Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsmamma her. Visste selvfølgelig før babyen ble født at småbarnstiden innebærer lite søvn, men kunne aldri forberedt meg på hvordan dette kjennes på kroppen. Har en baby på 5 uker som fortsatt må ammes annenhver time hele døgnet. Jeg er ikke typen som kan «sove når baby sover», har ikke sjangs til å sove på dagtid og på natta får jeg kun 3-4 timers oppstykket søvn. Jeg føler meg rett og slett syk, og lurer på om jeg bør snakke med legen om dette eller kommer han bare til å si at dette er normalt i spedbarnstiden og ingenting å gjøre noe med? Hvor lenge skal dette vare? Føler det er så mange som sier at barnet sov natten gjennom etter noen uker og det er så langt fra min realitet akkurat nå. Elsker barnet over alt på jord men tok akkurat meg selv i å google hvor lite søvn man kan få før man DØR så er jo kanskje et lite rop om hjelp her? 😅

Anonymkode: 02f51...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nopenope, sånn var mange av nettene her også. Så ja, ikke unormalt, MEN det betyr ikke at det bare må være sånn. Det er jo ikke sunt verken fysisk eller psykisk. Har du noen som kan avlaste litt? Vi valgte å gi babyen flaske innimellom slik at jeg kunne hoppe over en amming og sove et litt lenger strekk. 

Anonymkode: 3ec87...2ca

• Liker 2
Skrevet

Det er dessverre helt normalt. Er du alene med barnet? Det var jeg, og selv om man ikke tror det så overlever man faktisk 😄

Anonymkode: 4d7d4...559

• Liker 1
Skrevet

Minste her er straks tre måneder og våkner ca annen hver time på natta. Her løses det ved at hun sover til nærmere ni på morgenen, sånn har de andre vært i begynnelsen også. Hvordan gjør dere det i helgene? Kan far ta babyen på morgenen slik at du kan ta igjen litt søvn? Hva med på kvelden? Kjenner flere som i perioder har lagt seg klokka åtte for å få litt ekstra søvn.

Anonymkode: 9a659...36e

Skrevet

Jeg gjorde en feil med første at jeg tviholdt på egentiden på kvelden, det var usunt, jeg la meg derfor for sent hver kveld. Jeg burde bare lagt meg klokken 20 på kvelden, det hadde gjort livet med nyfødt mye enklere.

Han ammet også annenhver time.

Anonymkode: f1dfa...d4a

• Liker 4
Skrevet

Sov ganske bra, men som alenepappa var det jo ikke snakk om amming. Måtte opp 2-3 ganger hver natt helt i starten, før det raskt gikk over til 1 og etter noen måneder 0. Var nok heldig, de fleste parene jeg kjenner hadde problemer med søvnen veldig lenge.

Anonymkode: 37288...350

• Liker 1
Skrevet

Sov myyyyye mer med nyfødt enn som høygravid! 

Min sønn ammet aldri oftere enn hver 3. time fra start, og han begynte veldig raskt med å sove 5-6 timer før første amming på natta. 
Det var en lang periode vi bare sløva og ikke stod opp før 10-tiden fordi han sovnet etter amming. 

Så har han sovet ca 21/22-08.10 nå frem til barnehagestart. 

såklart unntak ved tannfrembrudd og sykdom, men stort sett sovet godt fra start.

Redd vi får en a-ha opplevelse med nestemann.. vi har nok vært heldige. 

Anonymkode: 60c69...e5e

Skrevet

Sånn var det de første ti månedene her. En halvtime i slengen, både dag og natt. Pappa meldte seg ut og familie bodde langt unna. Mot slutten av disse ti månedene var jeg så på felgen at jeg tenkte på å la en buss kjøre på både meg og baby. 

Jeg vet ikke om det er noe å snakke med legen om, for han kan ikke akkurat hjelpe deg med mer søvn. Her må du få hjelp av pappaen, det er ingen skam i å gi flaske av og til så mamma kan sove.

Anonymkode: 888e5...cee

• Liker 1
Skrevet

Du sier at du ikke er en type person som kan sove når baby sover på dagen, men det tror jeg du burde øve litt på. Jeg også slet med å sove på dagen med baby, men jeg hadde seriøst hodepine i over en måned når baby var mellom 3 og 4 mnd. Dro til legen og trodde jeg hadde hjernesvulst eller noe, men fikk beskjed om at jeg måtte sove når jeg kunne, for det var definitivt pga søvnmangel. Jeg var som deg, sov bare noen få timer på natten. Redningen ble samsoving for vår del. Både på natt og på dagen. Ammet i søvn, det utløser hormoner som gjorde at jeg sovnet raskere og enklere. Måtte totalt legge vekk telefon og andre distraksjoner. Men det hjalp. Etter kort tid var hodepinen borte og jeg hadde det mye bedre. Jeg ville absolutt prøvd det samme om jeg var deg. Søvn er VELDIG viktig ♥️ Btw, min baby våknet annenhver time gjennom natten frem til 14 mnd, så det KAN ta litt tid

• Liker 2
Skrevet

Sov 3-4 timer om natta de første månedene med begge mine jeg og :) man klarer jo alt i korte perioder og det blir jo bedre. Men jeg kunne ønske jeg var en sånn som klarte å sove tidlig på kvelden eller på dagtid! Dere som klarer det må jo bare utnytte den superkraften!

Anonymkode: 3d329...fcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg gjorde en feil med første at jeg tviholdt på egentiden på kvelden, det var usunt, jeg la meg derfor for sent hver kveld. Jeg burde bare lagt meg klokken 20 på kvelden, det hadde gjort livet med nyfødt mye enklere.

Han ammet også annenhver time.

Samme her! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sov 3-4 timer om natta de første månedene med begge mine jeg og :) man klarer jo alt i korte perioder og det blir jo bedre. Men jeg kunne ønske jeg var en sånn som klarte å sove tidlig på kvelden eller på dagtid! Dere som klarer det må jo bare utnytte den superkraften!

Det handlet ikke om å klare det eller ikke. Jeg MÅTTE. 

Jeg har aldri likt å legge meg tidlig eller klart å sove på dagen, men er man så trøtt som TS beskriver må man jo faktisk bare legge seg i senga. 

Skrevet

Her legger jeg meg klokken 19 for å få den mengden søvn jeg trenger. Er oppe hver 2 time minst og har en liten broremann som også våkner på natten og vil ha trøst.. Sover ikke på dagen jeg heller. 

Man overlever utrolig nok på lite søvn selv om det føles ut som om man har influensa og alskens pakk.. 

Anonymkode: 7c566...56d

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå skal TS gå til legen når svaret faktisk ligger foran henne: sov.

Skrevet

Kutt ut amming og gi babyen til far. 

Anonymkode: 0791b...7ab

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg skrev et lignende innlegg her da jeg ble mor for første gang !:p 

Ja, det er helt normalt. 

Man blir både litt sjokkert. -men samtidig ydmyk overfor den jobben det faktisk er å være mor , når man får sitt først barn:) 

Du overlever og det blir bedre.

Du kan prøve å pumpe ut melk å få far til å gi , og at dere tar litt «skift», du sover noen timer sammenhengende og så tar du over. Ellers kan du gi litt mme på kvelden (de sover lengre og tyngre på dette..) 

ellers kan det være lurt å være bevisst på alt fra dagrytme (får dere nok ro.) til soving på dagtid (søvn avler søvn) . Med førstemann hadde vi besøk omtrent veeeeldig mye og veldig ofte fra han ble født omtrent. Har nå en nyfødt igjen og sover adskillig Bedre, kanskje fordi vi var bevisst på å få mest mulig ro rundt oss som familie i spedbarnstiden

Anonymkode: bcf97...4ff

• Liker 1
Skrevet

Pga vektnedgang etter fødsel og lav fødselsvekt måtte jeg vekke vår første hele natten. Hun skulle starte ny amming to timer etter at forrige amming ble startet hele døgnet første måneden. De tok jo ofte en time, også brukte jeg gjerne 30-40 min på å sovne så da ble det naturligvis veldig lite søvn. Etter at pappen sin fødselsperm var over skjønte jeg at det ikke gikk i lengden, da vi ble bedt om å holde samme rutine minst to uker til. 

Vi spedde da på med pumpet melk og mme de neste månedene, slik at jeg kunne legge meg kl 20 og far sitte med babyen på stua og gi mat og stell frem til minst midnatt hver dag. Så tok jeg resten av natta. 

Var ikke noe problem å gå tilbake til fullamming (flaske om jeg var borte) når hun hadde fått en sunn vektoppgang, og ved ca 3 mnd sov hun 4-6 timer i strekk før hun ville ha mat. 

kanskje far kan avlaste deg litt? Man må ha minst 4 timer sammenhengende for å fungere, spør du meg 🙈

Anonymkode: da0f0...b95

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handlet ikke om å klare det eller ikke. Jeg MÅTTE. 

Jeg har aldri likt å legge meg tidlig eller klart å sove på dagen, men er man så trøtt som TS beskriver må man jo faktisk bare legge seg i senga. 

Så fint at du klarte det da, jeg har slitt med søvn i over 30 år og går på medisiner for å sove til vanlig. Ligger våken i senga i timesvis .

Så ja for meg så er det å klare å sove når man må en superkraft som man glede seg over og sette sykt pris på :) Det er ikke alle som er så heldige! 

Skrevet

Det er nok mer vanlig enn det man gjerne får inntrykk av. 
Jeg var heldig og sov "godt" om natta (samsoving, og sovnet lett på grunn av amming.) Våknet når baby trengte meg, og sovnet igjen så fort baby ikke trengte noe mer fra meg. Det betydde selvfølgelig at jeg aldri sov lenge av gangen, og at jeg ikke sov tungt. 

Dagen var en helt annen historie. 
Baby sov kun ved konstant rugging eller bæring, så det å sove i løpet av dagen var nærmest en umulighet. Dessuten sov baby kort, så å rekke å roe seg og sovne ble mer frustrerende enn hjelpsomt. Rakk akkurat å bli søvnig, før jeg måtte opp igjen. 
Løsningen min for å ikke gå i bakken var å "koble ut" når baby sov. Legge vekk alt av telefon og oppgaver og TV og alle distraksjoner. Tømme hodet, sette seg godt bakover og lukke øynene. 
Jeg sovnet stort sett ikke, men kroppen, hodet og øynene fikk slappet av såpass at jeg over tid følte meg bedre. 

Anonymkode: 1382a...aac

• Liker 2
Skrevet

Sov så latterlig elendig som gravid så den søvnen jeg fikk med nyfødt var luksus i forhold 😅 var nok litt heldig også, var våken 2-4 ganger mellom 20 og åtte frem hun bikka tre måneder. Fikk vel tilsammen rundt 5 timer søvn, litt oppstykket. Har ei på 2,5 år, så selv om baby sov til åtte, var hun våken og klar for dagen rundt sju. 

Anonymkode: 42928...cbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...