Gå til innhold

Covid-19 : Dødstallene stiger i England. Tallet er nå på det høyeste siden mars.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Ravi Gupta, professor ved Cambridge University, sier til The Guardian at det er grunn til å tro at dødstallene bare vil stige når skolene nå åpner igjen.

- Det kan ikke stoppes. Fordi det er ennå mange som ikke har vært smittet med deltavarianten, som kommer til å bli smittet. Noen av de kommer til å bli mer syke enn andre, sier Gupta.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dodstallene-stiger---kan-ikke-stoppes/74144643

75% av de over 18 er nå fullvaksinert i Storbritannia, enda så er dødstallene på det høyeste siden mars.

Kanskje på tide å ta delta varianten litt mer alvorlig i Norge..

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NorthernLight skrev (15 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/dodstallene-stiger---kan-ikke-stoppes/74144643

75% av de over 18 er nå fullvaksinert i Storbritannia, enda så er dødstallene på det høyeste siden mars.

Det har blitt sagt lenge av absolutt alle smitteverneksperter som står på utsiden av FHI. Men alle stoler visst blindt på FHI, de er sjefen. Men de må nok holde kjeften snart, når dødstallene stiger til et omfang vi knapt orker tanken på nå. Bare vent, dette blir stygt. Akkurat som de advarte mot, men de ville ikke høre. Å vinne valget er viktigere enn å forholde seg til sannheten tydeligvis.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Møkkalei skrev (11 minutter siden):

Det har blitt sagt lenge av absolutt alle smitteverneksperter som står på utsiden av FHI. Men alle stoler visst blindt på FHI, de er sjefen. Men de må nok holde kjeften snart, når dødstallene stiger til et omfang vi knapt orker tanken på nå. Bare vent, dette blir stygt. Akkurat som de advarte mot, men de ville ikke høre. Å vinne valget er viktigere enn å forholde seg til sannheten tydeligvis.

FHI tror de er verdensmestere. En av toppene der sa pandemien var over på Twitter for en del uker siden (er det mulig..)  FHI sa også i en kronikk i slutten av juli at man kom opp i kanskje 2000-3000 smittede i løpet av ett par mnd. Guess what, under 1 mnd etter kronikken har vi kommet opp i 5064 smittetilfeller de siste 7 dagene . 

Endret av NorthernLight
  • Liker 8
Skrevet
NorthernLight skrev (5 minutter siden):

FHI tror de er verdensmestere. En av toppene der sa pandemien var over på Twitter for en del uker siden (er det mulig..)  FHI sa også i en kronikk i slutten av juli at man kom opp i kanskje 2000-3000 smittede i løpet av ett par mnd. Guess what, under 1 mnd etter kronikken har vi kommet opp i 5064 smittetilfeller de siste 7 dagene . 

Det sier alt om FHI.... Det du viser til der.  Dårer i høye stillinger. ...

• Liker 7
Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Lunarstone
Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Morsom du. For alle eksperter i Norge er enige med FHI i alt ikke sant?? 

Nei, men nå er det nå engang de som bekler disse rollene. Det at nettopp disse menneskene besitter disse stillingene er ikke tilfeldig. De er tross alt blant landets fremste eksperter. 

Det jeg reagerer mest på er arrogansen dere utviser her inne. Man kan ikke mure seg inne i frykt for bestandig. Vaksine var veien ut av pandemien og nå er den store majoriteten vaksinert. Da får dere gå sin gang.

• Liker 5
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (4 timer siden):

Nei, men nå er det nå engang de som bekler disse rollene. Det at nettopp disse menneskene besitter disse stillingene er ikke tilfeldig. De er tross alt blant landets fremste eksperter. 

Det jeg reagerer mest på er arrogansen dere utviser her inne. Man kan ikke mure seg inne i frykt for bestandig. Vaksine var veien ut av pandemien og nå er den store majoriteten vaksinert. Da får dere gå sin gang.

Wow. Arroganse ja...Det er lov og påpeke at FHI har tatt mye feil i det siste.  Norge har to professorer i smittevern , ingen av disse er i FHI. Det finnes mange eksperter i Norge... Det er også lov og påpeke at FHI ikke følger WHO og majoriteten av andre land sine helseinstitutt. Men dette kommer ikke til og « gå sin gang» som du sier. Du vet vel at FHI har varselet om hvor mange innlagte vi kan ha før tiltak må gjeninnføres. ( uklart hvilke så klart ) Det regjeringen sier må vi tro er valgflesk. Jeg har midlertidig klokketro både at både FHI og H. dir anbefaler nye tiltak når behovet melder seg. Dette kommer ikke til og « gå sin gang « som du sier. Det blir kun inntil en grense. Da kunne vi like gjerne ha beholdt noe smittevern slik WHO sier. Og det innebærer slett ikke og mure seg inne men det handler om respekt for og hindre smitte til andre.  Hadde vi fulgt rådene til WHO hadde det mye gått lenger tid innen vi når dette tallet FHI har satt og kanskje vi aldri hadde nådd grensen .Det er lov og være uenig i denne uetiske og umoralske strategien Norge nå følger, og det er særdeles spesielt og være et av få land som ikke følger retningslinjene til  WHO. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
J.E skrev (1 time siden):

Det er lov og påpeke at FHI har tatt mye feil i det siste.  Norge har to professorer i smittevern , ingen av disse er i FHI. Det finnes mange eksperter i Norge...

Hehe, dere tiltaksforkjempere er nå litt artige. 

Dersom folk er uenige med tiltaksgalskapen eller er skeptisk til vaksiner så er det bare "LYTT TIL EKSPERTENE", men når dere selv er uenige så er "ekspertene" dumme og aner ikke hva de holder på med. 

Endret av Barbalala
  • Liker 12
Skrevet (endret)
Barbalala skrev (32 minutter siden):

Hehe, dere tiltaksforkjempere er nå litt artige. 

Dersom folk er uenige med tiltaksgalskapen eller er skeptisk til vaksiner så er det bare "LYTT TIL EKSPERTENE", men når dere selv er uenige så er "ekspertene" dumme og aner ikke hva de holder på med. 

Du tolker det jeg skriver feil. Du er litt morsom selv som tror det er kun to meninger  for eller imot tiltak ...Du har aldri spurt meg om hvilke tiltak jeg er for eller i mot. Jeg skriver at Norge bør følge WHO. WHO er forøvrig imot inngripende tiltak. De mener det er mye og hente i grunnleggende smittevernsråd. Siden vaksinerte også av og til kan smitte videre, burde vi lytte til WHO. Så saken er at du faktisk misforstår meg en del. Jeg synes ikke Norge skal ha lock down. Vi burde derimot ikke ha sendt ut signaler om at alt er over. Vi burde beholdt de enkleste tingene, som WHO og andre eksperter anbefaler. Jeg tenker forebygging. Ikke at vi nå skal slippe løs smitten helt og hvis sykehus kommer til antallet innlagte FHI mener er maks at vi kan , så må vi gjeninnføre kanskje mer inngripende tiltak. Ikke bestem hva jeg mener vær så snill. Du setter også alle i en for eller mot gruppe. Det kan være ting imellom. Jeg støttet f. Eks åpningen til EU. Skjønte aldri vitsen med stengte butikker. De burde være åpne med bedre smittevern. Osv osv. Jeg er ikke positiv til alle tiltak men jeg mener det straffer seg hardt for Norge snart hvis vi ikke tar dette mer på alvor. 

Endret av J.E
  • Liker 5
Gjest Paramount
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (12 timer siden):

J.E skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke positiv til alle tiltak men jeg mener det straffer seg hardt for Norge snart hvis vi ikke tar dette mer på alvor. 

Enda mer alvor? På vegne av hvem? Dere to?
Skal alle vi andre ta dette like alvorlig som dere da kollapser samfunnet fullstendig, ikke bare helsevesenet. Fram til nå har tiltakene skadet samfunnet mer enn korona. Det kan ikke fortsette. Heldigvis er antallet som skjønner dette voksende. Fornuften siger inn og seirer alltid til slutt. 

Endret av Paramount
Skrevet

Som forventet. Vaksinene gir ca. 90% beskyttelse. Det betyr at dødeligheten av viruset går fra ca. 10% til 1% for de over 80 år. Når mange smittes vil det bety at en del vil dø. Dette er uunngåelig og noe folk bare må lære seg å leve med.

• Liker 3
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring. Noen sitat er stående hvis de i seg selv ikke er regelbrudd selv om originalinnlegg er fjernet dersom de først svarte på regelbrudd.

Vintermorgen, mod

Skrevet
15 hours ago, Møkkalei said:

Det sier alt om FHI.... Det du viser til der.  Dårer i høye stillinger. ...

Det er ikke sikkert FHIs anslag var så dårlig. Tallet fra FHIs anslag bygger på en modell som har visse forutsetninger. 

På individnivå er det ikke mulig å bruke slike modeller, men på makronivå kan de gi mening. En mulig årsak til vi allerede er langt over det estimerte smittenivået kan være skolestart og studiestart. I modellen har de antakelig en faktor hvor uforsvarlig en gjennomsnittlig student vil oppføre seg i fadderuka, men så smittsomt som deltavarianten er, kan det at noen studenter oppfører seg veldig uforsvarlig gi svært høy smittespredning og dermed får vi et tall som er høyere enn modellen forutsa.

Jeg leste om studenter i Trondheim som hadde gått fra nachspiel til nachspiel, som resulterte i at opp mot 100 studenter måtte i karantene. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Collan said:

I modellen har de antakelig en faktor hvor uforsvarlig en gjennomsnittlig student vil oppføre seg i fadderuka, men så smittsomt som deltavarianten er, kan det at noen studenter oppfører seg veldig uforsvarlig gi svært høy smittespredning og dermed får vi et tall som er høyere enn modellen forutsa.

Modellering av smittespredning er utrolig vanskelig.

Personlig tror jeg grunnen til at anslagene blir for lave, er at de overvurderer folks compliance med smitteverntiltakene. Folk oppfører seg på gruppenivå mye "dårligere" enn hva simuleringene er blitt matet med.

Jeg kan ta feil, men jeg synes jeg ser et visst mønster.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Robert Koch skrev (6 minutter siden):

Modellering av smittespredning er utrolig vanskelig.

Personlig tror jeg grunnen til at anslagene blir for lave, er at de overvurderer folks compliance med smitteverntiltakene. Folk oppfører seg på gruppenivå mye "dårligere" enn hva simuleringene er blitt matet med.

Jeg kan ta feil, men jeg synes jeg ser et visst mønster.

Men er du ikke enig Robert at det er ganske spesielt at FHI tippet at smittetallene kunne komme opp i 2000-3000 tilfeller i uken i løpet av ett par mnd og nå har vi passert 5000 de siste 7 dagene under 1 mnd etter kronikken til FHI? Hvordan kunne de komme med så lave tall når man har delta varianten , skoler åpner osv? Jeg syns bare det er rart at fagfolk klarer å tippe så feil....

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Skrevet
J.E skrev (9 timer siden):

Wow. Arroganse ja...Det er lov og påpeke at FHI har tatt mye feil i det siste.  Norge har to professorer i smittevern , ingen av disse er i FHI. Det finnes mange eksperter i Norge... Det er også lov og påpeke at FHI ikke følger WHO og majoriteten av andre land sine helseinstitutt. Men dette kommer ikke til og « gå sin gang» som du sier. Du vet vel at FHI har varselet om hvor mange innlagte vi kan ha før tiltak må gjeninnføres. ( uklart hvilke så klart ) Det regjeringen sier må vi tro er valgflesk. Jeg har midlertidig klokketro både at både FHI og H. dir anbefaler nye tiltak når behovet melder seg. Dette kommer ikke til og « gå sin gang « som du sier. Det blir kun inntil en grense. Da kunne vi like gjerne ha beholdt noe smittevern slik WHO sier. Og det innebærer slett ikke og mure seg inne men det handler om respekt for og hindre smitte til andre.  Hadde vi fulgt rådene til WHO hadde det mye gått lenger tid innen vi når dette tallet FHI har satt og kanskje vi aldri hadde nådd grensen .Det er lov og være uenig i denne uetiske og umoralske strategien Norge nå følger, og det er særdeles spesielt og være et av få land som ikke følger retningslinjene til  WHO. 

Nå er det gjerne sånn at professorer jobber ved universiteter, så akkurat det er ikke så rart.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, NorthernLight said:

Men er du ikke enig Robert at det er ganske spesielt at FHI tippet at smittetallene kunne komme opp i 2000-3000 tilfeller i uken i løpet av ett par mnd og nå har vi passert 5000 de siste 7 dagene under 1 mnd etter kronikken til FHI? Hvordan kunne de komme med så lave tall når man har delta varianten , skoler åpner osv? Jeg syns bare det er rart at fagfolk klarer å tippe så feil....

Jeg kan ikke forklare det, og jeg synes det er rart. Men jeg synes i grunnen de har undervurdert spredningen hele veien. Som sagt, tror jeg prediksjonene tar høyde for en mye større compliance overfor tiltak enn hva som er realiteten. Da blir avvikene fort store.

Problemet er nok også i stor grad at en tiltakstretthet gir seg utslag i at folk ikke lytter ordentlig. Når man sier "nå kan vi åpne opp for at vaskinerte ikke trenger å bruke maske" har folk sluttet å høre etter når de har hørt "nå kan vi åpne opp [...]" Dermed slipper helvete løs igjen. Konsekvent har fhi løsnet på tiltak alt for tidlig. Det er selvsagt lett å kritisere, men jeg synes det er underlig.

• Liker 6
Skrevet
Møkkalei skrev (16 timer siden):

Har ikke vært så lenge på dette forumet. Er Møkkalei synsk?

Skrevet
Paramount skrev (4 timer siden):

Enda mer alvor? På vegne av hvem? Dere to?
Skal alle vi andre ta dette like alvorlig som dere da kollapser samfunnet fullstendig, ikke bare helsevesenet. Fram til nå har tiltakene skadet samfunnet mer enn korona. Det kan ikke fortsette. Heldigvis er antallet som skjønner dette voksende. Fornuften siger inn og seirer alltid til slutt. 

Du forstår vel at denne høsten byr på nye tiltak.  Nå begynner FHI og Nakstad og bli bekymret. Tiltak settes inn når sykehusene ikke har mer kapasitet. Dette tallet har Camilla Stoltenberg anslått til og være et par hundre. Hvis alle tok Corona litt mer alvorlig så hadde vi sluppet en ny høst med dette. Det hadde i hvert fall blitt en bedre høst enn det ser ut til nå. Fornuften er ikke seirende nei. Hadde folk vært fornuftig hadde vi forebygget en ny høst / vinter med tiltak. 

• Liker 3
  • Opprett ny...