Gå til innhold

Israel: De "fullvaksinerte" er det største problemet nå i forhold til smitte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra pressekonferanse i Israel for noen dager siden:

Sitat

A very important point that the public must internalize, and which I think most people do not yet understand: Paradoxically, the most vulnerable group right now are those people who have been inoculated with two doses and not the third.

This is because they are going around with the sense that they are protected because they have received the two doses. They do not understand that the second dose erodes over time against the Delta strain and that they must be inoculated with the third dose quickly.

Those who have not been inoculated at all have been aware of this for 18 months already and, apparently, they are sitting in closed room. But the weak point at the moment, for the first time, are the middle-aged. We are seeing the increase there.

De som har fått to doser vaksine er altså den gruppen hvor de ser størst økning i Israel nå, og ifølge statsministeren er det fordi de feilaktig går rundt og tror de er beskyttet og oppfører seg som om de er immune.

De forstår ikke at to vaksinedoser ikke er nok mot Delta pluss at vaksinen også mister effekt over tid.

Dette er noe som blir underkommunisert i Norge også, jeg kjenner mange som er fullvaksinerte som tror at de nå er beskyttet og trygge.

PM Bennett’s Remarks at the Start of the Weekly Cabinet Meeting | Prime Minister's Office (www.gov.il)

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler dette ikke det. Vi skal jo testes og bli hjemme som alle andre. Det er de tydelige på. 

Men å slippe karantene uten test forstår jeg ikke vitsen med. Kanskje for å øke oppslutningen?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fullvaksinert og befinner meg på ferie i utlandet. Slipper å teste meg på vei hjem og slipper karantene når jeg kommer hjem. 

så det er jo ganske digg å være fullvaksinert

• Liker 1
Skrevet
2ro skrev (4 minutter siden):

Jeg føler dette ikke det. Vi skal jo testes og bli hjemme som alle andre. Det er de tydelige på. 

Men å slippe karantene uten test forstår jeg ikke vitsen med. Kanskje for å øke oppslutningen?

I kommunen min skrev de om noe lignende i oppdateringene forleden. Ikke akkurat dette men...

Sitat

Utfordrande smittesporing
Smitteoppsporing har blitt utfordrende etter innføring av nye nasjonale retningslinjer som seier at fullvaksinerte nærkontaktar ikkje er forplikta til smittekarantene eller testing ved innreise til Noreg. Det vi vet samtidig er at fullvaksinerte personar kan få infeksjon med milde symptom eller utan symptom, og overføre smitte til andre.

Veldig mange av tilfellene her er folk som kommer hjem fra ferie. Sikkert 40+ barnefamilier som har vært i Spania eller noe, siden de under 40 ikke fikk tilbud om vaksine før nylig.

• Liker 2
Skrevet
Rucula skrev (6 minutter siden):

Jeg er fullvaksinert og befinner meg på ferie i utlandet. Slipper å teste meg på vei hjem og slipper karantene når jeg kommer hjem. 

så det er jo ganske digg å være fullvaksinert

... og apropos, her har vi enten noen som troller eller som er et perfekt eksempel på denne gruppen vaksinerte :) 

• Liker 5
Skrevet
likestilling skrev (7 minutter siden):

... og apropos, her har vi enten noen som troller eller som er et perfekt eksempel på denne gruppen vaksinerte :) 

jeg troller ikke. Da hadde jeg ikke skrevet under nick. 

hva er feil med det jeg skriver? jeg følger alle regler regjeringen setter.

Det er mange nordmenn her. Det er fullstendig lovlig å reise og vi er unntatt karantene så jeg skjønner ikke hva du sutrer for. 

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

jeg troller ikke. Da hadde jeg ikke skrevet under nick. 

hva er feil med det jeg skriver? jeg følger alle regler regjeringen setter.

Det er mange nordmenn her. Det er fullstendig lovlig å reise og vi er unntatt karantene så jeg skjønner ikke hva du sutrer for. 

Les aller første innlegg i tråden og se om du klarer å se sammenhengen...

Jeg sier ikke at du troller, men at du er et godt eksempel.

• Liker 2
Skrevet
likestilling skrev (Akkurat nå):

Les aller første innlegg i tråden og se om du klarer å se sammenhengen...

Jeg sier ikke at du troller, men at du er et godt eksempel.

I norge sprer vel smitten seg mest blant unge og uvaksinerte etter som jeg har forstått? 

Vi har et større utbrudd i byen hvor vi bor i Norge pga fadderuka på universitetet. 

Her jeg er nå er 70% av befolkningen fuløvaksinert. Men alle går med maske innendørs. Det er også sprit overalt. Jeg føler folk tar mer hensyn her enn i Norge. Man må også vise koronapass fof å gå på kjøpesenter eller resturant.  

• Opprett ny...