Gå til innhold

Noen her med gallestein/ galleblærebetennelse i svangerskapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ble du fulgt opp i forbindelse med dette? Hadde du hyppige anfall? Oppsto det komplikasjoner i svangerskapet pga det? 

Finner lite info om dette på nettet, da relatert til svangerskap.

Jeg håper på operasjon etter fødsel da jeg har vært veldig plaget i graviditeten. Men lurer på hvor raskt man kan få gjennomført operasjon etter fødsel?

Anonymkode: 2ce1a...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gallesteinsanfall da jeg gikk gravid i 2012. Fjernet galleblæra etter fødsel med nr. 1 i 2009, da babyen var 5 mnd. Dessverre lå det en stein i gallegangen som gav med anfall i neste svangerskap. Det førte til høye leververdier og svangerskapskløe de siste ukene. (Intens kløe under hender og føtter om natta) Jeg ble derfor ble jeg satt i gang i uke 37. Steinen ble oppdaget først etter fødsel og jeg fikk den fjernet gjennom slange i halsen og ned i gallegangen. 

Håper det går fint med deg. Gallestein er ordentlig kjedelig. Særlig når man er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOFIEoktober skrev (12 timer siden):

Jeg hadde gallesteinsanfall da jeg gikk gravid i 2012. Fjernet galleblæra etter fødsel med nr. 1 i 2009, da babyen var 5 mnd. Dessverre lå det en stein i gallegangen som gav med anfall i neste svangerskap. Det førte til høye leververdier og svangerskapskløe de siste ukene. (Intens kløe under hender og føtter om natta) Jeg ble derfor ble jeg satt i gang i uke 37. Steinen ble oppdaget først etter fødsel og jeg fikk den fjernet gjennom slange i halsen og ned i gallegangen. 

Håper det går fint med deg. Gallestein er ordentlig kjedelig. Særlig når man er gravid. 

Så man kan fortsatt få gallesteinsanfall når man har fjernet galleblæra, dersom man har stein i gallegangen? Hvis jeg forsto deg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man. Jeg var plaget i flere år med anfall uten galleblære fordi det lå stein igjen K gallegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOFIEoktober skrev (19 timer siden):

Ja, det kan man. Jeg var plaget i flere år med anfall uten galleblære fordi det lå stein igjen K gallegangen. 

Aha, det var jo en tankevekker. Jeg har noe stein i galleblæra men mest i gallegangene. Ble du bra etter siste behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ingen hjelp. Operert 1,5 år etter.

Anonymkode: 179f8...8c8

Huffda, måtte du ofte på sykehuset i svangerskapet for smertelindring da? Ble du bra etter operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde nyresteiner under svangerskap pg det endte med premature rier ifra uke 24, men roet seg heldigvis, men fødselen startet igjen i uke 31. er jo ikke det samme. Men nyresteiner fremkaller isåfall fødsel.. 

Anonymkode: c3020...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget etter fødsel!

hvordan er det å ha det i svangerskapet? Får man samme smertelindring?

jeg venter på å få fjernet den, men per nå går jeg på medisiner som gjør at jeg ikke kan operere. Håper på å få fjernet den i løpet av sommeren neste år 🤞🏽.

forstår at slike ting kan sette igang fødsel, for jeg vet sannelig ikke hva som er verst av gallestein og rier jeg altså.

Anonymkode: 6854c...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye styr i svangerskapet da de ikke kan gjøre invasive inngrep dersom det skulle bli behov (ved infeksjon feks). Ved hvert anfall må man inn å ta blodprøver for å se at det ikke utvikler seg til infeksjon i galleblære eller bukspyttkjertel. Man får morfin intravenøst og kan få paralgin forte ved mindre anfall. 

Det sjekker også baby oftere dersom man er veldig plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aha, det var jo en tankevekker. Jeg har noe stein i galleblæra men mest i gallegangene. Ble du bra etter siste behandling?

Ja, jeg har ikke hatt anfall siden de fjernet steinen i 2017. Heldigvis. Lykke til med resten av svangerskapet. Vær litt obs om du begynner å klø under hender og føtter pp slutten av graviditeten. Jeg fikk det i sist svangerskap pga høye leververdier. Overbevist om at det var pga steinen. Da ble jeg satt i gang pga risiko for barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOFIEoktober skrev (12 timer siden):

Ja, jeg har ikke hatt anfall siden de fjernet steinen i 2017. Heldigvis. Lykke til med resten av svangerskapet. Vær litt obs om du begynner å klø under hender og føtter pp slutten av graviditeten. Jeg fikk det i sist svangerskap pga høye leververdier. Overbevist om at det var pga steinen. Da ble jeg satt i gang pga risiko for barnet. 

Fikk svangerskapskløe rundt uke 20, så har tatt en del lever og galleprøver. De er heldigvis fine. Står på kløstillende for det. Men skal være obs på kløe i hender og føtter framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man kan operere selv om man er gravid. 

Anonymkode: 1dd4e...4d0

Jeg har fått beskjed alle gangene jeg har vært innlagt at nei det gjør de ikke med mindre mitt liv står i fare. Opererte du mens du gikk gravid? Hvor langt på vei var du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har fått beskjed alle gangene jeg har vært innlagt at nei det gjør de ikke med mindre mitt liv står i fare. Opererte du mens du gikk gravid? Hvor langt på vei var du da? 

Neida. Men det hender vi har gravide på operasjon for andre ting. Men mulig de ikke opererer galle med mindre man blir veldig syk. 

Anonymkode: 1dd4e...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...