AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Jeg prøver å hjelpe et familiemedlem litt i forbindelse med et huskjøp. Hun har funnet et hus hun mulig er interessert i, men et problem er at kjøkkenet er i et tilbygg som ikke er byggemeldt. Dette er litt ute i distriktet, så ikke akkurat "Oslo kommune" hvor regelryttere prøver å skape problemer for folk. Men likevel, dumt at papirer ikke er i orden. Det jeg lurer litt på er hva konsekvensene kan bli dersom kommunen oppdager dette, evt hva som må til for å få papirene i orden. Jeg forstår det slik at dersom tilbygget i utgangspunktet ville blitt godkjent før det ble påbegynt, og det følger alle tekniske krav, så kan tiltaket vanligvis gjøres lovlig som det er. Men jeg antar likevel at det vil være en del saksbehandlingsgebyrer og slikt? Og mulig også utgifter til et eventuelt firma som må lage den dokumentasjonen som kommunen krever for å få det godkjent? (tegninger, kart, tekniske detaljer ...) Verste tilfellet er vel at tiltaket ikke blir godkjent, at kommunen krever at det rives eller må endres vesentlig og at dette blir veldig dyrt. I tillegg til at man kan få store tvangsmulkter per døgn dette ikke er rettet opp i. Noen som har erfaringer med slike saker? Anonymkode: f8a54...48d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 Neiiiiiiiiii. Hold dere unna. Anonymkode: 7ef16...336 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Dersom tilbygget er av den størrelsen som krever at det bygges med ansvarsrett kan det by på problemer. Da må hun skaffe et firma som kan gå god for et annet firma sitt arbeid, noe det er svært sjelden noen vil gjøre. Da får hun ikke søkt en gang. Anonymkode: d5802...44a 1
A-hunter Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Er tilbygget under 15 m2? I så fall er det ikke et problem dersom forholdene ellers er i orden, så som utnyttelsesgrad, avstand til grenser osv. Det er innført fritak for søknadsplikt for tilbygg inntil 15 m2. I så fall er det bare å sende inn en melding og kart. Er tilbygget over 15 m2 men under 50 m2, må det tilfredsstille alle relevante krav ihht dagens forskrift. Tiltakshaver (eier) kan søke i eget navn. Men søknaden er ordinær, dvs med fagmessige tegninger, nabovarsler, kart, en bunke skjemaer og redegjørelser. Kommunen er pliktig å følge opp ulovligheter den kjenner til, men som regel kommer man langt med en dialog. Oslo kommune er en av de beste kommuner å rydde opp i ulovligheter i. Min erfaring er at det er langt verre i mindre kommuner som ofte bemannes av litt av hvert. 1
Gjest Alterego666 Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 Jeg ville stilt meg sterkt tvilende til teknisk byggekvalitet på et tilbygg som er oppført helt utenfor alle reguleringsrammer. Norge er fullt av fine hus, og «ute i distriktet» som du beskriver har hus også overkommelige priser.
Gjest Alterego666 Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 A-hunter skrev (16 minutter siden): Er tilbygget under 15 m2? I så fall er det ikke et problem dersom forholdene ellers er i orden, så som utnyttelsesgrad, avstand til grenser osv. Det er innført fritak for søknadsplikt for tilbygg inntil 15 m2. Det er vel fremdeles meldeplikt, og naboer skal ha mulighet til å komme med innsigelser?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 Hva annet har du påført dette huset uløvlig? Styr unna. Anonymkode: aca9c...9b8 1
A-hunter Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 Alterego666 skrev (5 minutter siden): Det er vel fremdeles meldeplikt, og naboer skal ha mulighet til å komme med innsigelser? Jeg skriver jo at det må meldes. Fristen er pr definisjon 4 uker etter ferdigstillelse, men ferdigstillelse har i god byråkratisk ånd ingen frist eller noen andre krav knyttet til bruk. Altså kan tilbygget fint brukes uten at man erklærer det ferdigstilt. Kun mulig i Norge. Naboer behøver verken høres eller varsles. Byggesaksforskriften paragraf 4-1. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Still som krav i et evt bud at tilbygget må godkjennes av nåværende eier. Så får du se hva som skjer. Anonymkode: cca38...b98 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Huset gikk til slutt for godt over prisantydning og mer enn hun hadde råd til, så dette blir da noen andres problem. Men takk for innspill likevel 🙂 Anonymkode: f8a54...48d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå