Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg er gravid og har termin i April. For at jeg skal kunne få bli ferdig med studiene å få fast jobb fortest mulig har vi valgt at min mann skal ta 100% permisjon fra jobben med full lønn. Jeg har veldig lite skole (1-2 ganger i uken) så jeg vil fremdeles være en aktiv del av det å ta meg av barnet og heller holde på med selvstudie når barnet sover eller på kveldene. Jeg er 100% fulltidsstudent. Jeg har skjønt det sånn at jeg får 90 000 i støtte ettersom jeg ikke vil ta foreldrepengene. Men hvilke andre økonomiske goder som student kan man få når man er gravid?

og er det noen studenter her som er/har vært gravid? Ville gjerne hørt deres erfaringer også blant annet rundt det når barnet blir født midt i eksamenstiden. 
håper på noen snille sjeler som vil ta en hyggelig prat å hjelpe meg å avklare et par ting☺️

Anonymkode: fc67c...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest på Lånekassen om foreldrestipend ++? Og på skolen din sine sider om tilrettelegging?

Jeg fikk barn i mars og hadde eksamen i slutten av mai, så ikke midt i eksamenstiden siden babyen var 1,5-2mnd gammel. Det gikk fint men jeg tok noen relativt lite krevende fag. Det var styr med ammingen fordi fikk jo ikke sitte uforstyrret lenge av gangen, selv om pappaen tok alt annet. Var heldig med at det var kun hjemmeeksamener, en oppgave som varte en uke og en 9-13. 

Hvis du har termin i april så ville jeg forberedt meg på at eksamen kan ryke hvis du går over termin. Hva studerer du? Planlegger du å prøve å amme? Ikke undervurder hvor kokt i hodet man blir av lite søvn og eventuelle kroppslige plager etter en fødsel. Ikke meningen å svartmale altså! ;) Men bare ha det i bakhodet at det kan bli tøft. Noen har lette fødsler, får dritenkle babyer og er verdensmestere generelt, mens andre får det mer krevende. Husk at Nav ikke sjekker om du faktisk består eksamen, så det er ikke sånn at mannen din mister permisjonen om du ikke klarer å fullføre utdanningen til det tidspunktet du hadde tenkt.

Anonymkode: c4ee8...dc6

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor får man barn i slike situasjoner? Personlig ville jeg aldri gjort det, jeg er en person som liker å planlegge og ha alt på plass.

Anonymkode: f6d0f...a15

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor får man barn i slike situasjoner? Personlig ville jeg aldri gjort det, jeg er en person som liker å planlegge og ha alt på plass.

Da vet vi det.

• Liker 13
Skrevet
Fame skrev (2 minutter siden):

Da vet vi det.

Jeg er f. eks. veldig nøye med prevensjon, så ville aldri havnet i en slik situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er f. eks. veldig nøye med prevensjon, så ville aldri havnet i en slik situasjon.

Javel. Noen blir gravide uavhengig av livssituasjon. Ikke alle lever sitt liv likt som ditt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra for deg da. Tråler du kg bare for å heve deg selv i alle tråder hvor du er «bedre»? 

Anonymkode: 071a9...5e3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Avsporing. For noen er det helt supert å gjøre det slik. For Ts for eksempel så får de jo en god periode der både mor og far er hjemme med spedbarnet sammen. Kjempefint :)

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi at vi vil ha barn og det passer faktisk helt perfekt for oss å ha barn. Vi eier leilighet, mannen min har en god jobb, og i pandemien har vi mer tid til å være sammen som en familie. Studietiden gjør faktisk at jeg vil få mer tid sammen med min baby enn ellers. 

• Liker 4
Skrevet
Lacuna skrev (1 time siden):

Javel. Noen blir gravide uavhengig av livssituasjon. Ikke alle lever sitt liv likt som ditt.

Jeg planla å bli gravid og prøvde på det og klarte det 😁 veldig fornøyd og stolt av det!

Skrevet

Du vet at man kan bli gravid på tross av at man går på prevensjon? Og du vet at noen ikke oppdager at man er gravid før man er over abortgrensen? Og dermed ikke har noen andre valg? 

Anonymkode: 6f9e0...58f

• Liker 4
Skrevet

Har du lest på Lånekassen om foreldrestipend ++? Og på skolen din sine sider om tilrettelegging?

Jeg fikk barn i mars og hadde eksamen i slutten av mai, så ikke midt i eksamenstiden siden babyen var 1,5-2mnd gammel. Det gikk fint men jeg tok noen relativt lite krevende fag. Det var styr med ammingen fordi fikk jo ikke sitte uforstyrret lenge av gangen, selv om pappaen tok alt annet. Var heldig med at det var kun hjemmeeksamener, en oppgave som varte en uke og en 9-13. 

Hvis du har termin i april så ville jeg forberedt meg på at eksamen kan ryke hvis du går over termin. Hva studerer du? Planlegger du å prøve å amme? Ikke undervurder hvor kokt i hodet man blir av lite søvn og eventuelle kroppslige plager etter en fødsel. Ikke meningen å svartmale altså! ;) Men bare ha det i bakhodet at det kan bli tøft. Noen har lette fødsler, får dritenkle babyer og er verdensmestere generelt, mens andre får det mer krevende. Husk at Nav ikke sjekker om du faktisk består eksamen, så det er ikke sånn at mannen din mister permisjonen om du ikke klarer å fullføre utdanningen til det tidspunktet du hadde tenkt.

Tusen takk for ditt svar!

ja det er der jeg tenker at man aldri vet når babyen kommer og jeg vil ikke stresse med eksamen med en lite nyfødt hjemme. Jeg har tenkt å amme ☺️
tror du det går an å ta eksamen før alle andre skal ta den?

jeg studerer på BI ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Avsporing. For noen er det helt supert å gjøre det slik. For Ts for eksempel så får de jo en god periode der både mor og far er hjemme med spedbarnet sammen. Kjempefint :)

Takk for denne kommentaren! Spot on🥰

Skrevet

Jeg er også student og ble uplanlagt gravid. (Ja, det går faktisk ann). Har fått engangsstønad og nå skal jeg studere så lenge jeg klarer, så blir det permisjon og foreldrestipend. Du vil også automatisk få barnetrygd etter at barnet er født sånn som jeg har skjønt det. :)

Anonymkode: 58382...ee5

• Liker 1
Skrevet

Far får vel ikke egentlig permisjon siden du ikke har opptjent rett til foreldrepenger?

jeg fikk barn i mai, hadde en eksamen 3 uker etter å det gikk fint men jeg måtte utsette en siden den ble akkurat rundt fødsel. Dette var mellom 2 og 3. året da så tok permisjon fra studiet er år å fikk tatt den eksamen opp igjen. 

Et barn krever veldig mye det første året og er ikke sikkert det er så lett å jobbe med skole når barnet sover for eksempel. Her måtte jeg gå lange turer for at barnet skulle sove, eller var det bare grine fest. 

det blir ikke alltid som man planlegger/tror eller forventer seg når man får barn men for all del, kaaan jo også gå som man håper.

dere har ihvertfall rett på engangsstønad og om du tar perm fra studiet så får du penger av Lånekassen i 48(?) uker. Du vil også få noe ekstra stipend siden du da har et barn

Anonymkode: f5b04...070

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk barn når jeg var student. For vår del passet dette kjempebra, ettersom man som student kan styr sin egen hverdag i større grad( bla. Ved å studere på kveldstid, under dupp osv.) Ser du skriver du ikke ønsker permisjon fra studiet. Du har rettpå egenkapital, slik du selv nevner, og foreldrestipend fra lånekassen, hvor jeg tror man bla. Kan ta opp 50 000 ekstra i lån. Far har mulighet til å ta lønnet permisjon, som må tas ut før barnet er fylt 3 år. Ved at far skal ta ut hele permisjonen er det aktivitetskrav til deg, 80% jobb eller 100% studier, dette oppfyller du dermed kravene for slik din situasjon er nå.

Selv stortrives jeg som student og småbarnsmor samtidig. Jeg følt msn gikk mer tid med barnet sitt enn i en 8 timers jobb, samt at far får være mer tilstede hjemme pga. Lengre permisjon. Masse lykke til

Anonymkode: b2ed8...894

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 9.48):

Nå er det faktisk ganske mange som venter for lenge, nettopp for å «ha alt på plass». Også viser det seg at det da er for sent å få barn… Gjerne etter ørten runder med krevende og kostbare prøverørsbehandling med hormoner etc. 

Så om man vil være sikret at man får barn burde man ikke vente for lenge. Kan også være deilig å bli ferdig med spedbarnsperioden før man starter i en krevende jobb. Da kan man fokusere mere på karrieren. Enklere å ta fri fra forelesninger. Man kan jo lese pensum på egenhånd. Det er mer fleksibelt. Dessuten har Lånekassen gunstige fordeler for folk som velger å få barn mens de studerer. 

Anonymkode: 8459a...9bf

• Liker 4
Skrevet

Du får foreldrestipend fra lånekassen. Du må skrive ut skjemaet og sende det inn med brev. 

Og far får permisjon 7 uker etter fødsel ettersom du har mottatt engangsstønad på ca 90.000kr ja. 

Og så får du barnetrygd automatisk. 

Fødte i april selv, tok to krevende eksamener hjemme. Men det gikk helt fint tross litt frustrasjon ettersom baby krevde mye. Far utsatte permisjon til etter sommerferien ettersom jeg hadde ferie fra studiene. 

Anonymkode: 47204...5ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Far får vel ikke egentlig permisjon siden du ikke har opptjent rett til foreldrepenger?

jeg fikk barn i mai, hadde en eksamen 3 uker etter å det gikk fint men jeg måtte utsette en siden den ble akkurat rundt fødsel. Dette var mellom 2 og 3. året da så tok permisjon fra studiet er år å fikk tatt den eksamen opp igjen. 

Et barn krever veldig mye det første året og er ikke sikkert det er så lett å jobbe med skole når barnet sover for eksempel. Her måtte jeg gå lange turer for at barnet skulle sove, eller var det bare grine fest. 

det blir ikke alltid som man planlegger/tror eller forventer seg når man får barn men for all del, kaaan jo også gå som man håper.

dere har ihvertfall rett på engangsstønad og om du tar perm fra studiet så får du penger av Lånekassen i 48(?) uker. Du vil også få noe ekstra stipend siden du da har et barn

Anonymkode: f5b04...070

Mannen skal jo være 100% i permisjon ☺️ Så skal avlaste han når jeg kan, og han vil avlaste meg når jeg skal studere.

vi er jo tross alt begge foreldre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg fikk barn når jeg var student. For vår del passet dette kjempebra, ettersom man som student kan styr sin egen hverdag i større grad( bla. Ved å studere på kveldstid, under dupp osv.) Ser du skriver du ikke ønsker permisjon fra studiet. Du har rettpå egenkapital, slik du selv nevner, og foreldrestipend fra lånekassen, hvor jeg tror man bla. Kan ta opp 50 000 ekstra i lån. Far har mulighet til å ta lønnet permisjon, som må tas ut før barnet er fylt 3 år. Ved at far skal ta ut hele permisjonen er det aktivitetskrav til deg, 80% jobb eller 100% studier, dette oppfyller du dermed kravene for slik din situasjon er nå.

Selv stortrives jeg som student og småbarnsmor samtidig. Jeg følt msn gikk mer tid med barnet sitt enn i en 8 timers jobb, samt at far får være mer tilstede hjemme pga. Lengre permisjon. Masse lykke til

Anonymkode: b2ed8...894

Så koselig med erfaring ☺️
Slik du skriver her virker det også som om jeg har forstått reglene ret ifht. Fars permisjon og mitt 100% studie ☺️
det er flott med fleksible hverdager for å ha tid til babyen, vi gleder oss masse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...