Gå til innhold

Har dere blitt kjent med stebarnas forelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er det noen her som er i forhold med stebarn, der du har blitt kjent med barnas mor/far, altså eksen til din kjæreste? 

Lurer fordi jeg er kjæreste med en mann med to barn fra før. Dessverre var bruddet med barnas mor ganske problematisk i følge kjæresten. Det var før jeg kom inn i bildet. Kommunikasjonen dem i mellom er helt minimal og byttedag skjer på skolen sånn at de slipper å møtes. Bytter de en dag det ikke er skole, så blir barna levert på døren men ikke noen kommunikasjon mellom foreldrene. Synes det er veldig synd at det er så låst. Jeg var med en gang vi leverte dem hos moren og da tilbydde hun oss å komme inn på kaffe, men før jeg rakk å si ja, gjerne det. Så svarte kjæresten at det har vi ikke tid til. 

Så jeg har ikke møtt henne utenom denne ene gangen. De drar heller aldri på skoleting eller fritidsaktiviteter samtidig. 

Men jeg kjenner at som tiden går så kunne jeg gjerne tenkt meg til å bli litt kjent med henne, og på en måte bli enda bedre kjent med barna gjennom hennes synspunkter. Kjæresten har sagt en gang at jeg måtte nå bare møte henne om jeg ville, men det er lenge siden. Blir det helt feil å kanskje sende henne en melding  og bare hilse på? 😊 Siden vi ikke møtes tilfeldig på byttedager eller lignende så kan det jo gå lang tid før man treffes igjen. 

Anonymkode: 9184c...baf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann har samme relasjon til sin ekskone. Jeg har aldri hilst på henne. Han har heller ikke hilst på hennes nye kjæreste.

Jeg tenker nå at det er en grunn til det. Noen ønsker å hilse på eksens nye partner for å bli kjent med den barna omgås, noen vil trekke klare skillelinjer. Hans eks har vært ganske tydelig på at de nå lever atskilte liv, og at hun ikke ønsker å vite så mye. Det er jo nettopp derfor de har ordnet byttedager osv. slik de har, det er jo ikke tilfeldig.

Jeg tenker at det hadde vært greit om det var hennes initiativ, men jeg pusher ikke på noe som helst. Kunne ikke falt meg inn å sende henne en melding.

Anonymkode: 85a77...6f5

Skrevet

Ja, vi ble kjent ganske fort. Har feiret barnas bursdager sammen, vært på barnehageavslutninger og skoleavslutninger osv.

Nå har jeg kjent barna i 19 år, men de yngste gikk fortsatt i bhg da jeg ble kjent med mor. Vi har møttes helt overfladisk helt fra før barna ble introdusert for meg, og vi har det hyggelig i hverandres selskap.

Bruddet mellom dem var gjensidig, og selv om de har hatt sine runder så har de alltid klart å oppføre seg som folk sammen.

Skrevet

Ja, jeg traff henne ikke så lenge etter at jeg og mannen var blitt kjærester. Nå treffer jeg henne ved overleveringer, og nesten all kommunikasjon går mellom oss alle tre. Jeg har også tatt initiativ til å invitere henne med på det som skjer hos oss, og hun er med på å arrangere bursdager og slikt.

Anonymkode: 70b17...f2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei! 

Er det noen her som er i forhold med stebarn, der du har blitt kjent med barnas mor/far, altså eksen til din kjæreste? 

Lurer fordi jeg er kjæreste med en mann med to barn fra før. Dessverre var bruddet med barnas mor ganske problematisk i følge kjæresten. Det var før jeg kom inn i bildet. Kommunikasjonen dem i mellom er helt minimal og byttedag skjer på skolen sånn at de slipper å møtes. Bytter de en dag det ikke er skole, så blir barna levert på døren men ikke noen kommunikasjon mellom foreldrene. Synes det er veldig synd at det er så låst. Jeg var med en gang vi leverte dem hos moren og da tilbydde hun oss å komme inn på kaffe, men før jeg rakk å si ja, gjerne det. Så svarte kjæresten at det har vi ikke tid til. 

Så jeg har ikke møtt henne utenom denne ene gangen. De drar heller aldri på skoleting eller fritidsaktiviteter samtidig. 

Men jeg kjenner at som tiden går så kunne jeg gjerne tenkt meg til å bli litt kjent med henne, og på en måte bli enda bedre kjent med barna gjennom hennes synspunkter. Kjæresten har sagt en gang at jeg måtte nå bare møte henne om jeg ville, men det er lenge siden. Blir det helt feil å kanskje sende henne en melding  og bare hilse på? 😊 Siden vi ikke møtes tilfeldig på byttedager eller lignende så kan det jo gå lang tid før man treffes igjen. 

Høres jo ut som at det er kjæresten din som har problemer her .. 

Anonymkode: e3cdc...118

• Liker 5
Skrevet

Vil du virkelig satse på en mann som ikke klarer å ha en minimal kommunikasjon med mor til barna? Jeg hadde skygget banen. 

Mor har vel egentlig invitert til litt kontakt, som inviterte dere inn. Hvorfor ikke sende henne en melding om du ønsker å åpne kommunokasjonen?

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner moren til bonusdatteren min godt. Det var en trygghet for både hun og meg. Det blir ca likt ift til regler i begge hjem, far er ikke såå god på avtaler/fritidsaktiviteter så da tar vi det og vi er alltid sammen på bursdager og skoleaktiviteter. 
Det er stort sett barnemor og jeg som har kontakt ang barnet.

Anonymkode: 909be...fa5

Skrevet

Takk for innspill! 

Tenker også at moren har jo forsøkt litt å bli kjent ved å invitere oss inn den gangen. Så det stopper kanskje mest hos far her. Hun sender han også snap av barna hvis de gjør noe spesielt. Men faren sender ikke noe tilbake. Det var hun som gikk og det endte med rettssak. Og han har ikke hatt noen god tone med henne siden. Tenkte derfor at det kanskje er litt feil å kontakte henne siden han ikke har kontakt utenom helt minimalt. Men han har også sagt for lenge siden at jeg kunne bare treffe henne om jeg ville. 

Så jeg vurderer å kontakte henne. Og bare si hei jeg er her og prøver å hjelpe til. Men skal slett ikke ta over noen foreldrerolle. Fint å høre om dere over her som samarbeider så greit for barnas del og kan holde oversikt over feks. fritidsaktiviteter. Skulle gjerne vært sånn her :) vet f.eks at moren er flink å ta dem med på turer (i følge barna) men hos far er det bare den ene som vil bli med å finne på ting. Den andre er med så lenge man kan kjøre med bil. Men er helt sikker på at barnet klarer å delta om han må gå 500m bort til lekeplassen f.eks. I stedet for bil. Og litt sånne ting er greit å bare høre hvordan mor gjør det. Eller hva som kanskje er lurt i forhold til leksehjelp da det ene barnet henger litt etter på skolen men far er kanskje ikke den mest pedagogiske når det gjelder lekser :)

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har sånt behov for kontakt med henne?

Hvis hun gikk og samværsfordeling endte med rettssak, så hadde jeg latt det der ligge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min mann har samme relasjon til sin ekskone. Jeg har aldri hilst på henne. Han har heller ikke hilst på hennes nye kjæreste.

Jeg tenker nå at det er en grunn til det. Noen ønsker å hilse på eksens nye partner for å bli kjent med den barna omgås, noen vil trekke klare skillelinjer. Hans eks har vært ganske tydelig på at de nå lever atskilte liv, og at hun ikke ønsker å vite så mye. Det er jo nettopp derfor de har ordnet byttedager osv. slik de har, det er jo ikke tilfeldig.

Jeg tenker at det hadde vært greit om det var hennes initiativ, men jeg pusher ikke på noe som helst. Kunne ikke falt meg inn å sende henne en melding.

Dette blir for dumt for meg. De eneste dette går utover er barna, så utrolig trist for de at FORELDRENE ikke kan snakke sammen en gang. Her har jeg godt forhold til min stesønns mor og noe helt annet hadde vært helt merkelig.

Skjerp dere og bli voksne, dette handler ikke om dere.

Anonymkode: f688d...ee0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et godt forhold til moren til min bonussønn og jeg ser KUN fordeler med det. Alt av skoleavslutninger, fritidsaktiviteter, etc - så er vi der alle sammen, til BARNETS store glede!
Alle kan kommunisere på kryss og tvers, og sønnen vet at vi voksne snakker sammen. 
Jeg får vondt i meg når jeg hører om familier som ikke snakker sammen eller KUN kommuniserer gjennom barna. Det er en skam. 
Send henne en melding, så lenge mannen din syns det er greit så hadde ikke jeg nølt!😉

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette blir for dumt for meg. De eneste dette går utover er barna, så utrolig trist for de at FORELDRENE ikke kan snakke sammen en gang. Her har jeg godt forhold til min stesønns mor og noe helt annet hadde vært helt merkelig.

Jeg tenker: skjerp deg,du aner ikke hva andre går gjennom! Forferdelig ovenfra og ned holdning du viser 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har sånt behov for kontakt med henne?

Hvis hun gikk og samværsfordeling endte med rettssak, så hadde jeg latt det der ligge.

Nei hvorfor ikke? Er nå bedre for barna om man kan snakke sammen som helt andre voksne og ikke må sette barna av borti gata for å slippe se den andre? Og slippe dra i konfirmasjon om noen år med noen man knapt har møtt 😊 kan ikke forstå at det er verre for barn om foreldre og steforeldre kan snakke sammen og ta en kopp kaffe liksom 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem skal skjerpe seg? Hans ekskone gikk fra ham. Hun vil ikke vite om hans nye liv, og vil starte på nytt. Hva skal han, eller jeg, gjøre med det?

Slik er det med skilsmisser. Hvis alle kom overens og alt var regnbuer og solskinn, hvorfor skille seg i utgangspunktet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har et godt forhold til moren til min bonussønn og jeg ser KUN fordeler med det. Alt av skoleavslutninger, fritidsaktiviteter, etc - så er vi der alle sammen, til BARNETS store glede!
Alle kan kommunisere på kryss og tvers, og sønnen vet at vi voksne snakker sammen. 
Jeg får vondt i meg når jeg hører om familier som ikke snakker sammen eller KUN kommuniserer gjennom barna. Det er en skam. 
Send henne en melding, så lenge mannen din syns det er greit så hadde ikke jeg nølt!😉

Ja, akkurat. Her kan ikke foreldrene dra samtidig på første skoledag i 1.klassen feks. 😔 Men kanskje det går an å bare bli såpass på talefot at man faktisk kan dra på samme skoleavslutning eller fotballkamp? Men tror ikke det blir å skje av seg selv. Så kanskje, (bare kanskje) kan det hjelpe på om en stemor eller stefar prøver å være vennlig og bli litt kjent på tvers. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei hvorfor ikke? Er nå bedre for barna om man kan snakke sammen som helt andre voksne og ikke må sette barna av borti gata for å slippe se den andre? Og slippe dra i konfirmasjon om noen år med noen man knapt har møtt 😊 kan ikke forstå at det er verre for barn om foreldre og steforeldre kan snakke sammen og ta en kopp kaffe liksom 😊

Ingen har sagt at det er verre for barna. Alle ønsker at barna skal ha det bra. Her har barna det fint hos mor, og de har det fint hos far. De er store nok til at de kan til og fra skolen selv, så det merker ikke til det ene eller det andre. Far og mor snakkes per sms og tlf og involverer ikke barna i sine diskusjoner.

Har barna kommunisert til deg at de synes det er vondt at du og mor ikke har kontakt?

Skrevet
BethD skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker: skjerp deg,du aner ikke hva andre går gjennom! Forferdelig ovenfra og ned holdning du viser 

Jeg snakker ikke til deg, jeg svarte på innlegget til anonym lenger oppe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen har sagt at det er verre for barna. Alle ønsker at barna skal ha det bra. Her har barna det fint hos mor, og de har det fint hos far. De er store nok til at de kan til og fra skolen selv, så det merker ikke til det ene eller det andre. Far og mor snakkes per sms og tlf og involverer ikke barna i sine diskusjoner.

Har barna kommunisert til deg at de synes det er vondt at du og mor ikke har kontakt?

Ja, de har spurt flere ganger om jeg vil bli kjent med henne og snakket om hvordan hun ser ut og at vi har ulik hårfarge f.eks😊 så jeg har svart at vi gjerne kan bli kjent. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har skjønt det.🙏🏻👍🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...