AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Det sies at man skal være veldig varsom hvis man fra starten blir hektet på en person. Psykopater f.eks er flinke til å få personer hektet i en tidlig fase. Men hvordan vet man om det er hekt eller en vanlig forelskelse? Anonymkode: b24ca...d4c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 For meg kjentes det likt ut, intenst og fyrverkeri. Forskjellen kom litt senere da jeg gikk på eggeskall og følte angst med han ene og følte meg trygg med han andre. Anonymkode: 042c5...5cd 2
wandagirl Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 Hvis man ikke kjenner personen men har en opplevelse av å være forelsket tenker jeg det er en hekt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 En forelskelse kan kjølne for små og store ting man oppdager ved personen. For eksempel oppdager man at han sitter og smatter noe så inni granskauen høyt når han spiser.....og man drives nesten til vanvidd av det, og man merker at helteglorien over hodet hans blekner. Man kjenner at følelsene kjølner når man også oppdager at han stikker hånden ned i trusa og klør seg i ræva med bare fingrene, og så trekker han hånden ut igjen og griper fjernkontrollen til tv-en og begynner å trykke på den med hånden som nettopp var i ræva... man kan kjenne at følelsene kjølner da, ja. Det ville man ikke gjort ved et hekt. Er man hekta på noen, kan deres oppførsel være riktig ille, men den oppførselen som normalt ville fått interessen til å kjølne, gjør ikke det. Man ser det skje, og vet man burde reagert, men føler seg like hekta fremdeles. Da er man hektet, ikke bare forelsket. Anonymkode: ae725...8b9 7
wandagirl Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En forelskelse kan kjølne for små og store ting man oppdager ved personen. For eksempel oppdager man at han sitter og smatter noe så inni granskauen høyt når han spiser.....og man drives nesten til vanvidd av det, og man merker at helteglorien over hodet hans blekner. Man kjenner at følelsene kjølner når man også oppdager at han stikker hånden ned i trusa og klør seg i ræva med bare fingrene, og så trekker han hånden ut igjen og griper fjernkontrollen til tv-en og begynner å trykke på den med hånden som nettopp var i ræva... man kan kjenne at følelsene kjølner da, ja. Det ville man ikke gjort ved et hekt. Er man hekta på noen, kan deres oppførsel være riktig ille, men den oppførselen som normalt ville fått interessen til å kjølne, gjør ikke det. Man ser det skje, og vet man burde reagert, men føler seg like hekta fremdeles. Da er man hektet, ikke bare forelsket. Anonymkode: ae725...8b9 Dette høres riktig ut.👌🏻
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En forelskelse kan kjølne for små og store ting man oppdager ved personen. For eksempel oppdager man at han sitter og smatter noe så inni granskauen høyt når han spiser.....og man drives nesten til vanvidd av det, og man merker at helteglorien over hodet hans blekner. Man kjenner at følelsene kjølner når man også oppdager at han stikker hånden ned i trusa og klør seg i ræva med bare fingrene, og så trekker han hånden ut igjen og griper fjernkontrollen til tv-en og begynner å trykke på den med hånden som nettopp var i ræva... man kan kjenne at følelsene kjølner da, ja. Det ville man ikke gjort ved et hekt. Er man hekta på noen, kan deres oppførsel være riktig ille, men den oppførselen som normalt ville fått interessen til å kjølne, gjør ikke det. Man ser det skje, og vet man burde reagert, men føler seg like hekta fremdeles. Da er man hektet, ikke bare forelsket. Anonymkode: ae725...8b9 Det var bra forklart. Men så sies det også at forelskelse gjør blind, og mange ser ikke feil med noe fordi de går der i forelskelsesrusen. Ts Anonymkode: b24ca...d4c 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det var bra forklart. Men så sies det også at forelskelse gjør blind, og mange ser ikke feil med noe fordi de går der i forelskelsesrusen. Ts Anonymkode: b24ca...d4c Forskjellen er at forelskelsen går over. Anonymkode: 3b42f...13c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forskjellen er at forelskelsen går over. Anonymkode: 3b42f...13c Ja det er det. Men lurte på forskjellen i starten når man normalt sett er forelsket. Leste at et av tegnene på psykopater er at de raskt får deg hektet, og at det er et tidlig varselstegn. Anonymkode: b24ca...d4c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 Dette er et ord Sissel Gran har funnet på for å markedføre seg selv. Begrepet er selvfølgelig gammelt, og fenomenet er beskrevet utallige ganger i klassisk og moderne skjønnlitteratur. Det handler rett og slett om en manisk, tvangsmessig forelskelse i en som ikke gjengjelder følelsene (såkalt unrequited love). Følelsen eller fantasien næres og forsterkes av at objektet for forelskelsen gjerne er litt av og på i kontakten, slik at det oppleves som en stadig pendling mellom håp og fortvilelse. Det behøver absolutt ikke ha noe med manipulering å gjøre; den som begjæres er kanskje ikke engang klar over situasjonen. Anonymkode: 07443...91c 11
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja det er det. Men lurte på forskjellen i starten når man normalt sett er forelsket. Leste at et av tegnene på psykopater er at de raskt får deg hektet, og at det er et tidlig varselstegn. Anonymkode: b24ca...d4c Skivebom. Man kan bli hektet på ulike typer menn og det trenger absolutt ikke være bevisst fra mannens side. Anonymkode: 3f73e...09f 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skivebom. Man kan bli hektet på ulike typer menn og det trenger absolutt ikke være bevisst fra mannens side. Anonymkode: 3f73e...09f Nei jeg sier ikke at det må være bevisst eller at det er ment som manipulering når det gjelder alle. Men når det gjelder psykopater så er det det. Men når det er sagt, vil egentlig en normal person tillate at et annet menneske blir hektet i lengre tid uten å gjøre noe med det? Anonymkode: b24ca...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei jeg sier ikke at det må være bevisst eller at det er ment som manipulering når det gjelder alle. Men når det gjelder psykopater så er det det. Men når det er sagt, vil egentlig en normal person tillate at et annet menneske blir hektet i lengre tid uten å gjøre noe med det? Anonymkode: b24ca...d4c De fleste er ikke psykopater. De fleste menn har heller ikke kjennskap til konseptet «hekt». Anonymkode: 3f73e...09f 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste er ikke psykopater. De fleste menn har heller ikke kjennskap til konseptet «hekt». Anonymkode: 3f73e...09f Hvor har jeg påstått det? Anonymkode: b24ca...d4c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste er ikke psykopater. De fleste menn har heller ikke kjennskap til konseptet «hekt». Anonymkode: 3f73e...09f De fleste er ikke hektet heller. Jeg spør allikevel om forskjellen på hekt og forelskelse i et tidlig stadium. Anonymkode: b24ca...d4c
Antiviruset Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det sies at man skal være veldig varsom hvis man fra starten blir hektet på en person. Psykopater f.eks er flinke til å få personer hektet i en tidlig fase. Men hvordan vet man om det er hekt eller en vanlig forelskelse? Anonymkode: b24ca...d4c Det er jo akkurat det samme, bare at forelskelsen ikke er gjensidig. Den er ensidig fra den som lar seg hekte, den andre utnytter dette bevist eller ubevist for å ha deg på "gress" til hxn bestemmer seg eller finner noe bedre. Grunnen til at du lar deg "hekte" er jo forelskelsen, men det blir ikke gjengjeldt og du går i en konstant usikkerhet og et håp om kjærlighet tilbake. Det er selve hektet sin iboende faenskap. Derfor er man ikke interessert og har følelser for noen? Si klart i fra og slå opp, og ikke utnytte den andre som har akkurat dette. Det er langt i fra bare psykopater som gjør dette. Alt fra konfliktsky mennesker til helt normale mennesker gjør dette. De eier ikke moral og etikk derfor blir det slik, det er egoismen som rår. Derfor gjengjelder ikke den andre dine følelser? Gå videre så fort dette merkes som et mønster. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #16 Skrevet 25. august 2021 Anbefaler alle som lurer på dette med forelskelse å lese seg opp på "runke-testen". Den kan dere lese om i innlegg #4 her: Anonymkode: 7f232...142
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #17 Skrevet 25. august 2021 Antiviruset skrev (24 minutter siden): Det er jo akkurat det samme, bare at forelskelsen ikke er gjensidig. Den er ensidig fra den som lar seg hekte, den andre utnytter dette bevist eller ubevist for å ha deg på "gress" til hxn bestemmer seg eller finner noe bedre. Grunnen til at du lar deg "hekte" er jo forelskelsen, men det blir ikke gjengjeldt og du går i en konstant usikkerhet og et håp om kjærlighet tilbake. Det er selve hektet sin iboende faenskap. Derfor er man ikke interessert og har følelser for noen? Si klart i fra og slå opp, og ikke utnytte den andre som har akkurat dette. Det er langt i fra bare psykopater som gjør dette. Alt fra konfliktsky mennesker til helt normale mennesker gjør dette. De eier ikke moral og etikk derfor blir det slik, det er egoismen som rår. Derfor gjengjelder ikke den andre dine følelser? Gå videre så fort dette merkes som et mønster. Ser at det blir misforstått, så må bare si en gang til at jeg har ikke ment at alle som driver slik du beskriver er psykopater. Heller ikke at alle man blir hektet på er det. Men det er et kjennetegn ved psykopater at de sørger for å få den andre parten hektet i en tidlig fase, så det er noe man skal ha i hodet hvis man opplever det. Derfor jeg lurte på forskjellen. Det skal selvfølgelig langt mer enn bare det du nevner for å ha diagnosen psykopat, men det kommer senere. Men sterk følelse av hekt i en tidlig fase, KAN være et tidlig varselstegn. Ts Anonymkode: b24ca...d4c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #18 Skrevet 25. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei jeg sier ikke at det må være bevisst eller at det er ment som manipulering når det gjelder alle. Men når det gjelder psykopater så er det det. Men når det er sagt, vil egentlig en normal person tillate at et annet menneske blir hektet i lengre tid uten å gjøre noe med det? Anonymkode: b24ca...d4c Han jeg er hekta på vet at jeg er det og har vært det lenge. Han syns det var ubehagelig med intensiteten som jeg selvsagt forstår, syns selv det er ubehagelig med folk som har intense følelser for meg om jeg ikke gjengjelder de. Likevel har han oppsøkt meg jevnlig i flere år, til og med flydd til meg da han bodde utenlands (dette da ETTER han sa han jeg har mer følelser enn han). Så noen gjør det. Vet flere har vært hekta på meg også, det har startet med at de var betatt og når jeg bare så vennskap har det gått over i besettelser som som nevnt er ubehagelig. Jeg har ikke latt det pågått, har hatt vondt av dem men unngått dem totalt. Sa før vi kunne være venner men det nytter ikke for de har alltid et håp. Anonymkode: 042c5...5cd
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #19 Skrevet 25. august 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ser at det blir misforstått, så må bare si en gang til at jeg har ikke ment at alle som driver slik du beskriver er psykopater. Heller ikke at alle man blir hektet på er det. Men det er et kjennetegn ved psykopater at de sørger for å få den andre parten hektet i en tidlig fase, så det er noe man skal ha i hodet hvis man opplever det. Derfor jeg lurte på forskjellen. Det skal selvfølgelig langt mer enn bare det du nevner for å ha diagnosen psykopat, men det kommer senere. Men sterk følelse av hekt i en tidlig fase, KAN være et tidlig varselstegn. Ts Anonymkode: b24ca...d4c Driver ikke psykopater med lovebombing og grensesprengende sjarmerende gester for å få folk hekta da? Er jo et tegn man kan se etter. Anonymkode: 042c5...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #20 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Han jeg er hekta på vet at jeg er det og har vært det lenge. Han syns det var ubehagelig med intensiteten som jeg selvsagt forstår, syns selv det er ubehagelig med folk som har intense følelser for meg om jeg ikke gjengjelder de. Likevel har han oppsøkt meg jevnlig i flere år, til og med flydd til meg da han bodde utenlands (dette da ETTER han sa han jeg har mer følelser enn han). Så noen gjør det. Vet flere har vært hekta på meg også, det har startet med at de var betatt og når jeg bare så vennskap har det gått over i besettelser som som nevnt er ubehagelig. Jeg har ikke latt det pågått, har hatt vondt av dem men unngått dem totalt. Sa før vi kunne være venner men det nytter ikke for de har alltid et håp. Anonymkode: 042c5...5cd Ja det er vel noe i dette. At man liker en person, av ulike grunner og så lager man seg kanskje en slags fantasi om hvordan livet hadde vært med denne og så lever man mer ut den fantasien enn å faktisk forholde Seg til virkeligheten. I denne «fantasien» så opplever man selv så sterkt at man passer sammen og den andre har egenskaper du liker og man kommer overens osv og da kan det være vanskelig å forstå hvorfor den andre ikke opplever det på samme måte. Da kan man nok som du skriver lett bli hekta og det er vanskelig å vøre venner fordi da opprettholder man følelsen Av at personen er perfekt for meg og håpet om at den andre skal oppdage det samme bare man er litt mer sammen eller jeg gjør sånn eller sånn eller ser sånn eller sånn ut Anonymkode: cdde9...6a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå