Gå til innhold

Luksusproblem, men: Min mann er helt hekta på matlaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid vært matinteressert, men det tok seg kraftig opp da Covid-19 pandemien startet. 

Han bruker mange, mange timer hver uke på å eksperimentere seg frem til "perfekt" mat. Og minst like mange timer på youtube og nettet forøvrig for å finne tips og råd. 

Hver uke kommer han med noe ala dette "Nå har jeg endelig klart å lage den ultimate, perfekte focaccia". Så stolt. Uka etter lager han en som er enda bedre. Og uka etter der igjen har han "endelig klart å lage en som er helt perfekt". Og sånn fortsetter det. Uke etter uke. 

Han eksperimenterer med å lage smør, surdeig, ost og mye annet. 

Flere ganger i uka får jeg servert resultatene. Veldig mye god mat! Og jeg roser ham og maten og sier: "Dette er den beste focacciaen jeg noengang har spist. Den er helt fantastisk". Likevel fortsetter han uka etter med å lage en som skal være eeeenda bedre.  

Nå har han opprettet 2 nye sparekontoer som han setter penger inn hver måned. En er til nytt kjøkkenutstyr. Den andre er til at vi skal reise rundt og spise på Michelin-restauranter (minst 2 stjerner).

Jeg er glad i god mat jeg også. Men jeg føler nå at det tar litt av i heimen, for å si det sånn. Han er i full jobb, og er en fin partner og er oppmerksom. Han finner tid til både matlaging og kjærestetid. Så det er ikke problemet. 

Men jeg skjønner ikke greiene med å hele tiden må lage noe som er enda bedre enn perfekt...

Anonymkode: 7e277...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ønsker sikkert bare å lage en perfekt oppskrift som er "hans". Men det bør jo være grenser da! Blir alt spist opp? Hvordan er matbudsjettet?

Jeg er også glad i å lage mat, men blir lei av samme oppskrifter. Tror samboer hadde fått nok om jeg laget samme suppe 1-2 ganger i uken bare i forsøk på å forbedre den. 

Anonymkode: 6d218...616

• Liker 2
Skrevet

Litt snålt ja. Men så lenge det ikke går ut over samlivstid, budsjett osv, så får en bare la folk holde på med hobbyene sine og la være å tenke så mye på det.

Anonymkode: c4b1c...c0c

• Liker 6
Skrevet

Har du reflektert over hva problemet er? Du sier jo at det ikke er tiden hans, eller hvor oppmerksom han er?

Økonomi? Da må dere snakke sammen, og sette et budsjett.

Matsvinn? Da må han begrense seg, det er en uting.

At du ikke slipper til? Da må dere være enige om at du får lage mat til enkelte måltider.

At han ikke prater om annet? Da ber du han, på en høflig måte, begrense seg litt, for du er ikke like interessert. 

Eller at du bare ikke forstår han fordi du ikke har samme interesse - da er det deg selv du må jobbe med. 

Anonymkode: db119...8a6

• Liker 17
Skrevet

Ts, du MÅ bare se en episode med South Park som heter Creme Fraiche.. 😂😂😂

Da får du vite hvorfor han gjør dette. 

Anonymkode: af59b...bf6

• Liker 4
Gjest Robin666
Skrevet

Han baker brød flere ganger i uka? 

Skrevet

Fantastisk! Han har funnet seg en hobby han virkelig brenner for. Kostnadsmessige er dette billigere en feks sykling eller andre idretter og en hobby han kan utføre hjemme. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Han har funnet en hobby han trives med. Er det verre å bruke penger på kjøkkenutstyr og fine restauranter enn garn, løpesko, terrengsykkel eller andre hobbyer? Akkurat som de som jogger stadig prøver å forbedre tiden de løper på vil en matentusiast stadig ønske å forbedre maten han lager. La ham kose seg!

• Liker 13
Skrevet

Dette er ikke et problem så lenge dere har både tid og penger til det.

Min mann lager mat kun til seg selv og aldri til meg og han.

Når jeg lager mat lager jeg alltid til oss begge.

Han sier det er så vanskelig å lage mat siden jeg tåler dårlig melkeprodukter og egg.

Prøver å lære meg å lage Surdeigsstarter og får det ikke til, så hadde vært sjeleglad hvis min mann hadde klaget noe sånn mat.

Anonymkode: b5073...d5e

• Liker 1
Skrevet

Omg, jeg hadde så gjerne byttet med deg TS. Dette er i mine øyne en drøm av en mann. Send litt av dette viruset til oss er du snill!

Anonymkode: 2143d...969

• Liker 4
Skrevet

Kjenner meg litt igjen TS 😅 Min mann er også veldig glad i (og veldig flink!) til å lage mat. Jeg liker ikke å lage mat så det er jo fint for meg, men innimellom kan det faktisk bli litt mye. Jeg setter utrolig stor pris på all den gode maten han lager, men helt ærlig, når jeg kommer dønn sliten og skrubb sulten hjem fra jobb så hadde det innimellom vært deilig med noe litt kjapt som pølser og potetstappe eller Toro Lasagne 😂 Ikke noe som først skal diskuteres og så bruke flere timer på å lage 🙈 

Et ekstremt luksusproblem, men noen ganger er det enkle ofte det beste 🤪 

Anonymkode: 8a489...e2e

• Liker 4
Skrevet

Ser ikke problemet. Fint at han har funnet en hobby han er lidenskapelig opptatt av. Skulle gjerne byttet plass med deg 😊

Anonymkode: 0d66a...779

Skrevet
3 hours ago, Voksenmann said:

Fantastisk! Han har funnet seg en hobby han virkelig brenner for. Kostnadsmessige er dette billigere en feks sykling eller andre idretter og en hobby han kan utføre hjemme. 

Michelin guide mat er neppe billig 😃 
Selv om han handler inn til en middag, kan det bli 1000-2000kr, bare for den middagen.

Anonymkode: cda26...667

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke et problem så lenge dere har både tid og penger til det.

Min mann lager mat kun til seg selv og aldri til meg og han.

Når jeg lager mat lager jeg alltid til oss begge.

Han sier det er så vanskelig å lage mat siden jeg tåler dårlig melkeprodukter og egg.

Prøver å lære meg å lage Surdeigsstarter og får det ikke til, så hadde vært sjeleglad hvis min mann hadde klaget noe sånn mat.

Anonymkode: b5073...d5e

Herregud så kjipt av han! Det er ikke så vanskelig å lage mat uten melkeprodukter og egg. Eksen min gadd heller ikke lage mat til meg pga mine allergier.

Fant meg en mann som ikke er redd for å spørre meg om råd, og nå lager mat tilpasset oss begge uten problem. Sier ikke du skal slå opp, men at han rett og slett er kjip som ikke gidder lære seg dette for å lage mat til dere begge. Er det ikke kjedelig å være den som alltid lager fellesmaten? Det syns jeg var utrolig kjedelig i alle fall... ville pratet med han og lært han minst ett par retter.

Anonymkode: cb62f...008

Skrevet

Be ham melde seg inn i Facebook-gruppa matgeeks, om han ikke allerede er medlem. Der er det mange dyktige folk med mye kunnskap om det meste, og det høres ut som din mann ville trives godt der.

Blir han noen gang fornøyd med resultatet, eller higer han hele tiden etter noe som er bedre? Begynner det å minne om tvangstanker, eller er han bare typen som elsker å utfordre seg selv på kjøkkenet?

Anonymkode: 8495e...d3f

Skrevet
Voksenmann skrev (5 timer siden):

Tja. Vi har flere ganger brukt mer penger på et måltid, enn på hva en helt ok terrengsykkel koster.... 

Selv middag laget hjemme kan komme i tusenkronersklassen, raskt. 

Anonymkode: db119...8a6

Skrevet

Jeg ble sulten bare av å lese innlegget ditt jeg, ts :spise: 

Skrevet

Og problemet er hva? 🤷🏼‍♀️ Hadde elsket det, og slengt meg på prosjektene! 

Anonymkode: 88886...12e

Skrevet

Og du blir satt til å skrape bollen eller?

For dette var så tynt grunnlag for klage på mannen, at jeg mistenker du har bedre slikkepott- og bolleskraper-kompetanse enn de fleste :P

Anonymkode: ffca0...e1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 9.30):

Send litt av dette viruset til oss er du snill!

Anonymkode: 2143d...969

Hvor i alle dager bor du, dersom viruset enda ikke har nådd deg?

Anonymkode: ffca0...e1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...