Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg går på Oslomet og fikk i dag vite at studieretten min blir inndratt. Hjertet mitt er helt knust og jeg er helt målløs. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan noen hjelpe meg?? Jeg har bestilt time hos rådgiver denne uken for å snakke om dette.

1. tenkte å klage på eksamenskarakteren, men fikk allerede beskjed om at jeg mista studieretten. 
2. hvis det kommer til at jeg mister studierett fullstendig, må jeg søke meg inn på studiet på nytt? Hvis jeg kommer inn, starter jeg med utdanningen der jeg ble stoppa? Altså bare ta opp fagene jeg mangler eller helt fra starten

Litt om min studieprogresjon:
2018: jeg begynte studiet. 
2019: jeg strøk noen eksamener. Jeg tok opp fagene og gikk ned ett kull. Fikk varsel 24 juni om dette, at jeg må ned et kull siden jeg ikke bestod pga progresjonskravet ved studiet. 
Jeg besto i senere tid. 
2020: jeg fortsatte på andre året på studiet. Fikk igjen varsel 15 juni. 
2021: jeg besto ikke alle eksamener på andre året og måtte ta opp som konte over sommeren. Dette pga stress, angst, depresjon, migrene, koronasmittet. Jeg besto ikke ett fag. Tenkte å klage på denne karakteren. Men fikk i dag beskjed om at jeg mister studieretten

Anonymkode: 425e3...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde heller søkt jobb og fokusert på helsen, og søkt meg inn igjen. Når du stryker såpass mye får du veldig lite ut av studiene uansett. 

Anonymkode: deccf...275

• Liker 13
Skrevet

Kanskje det ikke er helt riktig å studere for deg nå? Liker du faget? Hvis det psykisk uhelse som gjør at du ikke består så burde det være førstepri ikke kjempe igjennom et studie. Hva lærer du når du alltid må ta igjen? Regner med at du ikke får så gode karakterer på de du klarer? Jeg hadde aldri orket å holde på sånn. 

Anonymkode: 69309...ff3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

2021: jeg besto ikke alle eksamener på andre året og måtte ta opp som konte over sommeren. Dette pga stress, angst, depresjon, migrene, koronasmittet. Jeg besto ikke ett fag. Tenkte å klage på denne karakteren. Men fikk i dag beskjed om at jeg mister studieretten

Er du tusen unnskyldningers mor?

Sannheten er at du siden du begynte på studiet har hatt elendig progresjon, ligget langt etter fra dag 1. 

Det er en sannhet i at det å studere ikke er for alle, alle har ikke den selvdisiplinen som trengs for å bestå, som oftest fordi de er mest glad i å "leve" livet i stedet for å sette seg ned og gjøre et ordentlig skolearbeid. 

Anonymkode: 56f33...98f

• Liker 11
Skrevet

Generelt må man søke nytt opptak til studieprogram når studierett blir inndratt.

Du kan alltids klage, både på karakteren og på inndratt studierett, men sjansen for at du får nytt varsel er vel stort om du "bare" henter inn en eksamen.

Om du klager og får medhold, eller om du søker deg inn på studieprogrammet på nytt, eller søker noe annet så burde du søke om tilrettelegging så du får tilrettelagt studieprogresjon til ditt funksjonsnivå.

Anonymkode: 1114f...cae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du tusen unnskyldningers mor?

Sannheten er at du siden du begynte på studiet har hatt elendig progresjon, ligget langt etter fra dag 1. 

Det er en sannhet i at det å studere ikke er for alle, alle har ikke den selvdisiplinen som trengs for å bestå, som oftest fordi de er mest glad i å "leve" livet i stedet for å sette seg ned og gjøre et ordentlig skolearbeid. 

Anonymkode: 56f33...98f

Du er veldig ufølsom med tanke på at dette er en person som deler om sine psykiske vansker og utfordringer. Er det slik du snakker til din venn når de deler med deg at de sliter psykisk og har møtt veggen?

"Er du tusen unnskyldningers mor?"

For en uhøflig tone. 

Takk Gud for at du ikke er min venn. 

Hva vet du om at det å studere ikke er noe for denne personen egentlig, og at h*n er mest glad i å "leve" livet? Denne personen har nettopp uttrykket at de ikke har klart å lykkes nettopp på grunn av depresjon og sykdommer. Ikke fordi h*n har vært ute å storkost seg på byen og forsømt skolearbeidet.

Og det var den forståelsen man fikk fra en person som deg.
Helt elendig. 

-- 
Og til deg som er i denne situasjonen: Jeg beklager for alt det tøffe og såre du har måttet gå gjennom. Det er ikke lett.
Jeg håper også på at alt skal ordne seg for deg når det kommer både til studie og din psykiske velvære. Snakk med rådgiver og se hvor det går. Hvis du ikke får fortsette å studere så er det ikke enden av verden. Du kan søke deg inn på nytt og søke igjen om opprykk. Ta det rolig. Alt skal bli bra. 

Anonymkode: a1f49...0fc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er veldig ufølsom med tanke på at dette er en person som deler om sine psykiske vansker og utfordringer. Er det slik du snakker til din venn når de deler med deg at de sliter psykisk og har møtt veggen?

"Er du tusen unnskyldningers mor?"

For en uhøflig tone. 

Takk Gud for at du ikke er min venn. 

Hva vet du om at det å studere ikke er noe for denne personen egentlig, og at h*n er mest glad i å "leve" livet? Denne personen har nettopp uttrykket at de ikke har klart å lykkes nettopp på grunn av depresjon og sykdommer. Ikke fordi h*n har vært ute å storkost seg på byen og forsømt skolearbeidet.

Og det var den forståelsen man fikk fra en person som deg.
Helt elendig. 

-- 
Og til deg som er i denne situasjonen: Jeg beklager for alt det tøffe og såre du har måttet gå gjennom. Det er ikke lett.
Jeg håper også på at alt skal ordne seg for deg når det kommer både til studie og din psykiske velvære. Snakk med rådgiver og se hvor det går. Hvis du ikke får fortsette å studere så er det ikke enden av verden. Du kan søke deg inn på nytt og søke igjen om opprykk. Ta det rolig. Alt skal bli bra. 

Anonymkode: a1f49...0fc

For et fint menneske du er! :) 

Anonymkode: 68480...eb5

• Liker 1
Skrevet

Det er dessverre en hard realitet at du muligens går på et studie som du ikke takler, eller at du kanskje ikke har helse til å studere i det store og hele. Kanskje det kunne passe å se an et års tid, forsøke å jobbe, bygge opp rettigheter som sykepenger (og siden AAP ev.), for å sikre deg mer i fremtiden? 

Det går fint å studere selv om du får noen år på baken. Det går faktisk mer enn fint, man er ofte langt mer moden.

Anonymkode: 1cfc6...710

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-24 den 19.39):

Hei, jeg går på Oslomet og fikk i dag vite at studieretten min blir inndratt. Hjertet mitt er helt knust og jeg er helt målløs. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan noen hjelpe meg?? Jeg har bestilt time hos rådgiver denne uken for å snakke om dette.

1. tenkte å klage på eksamenskarakteren, men fikk allerede beskjed om at jeg mista studieretten. 
2. hvis det kommer til at jeg mister studierett fullstendig, må jeg søke meg inn på studiet på nytt? Hvis jeg kommer inn, starter jeg med utdanningen der jeg ble stoppa? Altså bare ta opp fagene jeg mangler eller helt fra starten

Litt om min studieprogresjon:
2018: jeg begynte studiet. 
2019: jeg strøk noen eksamener. Jeg tok opp fagene og gikk ned ett kull. Fikk varsel 24 juni om dette, at jeg må ned et kull siden jeg ikke bestod pga progresjonskravet ved studiet. 
Jeg besto i senere tid. 
2020: jeg fortsatte på andre året på studiet. Fikk igjen varsel 15 juni. 

Ikke svar på det du spør om, men vurder deltidsstudier i stedet. Fulltidsstudier virker til å være uoverkommelig for deg akkurat nå.

Anonymkode: bf2a3...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...