zemer Skrevet 25. august 2021 #101 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min beste venninne gjennom hele livet har nå funnet ut at vi er alt for forskjellig og ulike til at hun vil forsette å være venner. Grunnen er at jeg ikke vil ta covid vaksinen. Jeg er ikke vaksine motstander, og både jeg og barna mine har fulgt det normale vaksine programmet. Men jeg vil ikke ta denne pga at det føles feil for meg , og jeg har lest og hørt såå mye om både dødsfall og alvorlige bivirkninger. Både gjennom kolleger på jobb, grupper på facebook og min mor mor som er blitt veldig syk av denne. Jeg har fått høre at jeg både er egoistisk( fordi jeg da går rundt å smitter folk med et virus de dør av) og at jeg leker med livet osv. Jeg har sagt at jeg er glad i henne og vil at vi skal være venner og ha kontakt til tross for at vi har ulikt syn på denne vaksinen. Jeg syns det er et personlig valg å ta den, min kropp tilhører jo verken myndighetene, samfunnet , arbeidgiveren eller noen andre , men meg! Noen andre som har mistet venner pga av dette? Anonymkode: cf31f...160 For det første så trenger ikke du å unnskylde deg eller forklare hvorfor du ikke vil ta den. For det andre så var hun nok aldri din beste venninne. Jeg er selv uvaksinert, har ikke mistet noen av mine vaksinerte venner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttebass Skrevet 25. august 2021 #102 Del Skrevet 25. august 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har sagt at jeg er glad i henne og vil at vi skal være venner og ha kontakt til tross for at vi har ulikt syn på denne vaksinen. Jeg syns det er et personlig valg å ta den, min kropp tilhører jo verken myndighetene, samfunnet , arbeidgiveren eller noen andre , men meg! Noen andre som har mistet venner pga av dette? Anonymkode: cf31f...160 Jeg ville ikke kuttet ut venner bare fordi de har et annet syn på vaksiner. Det jeg derimot reagerer på er at argumentasjonen din virker litt enkel. «Min kropp, mitt valg», liksom. Det er jo ikke slik at man kan gjøre hva man vil ellers i samfunnet heller, f.eks. putte i seg illegale rusmidler. Å ikke vaksinere seg for også konsekvenser for omverdenen i form av økt risiko for spredning av viruset. Det hadde vært mye greiere å respektere dette valget om i alle fall viser at man reflekterer over at det ikke kun dreier seg om en selv. Det er ikke svart-hvitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 25. august 2021 #103 Del Skrevet 25. august 2021 Vaksinen er helt frivillig.🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 25. august 2021 #104 Del Skrevet 25. august 2021 Lea skrev (3 minutter siden): Vaksinen er helt frivillig.🙂 Hvem har sagt at den ikke er frivillig? Det er ikke frivilligheten som diskuteres her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol12345 Skrevet 25. august 2021 #105 Del Skrevet 25. august 2021 Ekstremt mange fler som dør og får alvorlige senvirkninger av corona enn av vaksinen. De som får sterke bivirkninger av vaksinen kan jo bare være glad de ikke fikk det levende coronaviruset i seg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 25. august 2021 #106 Del Skrevet 25. august 2021 14 minutter siden, Sol12345 said: Ekstremt mange fler som dør og får alvorlige senvirkninger av corona enn av vaksinen. De som får sterke bivirkninger av vaksinen kan jo bare være glad de ikke fikk det levende coronaviruset i seg. Dette er et veldig godt poeng. I og med at produktet fra vaksinen er et virusprotein, følger det logisk av dette at om du får problemer av vaksinen, vil du høyst sannsynlig ha betydelig forhøyet risiko for et alvorlig eller komplisert sykdom av selve viruset. Bivirkninger av vaksinen er neglisjerbare sammenholdt med covid-19. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 25. august 2021 #107 Del Skrevet 25. august 2021 Gjenferdet skrev (10 timer siden): Hva med å respektere at folk har forskjellige meninger, og at det ikke gjør dem til dårligere mennesker av den grunn? Problemet oppstår når noen «føler» at de kan «mene» at fakta ikke er nettopp det - fakta. Og samtidig «føler» de kan «mene» at de vet bedre enn folk med et tiårs utdanning og mange års erfaring. Nå støter vi stadig på drosjesjåfører som «føler» hun kunne prosjektert E6 og småbarnsfedre som «føler» han vet noe om immunologi og religiøse som «mener» seg bedre kvalifisert enn en professor til å si noe om evolusjon eller vitenskap - da er vi ikke lengre på meninger. Da er vi over på fiksjon. Ja, det går an å mene at vitenskap er tull. Da står man for den meningen. Man baker den ikke inn i «følelser» som ts sin venninne gjør. Man sier «jeg tror ikke på vitenskap». Og så står man for det. Og da mener jeg at man ikke er verdt å bruke tid på. Og det kan jeg stå for. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 25. august 2021 #108 Del Skrevet 25. august 2021 Hedy Lamarr skrev (33 minutter siden): Hvem har sagt at den ikke er frivillig? Det er ikke frivilligheten som diskuteres her. Hæ? Skjønte ikke helt jeg. Jeg synes det er synd at noen ikke ønsker å være venn med noen siden vaksinen er frivillig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 26. august 2021 #109 Del Skrevet 26. august 2021 Velour skrev (10 timer siden): Hvorfor skal man leve med selvpålagte regler hvis man tar risikoen med viruset? Da velger man jo det selv. Er man redd kan man jo pålegge seg selv munnbind osv. Kommentaren min henviste til denne posten: "Vel, jeg har ikke tenkt å vaksinere meg, og jeg holder avstand, bruker munnbind når jeg beveger meg i offentligheten og avstår fra reising og sosial kontakt med andre enn medlemmer av min egen husstand. Så det er fullt mulig å både være skeptisk til covid-vaksinen, og respektere pandemien." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 26. august 2021 #110 Del Skrevet 26. august 2021 Lorieen skrev (20 timer siden): Det er frivillig å vaksinere seg. Det kan vel diskuteres. Denne tråden er jo et godt eksempel på hvor «frivillig» det er, når venner kutter deg ut og samfunnet begrenser deg hvis du ikke vaksinerer deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 26. august 2021 #111 Del Skrevet 26. august 2021 Chroma skrev (4 minutter siden): Det kan vel diskuteres. Denne tråden er jo et godt eksempel på hvor «frivillig» det er, når venner kutter deg ut og samfunnet begrenser deg hvis du ikke vaksinerer deg. Det handler vel mer om den såkalte vennens personlige holdninger, enn om samfunnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 26. august 2021 #112 Del Skrevet 26. august 2021 Ts, tror du har det bedre uten denne ‘bestevenninnen’ din om det er grunnen til at hun kutter deg ut. Lykke til videre. ( har heller ikke tatt sprøyta og mine bekjentskap respekterer at jeg venter) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 26. august 2021 #113 Del Skrevet 26. august 2021 Imsdalen skrev (18 timer siden): Fordi uvaksinerte produserer så vanvittig store mengder virus at immunforsvaret kan bli overbelastet selv om man er vaksinert. Utrolig skremmende tråd, det sitter en haug med vaksinerte her og vil droppe venner og familie som er uvaksinerte "fordi vi er for forskjellige" og de er så dumme, samtidig som de ikke har fått med seg helt grunnleggende ting som at vaksinerte har like høy virusmengde og er like smittsomme som uvaksinerte, men har en litt lavere sjanse for å bli smittet selv og relativt mye lavere for å bli alvorlig syke. Hvor er samfunnet på vei? Syk tråd, rett og slett. En annen ting er at dere burde ha mye større problemer med de fullvaksinerte som benytter seg av lettelser og tar ferieturer om dere skal legge skylden på noen. For å sitere statsministeren i Israel: Sitat Paradoxically, the most vulnerable group right now are those people who have been inoculated with two doses and not the third. This is because they are going around with the sense that they are protected because they have received the two doses. Denne tråden var deprimerende lesning, og alle som tror at de er eksperter fordi de har lest siste nytt fra FHI kan ta seg en bolle. Ingen vet helt sikkert hvilken vei dette tar. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 26. august 2021 #114 Del Skrevet 26. august 2021 likestilling skrev (1 minutt siden): Syk tråd, rett og slett. En annen ting er at dere burde ha mye større problemer med de fullvaksinerte som benytter seg av lettelser og tar ferieturer om dere skal legge skylden på noen. Jeg har kjempeproblemer med de også, og jeg har heldigvis god plass i "sånne personer vil ikke jeg omgås"-kategorien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 26. august 2021 #115 Del Skrevet 26. august 2021 Det er veldig synd at man kan miste venner på den måten, men det er mange faktorer som spiller inn her. Jeg har respekt for de fleste som avstår fra vaksinen eller velger å vente, men ikke de som ikke tar vaksinen av årsaker som ikke er påvist/ riktige (alvorlige bivirkninger som konspirasjonsteoretikere har funnet på, høy dødelighet, konspirasjoner om staten/ legemiddelverket osv). Det er ikke pga at de ikke tar vaksinen, men at de velger å ignorere helsepersonell og i stede lytter til usanne kilder og så sprer feilinformasjonen de finner. Jeg orker ikke ha mennesker rundt meg som videreformidler konspirasjonsteorier og skremselspropaganda. Hvor du befinner deg i din årsak kan ha noe med hvorfor dere ikke er venner lengre. Det går ofte på holdninger og om man føler man er for forskjellige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon321 Skrevet 26. august 2021 #116 Del Skrevet 26. august 2021 Det er ikke mulig å "føle" noe rundt en vaksine. All seriøs forskning tilsier at det er mindre risiko og ta vaksinen enn å la være. Når du velger å følge råd fra ymse facebookgrupper og andre konspirasjonsteoretikere ovenfor seriøse forskere, helseinstitusjoner og andre fagfolk, så ville jeg også valgt deg bort 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseladen Skrevet 26. august 2021 #117 Del Skrevet 26. august 2021 Herregud er det mulig. Venninnen din er en fanatisk. Vennskap bør tåle mer enn dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 26. august 2021 #118 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Her er det nok flere sider av saken. Jeg har også ei venninne som nekter å ta covid vaksinen. "Den er jo så skummel, så ny og alle hun har snakket med forteller hvor farlig den er" Jeg har ikke en gang giddet å mase. Har bare fortalt at jeg ikke merket noe særlig selv etter to doser, og at jeg vil ha litt beskyttelse mot viruset - som er mye farligere i frislipp. Likevel bombarderes jeg med Facebook memes om hvor sau man er hvis man vaksineres, og annet skrot, uten forankring i virkeligheten. For å si det sånn, jeg er skuffet over henne. Hun går til en healer for fibromyalgien sin, og synes det er vondt i lungene å gå med maske på butikken. Hva skal man egentlig si da? Anonymkode: 4d21c...22b Maske er faktisk et problem for noen som har diverse helseplager, og flere av disse er fritatt fra maske bruk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 26. august 2021 #119 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg forstår venninnen din. Jeg hadde også hatt vanskelig for å svelge slike holdninger hos en god venninne. Anonymkode: fabd8...652 Hvilke holdninger? At hun er redd for å bli skikkelig syk eller dø av vaksinen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøddel Skrevet 26. august 2021 #120 Del Skrevet 26. august 2021 Synes de som tar vaksinen oppfører seg rart. De er som 18-åringer som nettopp har tatt lappen og er full av logiske brister. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg