AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Jeg synes det er vanskelig å få tid til "alt", og lurer på hva dere tenker og synes er viktigst? Har overtatt en hund på 3år. Han kan bjeffe mye på andre hunder, dra i båndet osv. Han kommer ikke på innkalling. Han kan få triks. Er det slik at hunder må kunne "alt"? For min egen del er nok det viktigste at vi kan gå tur uten at han bykser og bjeffer voldsomt. Jeg synes det er viktig at han kommer når jeg roper f.eks i langline, men tenker først og fremst det er viktigst dette med passering. For hunder kommer vi til å treffe på. Jeg lar han heller ikke gå løs siden jeg vet han ikke kommer på innkalling. Av triks han kan, så er det "sitt og bli" (fungerer ikke for lenge, men vi er på vei), "dekk", "sitt". Ellers synes jeg jo det er viktig med mental stimuli, men jeg forstår at vi ikke har fått gjort nok av det. Synes egentlig også det er viktig å få til noen turer hvor vi bare kan være oss selv og ikke må trene på noe hele tiden. Ellers er det vel også viktig at vi bygger et godt og morsomt forhold? At vi også har det gøy sammen? Men hvordan fordeler man dette utover uken? Føler ikke at tiden strekker til. Hvor ofte bør vi TRENE (altså på f.eks passering, kommandoer)? Hvor ofte bør vi "roe ned" og ta en tur i skogen hvor vi ikke treffer på mange andre? Hvor ofte bør vi bare ha det gøy? Og hva er "gøy" og bygger en god relasjon mellom oss? Har tenkt litt på enkle søk-øvelser. Og er det noe av dette man kanskje kan kombinere? Hverdagen ser slik ut med tur: Morgen: 30min Etter jobbb: 45min Kveld: 30min Etter jobb / kveld er eksempel. Kan slås sammen. Har også hage for evt. ekstra lufteturer. Ellers er jeg jo hjemme, men har jo litt å ta meg av. Men kanskje noen har forslag til kortere økter vi kan ta innendørs/i hagen mellom det som må gjøres i hjemmet i hverdagen? Og et siste spørsmål. Bør man fordele øktene utover? F.eks et par faste dager man øver på det eller det, mens man kun går tur noen dager? Eller er det best å kombinere det? Anonymkode: 043b1...267
Tabris Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Det er helt opp til eier hva en hund må kunne. Samtidig er det lurt å tenke over hunden også. En hund har ikke noe behov for å kunne sitt, dekk, bli og triks. Men en hund som drar mye i bånd og utagerer på tur er en hund som har høyt stressnivå og antagelig ikke har det så bra på turen. Da bør man trene på det ikke bare for egen del, men ikke minst også for hundens del. Dette er noe man bør trene på hver passering. For hver gang hunden får utagert, så faller du litt tilbake i treningen. Så om du noen ganger trener på passering og andre ganger ikke så vil du antagelig ikke komme noen vei. I hvert fall vil fremskrittene ta lang tid. Av den grunn er det veldig lurt, som du nevner, at du noen ganger tar en tur i skogen/stranden vekk fra folk og kav og lar ham løpe i langline uten slik trening. Slik at dere bare kan koble av og kose dere. Hvor ofte du trener på kommandoer er helt opp til deg. Hvordan du fordeler det er også opp til deg, men det kan være lurt å variere litt. F.eks en times aktivisering. Noen dager er den timen bare tur i skogen for å koble av. Noen dager er det 30-45 min. tur med passeringstrening og så 15-30 min med f.eks søkstrening (merk at det vil være mer mentalt krevende for hunden å gå tur der hvor den drar og kan utagere). Andre dager bare en kort luftetur og så bruke resten av tiden på å trene kommandoer/søk. Jeg har en liten tommelfingerregel med min hund at i løpet av en uke så skal vi ha vært gjennom søkstrening, lydighetstrening, båndtur nær trafikk/folk og en tur løs i skog og mark. (Før korona så inkluderte jeg også tur med en annen hundekompis som en del av uka). Det var ikke en satt regel at jeg MÅTTE gjøre alt hver uke, men en sjekkliste jeg hadde i bakhodet for å gi ham variert aktivisering.
Min_hund_er_Grå Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 En hund som trekker i båndet trenger ikke å være en stressa hund. Det kan være så enkelt at alt annet her i verden er mer intressant enn det du er. Ikke stygt ment mot TS, men en forklaring. Dette kan riktignok ordnes med litt innsatts fra eier. Start i det små med å bygge en relasjon til hunden, bli vandt med å ha godbiter i lomma (tørrfor holder, trenger ikke pølsebiter) Tar hunden kontakt i hverdagen så gi den litt ros/vennlige ord og et par godbiter. Legg på noe triks/kommando trening etterhvert. Her kjører du korte økter, og da mener jeg korte. Maks 5 minutter, gjerne kortere. Her er det din energi som gjelder. Vær glad, vær på. Får du 2 bra utførte kommandoer på rad så gi deg, da er du på topp (dette antallet øker du etterhvert) Dette gir gode minnesbilder for hunden. Så slapper du av litt. Gjør andre ting som du skrev du måtte gjøre. Senere på dagen så tar du en ny mini økt. Nytt triks eller repetisjon. Det bygger et forhold mellom dere, det gir hunden en grunn til å utføre en jobb for deg. Når du har lagt en grunnlag for at hunden skal jobbe for deg kan du bygge videre på dette. Gå tur "pent" i bånd er for hunden en lydighets jobb. Uansett hva andre folk sier så er dette en lydighets øvelse. Lydighet skal belønnes. Start her i det små og bygg videre. Start med kort bånd, altså så kort at hunden ikke har noe annet valg enn å gå ved siden av deg. Hver gang hunden trekker framover går du 90 grader høyre. I det du kjenner båndet er slakt så sier du bra og gir en god bit. I starten må du regne med at det blir mye til høyre og ikke mange skritt om gangen. Så¨bygger du på med antall skritt, legger på "gå pent" Nå har hunden lært posisjonen du mener når du sier "gå pent" Nå slipper du ut litt på lina så hunden går friere, vær klar til å gå til høyre i det hunden vandrer. men nå har du etablert en posisjon som hunden kan forholde seg til. Om hunden ikke skifter posisjon, så belønn jobben med ros og godbit. Slik bygger du videre med nye utfordringer på turen. Men igjen, å "gå pent" er en lydighetsøvelse for hunden. En annen ting er å få hunden til å jobbe for deg. Hunder trenger ikke godbiter/mat som belønning. Dette velges fordi det er enkelt og krever minst innsats av hundeeier. Du kan få hunden til å jobbe for deg, for sosial aksept. Altså ros og kos. Dette krever at du er litt mer på i samspillet med hunden. Noe av det tyngste mentale jobben en hund kan gjøre er å bruke nesa i å lete etter ting. Godbit søk er en gjenganger her på forumet, jeg er ikke noe fan av å lære hunden at det finnes mat på bakken/grøfta ute, da jeg ikke har noe kontroll på hva annet som ligger der. Jeg gambler ikke på at hunden ikke en dag smaker på snus eller andre ting den ikke skal ha i seg. Og igjen så belønner du her ikke at hunden jobber for deg. Du er bare en passiv del av hundens liv. Om du heller legger inn søk etter gjenstander som du gjemmer, hunden finner, hunden bringer til deg for å få belønning (kos/ros/godbit) så byggere dere en relasjon. Hunden får også her en grunn til å komme til deg. Som du nå kanskje ser så har vi bare utvidet den grunnleggende relasjonen som jeg startet med. Altså at hunden får noe ut av å ta kontakt med deg. Det krever litt jobb over litt tid for å legge en grunnlag her, vedlikeholdet etterpå krever ikke så mye. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå