AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Betaler 3000 i mnd, men vil gjerne bli ferdig fortere. Men om jeg betaler en ekstra 1000 en mnd, så teller det nesten ikke, og teller bare som ca 200kr.... På grunn av renter? Er det beregnet at man kun skal betale en viss sum? Må man betale en ekstra 3000, eller mer, per mnd for at det skal utgjøre en forskjell? Anonymkode: aeb1d...5e3
Rosi Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Alt teller, jo tidligere i lånet jo mer sparer du per krone. Alt du betaler inn tidligere i begynnelsen av lånet oppnår jo en renters rente effekt på renter du ikke trenger å betale, sammenlignet med om du betaler alt etter nedbetalingsplanen. Jeg bruker f.eks denne siden https://laanekalkulator.no for å sjekke hvor mye jeg må betale inn i mnd for å være ferdig innen x antall år. Justerer du f.eks løpetiden med 1 år ser du hvor mye du må betale for å være ferdig til den tid, og hva totalkostnad blir. Hvorfor du synes det ser ut som 200kr når du betaler 1000kr kan ha noe med oppsettet i banken. At de ikke justerer nedbetalingsbeløpet, men heller løpetiden, da kan det hende de 200kr du ser i forskjell er sparte renter i løpet av lånets løpetid. Vanskelig å si uten å se hva du ser på. 4
newman01 Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Betaler 3000 i mnd, men vil gjerne bli ferdig fortere. Men om jeg betaler en ekstra 1000 en mnd, så teller det nesten ikke, og teller bare som ca 200kr.... På grunn av renter? Er det beregnet at man kun skal betale en viss sum? Må man betale en ekstra 3000, eller mer, per mnd for at det skal utgjøre en forskjell? Anonymkode: aeb1d...5e3 Om du har lånt 4 millioner til et hus utgjør en tusenlapp utrolig lite i den store sammenhengen (men litt er bedre enn ingenting). Litt mer informasjon om lånets størrelse og rentebetingelser er alltid hjelpsomt 3
Jessica Jones Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Betaler 3000 i mnd, men vil gjerne bli ferdig fortere. Men om jeg betaler en ekstra 1000 en mnd, så teller det nesten ikke, og teller bare som ca 200kr.... På grunn av renter? Er det beregnet at man kun skal betale en viss sum? Må man betale en ekstra 3000, eller mer, per mnd for at det skal utgjøre en forskjell? Anonymkode: aeb1d...5e3 Men det du betaler utover regningen du får fra banken er direkte avdrag på boliglånet. Alle monner drar tenker jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Det du betaler ekstra går i sin helhet til å reduserer lånet. Ingenting går til renter. Anonymkode: 4f1f7...c45 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det du betaler ekstra går i sin helhet til å reduserer lånet. Ingenting går til renter. Anonymkode: 4f1f7...c45 Sant, men det du betaler ekstra gjør at forretningen blir lavere ved neste termin. selv har jeg maks nedbetalingstid på lånet, og setter sparepengene i fond. Har tro på at jeg får bedre avkastning av pengene slik sett. Anonymkode: 58eea...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Sant, men det du betaler ekstra gjør at forretningen blir lavere ved neste termin. selv har jeg maks nedbetalingstid på lånet, og setter sparepengene i fond. Har tro på at jeg får bedre avkastning av pengene slik sett. Anonymkode: 58eea...4b9 Jeg har betalt ekstra på mitt lån og da ble nedbetalingstiden kortere og ingen endring i terminbeløp. Hva som skjer avhenger muligens av hvilken bank man har lånet i. Jeg kunne velge mellom kortere nedbetalingstid eller lavere terminbeløp. Anonymkode: 4f1f7...c45 1
missmcbeal Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 newman01 skrev (13 timer siden): Om du har lånt 4 millioner til et hus utgjør en tusenlapp utrolig lite i den store sammenhengen (men litt er bedre enn ingenting). Litt mer informasjon om lånets størrelse og rentebetingelser er alltid hjelpsomt Om månedlig innbetaling er så lav som 3000 kr inkludert avdrag og renter så er lånet neppe så stort som 4 millioner, selv med maks nedbetalingstid. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sant, men det du betaler ekstra gjør at forretningen blir lavere ved neste termin. selv har jeg maks nedbetalingstid på lånet, og setter sparepengene i fond. Har tro på at jeg får bedre avkastning av pengene slik sett. Anonymkode: 58eea...4b9 Maks nedbetalingstid?? Det er jo mye bedre å ha kortest mulig nedbetalingstid Anonymkode: 2c06e...5d7 2
newman01 Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 10 hours ago, missmcbeal said: Om månedlig innbetaling er så lav som 3000 kr inkludert avdrag og renter så er lånet neppe så stort som 4 millioner, selv med maks nedbetalingstid. Var ment å sette fingeren på hovedproblemet i tråden. Det er lite informasjon fra trådstarter om lånets størrelse og type. Om en innbetaling på 1000kr reduserer neste terminbeløp med 200kr er det antagelig et veldig lite forbrukslån. Antageligvis. Muligens. Og gitt at informasjonen til trådstarter stemmer, og at vi tolker den riktig, tilsier det at trådstarter IKKE blir raskere ferdig med lånet om det foretas ekstra innbetalinger, men at hvert terminbeløp blir mindre. Så personen må jo sjekke med sitt finansielle foretak om hva som skjer med innbetalingene... Blir det redusert nedbetalingstid eller redusert terminbeløp? 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sant, men det du betaler ekstra gjør at forretningen blir lavere ved neste termin. selv har jeg maks nedbetalingstid på lånet, og setter sparepengene i fond. Har tro på at jeg får bedre avkastning av pengene slik sett. Anonymkode: 58eea...4b9 Dette gjør jeg og 🤌🏻 Så kan jeg heller nedbetale en større sum og tjene penger på pengene mine. Anonymkode: a199a...a5e
missmcbeal Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 newman01 skrev (1 time siden): Var ment å sette fingeren på hovedproblemet i tråden. Det er lite informasjon fra trådstarter om lånets størrelse og type. Om en innbetaling på 1000kr reduserer neste terminbeløp med 200kr er det antagelig et veldig lite forbrukslån. Antageligvis. Muligens. Og gitt at informasjonen til trådstarter stemmer, og at vi tolker den riktig, tilsier det at trådstarter IKKE blir raskere ferdig med lånet om det foretas ekstra innbetalinger, men at hvert terminbeløp blir mindre. Så personen må jo sjekke med sitt finansielle foretak om hva som skjer med innbetalingene... Blir det redusert nedbetalingstid eller redusert terminbeløp? Godt poeng, jeg tenkte ikke på at dette kunne være forbrukslån, tenkte automatisk boliglån og da jeg gikk ut ifra at avdragene kanskje er på mellom 1500-2000 kr nå og rentene på rundt 500-1000 kr og da vil jeg 1000 kr ekstra i måneden hjelpe mye på. Men ja det må også presiseres hva man mener med ekstra innbetalinger, om det er sånn at man bare betaler inn ekstra uten å ha justert terminbeløpet med feks. kortere nedbetalingstid er det ikke gitt at det gir effekt om neste regning justeres ned tilsvarende det man har betalt inn ekstra.
Gjest Robin666 Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Maks nedbetalingstid?? Det er jo mye bedre å ha kortest mulig nedbetalingstid Anonymkode: 2c06e...5d7 😂😂😂 Nei, det er best å låne mest mulig og nedbetale så sakte som mulig.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 3.05): Betaler 3000 i mnd, men vil gjerne bli ferdig fortere. Men om jeg betaler en ekstra 1000 en mnd, så teller det nesten ikke, og teller bare som ca 200kr.... På grunn av renter? Er det beregnet at man kun skal betale en viss sum? Må man betale en ekstra 3000, eller mer, per mnd for at det skal utgjøre en forskjell? Anonymkode: aeb1d...5e3 Når du betaler inn 1000 kr,så regnes det som 200???? Det du skriver er jo bare vås, betaler du inn 1000 kr mer på lånet ditt, så er det jo 1000 kr mindre på lånet, samtidig sparer du rentene du skulle betalt på den 1000 lappen. Du bør få noen til å regne ut og vise deg det der, for dette tror jeg ikke du helt skjønner 🙂 Anonymkode: 6d4b5...b61 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Robin666 skrev (7 minutter siden): 😂😂😂 Nei, det er best å låne mest mulig og nedbetale så sakte som mulig. Er det? Eller tuller du nå? Blir det ikke fryktelig mye i renter med lang nedbetalingstid? Anonymkode: 32ebc...d3a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har betalt ekstra på mitt lån og da ble nedbetalingstiden kortere og ingen endring i terminbeløp. Hva som skjer avhenger muligens av hvilken bank man har lånet i. Jeg kunne velge mellom kortere nedbetalingstid eller lavere terminbeløp. Anonymkode: 4f1f7...c45 I min bank endrer terminbeløpet seg, endret seg med noen få kroner når jeg overførte det lille som stod i bsu, var ikke store summen da. Anonymkode: 5a527...efd
Rosi Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det? Eller tuller du nå? Blir det ikke fryktelig mye i renter med lang nedbetalingstid? Anonymkode: 32ebc...d3a Det kommer an på renta og hva du gjør med pengene i stedet. Med boliglån på under 2% rente tjener du mest sannsynlig på å sette pengene i globale indeksfond med fortjeneste godt over det historisk sett. Er det derimot kredittkort/forbruksgjeld over 10% bør det prioriteres i stedet for investering.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det? Eller tuller du nå? Blir det ikke fryktelig mye i renter med lang nedbetalingstid? Anonymkode: 32ebc...d3a Det beste er jo kortest mulig siden du får minst mulig renter da, men selv valgte vi lengst mulig sånn at jeg vet at vi ikke har problemer med å betale ned på lånet (huslån og billån). Jeg betaler stort sett mer hver mnd uansett, men er jo ingen som nekter en innfri lånet før tiden. Anonymkode: 5a527...efd 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 3.05): Betaler 3000 i mnd, men vil gjerne bli ferdig fortere. Men om jeg betaler en ekstra 1000 en mnd, så teller det nesten ikke, og teller bare som ca 200kr.... På grunn av renter? Er det beregnet at man kun skal betale en viss sum? Må man betale en ekstra 3000, eller mer, per mnd for at det skal utgjøre en forskjell? Anonymkode: aeb1d...5e3 Bruk lånekalkulator på nett så får du en pekepinn på hvordan nedbetalingstiden ser ut med det du tenker du har råd til å betale mer i mnd. Vi har hatt kort nedbetalingstid på lånet men pga at jeg ble kronisk syk og på aap så har vi økt nedbetalingstid på lånet for å kompensere for min tapte inntekt. Derfor så tenker jeg at denne måten å tenke på kan fungere som en «buffer» for dårlige tider å justere nedbetalingstiden uten å bruke sparepenger feks. Anonymkode: 8fccd...221
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå