AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Jeg og kjæresten ønsker å flytte sammen. Han har 1 mill. i egenkapital, men jeg har ikke noe, og har ganske mye i lån. Vi tjener 600 000,- begge to. Boligen koster 4 mill. Vil vi få boliglån sammen, eller må jeg også ha egenkapital? Anonymkode: 86942...20f
newman01 Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Dere kan få boliglån sammen. Låntager og medlåntager. Men det avhenger av hvordan dere løser ting internt da. Hvis han har en million og ideelt sett kun hadde trengt å bruke halvparten låner du i praksis penger av han. Skal han låne de bort gratis, eller skal du betale rente? Hva skjer dersom det blir slutt? Han bør få den millionen tilbake. Får han en million, eller skal han få en million pluss 1% rente? Han kunne plassert den halve millionen i fond og fått 5% avkastning på pengene Dette er ting dere må diskutere dere imellom. Banken driter i hvor pengene kommer fra
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 Hvor stor gjeld har du? Og hva slags gjeld? Anonymkode: e005d...3ad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Hvordan dere løser det, er opp til dere. Det mest rettferdige slik jeg ser det, er at du står for to mill i lån, han står for 1, og spytter inn 1 i EK. Dersom det blir slutt, skal han ha tilbake 1 mill + halvparten av fortjenesten. Du skal ha igjen halvparten av fortjenesten. Da har dere 3 mill i lån til sammen. Anonymkode: 112dc...643
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Det aller enkleste vil være å skjevfordele eierskapet. Hvis dere kjøper for 4 millionerog han går inn med egenkapital på 1 million, vil han eie 62,5% og du 37,5%. Da har dere 1,5?millioner i lån hver. Et annet alternativ er at du tar 2 millioner i lån og han 1 million, og dermed eier likt. Da tar banken hans ek som sikkerhet i boligen det viktigste er at dere tinglyser egenandelen riktig og skriver samboerkontrakt. Anonymkode: 171e1...6aa 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Hadde skjevfordelt eierskapet. Om du går inn med 0 i EK, han med 1 mill og dere tar opp lån på 4 mill f eks er det totalt 5 mill som er skutt inn, bør han tinglyses med en eierandel på 60 % og du de resterende 40 %. Kjempeenkelt regnestykke når dere selger en gang også. Skriv samboerkontrakt i tillegf Anonymkode: 0e0e4...c74 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 Jeg hadde all EK i forholdet jeg var i sist, vi skrev samboerkontrakt med skjevfordelt eierbrøk. Anonymkode: 8d91a...cf3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Vi hadde eierandel på 50/50, men jeg hadde høyere låneandel enn samboer siden jeg ikke gikk inn med egenkapital. Jeg syns dette var greieste løsning, siden vi hadde den muligheten, i stedet for at jeg skulle ha mindre eierandel og prøve å spare ved siden av for å opparbeide meg lik egenkapital. Anonymkode: 10be2...236
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi hadde eierandel på 50/50, men jeg hadde høyere låneandel enn samboer siden jeg ikke gikk inn med egenkapital. Jeg syns dette var greieste løsning, siden vi hadde den muligheten, i stedet for at jeg skulle ha mindre eierandel og prøve å spare ved siden av for å opparbeide meg lik egenkapital. Anonymkode: 10be2...236 Dette må da være den beste muligheten også for TS? Jeg gjorde det samme, man sparer bedre på verdistigning på bolig enn på egensparing ved siden av. Anonymkode: 459f3...d2f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan dere løser det, er opp til dere. Det mest rettferdige slik jeg ser det, er at du står for to mill i lån, han står for 1, og spytter inn 1 i EK. Dersom det blir slutt, skal han ha tilbake 1 mill + halvparten av fortjenesten. Du skal ha igjen halvparten av fortjenesten. Da har dere 3 mill i lån til sammen. Anonymkode: 112dc...643 Det er denne løsningen jeg også har tenkt. Men jeg har vært usikker på om jeg får 2 mill. i lån når det bare er han som har egenkapital. Men slik jeg forstår det så kan jeg det ut i fra disse svarene her, og at det holder at "huset har en egenkapital"? TS Anonymkode: 86942...20f
newman01 Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er denne løsningen jeg også har tenkt. Men jeg har vært usikker på om jeg får 2 mill. i lån når det bare er han som har egenkapital. Men slik jeg forstår det så kan jeg det ut i fra disse svarene her, og at det holder at "huset har en egenkapital"? TS Anonymkode: 86942...20f Når der er lånetager og medlåntager driter banken i hvem som har egenkapital. De skal bare ha penga sine. Om ikke du betaler må samboeren din betale. Om ingen gjør det tar banken huset. Enkelt og greit
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er denne løsningen jeg også har tenkt. Men jeg har vært usikker på om jeg får 2 mill. i lån når det bare er han som har egenkapital. Men slik jeg forstår det så kan jeg det ut i fra disse svarene her, og at det holder at "huset har en egenkapital"? TS Anonymkode: 86942...20f Vi har felles lån, men har skrevet kontrakt på hvor stor andel av lånet vi er ansvarlige for. Jeg tror det blir langt mer vanskelig å gjøre det på denne måten hvis man ikke tar opp lån sammen. Anonymkode: 10be2...236
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå