AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Hos oss blir det tatt bilde av feilen og sendt ut mail til alle. Den som har gjort det får også muntlig beskjed. Så blir en gjerne snakket til i plenum. Er dette ok? Jeg gjorde en feil, langt fra alvorlig. Vet at jeg nå skal "tas" når jeg kommer på jobb, sitter å gruer meg. Feilen var at jeg la fra meg noe litt tungt i en høyde, men fant ingen annen plass. Hva hadde skjedd på din arbeidsplass? Anonymkode: df184...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Var det noe de fleste som har jobbet der vil vite er en feil? Da er det merkelig at alle må vite det, tenker jeg. Om feilen er liten påpeker den som merker det og vet hvem som gjorde det til vedkommende og saken er ute av verden. Å snakke om det i plenum når alle har fått mail er å bruke av folks tid unødig. Enten skriver du e-post, eller så tar du det opp. Det er manglende respekt for folks tid. Anonymkode: 8e079...09d 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 (endret) Hos oss er det veldig viktig å finne feil, da det kan få store følger for mange. Det er ikke gøy å være skyldig i en slurvefeil, men det er ingen som blir satt i gapestokken eller får kjeft. Alle kan gjøre feil. Det er menneskelig. Da jobber alle sammen for å finne feilen og rette den. Min jobb gjelder ikke liv og helse. Min feil kan rettes, men helsevesenets feil må noen ganger begraves.. Endret 25. august 2021 av Hvemsomhelst
starken Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 På min arbeidsplass så kan man forvente en sint telefon fra sjefen hvor man må forsvare seg selv og ei sint melding i vår gruppechat, ofte slik at det er åpenbart for andre hvem som har gjort den feilen. Er aldri en stor feil, kan være noen som bare har glemt å sette en krakk på plass. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var det noe de fleste som har jobbet der vil vite er en feil? Da er det merkelig at alle må vite det, tenker jeg. Om feilen er liten påpeker den som merker det og vet hvem som gjorde det til vedkommende og saken er ute av verden. Å snakke om det i plenum når alle har fått mail er å bruke av folks tid unødig. Enten skriver du e-post, eller så tar du det opp. Det er manglende respekt for folks tid. Anonymkode: 8e079...09d starken skrev (Akkurat nå): På min arbeidsplass så kan man forvente en sint telefon fra sjefen hvor man må forsvare seg selv og ei sint melding i vår gruppechat, ofte slik at det er åpenbart for andre hvem som har gjort den feilen. Er aldri en stor feil, kan være noen som bare har glemt å sette en krakk på plass. Kan ikke skjønne hvorfor det er sånn at en skal ta andre? Hva med ros? Det er fremmed hos oss. Anonymkode: df184...9a4 7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Kan ikke skjønne hvorfor det er sånn at en skal ta andre? Hva med ros? Det er fremmed hos oss. Anonymkode: df184...9a4 Mental sykdom og/ eller personlighetsfortyrrelse i ledelsen Enkelt mennesker trenger å ta folk på småting. De trenger å føle på at andre gjør feil. Enten fordi de selv er ødelagt mentalt av lavt selvbilde, fordi de liker følelsen av å henge ut andre (føler makt) eller annet. Mennesker med disse behovene er som regel ødelagt mentalt forbi der det går an å få dem til å oppføre seg bedre. Anonymkode: 8e079...09d 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 Det å legge fra seg noe tungt i høyden mot sikkerhetsreglene på arbeidsplassen er vel mer i kategorien første advarsel om oppsigelsesgrunn. Ikke at offentlig uthenging er ok, men ville vært glad for om det var eneste konsekvensen av å gjøre noe slikt. Anonymkode: 337ab...377 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Stakkars dere som har så idiotiske sjefer og vanskelige arbeidsplasser. Jeg er så heldig med staten som arbeidsgiver, god ledelse og ryddige forhold. Det er faktisk mye mer verd enn noe kroner mer i lønn.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 Jeg hadde sluttet dersom feil ble møtt med latterliggjøring og uthenging. Ingen gjør feil med vilje. I min jobb hender det at vi gjør feil, alle sammen (sjefen også). Det er heldigvis ingen big deal, og vi samarbeider for å rette opp feilene. Jeg lå våken en natt pga en feil jeg skjønte at jeg hadde gjort. Fikk beskjed om at det var unødvendig å ødelegge nattesøvnen pga en feil, og at det meste av feil var mulig å rette opp i. Anonymkode: 4b795...3f0 3
Gjest Alterego666 Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hos oss blir det tatt bilde av feilen og sendt ut mail til alle. Den som har gjort det får også muntlig beskjed. Så blir en gjerne snakket til i plenum. Er dette ok? Jeg gjorde en feil, langt fra alvorlig. Vet at jeg nå skal "tas" når jeg kommer på jobb, sitter å gruer meg. Feilen var at jeg la fra meg noe litt tungt i en høyde, men fant ingen annen plass. Hva hadde skjedd på din arbeidsplass? Anonymkode: df184...9a4 Du har gjort noe som gir en mild HMS-risiko. Det er vanlig i industribedrifter at dette distribueres som et læringspunkt for alle som del av et strukturert HMS-arbeide. Å drive læring gjennom utdriting er selvsagt ikke bra, og neppe lovlig.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det å legge fra seg noe tungt i høyden mot sikkerhetsreglene på arbeidsplassen er vel mer i kategorien første advarsel om oppsigelsesgrunn. Ikke at offentlig uthenging er ok, men ville vært glad for om det var eneste konsekvensen av å gjøre noe slikt. Anonymkode: 337ab...377 Ikke sikkerhetsregel. Er for å spare armene våres. Anonymkode: df184...9a4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 Alterego666 skrev (1 minutt siden): Du har gjort noe som gir en mild HMS-risiko. Det er vanlig i industribedrifter at dette distribueres som et læringspunkt for alle som del av et strukturert HMS-arbeide. Å drive læring gjennom utdriting er selvsagt ikke bra, og neppe lovlig. Den dagen var vi få på jobb. En jobbet for 3. Gikk da litt fort i svingene dessverre. Anonymkode: df184...9a4
Gjest Alterego666 Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den dagen var vi få på jobb. En jobbet for 3. Gikk da litt fort i svingene dessverre. Anonymkode: df184...9a4 Det er når det går fort at HMS-risikoer oppstår. Der jeg har jobbet blir slike hendelser til påminnelser i møter med bilde og metoder for å unngå at slikt skal skje igjen. Fokus er på hvilke tiltak som bør gjøres for at feilen ikke gjentas. Det er selvsagt anonymisert hvem som har gjort det. Poenget er læring, ikke straff. Dette kan virke strengt og detaljorientert, men det er slikt systematisk arbeide som reduserer sikkerhetsrisker og ulykker og øker produktiviteten i industrien over tid.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 Alterego666 skrev (19 minutter siden): Det er når det går fort at HMS-risikoer oppstår. Der jeg har jobbet blir slike hendelser til påminnelser i møter med bilde og metoder for å unngå at slikt skal skje igjen. Fokus er på hvilke tiltak som bør gjøres for at feilen ikke gjentas. Det er selvsagt anonymisert hvem som har gjort det. Poenget er læring, ikke straff. Dette kan virke strengt og detaljorientert, men det er slikt systematisk arbeide som reduserer sikkerhetsrisker og ulykker og øker produktiviteten i industrien over tid. Ja, men da er det anonymt. Hos oss skal alle vite hvem synderen er. Folk som ikke har noe med det leter i vaktlister for å se hvem den skyldige kan være. Anonymkode: df184...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke sikkerhetsregel. Er for å spare armene våres. Anonymkode: df184...9a4 Da har dere dårlige sikkerhetsregler. Det hadde jobben min og. Det ble endret da en av mine kolleger fikk det som lå øverst i hodet. Det gikk ikke bra Anonymkode: c78dd...8fa
Gjest Alterego666 Skrevet 25. august 2021 #16 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men da er det anonymt. Hos oss skal alle vite hvem synderen er. Folk som ikke har noe med det leter i vaktlister for å se hvem den skyldige kan være. Anonymkode: df184...9a4 Det ville jeg tatt opp med tillitsvalgt eller verneombud. Det er ikke mye læring i å drite ut folk. Det skaper ikke en forbedringskultur.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #17 Skrevet 25. august 2021 Det er nok skrevet avvik pga sikkerheten. Å sette noe tung høyt kan før til at noen skader seg om den faller over kanten. Avviket er ikke ført på deg, men som uheldig hendelse. Viktig å ta opp i plenum slik alle kan lære. Antar de ikke nevner deg,men sier at de må ta opp et avvik. Dett kalles også HMS. Anonymkode: f4777...da8 2
GulSitron Skrevet 25. august 2021 #18 Skrevet 25. august 2021 På min tidligere arbeidsplass spurte sjefen om å få to ord. Så fikk du vite hva feilen var og at det ikke er helt heldig, og at feil kan skje. "Nå er du obs på det til neste gang" Ingen sur tone eller noe, ei heller tatt opp i plenum (ved mindre det er noe flere har gjort, eller noe det kan være greit at andre også blir obs på) 2
Raven.Writingdesk Skrevet 25. august 2021 #19 Skrevet 25. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos oss blir det tatt bilde av feilen og sendt ut mail til alle. Den som har gjort det får også muntlig beskjed. Så blir en gjerne snakket til i plenum. Er dette ok? Jeg gjorde en feil, langt fra alvorlig. Vet at jeg nå skal "tas" når jeg kommer på jobb, sitter å gruer meg. Feilen var at jeg la fra meg noe litt tungt i en høyde, men fant ingen annen plass. Hva hadde skjedd på din arbeidsplass? Anonymkode: df184...9a4 Her tenker jeg det er snakk om HMS. Det handler altså ikke om «feil» men at man må bidra til å skape sikkerhet for de ansatte sin helse. Om du «la noe tungt i en høyde» er vel «feilen» at noen kan komme til alvorlig skade? At «feilen» deles med bilde er vel for å skape bevissthet i ansattgruppa på hva som er OK og ikke? Det aller beste er et arbeidsmiljø hvor det er rom for å snakke om «feil» uten at man tar det personlig (slik du ser ut til å gjøre?) fordi det er feil vi lærer av. Jeg har ofte brukt egne feil i opplæring/veiledning/kursing fordi det er «feilene» som ofte har størst læringsverdi .. Endret 25. august 2021 av Raven.Writingdesk
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #20 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok skrevet avvik pga sikkerheten. Å sette noe tung høyt kan før til at noen skader seg om den faller over kanten. Avviket er ikke ført på deg, men som uheldig hendelse. Viktig å ta opp i plenum slik alle kan lære. Antar de ikke nevner deg,men sier at de må ta opp et avvik. Dett kalles også HMS. Anonymkode: f4777...da8 Nettopp det de gjør er å nevne hvem som gjorde det. Og det var ingen fare for at den kunne falle ned, mer at en måtte strekke seg. Anonymkode: df184...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå