AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Jeg skal fortsatt gifte meg, altså. Men det har skjedd et veldig uventet dødsfall i næmeste familie som preget veldig den dagen med kjolekjøp, så etter kort tid føltes alt bare feil og vondt og vanskelig, ikke sånn brudekjolekjøp skal føles. Var i sjokk da jeg kjøpte den, husker det knapt. Siden bestemte vi oss for å utsette bryllupet, så kom korona, og nå må jeg bestemme hva jeg skal gjøre. Brudesalongen kan ikke gi tilbake pengene selv om den henger der ubrukt og ikke er tilpasset til meg, men har tilbudt seg å selge den for meg - til 50% provisjon. Altså vil salongen tjene 1.5 ganger kjolesalg. Er det verdt det? Funker det å selge på Finn? Det ser ut som det er enormt med kjoler der, er det noe vits i å prøve å fikse dette selv? Er det mer interessant for folk å kjøpe en som er helt ubrukt, prøvd den ene gangen jeg kjøpte den og ikke tilpasset noens mål? Det er som å kjøpe fra salong, sånn kvalitetsmessig. Kjolen kostet mellom 8000-10.000 kroner. Er risikoen høy for ikke å få solgt den privat i det hele tatt, såpass høy at det er mer lønnsomt å tape halve prisen for å la salongen gjøre det, men slippe styret det er med å hente kjolen, ta bilder, snakke med kjøpere osv osv? Vanskelig å bestemme seg, merker jeg. Anonymkode: a8de5...7e3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Kjenner at jeg hadde blitt så irritert på salongen at jeg heller hadde tatt et større tap enn å la de tjene på kjolen en gang til og derfor prøvd å selge den selv. Og neste gang valgt en helt annen salong! Anonymkode: 6415e...f87 15
Djungelvrål Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 Er ikke kjøpsloven slik at man kan få pengene igjen innenfor en viss dato??
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Peonjenta skrev (1 minutt siden): Er ikke kjøpsloven slik at man kan få pengene igjen innenfor en viss dato?? Den fristen er nok ute siden hun skriver "og siden kom korona". Ts. Det er ikke så enkelt å selge via finn, tror ikke du tjener noe mere på å selge den selv kontra å la butikken gjøre det. Anonymkode: 9ee30...c96
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Peonjenta skrev (2 minutter siden): Er ikke kjøpsloven slik at man kan få pengene igjen innenfor en viss dato?? Nei. Når det kommer til forbrukerkjøp gjort i forretningens faste utsalgssted så er kjøpt kjøpt og man har ikke rett til noe som helst annet enn reklamasjon ved feil. Her er det heller ikke kjøpsloven som gjelder, men forbrukerkjøpsloven. Noen butikker tilbyr retur som en ekstraservice, men det er absolutt ikke noe man har krav på eller rett til. Anonymkode: 15c35...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Har prøvd å selge 2 stk ubrukte kjoler uten hell på finn fordi alle uansett forventer halv pris 😊 Anonymkode: 4fa48...6c6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 Peonjenta skrev (7 minutter siden): Er ikke kjøpsloven slik at man kan få pengene igjen innenfor en viss dato?? Nei, det er ingen lovbestemr rett til å returnere varer som ikke har noen mangler Anonymkode: aecf5...62f 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Takk for svar! Jeg har dessverre ingen rettigheter her, kjolen ble kjøpt før korona, og ble bare hengende der, også etter at bryllupet ble utsatt. (som altså ikke skjedde pga korona). Det var en stor følelsesmessig belastning med alt, så det ble bare utsatt å spørre om dette, tenkte hele tiden "jeg må vel hente den", før jeg innså at jeg ikke kommer til å greie å bruke den. (Og det tar jeg på egen kappe, men de var også stengt i store deler av denne perioden). Dersom de ikke får solgt den, taper de jo hele beløpet på å gi det tilbake til meg selv om kjolen henger der og det bare er å legge den ut igjen. De vet jo ikke om den blir solgt. Men jeg forklarte situasjonen veldig åpent og ærlig til dem, og hadde håpet de ville vise litt skjønn, men jeg har jo også forståelse for at det er en bedrift og vanskelig å vite. Så dere tror ikke det er realistisk å få kjøpssum for dem privat? (De var allerede nedsatt med mange tusen). Anonymkode: a8de5...7e3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 Er du sikker på at du ikke kan bruke den hvis du gjør noen endringer på den? F.eks finner en fin bolero, syr på noen blonder, syr belte i livet eller andre ting? Mye som kan gjøres for å endre looken på den. Jeg prøvde å selge en ny ubrukt brudekjole uten justeringer som fremdeles finnes hos forhandler ( Lilly) fikk tilslutt etter flere måneder kr 1500, nypris var vel rundt 14000. Då min erfaring er at det er helt håpløst dessverre. Anonymkode: cbaed...857
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 Ojdaaa, det var dårlig utbytte, ja! Foreldrene mine sier at man ikke kan vite om butikken faktisk har fått den prisen de sier dersom den blir solgt, men da kan man jo bare krevet å få se kontrakten. (?) Har ikke tenkt på det med justeringer, det var interessant. Nå er det den følelsen jeg hadde da jeg var i butikken som gjør at jeg ikke vil ha den likevel. Føler at alle avgjørelser jeg tok på den tiden var helt utenfor meg selv, bare på autopilot; tunnellsyn, tok ikke med meg mobilen inn til prøving engang, gikk ut og inn av kjoler som en zombie, tenkte "den der var vel den fineste, da får det bli den" etc. Ingen storslått glede og entusiasme. Nå vet vi jo ikke når det blir (og hva slags) bryllup, så frykter den blir hengende her i evigheter om vi henter den. Anonymkode: a8de5...7e3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 Tviler på du får verken full pris eller halv pris for den. Hadde selv en kjole for 18.000 ny til salgs for 5000. Så satt ned til 4, 3 osv. Til slutt ble jeg lei, og la den ut gratis. Dette var etter 6-7 mnd på finn. Da ble den borte kjapt. Nå skal det sies at dette var etter skilsmisse, og jeg bare ville ha den vekk, men kjolen var i riktig stil fremdeles og ville ha passet mange. Jeg tror mange ikke tenker på å kjøpe brukt med mindre man får det omtrent gratis, dessverre. Anonymkode: cab79...47c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 Oj, fra 18.000 til gratis...! Nå begynner jeg å helle mot å la butikken selge den. Eller tvinge meg selv til å bruke den? Kanskje det går bedre om den blir liggende en stund. Anonymkode: a8de5...7e3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Oj, fra 18.000 til gratis...! Nå begynner jeg å helle mot å la butikken selge den. Eller tvinge meg selv til å bruke den? Kanskje det går bedre om den blir liggende en stund. Anonymkode: a8de5...7e3 Jeg ville ha trukket pusten og nullstilt tankene litt. Ta en ny prøverunde i butikken, inkludert den kjolen du har kjøpt. Kanskje er den fremdeles favoritten, og du får en mye bedre følelse rundt det hele? Kan den eventuelt bli drømmekjolen med noen justeringer? Da jeg prøvde kjole fikk jeg veldig god hjelp av hun i butikken, som foreslo diverse endringer på noen av kjolene jeg prøvde. Jeg endte opp med en enkel satengkjole, som jeg fikk leie en amazing bolero til, samt at hun sydde kjolen litt opp i midjen, og satt et belte i livet. Voila, så ble resultatet dritlekkert til slutt😊 Dersom du faller for noen av de andre kjolene kan du kanskje bruke din egen kjole som «innbytte», og dermed komme greit ut av det? Anonymkode: cbaed...857 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Brudesalongen kan ikke gi tilbake pengene selv om den henger der ubrukt og ikke er tilpasset til meg, men har tilbudt seg å selge den for meg - til 50% provisjon. Altså vil salongen tjene 1.5 ganger kjolesalg. Er det verdt det? (...) Kjolen kostet mellom 8000-10.000 kroner. IMO er det ikke urimelig at salongen tar seg betalt for å ta tilbake kjolen og (forsøke å) selge den igjen. Det er deres levebrød, liksom, og at den koster 10k kr betyr ikke at de tjener 10k på den. Hvis du forsøker bruktsalg på finn tror jeg hurtig du vil erfare at det er jobbig nok å få bare 20% av nyprisen, på en god dag.. Så hvis du er 100% sikker på du ikke vil bruke kjolen, ville jeg returnere den til salongen og ta imot tilbuddet om de 50% kommisjon. Det er enkleste løsning for deg, og du slipper tenke mer på det. Anonymkode: b9cad...140 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skal fortsatt gifte meg, altså. Men det har skjedd et veldig uventet dødsfall i næmeste familie som preget veldig den dagen med kjolekjøp, så etter kort tid føltes alt bare feil og vondt og vanskelig, ikke sånn brudekjolekjøp skal føles. Var i sjokk da jeg kjøpte den, husker det knapt. Siden bestemte vi oss for å utsette bryllupet, så kom korona, og nå må jeg bestemme hva jeg skal gjøre. Brudesalongen kan ikke gi tilbake pengene selv om den henger der ubrukt og ikke er tilpasset til meg, men har tilbudt seg å selge den for meg - til 50% provisjon. Altså vil salongen tjene 1.5 ganger kjolesalg. Er det verdt det? Funker det å selge på Finn? Det ser ut som det er enormt med kjoler der, er det noe vits i å prøve å fikse dette selv? Er det mer interessant for folk å kjøpe en som er helt ubrukt, prøvd den ene gangen jeg kjøpte den og ikke tilpasset noens mål? Det er som å kjøpe fra salong, sånn kvalitetsmessig. Kjolen kostet mellom 8000-10.000 kroner. Er risikoen høy for ikke å få solgt den privat i det hele tatt, såpass høy at det er mer lønnsomt å tape halve prisen for å la salongen gjøre det, men slippe styret det er med å hente kjolen, ta bilder, snakke med kjøpere osv osv? Vanskelig å bestemme seg, merker jeg. Anonymkode: a8de5...7e3 Har solgt både for meg og min søster, hennes var agape og min var one of a kind fra et eksklusivt brudeforetning i utlandet. Fikk vel 2500kr for hennes pga agape merket og 1500kr for min. På begge var det sponset inn full rens like i forkant av salg på i overkant av 1000kr pr kjole så det ble svært lite igjen. Anonymkode: 9d4ca...cef
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #16 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skal fortsatt gifte meg, altså. Men det har skjedd et veldig uventet dødsfall i næmeste familie som preget veldig den dagen med kjolekjøp, så etter kort tid føltes alt bare feil og vondt og vanskelig, ikke sånn brudekjolekjøp skal føles. Var i sjokk da jeg kjøpte den, husker det knapt. Siden bestemte vi oss for å utsette bryllupet, så kom korona, og nå må jeg bestemme hva jeg skal gjøre. Brudesalongen kan ikke gi tilbake pengene selv om den henger der ubrukt og ikke er tilpasset til meg, men har tilbudt seg å selge den for meg - til 50% provisjon. Altså vil salongen tjene 1.5 ganger kjolesalg. Er det verdt det? Funker det å selge på Finn? Det ser ut som det er enormt med kjoler der, er det noe vits i å prøve å fikse dette selv? Er det mer interessant for folk å kjøpe en som er helt ubrukt, prøvd den ene gangen jeg kjøpte den og ikke tilpasset noens mål? Det er som å kjøpe fra salong, sånn kvalitetsmessig. Kjolen kostet mellom 8000-10.000 kroner. Er risikoen høy for ikke å få solgt den privat i det hele tatt, såpass høy at det er mer lønnsomt å tape halve prisen for å la salongen gjøre det, men slippe styret det er med å hente kjolen, ta bilder, snakke med kjøpere osv osv? Vanskelig å bestemme seg, merker jeg. Anonymkode: a8de5...7e3 5000kr fra dem er mye bedre enn de 1-2000kr du får på finn.. Anonymkode: 9d4ca...cef 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 Shit, takk for realitetsorienteringen i denne tråden, folkens. Jeg liker i utgangspunktet ideen over med å prøve å fikse den, det høres veldig fint ut det du gjorde! Men det er liksom ikke kjolens utseende i seg selv som har noe å si, den er jo kjempefin. Det er den håpløse sjokkfølelsen jeg var i da jeg kjøpte den. Der alt gikk på autopilot og det betydde ingenting. Er forøvrig helt enig i at bedriften har alt sitt på det tørre ved å ikke ville gi tilbake pengene, og det har jeg sag til dem hele tiden. Hadde et håp om at de ville hjelpe meg med dette, men skjønner at de er en bedrift som har hatt vanskelige tider og ikke kan ta alle mulige hensyn. Det er helt greit sånn sett. Nå heller jeg mot å enten hente den og la den henge i skapet noen år og bare tenke at det er kjolen og "glemme" det litt, og å la dem prøve å selge den. Anonymkode: a8de5...7e3
Lizard Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 Sjekk ut Gjenbrud, kanskje hun får solgt den for deg? http://gjenbrud.rekreasjon.net/
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #19 Skrevet 1. september 2021 Regn litt på det: butikken vil selge kjolen med 50% provisjon. Hvis kjolen i utgangspunktet kostet 10 000 vil de neppe selge den for 10, men kanskje for 8. Da vil du få 4000 for den. Det er ikke umulig å få det samme for den på Finn, selv om det er skikkelig mange kjoler der. De fleste kjolene på Finn er jo slett ikke ubrukte, og ca halv pris for en ubrukt kjole burde være overkommelig. I alle fall hvis kjolemodellen ikke er altfor spesiell, og helst i en størrelse som passer mange, eller kan tilpasses mange. Anonymkode: 07df6...44b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå