Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei

Jeg har snart et vitnemål og skal begynne å søke på høyere utdanning 

Jeg er 22 år, mamma og gift

Jeg har pga mye personlig måtte ta vgs som privatist og brukt noen så jeg har 9 semester igjen med støtte 

Jeg står i mellom barnehagelærer og grunnskolelærer men jeg klarer ikke å bestemme meg

Det økonomiske med at grunnskolelærer er 10 semester og det at jeg kanskje vil ha et barn til innen 6 år(skole fra august 2022)

Noen som har noen for og imot argumenter eller råd? 

Jeg elsker å lære bort, er kreativ, litt streng og har masse masse kjærlighet å gi, syns det er gøy med mestringsfølelse og elsker å prate 

Skrevet

Velger du barnehagelærer, så tenker vel en å jobbe i barnehage, mens velger du grunnskolelærer, så tenker du jobbe i skolen. Vesentlig forskjell. Er selv grunnskolelærer, og kunne aldri tenke meg å jobbe i barnehage. Jobber på barneskole 1-7.

Anonymkode: e76a4...8d1

• Liker 3
Skrevet

Med tanke det økonomiske, hva med å ta lærerskolen samlingsbasert og jobbe som vikar eller midlertidig stilling ved siden av.

Gir deg masse nyttig til studiet i tillegg. 

Anonymkode: ae5ee...df0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Velger du barnehagelærer, så tenker vel en å jobbe i barnehage, mens velger du grunnskolelærer, så tenker du jobbe i skolen. Vesentlig forskjell. Er selv grunnskolelærer, og kunne aldri tenke meg å jobbe i barnehage. Jobber på barneskole 1-7.

Fornøyd? Lønn, arbeidstider osv? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med tanke det økonomiske, hva med å ta lærerskolen samlingsbasert og jobbe som vikar eller midlertidig stilling ved siden av.

Gir deg masse nyttig til studiet i tillegg. 

Anonymkode: ae5ee...df0

Jeg tok desentralisert utdanning, fikk mye praksis med å jobbe som vikar på ulike skoler ved siden av, var veldig tøft, men verdt det.

Skrevet
tito,lussi skrev (38 minutter siden):

Fornøyd? Lønn, arbeidstider osv? 

Nå er lærerutdanningen lagt om, 5 år på hel tid inkl master, så da er en lektor som nyutdannet. Lønnen er noe høyere enn som barnehagelærer, men mer jobb. Lærere har både bunden og ubunden arbeidstid. Det er sikkert ulikt hvor mye ubunden tid lærere jobber, men jeg jobber mye på kveldstid og i helger. Det som er ok er at jeg kan gjøre mye hjemmefra digitalt, der jeg jobber via programmene vi bruker.  Jeg er adjunkt med tillegg og full ansiennitet, og har en årslønn på ca 630 000 brutto. Synest ikke læreryrket er godt betalt nei, men er veldig glad i å undervise og å kunne bety noe og gjøre en forskjell i livet til elevene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er lærerutdanningen lagt om, 5 år på hel tid inkl master, så da er en lektor som nyutdannet. Lønnen er noe høyere enn som barnehagelærer, men mer jobb. Lærere har både bunden og ubunden arbeidstid. Det er sikkert ulikt hvor mye ubunden tid lærere jobber, men jeg jobber mye på kveldstid og i helger. Det som er ok er at jeg kan gjøre mye hjemmefra digitalt, der jeg jobber via programmene vi bruker.  Jeg er adjunkt med tillegg og full ansiennitet, og har en årslønn på ca 630 000 brutto. Synest ikke læreryrket er godt betalt nei, men er veldig glad i å undervise og å kunne bety noe og gjøre en forskjell i livet til elevene. 

Vel. Du tjener 100K mer enn mannen min som har master i økonomi..

Anonymkode: 6fe83...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel. Du tjener 100K mer enn mannen min som har master i økonomi..

Anonymkode: 6fe83...44f

100K mer enn meg også, med master i barnevern og 16års ansiennitet. 

Anonymkode: a1883...df1

Skrevet

Jeg går selv grunnskolelærer 5-10, og har flere i min klasse som har jobbet i barnehage. De syns det blir for mye rutine i barnehage i forhold til hva de opplever på skolen. De opplever skoledagene som mer varierte. 

Det er også ganske stor forskjell på å jobbe i barnehage vs å jobbe på f.eks. mellomtrinnet på barneskolen. Jeg ser på å jobbe i barnehage som kanskje mer oppdragelse, og jo lengre opp i skolen du kommer så handler det mer om å forme barna du møter. 

Samlingsbasert lærerutdanning er til å anbefale, da har man tid til å jobbe litt dagtid som f.eks. tilkallingsvikar i skolen, så får man et litt bedre inntrykk av det :)

Skrevet

Jeg er i gang med mitt siste studieår på lærerutdanningen nå, riktignok 5-10. Men jobber fast på en barneskole ved siden av. Har dessverre lite erfaring med barnehagelærerutdanningen, men jeg er veldig fornøyd med at jeg har valgt lærerutdanning.
Det er mye undervisning de tre første årene (vi hadde daglig, hele uka), for så å ha 2 dager i uka nå på «masternivå». Dette gjorde at jeg ikke kunne jobbe i skolen før under 4. studieår. Har inntrykk av at denne fordelingen gjelder hos de fleste høgskolene/universitetene. Men det er langt fra uoverkommelig, og kan hende jeg tar feil (dette kan du jo sjekke opp i forkant også). Det føles litt trått med fem år, men det har gått veldig fort. Praksis er det jo på begge linjene, noe jeg har veldig god erfaring med. Velger du lærerutdanning bør du velge fag med omhu, for å gjøre deg mest mulig attraktiv i jobbmarkedet.

personlighetsmessig virker du jo som en person som kan passe både i barnehage og på skole, så du må nesten tenke over hvilken aldersgruppe, og hvilke arbeidsoppgaver du vil trives best med. Syns det er litt vanskelig å gi råd uten å vite hva du konkret lurer på, så spør gjerne om det er noe med utdanningen du vil ha svar på! Vi har hatt en del felles med 1-7, så tror jeg kan svare på mye av det selv om jeg går 5-10☺️

Skrevet

Dette er sånn jeg tenker 

Barnehagelærer

Det er en 8 til 4 jobb uten kvelds og helgearbeid(ja kan begynne tidligere eller senere men dere skjønner hva jeg mener) 

Jeg får fult ansvar for det pedagogiske og oppfølgelig med foreldre 

Jeg KAN jobbe i barnevern eller andre ting rettet til barnehage alder

Lønnen er jo ikke så dum

Er 'bare' 3 år på skole, det gjør det lettere for meg som småbarnsmamma og man KAN vente til etter studier med å få nr 2 uten at det blir kjempe stor aldersforskjell 

Og utdanningen har interessante fag

Sikra jobb

Grunnskolelærer 

Det er 5 år på skole, med mye kjedelige fag eller fag jeg har hatt mye før

Jeg vil gå sisteåret uten støtte fra lanekassen 

Jeg kan risikere å ikke ha kontaktlærer stilling og måtte forholde meg til 100 elever og elever som blir sint eller vil lage trøbbel, eller aldri ro i klassen 

Kan bli mye kveld og helgejobbing

Jeg vil ha 800 000 kr i studiegjeld etter endt utdanning

Men jeg vil kunne lære bort og engasjere elever, være kreativ og kanskje måtte tenke nytt

Men må forholde meg til mange andre lærere og vil kanskje føle at tiden ikke strekker til

Men en mer variert arbeidsdag, men jeg er veldig rutinememneske så syns dette er vanskelig

Skrevet

Bare styr unna barnehage, det er ikke verdt det. Hilsen tidligere pedleder i 6 år, som nå videreutdanner seg. Aldri aldri mer bhg! 

Anonymkode: ebaf0...709

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare styr unna barnehage, det er ikke verdt det. Hilsen tidligere pedleder i 6 år, som nå videreutdanner seg. Aldri aldri mer bhg! 

Anonymkode: ebaf0...709

Hvorfor? 

Skrevet
tito,lussi skrev (10 timer siden):

Heihei

Jeg har snart et vitnemål og skal begynne å søke på høyere utdanning 

Jeg er 22 år, mamma og gift

Jeg har pga mye personlig måtte ta vgs som privatist og brukt noen så jeg har 9 semester igjen med støtte 

Jeg står i mellom barnehagelærer og grunnskolelærer men jeg klarer ikke å bestemme meg

Det økonomiske med at grunnskolelærer er 10 semester og det at jeg kanskje vil ha et barn til innen 6 år(skole fra august 2022)

Noen som har noen for og imot argumenter eller råd? 

Jeg elsker å lære bort, er kreativ, litt streng og har masse masse kjærlighet å gi, syns det er gøy med mestringsfølelse og elsker å prate 

Jeg er barnehagelærer og kunne ikke tenkt meg noe annet. Elsker jobben min🥰 

Veldig krevende dager, men man får så utrolig mye igjen fra barna. Latter, lek og humor hele dagen. Mye kos fra barna. Man ser igjen det man jobber med ganske kjapt. Dagene flyr av gårde. Når man er så mye sammen med de samme barna blir man glad i de, så jeg gleder meg til jobb hver dag. Utfordrende, man får brukt hele seg og alt man kan, lærer mye nytt fra kolleger, og til og med barna. Fri når man ikke er på jobb. 

Anonymkode: c29d3...113

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...