AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Hater dere også franske baguetter, croissanter, cream cheese bagels, dansk rugbrød og club sandwich? Det er jo ikke så stor forskjell på disse og den norske brødskive, bortsett fra grovheten. Norske brødskiver er stort sett grove og langt mer næringsrik enn europeiske smørbrødvarianter. Hvorfor får den norske brødskiva så mye hat? Anonymkode: 7f91c...331 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Ja. Får jeg det servert varmt får jeg det ned på et vis, men ellers nei. Anonymkode: 1f59e...f2d
Lafamiglia Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 (endret) Jeg kan ikke akkurat si at jeg har aversjon mot vanlige norske brødskiver, men jeg synes det er fryktelig kjedelig og uinteressant mat, så jeg spiser det bare i nødsfall. Men f.eks. BLT (med mindre brød), dansk sildesmørbrød eller andre typiske danske smørbrød med overflod av pålegg, (litt) fransk baguette som tilbehør til ost, (litt) grovbrød som tilbehør til egg og bacon, osv., liker jeg godt. Men jeg liker det rett og slett ikke når brødet dominerer i det jeg skal spise. Dette handler overhodet ikke om lavkarbo eller om en eller annen form for diett, men bare om at jeg synes brød og brødmat for det meste er kjedelig, for eksempel også pizzaskorper (selv på ordentlig, italiensk håndverkspizza), søt gjærbakst som kanelboller og skoleboller, og cream cheese bagels hvis det er mye brød i forhold til fyll/pålegg. Litt croissant kan imidlertid være godt, spesielt om de er bakt med veldig mye smør. Men pastaretter liker jeg derimot veldig godt, så det spiser jeg ganske ofte. Endret 25. august 2021 av Lafamiglia 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Ingen aversjon her. Men jeg synes brødmat kjedelig og intetsigende mat, så velger meg andre retter. Men brødmat som en del av et variert kosthold har jeg ingenting i mot. Danske smørebrød. Fletteloff til skalldyrene. En nybakt focacchia til Tapasen. Det er nydelig. Om du spør en franskmann så tar de kanskje en skive baguette før middag. De spiser ikke baguette til frokost, lunsj, og kvelds. Det er den store forskjellen Anonymkode: 4a13c...096 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Jeg har aldri vært en brødskivespiser, men jeg elsker baguetter, croissanter og andre bakverk. For meg er det litt sånn jo lysere brød jo bedre. Anonymkode: 291a8...403 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Jålebrød er «in». Alminnelig, norsk tradisjonsmat er gørrkjedelig for de hippe, verdensvante… Nei da, motesak med hvitt mel, sukker og fett, med fine, franske navn. Foccacia er noe av det kleineste jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 Hvemsomhelst skrev (28 minutter siden): Jålebrød er «in». Alminnelig, norsk tradisjonsmat er gørrkjedelig for de hippe, verdensvante… Nei da, motesak med hvitt mel, sukker og fett, med fine, franske navn. Foccacia er noe av det kleineste jeg vet. Hvordan kan mat være klein? Mat er noe man liker, eller ikke. Anonymkode: 4a13c...096 9
Gjest tarantulla Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Lafamiglia skrev (5 timer siden): Jeg kan ikke akkurat si at jeg har aversjon mot vanlige norske brødskiver, men jeg synes det er fryktelig kjedelig og uinteressant mat, så jeg spiser det bare i nødsfall. Men f.eks. BLT (med mindre brød), dansk sildesmørbrød eller andre typiske danske smørbrød med overflod av pålegg, (litt) fransk baguette som tilbehør til ost, (litt) grovbrød som tilbehør til egg og bacon, osv., liker jeg godt. Men jeg liker det rett og slett ikke når brødet dominerer i det jeg skal spise. Dette handler overhodet ikke om lavkarbo eller om en eller annen form for diett, men bare om at jeg synes brød og brødmat for det meste er kjedelig, for eksempel også pizzaskorper (selv på ordentlig, italiensk håndverkspizza), søt gjærbakst som kanelboller og skoleboller, og cream cheese bagels hvis det er mye brød i forhold til fyll/pålegg. Litt croissant kan imidlertid være godt, spesielt om de er bakt med veldig mye smør. Men pastaretter liker jeg derimot veldig godt, så det spiser jeg ganske ofte. Du skrev alt jeg hadde tenkt å skrive. 😅 Må legge til at å rive godt (surdeigs-)brød og bruke til å få opp det siste av sausen fra et godt måltid også er deilig. Eller bare å rive biter av en god baguette og spise med litt diverse ost ved siden, helst med en flaske róse, på impulspiknik i Frankrike (hvor det ikke er jålete i det hele tatt). Men det handler nok mindre om brødet, og mer om gode minner. Hvemsomhelst skrev (32 minutter siden): Jålebrød er «in». Alminnelig, norsk tradisjonsmat er gørrkjedelig for de hippe, verdensvante… Nei da, motesak med hvitt mel, sukker og fett, med fine, franske navn. Foccacia er noe av det kleineste jeg vet. Det du kaller jålebrød er like kjedelig og tradisjonelt som den norske brødskiva. Vi blir mer eksponert for mat fra andre land, og lærer at det finnes alternativer til brødskiva. Jeg spiser heller ris eller nudler som dagens første måltid enn brødskive med makrell i tomat. Ikke for å være kul, jeg bare liker det bedre. Jeg spiser i det hele tatt ekstremt lite brød, det blir litt loff eller surdeigsbrød en gang i blant, og mye pasta. Og jeg er verken hipp eller verdensvant selv om jeg har reist litt (mindre enn vanlig tror jeg faktisk).
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 Dette skjønner jeg ikke. Et måltid med brødskiver er ikke spennende kulinarisk opplevelse. Det er ikke hensikten. Brødskiver er en herlig kombinasjon av rimelig, sunn, lettvint og god mat. Anonymkode: b3ed0...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hater dere også franske baguetter, croissanter, cream cheese bagels, dansk rugbrød og club sandwich? Det er jo ikke så stor forskjell på disse og den norske brødskive, bortsett fra grovheten. Norske brødskiver er stort sett grove og langt mer næringsrik enn europeiske smørbrødvarianter. Hvorfor får den norske brødskiva så mye hat? Anonymkode: 7f91c...331 Nei, jeg "hater" ikke de andre brødproduktene. Men jeg skjønner ikke greiene med å gjøre brødskivene til selve hovedmåltidet. For meg er det helt greit med 1 brødskive med type 3-4 skinke/salami skiver på. Men i Norge er dette helt feil. Skal du ha 3-4 skiver pålegg, MÅ du spise 3-4 jævla brødskiver også. Anonymkode: 3595d...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 Hvemsomhelst skrev (55 minutter siden): Jålebrød er «in». Alminnelig, norsk tradisjonsmat er gørrkjedelig for de hippe, verdensvante… Nei da, motesak med hvitt mel, sukker og fett, med fine, franske navn. Foccacia er noe av det kleineste jeg vet. Det heter focaccia. Kanskje mindre kleint hvis du skriver det riktig. Anonymkode: 3595d...b7a 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Hater dere også franske baguetter, croissanter, cream cheese bagels, dansk rugbrød og club sandwich? Det er jo ikke så stor forskjell på disse og den norske brødskive, bortsett fra grovheten. Norske brødskiver er stort sett grove og langt mer næringsrik enn europeiske smørbrødvarianter. Hvorfor får den norske brødskiva så mye hat? Anonymkode: 7f91c...331 Fordi folk er rett og slett bortskjemte. Anonymkode: ce2c9...701 1
Lafamiglia Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 Hvemsomhelst skrev (57 minutter siden): Jålebrød er «in». Alminnelig, norsk tradisjonsmat er gørrkjedelig for de hippe, verdensvante… Nei da, motesak med hvitt mel, sukker og fett, med fine, franske navn. Foccacia er noe av det kleineste jeg vet. Vel, jeg liker hverken "jålebrød" eller traust norsk grovbrød. Det er BRØD som sådan jeg synes er kjedelig. 1
Hoppetaujenta Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 Jeg liker den trauste varianten og den er ikke kjedelig i det hele tatt. Samme pålegg år ut og inn, men jeg er veldig glad i den. Jeg er ikke så glad i de lysere variantene som kommer utenlands fra, for dem er det ikke følelsen av mat i - blir ikke mett av sånt. 3
Gjest tarantulla Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi folk er rett og slett bortskjemte. Anonymkode: ce2c9...701 Hvorfor skal jeg spise brød dersom jeg foretrekker sesongens nærproduserte grønnsaker? Eller havregrøt med blåbær fra skogen, eller epler fra eget tre? Er det bortskjemt? Jeg tror mine besteforeldre ville vært uenig med deg.
Djungelvrål Skrevet 25. august 2021 #16 Skrevet 25. august 2021 Dere har tydeligvis ikke smakt speltbrødet fra Jacobs utvalgte. Dyrt, men verdt det.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #17 Skrevet 25. august 2021 Peonjenta skrev (7 minutter siden): Dere har tydeligvis ikke smakt speltbrødet fra Jacobs utvalgte. Dyrt, men verdt det. Jo, det har vi kjøpt innimellom. Men spiser det ikke til frokost, lunsj og middag. Da hadde jeg blir dritt lei, på få dager. Det er min "aversjon" mot brødskiver. Anonymkode: 4a13c...096 2
Gjest rampenissen72 Skrevet 25. august 2021 #18 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, jeg "hater" ikke de andre brødproduktene. Men jeg skjønner ikke greiene med å gjøre brødskivene til selve hovedmåltidet. For meg er det helt greit med 1 brødskive med type 3-4 skinke/salami skiver på. Men i Norge er dette helt feil. Skal du ha 3-4 skiver pålegg, MÅ du spise 3-4 jævla brødskiver også. Anonymkode: 3595d...b7a Ja ikke sant?! Hva er greia med å være så gjerrige på pålegg?
Gjest rampenissen72 Skrevet 25. august 2021 #19 Skrevet 25. august 2021 Jeg tror ikke så mange (som ikke er på diett av et slag») hater brød. Problemet er når brød er eneste maten til samtlige måltider untatt middag. Skive til frokost. Skive til lunsj. Skive til mellom måltid. Middag. Skive til kvelds. Mange nordmenn spiser sinnsyke mengder brød.
Djungelvrål Skrevet 25. august 2021 #20 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo, det har vi kjøpt innimellom. Men spiser det ikke til frokost, lunsj og middag. Da hadde jeg blir dritt lei, på få dager. Det er min "aversjon" mot brødskiver. Anonymkode: 4a13c...096 Spiser det nesten bare til frokost/brunsj. Til lunsj går det ofte i middagsrester, supper, nudler, salat osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå