AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Kraftselskapene bader i penger, de driver en næring for nobrainere, selv bestemora mi kunne drevet et kraftselskap med overskudd. Hvem klarer ikke å selge strøm? noe absolutt alle MÅ HA. Det mest åpenbare beviset på at de har ALT FOR HØYE PRISER, er at de fungerer som lokale sponsorer og kjøper opp mobilselskaper. Jeg blir kvalm av denne gjengen, strøm bør leveres til oss nordmenn til kostpris, dvs akkurat det den koster å produsere. Naturressursene er våre, ikke kraftselskapenes. https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/08/25/7725349/fjordkraft-kjoper-mobilselskap-og-sikrer-nye-abonnenter Anonymkode: 20647...2e0
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Du får starte et strømselskap da og selge strøm til oss for kostpris. Anonymkode: 4cba0...739 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 Nettleien er statlig regulert å har ingenting med din strømleverandør å gjøre. Nettleien som betales går til din lokale netteier og det er netteieren som er ansvarlig for infrastrukturen og vedlikehold på master mm i ditt område, så strømmen kommer frem til deg. Det er ingen nettselskaper som feks BKK Nett eller Skagerak som selger strøm til vanlige folk, altså kun ansvarlig for infrastruktur. Du velger også selv om du vil ha strøm fra strømleverandørene til spotpris(innkjøpspris fra strømbørsen), variabel eller variabel med pristak. At Fjordkraft kommer på mobilmarkedet er jo ikke noe stress. Har jo ingenting med strømmen din å gjøre. De tenker bare nytt, det må da være lov… Anonymkode: 79314...1cd 1
newman01 Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Må skille litt mellom strømprodusent og kraftformidler. Det er stort sett staten (Statkraft) og kommuner+fylkeskommuner som produserer strøm. Det er vel egentlig bare Hydro og Elkem som produserer strøm som privateide selskaper, men de selger ikke til forbrukere, de produserer egen strøm for eget forbruk. Det du snakker om er et kraftselskap som kjøper strøm av f.eks Statkraft og selger til forbruker. De lever av mellomlegget mellom hva de betaler og hva du betaler. Jo flere kunder jo mer penger tjener de. Fjorkraft er egentlig ikke annerledes enn en bensinstasjon. De kjøper bensin og selger bensin med et påslag, og selger litt boller og pølser på si. Akkurat som Fjorkraft gjør med mobildivisjonen sin. Den høye strømprisen du betaler havner faktisk rett i forbrukssekken til din lokale hjemkommune (eller en annen kommune), eller den går til fylkeskommunen om du er heldig nok å bo i en slik. Eller så blir den sluset inn i statsfinansene via Statkraft. Så for hvert øre strømprisen stiger øker det offentlige forbruket ett øre. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Hele poenget er tydeligvis å forklare meg hvorfor vi har høye strømpriser. Som om jeg ikke skjønner hvorfor 😂. Slik er nordmenn, derfor får vi de strømprisene vi fortjener. Dere blir, eller er allerede, naive skoleflinke byråkrater, kort sagt perfekte nordmenn. Jeg tenker at dersom det offentlige solgte alle bilveiene til private, og lot disse skaffe seg solide overskudd via bomringene, så ville alle forklare meg hvorfor det er slik, og være fornøyde med sitt eget svar. For meg vil det alltid være feil at noen skal tjene seg søkkrike på en befolknings livsnødvendige infrastruktur. Anonymkode: 20647...2e0
newman01 Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 (endret) Igjen så spør jeg "hvem er den store stygge ulven" her? Er Statkraft privat? Fjorkrafts største eiere er BKK og Folketrygdfondet. Sist jeg sjekket er de IKKE private. BKK eies igjen av Bergen kommune, Statkraft, Tysnes, Kvam, Kvinnherad og en haug andre småkommuner. 51 minutter siden, AnonymBruker said: For meg vil det alltid være feil at noen skal tjene seg søkkrike på en befolknings livsnødvendige infrastruktur. Igjen? Om Norske Veier, Veivesenet eller fylkeskommunen eier veien er det ingen private som gosser seg så veldig. Hvem er den onde private aktøren du snakker om? Fjorkrafts mobiltelefondivisjon? Offentlig eide BKK driver en egen fiberinternettavdeling. De er vel også store eiere i Altibox. Og Lyse Fiber. Ikke strøm. Men enkelte selskaper klarer å håndtere to baller i lufta samtidig Strømprisen i Norge er høy fordi det er høy pris på strøm i Europa. Endret 26. august 2021 av newman01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå