Gå til innhold

Hvor i Trondheim kan man få matutdeling for vanskeligstilte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er skamfull over å måtte spørre men jeg har simpelt hen ikke penger til mat denne måneden pga høye strømutgifter og lånekassen som jeg ikke får utsettelse på og er støkk. Ingen venner som kan hjelpe ei heller familie.... 

Anonymkode: f84bd...183

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratiskjøleskap

Den årvåkne har kanskje sett enkelte fylte gratiskjøleskap rundt om i Trondheim. Det er et på Ila, ved Kongens gate, Svartlamon og på NTNU campusene Gløshaugen og Dragvoll. Kjøleskapene fylles opp regelmessig, og da er alt i dem gratis å ta med seg. Ingenting stopper deg fra å hjelpe med å fylle dem opp heller. Gratiskjøleskapene er et initiativ for å kaste mindre mat, men det faktum at det er gratis hjelper også på en stram studentøkonomi. Du finner noen av kjøleskapene ved å følge med på facebooksidene «Free fridge Ila», «Stammen Café Food & Bar», «Gratismatkjøleskapet Fru Forsell» og «Gratismatkjøleskapet Arne».

Arne for alle: Leder i Arnes komité Ole Edvard Kolvik Valøy, forklarer at absolutt alle kan ta ut mat fra Arne.

Leder i Arnes komité, Ole Edvard Kolvik Valøy forteller at Arne kan finnes i andre etasje på Stripa på Gløshaugen. Han fylles opp av mat komitéen får av butikker de samarbeider med, på samme måte som de andre gratismatkjøleskapene, sier Valøy. Per i dag finnes Arne kun på Gløshaugen, men Valøy forklarer at de har et mål om å få opp et kjøleskap på Dragvoll også.

https://underdusken.no/den-hellige-tronderske-ravarekvaliteten/276763

Men initiativtager Marte Lønvik Bjørnsund, har plassert kjøleskapet "Free fridge of Trondheim" ute på gata, i bydelen Ila i Trondheim. Det har hun gjort for å bidra til at mindre mat kastes. Alle som ønsker kan både fylle på og forsyne seg fra kjøleskapet – helt gratis.

https://www.nrk.no/trondelag/apent-kjoleskap-skal-minske-mat-tap-1.13165225#:~:text=Men initiativtager Marte Lønvik Bjørnsund,seg fra kjøleskapet – helt gratis.

Anonymkode: 919f2...311

Skrevet

Det er også et gratiskjøleskap på Svartlamoen, Trondheims byøkologiske forsøksområde, som ligger ikke langt fra Solsiden, ved Lademoen og Buran. 

Og jeg mener å ha hørt om ett kjøleskap borte ved Ila et sted også?? Usikker på det, har bare hørt noe. 

Matsentralen som er nevnt over her er et veldig godt alternativ

Og om du ikke synes det er for kleint så er det også mange muligheter for dumpsterdiving rundt om. 

Du har også butikker som "Best før" hvor produkter som nærmer seg/går over dato blir solgt for en billigere penge. 

Synes ikke du skal være skamfull, det er tøft å være fattig student eller ha lav økonomi generelt! I tillegg til det så er det mange som f.eks dumpsterdiver av miljøhensyn, butikkene kaster utrolig mye mat som er helt ok!!

Som et annet råd så vil jeg og tipse om at du kan lage mye god mat med bønner, enten tørkede (da må de stå i vann over natten) eller på hermetikk (det gjør jeg mest av). En boks med kidneybønner koster rundt 6-9kr og en pakke med hakkede tomater det samme. Fyller du på med litt andre grønnsaker (fra f.eks gratis-kjøleskap) som broccoli, tomat, løk (løk og potet er de to billigste grønnsakene du kan kjøpe), krydrer med salt og peppeper, basillikum, hvitløk og ingefær (ingefær er billig fersk) så får du en god rett. Fantastisk god mat som er enkel å lage og det kan bli nok til middag flere dager på rad! Champinjong er også billig å kjøpe og gir noe ekstra i maten. Gulrøtter også! (Gulrøtter kan også "skives" med ostehøvel, da blir den mye mer anvendbar til wok og gryter osv.)

Et annet tips er å kjøpe frossen seiblokk. I den blårutede kokeboken finnes det en oppskrift hvor du legger potet i biter/skiver og de grønnsakene du har for hånda lagvis med salt, pepper og karri. Du koker først poteten og grønnsakene, og når det er igjen 10-15min (eller noe) så legger du skiver av seiblokk på toppen. Utrolig god og billig middag (alt etter hva man putter oppi) og du får i deg fisk. 

Til frokost er havregrynsgrøt veldig godt, du kan blande oppi kanel, epler, rosiner, bær osv. og om du har honning så bytt ut sukkeret med det!

Et siste tips er å skjære opp alt brød du kjøper i skiver med en gang, og så fryse f.eks fire og fire skiver. Det tar bare noen minutter før de tiner, og du slipper at et helt brød blir tørt eller muggent. Det samme kan du gjøre med det meste av pålegg. Når du kjøper en stor pakke skinke, så frys ned halvparten! Generelt så kan du spare mye penger på å bli kjent med alt du kan fryse ned og gjøre det aktivt i hverdagen.  

Forresten, det er akkurat nå mye epler på trærne rundt om! Da jeg var tidlig i tjueårene så spurte vi eldre og andre naboer med epletrær om vi kunne få plukke, og plukket selvsagt for dem også. Jeg er akkurat på vei nå for å hente epler fra noen kjente som jeg skal dele ut videre i dag, blant annet legge noe i gratis-kjøleskapet på Svartlamoen. Kanskje du ser noen i ditt nabolag som ikke plukker eplene sine? Ta med deg en venn, ring på døra og spør! Mange synes det er kjekt at de ikke bare blir liggende å råtne bort, da er det jo bedre at noen får lagd noen eplekaker av dem. :) 

Det kan og være noe å tenke på å prøve å ha egne matplanter som paprika, tomat, agurk, chilli og urteplanter som oregano, basillikum, gressløk, sitronmelisse, timian ol., på hybelen eller felleskjøkkenet om du har greie folk du bor med. Det blir ikke mye mat av det, men det er jo hyggelig da, og gir jo litt, spesielt urtene er jo fine å ha. :) 

Anonymkode: 1a763...fb9

• Liker 1
Skrevet

Kanskje frelsesarmeen? Vet ikke om blå/røde kors har noe? 

Anonymkode: 03bc1...a3a

• Liker 1
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...