Gå til innhold

Tilbake til normalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er lei, det er stadig nye bølger og smitteøkning. Men nå har vi plutselig bestemt oss for full gjenåpning okke som.

Vi som har fulgt restriksjoner, holdt oss hjemme med få nærkontakter. Vi skal nå på jobb(fordi hjemmekontor er så tøøøft for noen). Jobben skal arrangere fyll og faen med 100 pers på båt fot det er jo så hyggelig og nå er det jo lov.

Er ikke fullvaksinert engang og nå er det plutselig tilbake som før, mens smitten øker fra dag til dag. Barna skal ikke sitte i karantene lenger og vi startet på grønt nivå.

Hva var egentlig vitsen med å tvinge næringslivet i knestående? 

Jeg forstår alt dette med å redusere alvorlig sykdom og innleggelser. Men jeg er så lei. Har gjort det jeg har fått beskjed om hele tiden. Og nå er det liksom frislipp....

Endret av PoisonIwy
Skrivefeil
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forvirringen din skyldes vel at du egentlig aldri forsto hvorfor man innførte smitteverntiltak. Målet var aldri å eliminere viruset. Målet var å kun kjøpe tid til befolkningen var vaksinert.

• Liker 8
Skrevet (endret)
tom1986 skrev (5 minutter siden):

Forvirringen din skyldes vel at du egentlig aldri forsto hvorfor man innførte smitteverntiltak. Målet var aldri å eliminere viruset. Målet var å kun kjøpe tid til befolkningen var vaksinert.

Jeg er ikke forvirret, 59 prosent av befolkningen er fullvaksinert. Nå kjører vi full gjenåpning, uten at dette er på plass.

Jeg er fullt klar over at det ikke var tenkt å eliminere, men vi kunne kanskje drøyd med å avvikle alle tiltak til den arbeidsføre delen av befolkningen faktisk fikk vaksine?

Endret av PoisonIwy
  • Liker 1
Skrevet

Vi kommer aldri tilbake til en pre-Covid verden. I alle fall ikke de neste 3-5 år. Umulig å utrydde denne sykdommen.

• Liker 5
Skrevet
PoisonIwy skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke forvirret, 59 prosent av befolkningen er fullvaksinert. Nå kjører vi full gjenåpning, uten at dette er på plass.

Jeg er fullt klar over at det ikke var tenkt å eliminere, men vi kunne kanskje drøyd med å avvikle alle tiltak til den arbeidsføre delene befolkningen faktisk fikk vaksine?

Hvorfor? De eldste er fullvaksinerte, og en dose gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom. Samlet sett betyr det at selv stor smittespredning vil gi lite sykdomsbelastning.

• Liker 1
Skrevet
lupisnor skrev (Akkurat nå):

Vi kommer aldri tilbake til en pre-Covid verden. I alle fall ikke de neste 3-5 år. Umulig å utrydde denne sykdommen.

Er det noen som vil det da? Det var jo sånn vi havnet i denne situasjonen i utgangspunktet.

• Liker 3
Skrevet
Imsdalen skrev (36 minutter siden):

Det er da mye mellom pre-Covid og tiltakshysteri, og ikke alt er negativt. Jeg synes hjemmekontor er noe av det mest fantastiske som har skjedd i dette årtusenet, og jeg liker å ha en meter radius til andre når jeg går på butikken. For eksempel. Unødvendig reising tenker jeg også at det er greit å redusere en hel del, ikke minst med tanke på miljøet.

Hva har hindret deg i å holde deg isolert fra andre mennesker og å ikke reise tidligere? 

• Liker 5
Skrevet
Barbalala skrev (1 minutt siden):

Hva har hindret deg i å holde deg isolert fra andre mennesker og å ikke reise tidligere? 

Jeg gjør jo det. Merkelig nok ble det pandemi allikevel...

• Liker 3
Skrevet
Imsdalen skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør jo det. Merkelig nok ble det pandemi allikevel...

Folk flest er nok lite interessert i å leve isolert og i ensomhet. 

Men dere som vil det skal selvfølgelig få lov til det. 

• Liker 4
Skrevet
Barbalala skrev (Akkurat nå):

Folk flest er nok lite interessert i å leve isolert og i ensomhet. 

Men dere som vil det skal selvfølgelig få lov til det. 

Ikke kom så nært meg på butikken da ;) 

• Liker 5
Skrevet
tom1986 skrev (2 timer siden):

Hvorfor? De eldste er fullvaksinerte, og en dose gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom. Samlet sett betyr det at selv stor smittespredning vil gi lite sykdomsbelastning.

Lite belastning for helsevesenet ja. Men samfunnsøkonomisk nei. Når vi 8 måneder etter vaksinasjonsstart enda ikke har klart å vaksinere den arbeidsføre delen av befolkningen så blir det for dumt. Det gagner ikke økonomien at vi gang på gang skal settes i karantene. 

• Liker 3
Skrevet
Imsdalen skrev (42 minutter siden):

Ikke kom så nært meg på butikken da ;) 

Bruk kolonial.no eller noe sånn 😂

• Liker 5
Skrevet
PoisonIwy skrev (5 minutter siden):

Lite belastning for helsevesenet ja. Men samfunnsøkonomisk nei. Når vi 8 måneder etter vaksinasjonsstart enda ikke har klart å vaksinere den arbeidsføre delen av befolkningen så blir det for dumt. Det gagner ikke økonomien at vi gang på gang skal settes i karantene. 

Da er det jo bare til å slutte med karantene da, ikke sant? 

• Liker 2
Skrevet
Barbalala skrev (1 minutt siden):

Da er det jo bare til å slutte med karantene da, ikke sant? 

Jeg slutter ikke med noe jeg kan få bot for å bryte. Jeg har nær familie som ikke tåler en infeksjon og det respekterer Jeg ved å følge de restriksjoner som blir satt. Men jeg synes som sagt at det er veldig spesielt og praktisere frislipp før folk er fullvaksinerte.

• Liker 1
Skrevet
PoisonIwy skrev (15 minutter siden):

Jeg slutter ikke med noe jeg kan få bot for å bryte. Jeg har nær familie som ikke tåler en infeksjon og det respekterer Jeg ved å følge de restriksjoner som blir satt. Men jeg synes som sagt at det er veldig spesielt og praktisere frislipp før folk er fullvaksinerte.

Men samfunnet kan slutte med karantener. 

Du vet at dette med karantene var noe man bare oppfant ut av det blå for halvannet år siden, og som man kan avskaffe på sekundet? Har du noe som helst minner fra verden før 2020? 

Folk er blitt så institusjonaliserte at de ikke engang klarer å tenke seg et samfunn uten restriksjoner....

• Liker 5
Skrevet

Problemet er at man har gitt en falsk forhåpning om at det blir slutt, uten at det får noen konsekvenser. Man forskyver målet hele veien, og glemmer hvorfor man innførte tiltak i utgangspunktet. 

Nå går noen rundt og tror at man kan innføre tiltak, slik at barn ikke blir smittet. Da har man misforstått veldig. 

At Norge på et eller annet tidspunkt vil bli nødt til å la smitten flyte blant barn og uvaksinerte er det jo ingen tvil om. Spørsmålet er bare når.

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Problemet er at man har gitt en falsk forhåpning om at det blir slutt, uten at det får noen konsekvenser. Man forskyver målet hele veien, og glemmer hvorfor man innførte tiltak i utgangspunktet. 

Nå går noen rundt og tror at man kan innføre tiltak, slik at barn ikke blir smittet. Da har man misforstått veldig. 

At Norge på et eller annet tidspunkt vil bli nødt til å la smitten flyte blant barn og uvaksinerte er det jo ingen tvil om. Spørsmålet er bare når.

Altså, det blir tiltak om det blir nødvendig. Skolen skal være trygg for barna, og foreldrene skal føle seg trygge på at barna blir ivaretatt. 

Vaksineringen har ikke kommet langt nok til at vi er der riktig ennå. De har ikke engang tatt en avgjørelse om barn ned til 12 skal få vaksine. Men 7 av 10 foreldre vil føre dette om det blir anbefalt. Til og med ungdom har gått ut i media om at de ønsker dette. De har sluppet opp for mye for raskt. Flere skoler går nå i gult og flere skoletrinn er hjemme i påvente av test og svar. Så at du ikke tror det blir tiltak viser at du ikke følger med. Det er tiltak allerede, og de kan bli mer dramatisk enn det lille vi har nå. 

Og slik skolen har vært siste halvår har barn ikke hatt vondt av. Til og med idrett har gått normalt. Ferie har de også kunne ha. Det har nok vært geografiske forskjeller men her har barn stort sett levd normalt. Det blir mer unormalt når lærere blir syke, medelever blir syke og kanskje foreldre også. Legg til den/de prosentene som vil slite flere måneder etter gjennomgått infeksjon så vil du også se at mange får endret hverdag. Vi får bare håpe hverdagen ikke blir endret permanent. 

• Liker 2
Skrevet
2ro skrev (1 minutt siden):

Altså, det blir tiltak om det blir nødvendig. Skolen skal være trygg for barna, og foreldrene skal føle seg trygge på at barna blir ivaretatt. 

Vaksineringen har ikke kommet langt nok til at vi er der riktig ennå. De har ikke engang tatt en avgjørelse om barn ned til 12 skal få vaksine. Men 7 av 10 foreldre vil føre dette om det blir anbefalt. Til og med ungdom har gått ut i media om at de ønsker dette. De har sluppet opp for mye for raskt. Flere skoler går nå i gult og flere skoletrinn er hjemme i påvente av test og svar. Så at du ikke tror det blir tiltak viser at du ikke følger med. Det er tiltak allerede, og de kan bli mer dramatisk enn det lille vi har nå. 

Og slik skolen har vært siste halvår har barn ikke hatt vondt av. Til og med idrett har gått normalt. Ferie har de også kunne ha. Det har nok vært geografiske forskjeller men her har barn stort sett levd normalt. Det blir mer unormalt når lærere blir syke, medelever blir syke og kanskje foreldre også. Legg til den/de prosentene som vil slite flere måneder etter gjennomgått infeksjon så vil du også se at mange får endret hverdag. Vi får bare håpe hverdagen ikke blir endret permanent. 

Hvis dette er normen, må man kjøre de samme tiltakene overfor andre sykdommer som kan være farlige for barn, som influensa. Man har ikke hatt tiltak i skolen for barnas skyld, men for de voksne. Utbrudd på skoler som kan spre seg til voksne, rett og slett. 

Hvis målet er at alle barn under 12 skal slippe korona, må man revurdere hvordan man tenker på skole i år fremover. 

De har ikke hatt vondt av slik skolegang de har hatt det siste halvåret? Rødt, gult, rødt, gult, hjemmeskole, karantene, rødt, gult. Lærer på plass halve timen i hver del av klassen, teoretisk mat og helse, gå tur i gymmen med bildebevis, friminutt i sona, mens venninna i den andre sona får du ikke prate med, feil firkant. Mattetime på kunst og håndverksrommet, tysk bak hver sin skjerm med headsett. Ingen samlinger med andre klasser, ingen volleyballturnering, ingen kulturelle innslag, ingen fysiske møter mellom lærer og foreldre. Alt "går bra", man finner løsninger, men det er ikke bra, og i hvert fall over tid. Hadde det vært bra, hadde man gjort noe lignende til vanlig. Det gjør man ikke. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Example skrev (10 minutter siden):

Hvis dette er normen, må man kjøre de samme tiltakene overfor andre sykdommer som kan være farlige for barn, som influensa. Man har ikke hatt tiltak i skolen for barnas skyld, men for de voksne. Utbrudd på skoler som kan spre seg til voksne, rett og slett. 

Hvis målet er at alle barn under 12 skal slippe korona, må man revurdere hvordan man tenker på skole i år fremover. 

De har ikke hatt vondt av slik skolegang de har hatt det siste halvåret? Rødt, gult, rødt, gult, hjemmeskole, karantene, rødt, gult. Lærer på plass halve timen i hver del av klassen, teoretisk mat og helse, gå tur i gymmen med bildebevis, friminutt i sona, mens venninna i den andre sona får du ikke prate med, feil firkant. Mattetime på kunst og håndverksrommet, tysk bak hver sin skjerm med headsett. Ingen samlinger med andre klasser, ingen volleyballturnering, ingen kulturelle innslag, ingen fysiske møter mellom lærer og foreldre. Alt "går bra", man finner løsninger, men det er ikke bra, og i hvert fall over tid. Hadde det vært bra, hadde man gjort noe lignende til vanlig. Det gjør man ikke. 

Her har den vært gul siste halvåret. Har ikke hatt hjemmeskole siden den første krisen. De har hatt mat og helse gym +++ og alle idrettene har gått som vanlig. Ja vi har til og med måtte ta med kaker til dugnad. 

Aner ikke hvor du bor, men vår opplevelse er ikke lik i det heletatt. Men nå ser det verre ut her også. 

Glemte perioden på rødt nivå. Da hadde de hjemmeskole og deltidsskole. Det var ikke siste halvår.

Endret av 2ro
  • Liker 2
Skrevet
PoisonIwy skrev (1 time siden):

Hvorvidt det "gagner økonomien" er svært vanskelig å vurdere. Dette er uansett ikke et spørsmål om kun økonomi eller sykdomsbelastning. Det som først og fremst kjennetegner liberale demokratier er individets frihet. Du skal ha en veldig god grunn for å begrense denne friheten. Løse spekulasjoner om hvorvidt det "gagner økonomien" eller "kanskje long covid kan bli et stort problem de neste årene" er ikke en god nok grunn.

• Liker 2
  • Opprett ny...