Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 14 kom hjem i går og sa at en god venninne av henne (som jeg kjenner) skal ha en fest. Det skal være rundt 30 stk (halvparten kjenner jeg og dattera mi/halvparten kjenner vi ikke) og lurte på omhun kunne gå. Vennina som har festen bor ikke så langt unna. Datteren min sa at hun drar med bestevennen hennes og at de også tar følge hjem sammen. Det som er problemet er at datteren min sa at noen kanskje skal drikke alkohol (kun breezer, menmen) . Hun sa at hun ikke selv skal, men det kan hende noen på festen skal. Jeg stoler på datteren min og hun er veldig voksen og ansvarsfull for alderen, men hva tenker dere om dette? 

(Ikke spør om foreldrene til hun som har festen . Vil ikke blande meg  i det, men tror ikke de er hjemme den dagen og Tror ikke de vet det)

Anonymkode: b2009...029

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lever samme greiene. Veldig vanskelig dilemma. Mitt råd er: du kjenner datteren din. Du skjønner best av alle hva som vil være best for henne og ikke. Moralen vil være: aldri la en mindreårig drikke. Hva som i lengden viser seg å være riktig for din datter er det KUN dere som vet.

Anonymkode: 5b40c...d27

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var på den alderen så var vel det ca 80% som ikke drakk, de som drakk hadde kanskje 2 flasker hver som de hadde stjålet fra mor/far/søsken. Jeg oppfatter din datter som ærlig, hun spør om lov, forteller at noen drikker, normalt ville vel en som selv skulle drikke ikke sagt noe om dette i det hele tatt, men kun dratt. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Datteren min på 14 kom hjem i går og sa at en god venninne av henne (som jeg kjenner) skal ha en fest. Det skal være rundt 30 stk (halvparten kjenner jeg og dattera mi/halvparten kjenner vi ikke) og lurte på omhun kunne gå. Vennina som har festen bor ikke så langt unna. Datteren min sa at hun drar med bestevennen hennes og at de også tar følge hjem sammen. Det som er problemet er at datteren min sa at noen kanskje skal drikke alkohol (kun breezer, menmen) . Hun sa at hun ikke selv skal, men det kan hende noen på festen skal. Jeg stoler på datteren min og hun er veldig voksen og ansvarsfull for alderen, men hva tenker dere om dette? 

(Ikke spør om foreldrene til hun som har festen . Vil ikke blande meg  i det, men tror ikke de er hjemme den dagen og Tror ikke de vet det)

Anonymkode: b2009...029

Da varsler du naturligvis foreldrene til barnet som skal ha fest. Ville ikke du foretrukket å være informert dersom 30 barn invaderte hjemmet ditt for å drikke rusbrus? 

14 åringer skal da vel ikke ha noen befatning med alkohol. Det er ikke normalt noen andre steder enn langt nord ute i distriktet, og knapt der heller. 

Jeg har en datter på 14 og hadde aldri i verden sagt ja. 

Vi lever ikke på 80 tallet lenger. 

Anonymkode: 50b99...f37

• Liker 12
Skrevet

Har ei på 15, og samme problemstilling har vært oppe noen ganger.

Vi har kommet fram til at vi sier ja (med mindre det hun spør om er helt på viddene), rett og slett for å opprettholde åpenhet om hvor hun er osv. Vi har laget en avtale om at dersom ting utarter og hun ikke vil være der lenger, så kan hun enten ringe og bli hentet, eller, hvis hun ikke får til det, sende en kort sms, hvorpå jeg ringer og sier at jeg må komme og hente henne (sånn at hun kan si at jeg er den kjipe, ikke hun).

Har også gitt klar beskjed om at dersom noen av vennene hennes har drukket eller av andre grunner ikke tør å reise hjem, så tar vi dem med hit. Alt er bedre enn å bli liggende i en grøft. 

Så lenge tenåringen starter med åpenhet er det viktig å beholde denne, tenker jeg. Det betyr ikke at man skal tillate alt og gi fri flyt og si at alt er greit, men det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg har sagt at jeg ikke tillater at hun drikker, men at jeg skjønner at det kan komme til å skje selv om jeg ikke vil det, og at hun UANSETT skal ringe hjem for å bli hentet eller komme hjem. At jeg lover at det ikke blir kjefting og krangling (vi pleier ikke gjøre det, men tror hun har venner som har det sånn, så hun har tatt det opp).

Jeg ville tillatt det, og gjort det jeg kunne for å holde på åpenheten. Det innebærer å høre ting man kanskje ikke vil høre, akseptere ting man kanskje helst ikke vil, men man vet ihvertfall hvor tenåringen er og med hvem, istedenfor at de lyver om hvor de er.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da varsler du naturligvis foreldrene til barnet som skal ha fest. Ville ikke du foretrukket å være informert dersom 30 barn invaderte hjemmet ditt for å drikke rusbrus? 

14 åringer skal da vel ikke ha noen befatning med alkohol. Det er ikke normalt noen andre steder enn langt nord ute i distriktet, og knapt der heller. 

Eh det er helt normalt 

Anonymkode: 083d7...6c0

• Liker 3
Skrevet
Ulrikke skrev (55 minutter siden):

Vi har kommet fram til at vi sier ja (med mindre det hun spør om er helt på viddene), rett og slett for å opprettholde åpenhet om hvor hun er osv. Vi har laget en avtale om at dersom ting utarter og hun ikke vil være der lenger, så kan hun enten ringe og bli hentet, eller, hvis hun ikke får til det, sende en kort sms, hvorpå jeg ringer og sier at jeg må komme og hente henne (sånn at hun kan si at jeg er den kjipe, ikke hun).

Har også gitt klar beskjed om at dersom noen av vennene hennes har drukket eller av andre grunner ikke tør å reise hjem, så tar vi dem med hit. Alt er bedre enn å bli liggende i en grøft. 

Så lenge tenåringen starter med åpenhet er det viktig å beholde denne, tenker jeg. Det betyr ikke at man skal tillate alt og gi fri flyt og si at alt er greit, men det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg har sagt at jeg ikke tillater at hun drikker, men at jeg skjønner at det kan komme til å skje selv om jeg ikke vil det, og at hun UANSETT skal ringe hjem for å bli hentet eller komme hjem. At jeg lover at det ikke blir kjefting og krangling (vi pleier ikke gjøre det, men tror hun har venner som har det sånn, så hun har tatt det opp).

Jeg ville tillatt det, og gjort det jeg kunne for å holde på åpenheten. Det innebærer å høre ting man kanskje ikke vil høre, akseptere ting man kanskje helst ikke vil, men man vet ihvertfall hvor tenåringen er og med hvem, istedenfor at de lyver om hvor de er.

Enig i dette! 

Men ts, jeg synes du skal si i fra til foreldrene til jenta, på samme måte som at du antagelig hadde likt å få beskjed om det samme skjedde hos deg. Men ville snakket ordentlig med foreldrene, og unngått å blande deg eller datteren din inn i avlysningen, så datteren din fortsetter å være ærlig med deg, og hun heller ikke blir hengt ut. Foreldrene til jenta trenger ikke si noe om hvor de hørte det fra, og hjemme-alene helgen kan bare bli avlyst.

Anonymkode: 0d9d9...8b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eh det er helt normalt 

HVOR i landet er det helt normalt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi bor rett utenfor Oslo, og jeg trodde heller ikke det var "vanlig" her før tidligere i år. Har sett bilder og snap fra steder min datter ikke har vært, hjemme hos folk med foreldrene i annen etasje (blant annet dekket på til 17.mai-frokost for 9.- og 10.klassinger) med alkohol på bordet. 

Hårreisende ja, men realiteten er sånn. Da kommer man en god del lenger med åpenhet (jeg hadde jo aldri sett de bildene hvis min datter ikke hadde vist meg) og at de tar rette valg fordi de har guts og styrke til å gjøre det, enn rene forbud og portforbud... 

At foreldrene dette gjelder (kjenner dem ikke!) er helt på bærtur er jo en helt annen sak..... 

• Liker 2
Skrevet
Ulrikke skrev (8 timer siden):

Vi bor rett utenfor Oslo, og jeg trodde heller ikke det var "vanlig" her før tidligere i år. Har sett bilder og snap fra steder min datter ikke har vært, hjemme hos folk med foreldrene i annen etasje (blant annet dekket på til 17.mai-frokost for 9.- og 10.klassinger) med alkohol på bordet. 

Hårreisende ja, men realiteten er sånn. Da kommer man en god del lenger med åpenhet (jeg hadde jo aldri sett de bildene hvis min datter ikke hadde vist meg) og at de tar rette valg fordi de har guts og styrke til å gjøre det, enn rene forbud og portforbud... 

At foreldrene dette gjelder (kjenner dem ikke!) er helt på bærtur er jo en helt annen sak..... 

I alle dager. Det overrasker meg stort. Det kan vel ikke gjelde over hele linja? Det er vel begrenset til enkelte miljø?

Jeg har en åpen dialog med min datter på 14 og ingen i hennes omgangskrets eller klasse har begynt å eksperimentere med alkohol enda. De oppholder seg jo ikke andre plasser enn hjemme etter mørkets frambrudd. Og vi foreldre er enige om at de ikke er på besøk hos hverandre lenger enn til kl 21, da blir de hentet. De henger heller ingen andre plasser enn hjemme hos hverandre.  Mulig de er mer barnslige enn resten, eller at vi bor i et "sunt" lokalmiljø. Ikke vet jeg...

• Liker 2
Skrevet

Det at datteren din kom til deg med dette, så ærlig som hun var og en så gjennomtenkt plan med hvordan de skulle komme seg til og fra festen, syns jeg er beundringsverdig. Det høres ut som dere har et godt forhold. Før eller siden vil det, mest sannsynligvis, bli alkohol også på henne, og det er veldig viktig at dere fortsatt har dette båndet da. Jeg hadde latt henne dra, og vært tilgjengelig hvis de trenger å hentes hvis noe blir ekkelt, og sagt til henne at uansett hva som skjer, uansett hva noen sier til henne om at hun ikke kan fortelle det videre, kan hun alltid fortelle det til deg, uten at du skal bli sint eller sladre videre. Alltid. 

Anonymkode: 30e15...415

• Liker 2
Skrevet

Ville latt henne dra bedre det en og nekte henne og dra når hun er soppas ærlig 

Skrevet (endret)

Enig med flere her, både med tanke på at du og datteren din virker som om dere har et godt og ærlig forhold. Men, ikke bra med noe som fort kan bli "knushus-fest" når foreldrene ikke vet om dette. Du bør absolutt ha en dialog med de foreldrene som angivelig ikke vet om denne festen. Tenk om det skjer voldsepisoder/overgrep her!? Ungdommene har godt av trygge rammer der de vet at voksne følger opp festen. Selv om det da blir en "kjipere" fest  forhåpentligvis uten alkohol denne kvelden!

Endret av HappyOne
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp på «bygda» og håper ungene mine venter lenger med å drikke alkohol en jeg selv gjorde (jeg var vel 14-15, rundt konfirmasjonen). Det gikk jo bra, men kunne like gjerne ikke gjort det. Vi var også mer spredt i alder slik at de eldre passet litt på de yngre (med ulempen at det var en del upassende forhold mellom voksne menn på 25+ og unge jenter på 15-16). 

Eldste er 15 1/2 og har så vidt jeg vet ikke annet enn smakt en sipp her og der. Jeg vet fortsatt ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til drikking, annet enn at jeg ikke kommer til å kjøpe til dem før de er 18. Ring mamma er i hvert fall 1., 2. og 3. bud.

Jeg prøver både å ufarliggjøre det for at det ikke skal virke for spennende, og samtidig forklare at man må gå gradene, du starter ikke rett på sprit (som jeg gjorde, hjembrent 🤢, men det sier jeg ikke). At alkohol svekker dømmekraften og kan sette deg i situasjoner der du ikke klarer å passe på deg selv. Bli litt pussa, men ikke full. Litt alkoholkultur er også greit å få med seg, at det skal være kos, komplementere mat, én deilig drink, ikke primært for rus.

Ville nok tipset foreldrene, eller muligens bedt politiet ta en tur innom utpå kvelden om de er alene hjemme.

Anonymkode: 90c42...3a8

• Liker 1
Skrevet

Er så glad for at tenåringen min er i en vennegjeng som synes at de som drikker er «teite». Det er generelt lite fyll blant ungdom her.  På nyåret fyller h*n 18, så føler vi har berget oss bra. 
Selv var jeg tenåring på 90-tallet og vi var dessverre ikke like fornuftige🙈

Anonymkode: 6a7cc...9a7

• Liker 1
Skrevet

Husk at rusbrus har samme prosent som øl. Det er akkurat det samme. Så "bare" rusbrus blir feil å si, ville du ha sagt det samme om de drikker øl?
Hadde du satt pris på om din datter fylte opp huset ditt med 30 stk, hvor flere drikker alkohol? 
14 år er alt for ungt til å ha fest med alkohol. ville ha varslet foreldrene. Det å tvinge ungdom til å ikke drikke stopper få av dem. Vil de, så får de det til. Om det så betyr å skulke skolen for å drikke, så finner de en løsning. Men det betyr ikke at du bare skal sitte å se på og si "jeg kan ikke gjøre noe med det". Og legge alt til rette for at de kan feste uten et forsøk på å stoppe dem. Du vet om festen, du vet det vil være alkohol der. Ta ansvar og varsle foreldrene. 

Anonymkode: 9c7a2...9ba

• Liker 3
Skrevet

Vi bor i Asker, og her drikker 14-15åringene på fester. 

Anonymkode: 5b40c...d27

• Liker 1
Skrevet
On 8/24/2021 at 9:37 PM, Ulrikke said:

Dette!!! Definitivt den beste måten å beskytte barna sine på nå til dags. Man må lære seg å akseptere at de kommer til å teste grensene, spørsmålet er hvorvidt de kan være.åpne med sine foreldre om feilene de begår eller ikke. 

Anonymkode: adb98...b9c

• Liker 1
Skrevet

ingen har lov å ha mer enn 20 personer i et privathus uten å søke politi om tillatelse. og den regelen gjelder når det ikke er corona. så hvis noen ringer politiet om denne festen kommer de og stopper den. du kan da få trøbbel med både politi og barnevern. så hvis dere lar ungdommene drive å gå på fest, så lær dem iallefall noen lover å regler så de slipper å få rulleblad og masse trøbbel. vil ikke anbefale noe fest mens vi har corona i landet.

Anonymkode: 32c28...88d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 9.17):

HVOR i landet er det helt normalt?

Mange steder i landet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...