Hinkepinke Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Har søkt enkeltemner både exphil og exfac ved UiO denne høsten. Hva er «lettest» å bestå? Tenker bare ta et av de men klarer ikke bestemme meg så trenger virkelig erfaringer her!! hva syntes du? Hvilket ville du valgt/valgte du? Var det mye «jobb» og lesing? Var det obligatorisk undervisning? Var eksamen vanskelig? takk på forhånd!!! 🤓🙂
Turkis Sau Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 (endret) Spørs helt hvordan hjernen din fungerer. Jeg synes Exphil var lettest, holder omtrent å lese Sofies Verden av Gaarder. Litt mer arbeid med Exfac, men begge var ganske enkle. Endret 24. august 2021 av Turkis Sau 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Ex phil var lettest. Så lenge man pugger etikken hos de enkelte filosofer så står man vanligvis. Anonymkode: 3c957...7f0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Jeg hatet exphil som pesten, men syntes exfac var veldig interessant. Les emnebeskrivelsen og se hva som fenger deg. Anonymkode: 4b139...2da 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 I gamle dager var det slik at de som gikk på universitetet var folk som passet godt til ex-phil. Mens ex.fac passet best til de som gikk på høyskole. Det stemmer nok til en viss grad i dag også, men skillene er ikke like klare. Hvis du er en som studerer på et konkret og praktisk rettet studiet så er nok ex.fac det letteste for deg. Er du mer en teoretiker/analytiker så vil du nok oppleve at exphil er lettest. Anonymkode: 1d988...ef3
Hinkepinke Skrevet 24. august 2021 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2021 Takk for fine svar!! Jeg liker best stoff som har et «svar» om det gir mening. At «sånn er det! Det er fasiten. Jorda er rund fordi….» et konkret svar og ikke så mye synsing..
Hinkepinke Skrevet 24. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2021 Men er det mye å jobbe med? Myyye å sette seg inn i exphil? Eller er det meste logisk
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 Har hatt inntrykk av at ex phil er lettare Anonymkode: 7f5c4...6de
Turkis Sau Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 Hinkepinke skrev (27 minutter siden): Takk for fine svar!! Jeg liker best stoff som har et «svar» om det gir mening. At «sånn er det! Det er fasiten. Jorda er rund fordi….» et konkret svar og ikke så mye synsing.. Da vil jeg gjerne tenke at Exfac er enklere for deg, jeg syns det var hakket mer konkret enn Exphil. For meg var Exphil enkelt fordi jeg liker å filosofere litt, pluss at jeg har lett for å huske det jeg har lest. Fordelen med Exfac er at den ofte retter seg mer mot de andre emnene du skal ta (hvis du skal det da), altså det er fagspesifikt, i motsetning til Exphilen som er fastsatt mot filosofien og dens historie. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #10 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hatet exphil som pesten, men syntes exfac var veldig interessant. Les emnebeskrivelsen og se hva som fenger deg. Anonymkode: 4b139...2da Samme her. Ex.fac var bedre enn Exphil. Anonymkode: 0645a...4ea
gobbledigook Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 Nå går jeg på UiB og exfac-systemet vårt er annerledes enn UiO sitt, men... jeg har tatt (eller forsøkt å ta) exfac i lingvistikk/HF, og det er by far det verste emnet jeg har hatt i løpet av min karriere på universitetet. Exphil er helt overkommelig og interessant hvis du vil lære om argumentasjon og filosofi. Samfunnsvitenskapelig exfac er også veldig grei. Men ja, anbefaler som skrevet over her at du leser emnebeskrivelsen.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 Jeg har tatt exfac hark og jeg hatet det. Det eneste som var bra var Erling sandmo sine forelesninger men han gikk dessverre bort i fjor. Ellers hadde vi eksamen gjennom gruppearbeid og min gruppe var sykt dårlig så gikk ut med D. exphil elsket jeg og kunne tatt igjen! Men så elsker jeg filosofi og filosofihistorie. Og selvstudier og typiske lesefag er mitt i blink for meg! har meldt meg på svexfac dette semestre som enkeltemne og selvstudievarianten. Tror det går fint! Anonymkode: deda4...4a0
Gjest 10.54 Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 Exfac vil være uikt fra studie til studie, så det finnes egentlig ikke noe klart svar på hva som er lettest. Jeg opplevde exfac tilknyttet bachelor i historie som en lek, mens exfac knyttet til anvendt språkvitenskap var et helvete å komme seg gjennom. Hadde tatt exphil én gang hvert semester fremfor å ta det en gang til.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 Jeg syns exphil var skikkelig dritt, vanskelige tekster, kjedelig og sleit masse med den teksten vi måtte skrive. Måtte kjøpe «exphil på 1-2-3»-boka. exfac syns jeg var lekende lett og trengte ikke pugge eller noe omtrent før eksamen. Endte opp med C i begge to. ei venninne av meg syns exphil var lekende lett, men exfac var skikkelig vanskelig. Hun strøk to ganger og bestod med E på tredje forsøk. Anonymkode: 0503f...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå