Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller utelukker disse to "filosofiene" hverandre?

Anonymkode: dc182...6f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man være glad i dyr, men redd for Bjørn? 

Kan man være glad i mennesker, men hate folk som feks Breivik? 

Jeg mener man kan være rasist, og feminist. Rasister ser vel enkelte etnisiteter som underlegne sin egen. Allikvel kan jeg vel se for meg at de kan være opptatt av likhet på tvers av kjønn. Er vel også noe som heter "white feminism". 

Men et godt spørsmål egentlig! :)

Anonymkode: 6baa0...991

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke et krav å hate hvite menn for å kunne kalle seg feminist da? Men det regnes kanskje ikke som rasisme?

Anonymkode: 55fb9...7a5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det ikke et krav å hate hvite menn for å kunne kalle seg feminist da? Men det regnes kanskje ikke som rasisme?

Hmm, jeg er hvit mann og feminist. Tror du må lese deg opp på betydningen litt. ;)

Anonymkode: 418f6...afd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Absolutt ikke. Det er bare enkelte sinte hvite menn som tror de står over alle andre. Når de oppdager at det ikke er slik lenger i verden tror de verden konspirerer mot dem og hater dem. Sannheten er at de må gjøre seg fortjent til privilegier akkurat som alle andre.

Anonymkode: db229...414

• Liker 2
Skrevet

Herregud for et dumt spørsmål.

Anonymkode: c0ee5...ede

• Liker 2
Skrevet

Det finnes jo mange feminister som forsvarer eksempelvis hijab, et direkte antifeministisk symbolplagg, så det er da virkelig ingen grunn til at noen ikke skulle kunne være rasister også. Sikkert uvanlig, men ingen umulighet.

Anonymkode: a12bd...78e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja visst.

Mange av dem hater hvite mennesker. Feminister er ofte de samme woke folkene som fabler om whiteness og critical race theory 

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan man det.

Brukeren over meg tar forresten helt feil. "Critical race theory" er en analytisk retning fra 70-tallet som enkelte jusskoler i USA har som en del av pensum. De eneste som snakker om det er ytre høyre-folk som de siste månedene panisk har begynt å bruke begrepet for å beskrive alt de ikke liker i samfunnet som har med mørkhudede folk å gjøre.

Skrevet

Man er ikke feminist om man ikke støtter alle kvinner. Det inkluderer kvinner med alle hudfarger. Menshytter, FGM og barnebruder er ikke akkurat det største problemet for hvite kvinner i Norge, men store feminist saker uansett.

Anonymkode: 77d50...ea5

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 19.59):

Med tanke på hvordan mange folk og kulturer behandler kvinner, er det en logisk sammenheng mellom feminisme og mer kulturelt pregede typer rasisme.

Feminisme og antirasisme henger dårlig sammen.

Anonymkode: 2eec0...890

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 11.58):

Absolutt ikke. Det er bare enkelte sinte hvite menn som tror de står over alle andre. Når de oppdager at det ikke er slik lenger i verden tror de verden konspirerer mot dem og hater dem. Sannheten er at de må gjøre seg fortjent til privilegier akkurat som alle andre.

Anonymkode: db229...414

Tåpelig

Anonymkode: 2eec0...890

Skrevet

Rasister.

Lol.

Feminister.

Lol.

Jeg har ingen farge. Ingen kjønn. 

Jeg er Gud.

Skrevet
Nicathv skrev (På 27.8.2021 den 0.33):

Selvfølgelig kan man det.

Brukeren over meg tar forresten helt feil. "Critical race theory" er en analytisk retning fra 70-tallet som enkelte jusskoler i USA har som en del av pensum. De eneste som snakker om det er ytre høyre-folk som de siste månedene panisk har begynt å bruke begrepet for å beskrive alt de ikke liker i samfunnet som har med mørkhudede folk å gjøre.

Ta en titt på emnelisten til Sandra Fylkesnes, som visstnok er fagansvarlig for «kritiske hvithetsstudier» ved OsloMet.

Her står «kritisk raseteori» listet opp som et eget emne. Jeg tolker det som at «kritisk raseteori» er et faguttrykk som langt i fra er forbeholdt folk på ytre høyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...