Gå til innhold

MENN: Hva er en feminin kvinne?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det vanskelig å tro på mine erfaringer? Det er ikke utrolig og umulig at det finnes slike menn. Mitt liv er annerledes enn ditt. 

Anonymkode: b7b31...e9b

Nei, det er ikke umulig at det finnes slike menn. Men du generaliserer disse mennene og later til at dette er meg også. Du later som om at alle menn i tråden er slike. Vi er ikke det, og det er det jeg har prøvd å fortelle deg hele tiden. Jeg ramset opp en liste over hva jeg mente var femininitet, og du kom med at det var bare tull, og snakket som om at du var fasiten over det og dro inn lookisme og hva annet hva. Du hevdet å ha fasiten over mine meninger, og det har jeg motsagt deg på. 

At du ble krenket på veien for så være, men det har ikke vært mine intensjoner å krenke deg. Jeg har dog måttet svare deg krasst noen ganger fordi du har fortsatt å "eie" menns meninger gjennom hele tråden. 

Og når alt du sier ikke stemmer overens med hva jeg føler og mener, så lar jeg deg ikke få "eie" meningene videre. 

Anonymkode: 1eaeb...d25

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 0.25):

Dagens norske kvinner blir faktisk ikke sett som særlig feminine lenger. Hvis du tror det anbefaler jeg deg en tur til Frankrike eller Spania å se hvordan kvinner er, tenker og føler der. 

Nå har jeg tilbragt en del tid i Frankrike og kjenner en del franske kvinner, og er litt nyfiken på hvordan du definerer deres femininitet? Jeg fant meg godt tilrette blant dem, men jeg har kanskje møtt en annen type kvinner enn du har?

Selv har jeg aldri tenkt på meg selv som spesielt feminin, heller mer maskulin. Har interesser og egenskaper som kolliderer med det klassiske bildet på feminitet som en del brukere har beskrevet i tråden. Ikke er jeg en omsorgsperson, og er litt vel stabil i humøret. Jeg har uansett sansen for mennesker som ikke lar seg begrense av enkle kategorier, enten det gjelder menn eller kvinner.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

At de ikke overkjører mannen når bilen skal mekkes på.

Anonymkode: 99ebf...9d1

Selv ikke om hun er utdannet bilmekaniker?

Anonymkode: dd285...ad2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 8.34):

Hvordan ser hun ut? Hvordan kler hun seg? Hvordan oppfører hun seg? 

:) 

Anonymkode: dbd9a...9be

Det er lettere å svare på hva en feminin kvinne ikke er:

Baggy klær, bibliotekarklær (f.eks. kjole og genser), sorte klær og klesfarger og -stiler som er synonymt med uttrykket "grå mus", guttekort hår, bredbent, hår som er lengre enn skulderbladene, kommunesveis (aka Hjemmet-sveis, pensjonistsveis osv), brautende (yo yo hip-hop, queen b, ekstremt påståelig med kontroversielle meninger osv), samt hver sin ekstreme side av vektskalaen.

Bortsett fra det kan en feminin kvinne være så mangt. Vekt, farge på håret, i hvilken grad hun er sosial, om hun går med jeans og bluse eller kjole osv påvirker ikke om en kvinne fremstår feminin. En slank brunette med trange jeans og t-skjorte er like feminin som en litt overvektig blondine med sommerkjole som passer kroppsfasongen.

Anonymkode: 1ce6a...5b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg tilbragt en del tid i Frankrike og kjenner en del franske kvinner, og er litt nyfiken på hvordan du definerer deres femininitet? Jeg fant meg godt tilrette blant dem, men jeg har kanskje møtt en annen type kvinner enn du har?

Selv har jeg aldri tenkt på meg selv som spesielt feminin, heller mer maskulin. Har interesser og egenskaper som kolliderer med det klassiske bildet på feminitet som en del brukere har beskrevet i tråden. Ikke er jeg en omsorgsperson, og er litt vel stabil i humøret. Jeg har uansett sansen for mennesker som ikke lar seg begrense av enkle kategorier, enten det gjelder menn eller kvinner.

I all beskjedenhet vil jeg si at franske kvinner er mer naturlig sjarmerende, flørtete, oppstemte, følsomme og imøtekommende enn norske kvinner. Iallefall ute i allmennheten. Hvordan de virkelig er under fasadene er ikke godt å si. Men forskjellen mener jeg er ganske markant ute i offentligheten. Norske kvinner er mer innesluttet, anstrengte, alvorlige og skeptiske til sosiale relasjoner og i offentligheten. 

Tar jeg feil? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lettere å svare på hva en feminin kvinne ikke er:

Baggy klær, bibliotekarklær (f.eks. kjole og genser), sorte klær og klesfarger og -stiler som er synonymt med uttrykket "grå mus", guttekort hår, bredbent, hår som er lengre enn skulderbladene, kommunesveis (aka Hjemmet-sveis, pensjonistsveis osv), brautende (yo yo hip-hop, queen b, ekstremt påståelig med kontroversielle meninger osv), samt hver sin ekstreme side av vektskalaen.

Bortsett fra det kan en feminin kvinne være så mangt. Vekt, farge på håret, i hvilken grad hun er sosial, om hun går med jeans og bluse eller kjole osv påvirker ikke om en kvinne fremstår feminin. En slank brunette med trange jeans og t-skjorte er like feminin som en litt overvektig blondine med sommerkjole som passer kroppsfasongen.

Anonymkode: 1ce6a...5b0

Synes blondiner er alltid mer feminine uansett. Det er mer uskyldig og deilig synes jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I all beskjedenhet vil jeg si at franske kvinner er mer naturlig sjarmerende, flørtete, oppstemte, følsomme og imøtekommende enn norske kvinner. Iallefall ute i allmennheten. Hvordan de virkelig er under fasadene er ikke godt å si. Men forskjellen mener jeg er ganske markant ute i offentligheten. Norske kvinner er mer innesluttet, anstrengte, alvorlige og skeptiske til sosiale relasjoner og i offentligheten. 

Tar jeg feil? 

I tillegg handler det om utseende. En mer feminin look med feminine klær. Det er vel heller ikke mange som har store tatoveringer, piercinger, fillers, silikon osv der i forhold til her. Her er det mer normalt enn noe annet. 

• Liker 1
Skrevet

Tar jeg feil? 

Du tar sikkert ikke feil, men det stemmer ikke umiddelbart på de kvinnene jeg kjenner eller har truffet. En del av dem er ganske avslappede og direkte, og lar seg ikke pille på nesen. Hva mener du med mer oppstemte og følsomme? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I tillegg handler det om utseende. En mer feminin look med feminine klær. Det er vel heller ikke mange som har store tatoveringer, piercinger, fillers, silikon osv der i forhold til her. Her er det mer normalt enn noe annet. 

Nå har jeg ikke reist overalt i Frankrike, men jeg oppfatter franskmenn generelt som ganske laidback stilmessig. Lite jålete, damene sminker seg svært lite. På metroen i Paris har jeg som norsk følt meg overpyntet til tider, og jeg er så langt fra en jåledukke. 

Men igjen, en del av de franske kvinnene jeg liker best har en ujålete, selvsikker og liketil fremtoning som faktisk kunne stemples som maskulin om man skal jamføre med denne tråden. 

Jeg er forøvrig enig i at fillers og silikon ikke er nødvendig for at man skal være en feminin kvinne.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke reist overalt i Frankrike, men jeg oppfatter franskmenn generelt som ganske laidback stilmessig. Lite jålete, damene sminker seg svært lite

Men her har du det. Det er jo nettopp dette som er feminint, og som gjorde at jeg nevnte franske og spanke kvinner. Lite oppdollet, lite sminke og naturlig avslappet rundt det. Selvsikker rundt sin naturlighet. Det er jo tekstoppskriften på femininitet. Og her er det stikk motsatt i Norge, som jeg mener har en muskulin kultur blant kvinner nettopp pga denne oppdolletheten. 

Blander du denne franske og spanke stilen med sjarm og flørt, så er det jo umulig å ikke falle for det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tar jeg feil? 

Dette er nok litt kulturbetinget. Nordmenn er ikke akkurat et varmt folkeslag. Jeg er ikke den mest bereiste kvinnen i verden, men på alle andre steder jeg har vært, har folk vært mer imøtekommende, vennlige, smilende og høflige enn det nordmenn er. Da snakker jeg om både menn og kvinner. Eneste gangene nordmenn er inkluderende, er når de får beskjed om å være det eller når dugnadsånden slår til. Men kun om de må. 

Generaliserende, jeg vet, "alle" er ikke slik, men mesteparten, etter min erfaring. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stilen med tatoveringer, piercinger, filles, silikon og lignende er ikke representativt for flesteparten av kvinner i Norge. Kanskje noen, men langt ifra alle. Jeg er selv en kvinne med flere store tatoveringer og piercinger, og det er langt ifra ofte at jeg møter noen med samme stil som meg selv. Men dette avhenger kanskje av hvor man bor og i hvilken del av landet, om det er by eller bygda osv. 

Endret av Trøst
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men her har du det. Det er jo nettopp dette som er feminint, og som gjorde at jeg nevnte franske og spanke kvinner. Lite oppdollet, lite sminke og naturlig avslappet rundt det. Selvsikker rundt sin naturlighet. Det er jo tekstoppskriften på femininitet. Og her er det stikk motsatt i Norge, som jeg mener har en muskulin kultur blant kvinner nettopp pga denne oppdolletheten. 

Blander du denne franske og spanke stilen med sjarm og flørt, så er det jo umulig å ikke falle for det. 

Da er vi enige. De kuleste menneskene jeg kjenner, uansett kjønn, utstråler at de er ganske fornøyde med seg selv, de trenger ikke staffasje. Ikke dermed sagt at folk ikke skal få kle seg som de vil, men man  ikke å pynte seg for å tiltrekke seg noen.

• Liker 1
Skrevet

Bra for meg at jeg er sydeuropeisk og foretrekker mine eldres kultur og misliker norsk kultur generelt. 

Anonymkode: b7b31...e9b

Skrevet
Trøst skrev (1 minutt siden):

Dette er nok litt kulturbetinget. Nordmenn er ikke akkurat et varmt folkeslag. Jeg er ikke den mest bereiste kvinnen i verden, men på alle andre steder jeg har vært, har folk vært mer imøtekommende, vennlige, smilende og høflige enn det nordmenn er. Da snakker jeg om både menn og kvinner. Eneste gangene nordmenn er inkluderende, er når de får beskjed om å være det eller når dugnadsånden slår til. Men kun om de må. 

Generaliserende, jeg vet, "alle" er ikke slik, men mesteparten, etter min erfaring. 

Stilen med tatoveringer, piercinger, filles, silikon og lignende er ikke representativt for flesteparten av kvinner i Norge. Kanskje noen, men langt ifra alle. Jeg er selv en kvinne med flere store tatoveringer og piercinger, og det er langt ifra ofte at jeg møter noen med samme stil som meg selv. Men dette avhenger kanskje av hvor man bor og i hvilken del av landet, om det er by eller bygda osv. 

Ja, ikke sant. Og franske kvinner er helt forskjellig når det gjelder norske kvinner, da med tanke på vennlighet, smil og høflighet. Det er jo en avgjørende faktor for grad av femininitet om kvinner er smilende og imøtekommende eller avvisende og anspente. 

Klart, langt ifra alle er slike i Norge. Heldigvis. Men det er mye mer utbredt her. Og grad av sminkebruk er i Norge enormt. Spesielt i den yngre generasjonen. Øyevipper, øyenbryn (!), brunkrem, eyeliner, øyeskygge, extensions osv osv .... Det er så enormt overdrevent i Norge. Igjen, ikke alle, men det er mye mer utbredt her. Normalisert. Og ironisk nok så drar det deg bortifra femininiteten jo mer det blir. 

• Liker 1
Skrevet
youcancallmejune skrev (33 minutter siden):

Det er også artig at når kvinner er uenige med menn heter det at de hisser seg opp. Menn argumenterer altså, mens kvinner hisser seg opp :) 

Neida, det handler nok mer om hvor mange og sterke reaksjoner det kom fra kvinner i en tråd der ingen egentlig spurte dem, snarere tvert om. 

• Liker 2
Skrevet
Trøst skrev (4 minutter siden):

Jeg må (dessverre) si meg enig der. Dessverre, fordi svært mange nordmenn er mest fokusert på seg selv og sitt.  Jeg trives bedre i utlandet, eller langt utpå bøgda her i Norge. Av en eller annen grunn folk fra grisgrendte strøk fremdeles er hyggelige og imøtekommende, i alle fall etter min (sikkert begrensede) erfaring. Få steder i Norge har jeg blitt mer inkludert enn i landets avkroker. Til tross for at jeg snakker "bydialekt", har tatovering, og på mange måter er annerledes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er vi enige. De kuleste menneskene jeg kjenner, uansett kjønn, utstråler at de er ganske fornøyde med seg selv, de trenger ikke staffasje. Ikke dermed sagt at folk ikke skal få kle seg som de vil, men man  ikke å pynte seg for å tiltrekke seg noen.

Så bra! 😄 Ja, slå et slag om naturlighet! Slå et slag om normalitet. 

Femininiteten slår virkelig inn når du prøver å være den beste versjonen av deg selv slik du er, uten å overdrive for å kompensere. Når kompenseringen skjer øker maskuliniteten proporsjonalt. 

Her har norske kvinner mye å lære fra franske kvinner. At attpåtil franske kvinner er direkte og "tøff" i tillegg, selv om de er flørtete og sjarmerende, gjør dem ikke mindre feminine. Femininitet er ikke synonymt med å være en underkuet kvinne. Hvis folk tror det så mener jeg de har misoppfattet noe. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg må (dessverre) si meg enig der. Dessverre, fordi svært mange nordmenn er mest fokusert på seg selv og sitt.  Jeg trives bedre i utlandet, eller langt utpå bøgda her i Norge. Av en eller annen grunn folk fra grisgrendte strøk fremdeles er hyggelige og imøtekommende, i alle fall etter min (sikkert begrensede) erfaring. Få steder i Norge har jeg blitt mer inkludert enn i landets avkroker. Til tross for at jeg snakker "bydialekt", har tatovering, og på mange måter er annerledes.

Min erfaring med bygda er litt dårlig, og jeg trives best på et større tettsted, men ikke en by. Samfunnet i Norge passer meg utmerket, for jeg liker å være i fred og søker aldri kontakt med fremmede eller folk på gata. Men jeg kjenner jeg ikke liker samfunnet så godt om jeg plutselig må henvende meg til det, det vil si be om hjelp eller stille spørsmål. Da blir man ofte møtt av en kald skulder og en slags "hjelp deg selv" holdning, det er iallfall min erfaring, dessverre. Serviceinnstilte og hjelpsomme mennesker elsker jeg, men møter de sjeldent. Vi nordmenn burde bli flinkere til å smile mer, meg selv inkludert. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, ikke sant. Og franske kvinner er helt forskjellig når det gjelder norske kvinner, da med tanke på vennlighet, smil og høflighet. Det er jo en avgjørende faktor for grad av femininitet om kvinner er smilende og imøtekommende eller avvisende og anspente. 

Klart, langt ifra alle er slike i Norge. Heldigvis. Men det er mye mer utbredt her. Og grad av sminkebruk er i Norge enormt. Spesielt i den yngre generasjonen. Øyevipper, øyenbryn (!), brunkrem, eyeliner, øyeskygge, extensions osv osv .... Det er så enormt overdrevent i Norge. Igjen, ikke alle, men det er mye mer utbredt her. Normalisert. Og ironisk nok så drar det deg bortifra femininiteten jo mer det blir. 

Kan si meg enig i det. Jeg er nok ikke den mest naturlige dama i gata selv ettersom jeg har en forkjærlighet for tatoveringer og piercinger, men den overdrevne sminkebruken syns jeg er veldig trist. Men så lenge kvinnene føler seg vel med det de gjør, så må de for all del fortsette å gjøre det. Det er bare synd at noen tenker at sminke er noe man må ha, og ikke noe man bruker fordi man liker det. Sminke har aldri vært mer i vinden enn det har vært nå de siste par årene, og det er skremmende hvor lett påvirkelige vi er, dessverre. 

Endret av Trøst
Skrevet
Trøst skrev (1 minutt siden):

Kan si meg enig i det. Jeg er nok ikke den mest naturlige dama i gata selv ettersom jeg har en forkjærlighet for tatoveringer og piercinger, men den overdrevne sminkebruken syns jeg er veldig trist. Men så lenge kvinnene føler seg vel med det de gjør, så må de for all del fortsette å gjøre det. Det er bare synd at noen tenker at sminke er noe man må ha, og ikke noe man bruker fordi man liker det. Sminke har aldri vært mer i vinden enn det har vært nå de siste par årene, og det er skremmende hvor lett påvirkelige vi er, dessverre. 

Men så er spørsmålet: Føler egentlig kvinnene seg vel med det, eller gjør de det fordi de "må"? Altså at det er en trend? Et "krav"? 

Jeg har for øvrig ramset opp hva jeg mener er femininitet på generelt grunnlag basert på mine preferanser. Men kan jeg møte en feminin kvinne med litt tatoveringer og noen enkle piercinger? Joda, klart det. Det er et totalbilde av personlighet, væremåte og utseende. Du har kanskje et vanskelig utgangspunkt med din pakke, men det betyr ikke at du ikke er feminin. Det kan du fint være. Iallefall for noen eller mange, om ikke alle. 

Jeg vil si at det er hakket verre å male ihjel et tryne enn å ha litt tatoveringer selv om du ellers fremstår naturlig. Denne overdrevne sminkingen er så feministdrepende for min del at jeg får helt fnatt. Det er så overkompenserende at det faller helt imot sin natur. Og overkompensasjon er som sagt ikke feminint. 

• Liker 2
Skrevet
Trøst skrev (4 minutter siden):

Min erfaring med bygda er litt dårlig, og jeg trives best på et større tettsted, men ikke en by. Samfunnet i Norge passer meg utmerket, for jeg liker å være i fred og søker aldri kontakt med fremmede eller folk på gata. Men jeg kjenner jeg ikke liker samfunnet så godt om jeg plutselig må henvende meg til det, det vil si be om hjelp eller stille spørsmål. Da blir man ofte møtt av en kald skulder og en slags "hjelp deg selv" holdning, det er iallfall min erfaring, dessverre. Serviceinnstilte og hjelpsomme mennesker elsker jeg, men møter de sjeldent. Vi nordmenn burde bli flinkere til å smile mer, meg selv inkludert. 

Jeg er også ganske innadvendt, men i en del andre land opplever jeg at kun et smil og vanlige høflighetsfraser holder lenge, og det kan jeg leve med. Og så er det mer vanlig å vise respekt. Her i Norge har jeg flere ganger vært den eneste som reiser seg for den eldre/gravide/småbarnsmammaen, til tross for at bussen er full av friske unge mennesker. Og skulle noen dunke inn i deg på gaten så du mister balansen, så er det sjelden noen unnskyldning å få. 

Skrevet

Feminin kvinne: C1389FEC-83D3-4737-86F3-E34532D2952D.jpeg.81e00ccc4404fd7181b4061a94e50f40.jpeg

Lite feminin kvinne:

E7DEE88A-51EF-44DB-91EA-AD04B0D68A58.jpeg.a8404a1695a89dc7187105abf89a695d.jpeg

Hun her ser ut som hun spiser menn med hud og hår og raper høyt etterpå. 

Anonymkode: dbd9a...9be

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...