Gå til innhold

Dumme spørsmål, rundt NAV og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden 50% sykemeldt. Jeg er på jobb hel dag, men 50% arbeidsmengde. Jeg har akkurat fullført 2 uker sykemeldt, og fått nye 2 uker (og derfra løpende vurdering om opptrapping).

Jeg har aldri vært borti sykemelding og legen var litt nyttesløs i spørsmålene jeg har. Blir absolutt ikke klok på NAV-nettsiden heller. Så får gjøre spørsmålene så ryddig som jeg kan;

1) utbetaling av sykepenger; jeg har ikke hørt med HR om de utbetaler full lønn som vanlig og så får sine 50% fra nav, eller om jeg må forvente 50% lønn ved neste lønning og må vente på NAV. Hva er vanlig her? Er det noe jeg bør avklare, eller gjøre?

2) For de to siste ukene jeg hadde første perioden med 50%, så har jeg nå fått søknad om sykepenger på nav.no. Der står det 50% selvfølgelig. Når jeg da skal inn på søknaden, så er første spørsmål, om jeg var "i fullt arbeid" hos arbeidsgiver i perioden. Skal jeg svare ja? Jeg var jo på jobb og med 50% som avtalt. Er "fullt arbeid" hundre prosent de sikter på, eller bare det at ja jeg var i arbeid men respektivt 50% sykemeldt? Jeg 

a) svarer jeg JA på spørsmålet, får jeg da "når begynte du å jobbe igjen", om jeg har andre innteekter (nei), og så kan jeg sende søknaden.

b) svarer jeg NEI (altså ikke fullt arbeid som jeg tolker som 100%, så får jeg masse spørsmål om ferie, permisjon osv. 

Sist men ikke minst, må jeg sende disse søknadene asap etter hver endte periode (altså det er jo løpende sykemelding, men 2 uker av gangen så det er ny "søknad" hver gang jeg sender til arbeidsgiver)? Er det en frist å sende disse sykepengesøknadene innen? 

Hjelp meg, jeg har aldri vært borti dette og vil ikke bli screwed lønnsmessig.

Anonymkode: 73f26...c75

Videoannonse
Annonse
Gjest mariama
Skrevet

1) Spør HR eller sjekk om det står i bedriftshåndboka eller intranett hva som gjelder. HR sender inntektsskjema til NAV der oppgir om du får lønn, så det er de som skal vite.

2) 99% sikker på du skal krysse nei på full jobb. Men send NAV en skriftlig melding eller spør på chat, så blir det ikke rot fordi du fikk feil svar på et forum 😅

Tror det er lurt å sende inn fort for å få utbetaling fort hvis du skal ha lønnen fra NAV. Men du har 3 mnd frist ( spør NAV, lenge siden jeg har vært borti dette). 

Skrevet

På nummer 2 er svaret nei. Det de egentlig spør om er om du er helt frisk og jobber fullt igjen.

Anonymkode: 27c61...f78

• Liker 1
Skrevet

Husk å søke om sykepenger når sykmeldings perioden er over eller noen dager før ligger som mld på dine sider. Er 2 ukers behandlingstid på den første. Jeg brente meg på det skjemaet, trodde det holdt med de spørsmålene en sender inn når en får sykmelding. Jeg har levd på krisehjelp de siste to ukene men idag kom endelig sykepengene👍🏻

Skrevet

De første 16 kalenderdagene du er sykemeldt, er såkalt arbeidgiverperiode, så arbeidsgiver betaler lønnen din uansett. Etter dette overtar NAV utbetaling av sykepengene dine, men da utbetales disse som oftest til arbeidsgiver, du får lønn som vanlig. Jeg har hittil i løpet av 20+ år ikke arbeidet noe sted der sykepenger ikke blir forskuttert av arbeidsgiver.

Du skal svare nei på om du har vært i fullt arbeid. Spørsmålet blir stilt fordi noen kan bli helt frisk mens man er sykemeldt, og således ikke er sykemeldt lenger.

Ja, man må sende inn en slik for hver sykemelding. Da sykemeldingen var i papirform, måtte man krysse av for tilsvarende spørsmål når man fikk den utlevert, og sende arbeidsgiver en del så snart som mulig.

Anonymkode: 0cbfb...bbe

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

De første 16 kalenderdagene du er sykemeldt, er såkalt arbeidgiverperiode, så arbeidsgiver betaler lønnen din uansett. Etter dette overtar NAV utbetaling av sykepengene dine, men da utbetales disse som oftest til arbeidsgiver, du får lønn som vanlig. Jeg har hittil i løpet av 20+ år ikke arbeidet noe sted der sykepenger ikke blir forskuttert av arbeidsgiver.

Du skal svare nei på om du har vært i fullt arbeid. Spørsmålet blir stilt fordi noen kan bli helt frisk mens man er sykemeldt, og således ikke er sykemeldt lenger.

Ja, man må sende inn en slik for hver sykemelding. Da sykemeldingen var i papirform, måtte man krysse av for tilsvarende spørsmål når man fikk den utlevert, og sende arbeidsgiver en del så snart som mulig.

Anonymkode: 0cbfb...bbe

Du har nok vært heldig med arbeidsgivere, eventuelt alltid jobbet i staten. Det er et mindretall av arbeidsgivere som forskutterer sykepenger. 

Anonymkode: 7f506...35d

Skrevet

1. det mest vanlige er at du får 50% fra nav og 50% fra jobben - etter de 16 første dagene selvsagt. Men det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Offentlige og store arbeidsplasser forskutterer ofte er min erfaring.

2. Nei, du var ikke i fult arbeid. Og må videre besvare om du har hatt ferie, og lignende i denne perioden.

Nei, du må ikke sende asap, men du plikter å sende innen rimelig tid. Men det er jo gunstigst å sende umiddelbart. Det vil jo ta lengre tid for deg å få pengene hvis ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...