sykehus, 2-4 prosent langtidssyke blir mange barn og det skal gå gjennom befolkningsgruppen. Død er ikke alt, men noen vil også dø. 

1 av 3000 med MIS-C. Antagelig er det færre enn dette grunnet mørketall og mye asymptomatisk smitte blant barn. Dette rammer i stor grad barn under 12 år, mer enn de over. Dette er hva Geir Bukholm sa på Dagsnytt 18 i går.

Skrevet
1 minutt siden, Example said:

Deg om det. :)

Å holde igjen tiltak i skolen har vist seg å være lurt før, det motsatte når man drar på for mye. Dette er erfaringer man har lært av blant helsemyndighetene virker det som. Det skulle ikke forundre meg om man vil innføre gult nivå igjen noen steder, men å ha det som en langsiktig plan nasjonalt er en dårlig idé. 

Der er du i gang igjen. Jeg snakker jo ikke om konkrete situasjoner en gang, men at man må kunne bruke virkemidler når de er nødvendige. Og så kommer du trekkende med påstander om at det har vist seg slik eller slik, ut fra en subjektiv vurdering. Det spiller ingen rolle hva som har vist seg før og ikke. Poenget er at HVIS et tiltak MÅ innføres, så kan man ikke la være på ett eller annet personlig ideologisk grunnlag. Det er heldigvis ikke du som skal vurdere dette.

Dette blir jo bare tull.

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (Akkurat nå):

1 av 3000 med MIS-C. Antagelig er det færre enn dette grunnet mørketall og mye asymptomatisk smitte blant barn. Dette rammer i stor grad barn under 12 år, mer enn de over. Dette er hva Geir Bukholm sa på Dagsnytt 18 i går.

Så ikke tv i går, så det kan jeg ikke uttale meg om. Som sagt er det mye vi ikke vet. Har noen andre land latt smitten gå uforstyrret i barnegruppa? Når tallene er små får man ikke hele sannheten, det vet du også. Det er flere ting å bekymre seg for, også når det gjelder barn. Det er ikke utelukket positive nyheter fra utlandet etter at delta ble dominerende. Jeg holder en knapp på føre var. 

• Liker 1
Skrevet
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Der er du i gang igjen. Jeg snakker jo ikke om konkrete situasjoner en gang, men at man må kunne bruke virkemidler når de er nødvendige. Og så kommer du trekkende med påstander om at det har vist seg slik eller slik, ut fra en subjektiv vurdering. Det spiller ingen rolle hva som har vist seg før og ikke. Poenget er at HVIS et tiltak MÅ innføres, så kan man ikke la være på ett eller annet personlig ideologisk grunnlag. Det er heldigvis ikke du som skal vurdere dette.

Dette blir jo bare tull.

Dette er en konkret situasjon nå. Grønt nivå i skolen med dagens smittesituasjon. Min mening er at det trolig går fint. Så kan du gjerne diskutere om du er uenig det eller ikke. Hvis du ikke har noe å si om det, blir diskusjonen lite fruktbar.

Skrevet
2ro skrev (4 minutter siden):

Så ikke tv i går, så det kan jeg ikke uttale meg om. Som sagt er det mye vi ikke vet. Har noen andre land latt smitten gå uforstyrret i barnegruppa? Når tallene er små får man ikke hele sannheten, det vet du også. Det er flere ting å bekymre seg for, også når det gjelder barn. Det er ikke utelukket positive nyheter fra utlandet etter at delta ble dominerende. Jeg holder en knapp på føre var. 

Antagelig vil det være vanskelig å unngå disse tilfellene, med mindre man godkjenner en vaksine for de under 12. Det virker ikke veldig sannsynlig i nærmeste fremtid. Så at man vil få en del tilfeller av dette i Norge er vanskelig å unngå på sikt, med mindre man går inn for en strategi der man kjører på med strenge tiltak i barneskoler og barnehager frem til man får godkjent en vaksine. 

Skrevet (endret)
2ro skrev (38 minutter siden):

Så nær som alle land vi kan sammenligne oss med vaksinerer barn, og de fleste har i tillegg smittevern i skolen og beholder smittevern i samfunnet. Ingen velger og sende Delta gjennom barnekullene. Mulig kun Sverige men de har annonsert og beholde tiltak de har nå i hvert fall . Jeg tror vi snart får mer i media fra Norges « varslere» for følger flere og ser at det er opprør . Rådene deres er mer i tråd med hva de sier internasjonalt .  

Endret av J.E
  • Liker 1
Skrevet
Example skrev (Akkurat nå):

Antagelig vil det være vanskelig å unngå disse tilfellene, med mindre man godkjenner en vaksine for de under 12. Det virker ikke veldig sannsynlig i nærmeste fremtid. Så at man vil få en del tilfeller av dette i Norge er vanskelig å unngå på sikt, med mindre man går inn for en strategi der man kjører på med strenge tiltak i barneskoler og barnehager frem til man får godkjent en vaksine. 

Det er mye som kunne vært gjort som ikke vil påvirke barna eller påvirke de i liten grad. Karantene burde fortsette i større grad, hyppig testing når det er villsmitte i området... Fritidsaktiviteter uten store turneringer i andre distrikter. Jeg føler du ser deg blind på "alt eller ingenting" når løsningen trolig er en plass i midten.

• Liker 3
Skrevet
J.E skrev (1 minutt siden):

At så nær som alle land vi kan sammenligne oss med vaksinerer barn, og de fleste har i tillegg smittevern i skolen og beholder smittevern i samfunnet. Ingen velger og sende Delta gjennom barnekullene. Jeg tror vi snart får mer i media fra Norges « varslere» . Rådene deres er mer i tråd med hva de sier internasjonalt .  

Greit å legge til at mange land i Europa fortsatt har skoleferie enda. De fleste av disse landene valgte også å fortsette bruk av Astrazeneca etter funnene som kom. 

Skrevet
2ro skrev (Akkurat nå):

Det er mye som kunne vært gjort som ikke vil påvirke barna eller påvirke de i liten grad. Karantene burde fortsette i større grad, hyppig testing når det er villsmitte i området... Fritidsaktiviteter uten store turneringer i andre distrikter. Jeg føler du ser deg blind på "alt eller ingenting" når løsningen trolig er en plass i midten.

Selv ekspertene mange av dere gjerne siterer er enig, det er vaksine eller korona. Det gjelder også for barna, dessverre. 

Poenget er at seigpining ikke nødvendigvis løser noen ting, med mindre man er redd for at et renn av barn skal bli innlagt samtidig, noe som virker rimelig usannsynlig. 

Skrevet
J.E skrev (2 minutter siden):

At så nær som alle land vi kan sammenligne oss med vaksinerer barn, og de fleste har i tillegg smittevern i skolen og beholder smittevern i samfunnet. Ingen velger og sende Delta gjennom barnekullene. Mulig kun Sverige men de har annonsert og beholde tiltak de har nå i hvert fall . Jeg tror vi snart får mer i media fra Norges « varslere» . Rådene deres er mer i tråd med hva de sier internasjonalt .  

Enig. Jeg liker ikke dette. Jeg er trygg på at mine barn skal slippe unna, men jeg tror langt flere enn man forestiller seg kommer til å få problemer. 

Ja, jeg tror faktisk vi kan få andre overraskelser også. Jeg forstår ikke helt for vi har jo vært ganske forsiktig det meste av tiden. Det var en voldsom brå vending.

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Selv ekspertene mange av dere gjerne siterer er enig, det er vaksine eller korona. Det gjelder også for barna, dessverre. 

Poenget er at seigpining ikke nødvendigvis løser noen ting, med mindre man er redd for at et renn av barn skal bli innlagt samtidig, noe som virker rimelig usannsynlig. 

Du får glipp av poenget. Det er ikke seigpining å ha målrettet tiltak. Det bør ikke stå mellom alt eller ingenting. Det blir mye verre om vi MÅ stenge ned alt. Da skal du få klage og det vil resten av oss gjøre også. 

• Liker 2
Skrevet
2ro skrev (1 minutt siden):

Du får glipp av poenget. Det er ikke seigpining å ha målrettet tiltak. Det bør ikke stå mellom alt eller ingenting. Det blir mye verre om vi MÅ stenge ned alt. Da skal du få klage og det vil resten av oss gjøre også. 

Vi må ikke stenge ned. Det er det regjeringen som har fått alle til å tro. 

• Liker 2
Skrevet
2ro skrev (2 minutter siden):

I et målrettet tiltak regner jeg med at man har et mål? Er målet å hindre at smitten skal bli så stor at landet sliter med uvaksinerte voksne som blir innlagt? Da bør man kanskje heller sikte tiltaket mot denne gruppen. Er målet at barn under 12 år skal unngå å få MIS-C? Da må man spørre seg om målet er mulig å nå. Vil vaksinering av 12-17 år hindre dette for de under 12? Er målet å unngå long covid for ungdom? Er det da et målrettet tiltak å ha gult nivå på barnetrinnet?

Det føles trygt med tiltak, men man må være ærlig med hensikten og hva som er målet. Man må også sette seg realistisk mål som er mulig å oppnå, og man må veie fordeler mot ulemper. Tiltak på måfå er ikke veien å gå i alle fall.

Skrevet
Velour skrev (6 minutter siden):

Typisk eksempel på mot tiltak og mot vaksine. Klart vi MÅ stenge ned om tisk bryter sammen eller sykehus når kapasiteten så MÅ vi det. De har sikkert ikke lyst og det er ikke sikkert det er nødvendig. Det kommer an på hvordan vi inkludert deg oppfører oss framover. 

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

I et målrettet tiltak regner jeg med at man har et mål? Er målet å hindre at smitten skal bli så stor at landet sliter med uvaksinerte voksne som blir innlagt? Da bør man kanskje heller sikte tiltaket mot denne gruppen. Er målet at barn under 12 år skal unngå å få MIS-C? Da må man spørre seg om målet er mulig å nå. Vil vaksinering av 12-17 år hindre dette for de under 12? Er målet å unngå long covid for ungdom? Er det da et målrettet tiltak å ha gult nivå på barnetrinnet?

Det føles trygt med tiltak, men man må være ærlig med hensikten og hva som er målet. Man må også sette seg realistisk mål som er mulig å oppnå, og man må veie fordeler mot ulemper. Tiltak på måfå er ikke veien å gå i alle fall.

Målrettet tiltak som holder smitten kontrollert slik smittede går i karantene og ikke smitter andre. Slik får man beskyttet alle mens utvikling skjer. For gale om vi får et effektivt preparatet til jul om alle barn har rukket å bli syke synes jeg. Eller at alle ungdom blir syke før de får vaksine. 

Det er ingen fordel at mange blir syke samtidig. Absolutt ikke. Det vil påvirke kvaliteten på helsehjelp, på næringsliv og det meste annet i landet.

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, Example said:

Dette er en konkret situasjon nå. Grønt nivå i skolen med dagens smittesituasjon. Min mening er at det trolig går fint. Så kan du gjerne diskutere om du er uenig det eller ikke. Hvis du ikke har noe å si om det, blir diskusjonen lite fruktbar.

Det er en bekymringsverdig situasjon, og det kan godt være man burde være føre var. Smitteverntiltak og epidemier er litt som å seile. Når du skjønner at du  reve seilene, er det for sent. Og hvis værmeldingen fra forrige uke sier at det skal være sol og fint vær, kan du ikke dra ut hvis det faktiske været er 35 sekundmeter vind og hagl.

Alt jeg har prøvd å si til deg er at tiltak må avspeile situasjonen. Men du går i lås uansett, fordi du ikke vil ha noen tiltak uansett.

Det er slett ikke sikert det er lurt å holde skolene på grønt nivå nå. Det vil vise seg, men vi holder på med et gedigent eksperiment som inneholder betydelig risiko for hele samfunnet. Vi burde holdt målrettede tiltak i noen måneder til, inntil vaksinedekningen er betydelig bedre.

18 minutter siden, Velour said:

Vi må stenge ned hvis situasjonen tilsier det. Akkurat nå gjør den ikke det, men det er ikke gitt at det vil fortsette slik.

• Liker 3
  • Opprett ny...