Gå til innhold

Nei, norske pasienter «jukser» seg ikke til sykefravær, skriver 5 leger og forskere

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Ory4bq/nei-norske-pasienter-jukser-seg-ikke-til-sykefravaer

I en kronikk i Aftenposten 19. august deler lege Maria Due egne opplevelser med pasienter som ønsker sykmelding. Hun konkluderer med at systemet utnyttes og at velferdsstatens bærekraft trues.

I den grad personlig erfaring er relevant, er vår ulik vår kollegas. Antallet som prøver å jukse, er lavt. De utgjør en minimal andel av sykelønnsutgiftene. 

I sin kronikk påpeker Due at det norske sykefraværet er høyere enn i sammenlignbare land. Det er delvis riktig. I Norge er andelen på helserelaterte ytelser høyere enn i andre nordiske land, men regelverket i disse landene skyver syke over på andre ytelser.

Den totale deltagelsen i norsk arbeidsliv er blant den høyeste i verden, og bruken av alle ytelser samlet er omtrent lik øvrige land.

Flere forskere peker på at de gode ytelsene er sterke incentiver til deltagelse i arbeidslivet. Videre har norske helserelaterte trygdeytelser som andel av brutto nasjonalprodukt ligget stabilt i over 20 år, og Navs egne beregninger for fremtiden er at de vil gjøre det frem til 2060.

Velferdsstaten er altså ikke truet av sykefraværet.

(Var en tråd om kronikken til Maria Due her på KG, men den ble slettet?)

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig utnyttes systemet. Kjenner selv et par stk som har vært langvarig ''sykemeldte'' på den ene jobben sin mens de jobber omtrent fulltid på den andre jobben sin. Nå har jeg ikke kontakt med dem lenger, men jeg er 99% sikker på at det er snakk om juks.1% mulighet at de faktisk er såpass syke at de må sykemeldes 100% på den ene arbeidsplassen, men likevel orker å jobbe 100% på den andre.

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Selvfølgelig utnyttes systemet. Kjenner selv et par stk som har vært langvarig ''sykemeldte'' på den ene jobben sin mens de jobber omtrent fulltid på den andre jobben sin. Nå har jeg ikke kontakt med dem lenger, men jeg er 99% sikker på at det er snakk om juks.1% mulighet at de faktisk er såpass syke at de må sykemeldes 100% på den ene arbeidsplassen, men likevel orker å jobbe 100% på den andre.

Å kunne jobbe ett sted, men ikke et annet, er slett ikke sjeldent og kan være helt reelt. Det behøver altså slett ikke å være utnytting av systemet. 

• Liker 11
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Marihønepøne skrev (2 minutter siden):

Å kunne jobbe ett sted, men ikke et annet, er slett ikke sjeldent og kan være helt reelt. Det behøver altså slett ikke å være utnytting av systemet. 

Enig.  Den ene jobben kan være fysisk lett kontorjobb i noen timer, og den andre fysisk krevende på kveld eller natt.

Skrevet
Marihønepøne skrev (4 minutter siden):

I noen tilfeller er det utnytting. Jeg vil ikke gå i detaljer for å minske faren for gjenkjenning av de to.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Det er så mange «dommere og eksperter» her på KG. Er dere så avhengige i å stadig hakke på syke mennesker?  

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Enig.  Den ene jobben kan være fysisk lett kontorjobb i noen timer, og den andre fysisk krevende på kveld eller natt.

Hva med når begge er 100% stillinger?

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Det vil i så fall være veldig rart… kan NAV i det hele tatt gjøre noe for folk som da ødelegger seg selv ved å jobbe 200%. Da synes jeg ikke at de skal betale sykepenger. Vedkommende må heller si opp den ene jobben og beholde helsen.  Det er vel ytterst få som har helse til å jobbe 16 timer i døgnet på sikt.

Brutalt og merkelig utsagn fra min side, men for en gangs skyld er jeg enig.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Det er så mange «dommere og eksperter» her på KG. Er dere så avhengige i å stadig hakke på syke mennesker?  

Er man virkelig syk når man orker likevel å jobbe 100% et annet sted? De færreste av oss orker 2 fulle stillinger samtidig, men kanskje tar jeg feil og jeg bare hakker ned på syke mennesker, jeg. For alle som er 100% sykemeldt må være syke, veldig syke. Eller?

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/8mo5aW/pasienten-har-alltid-rett

Norge har verdens høyeste sykefravær, langt høyere enn våre naboland. I front for å holde fraværet nede står landets snaut 5000 fastleger. Flere av dem sier rett ut at de stadig skriver sykmeldinger uten fnugg av faglig belegg – bare for å få pasienten ut av kontoret.

– Du gjør det for å kjøpe deg ut av det. Gi noe. De har med seg kravlisten, som en lege innrømmer.

Hun forteller om pasienter som vil ha sykmelding for å spare egenmeldinger til bedre anledninger – som en «uopplagt» mandag.

• Liker 2
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Det vil i så fall være veldig rart… kan NAV i det hele tatt gjøre noe for folk som da ødelegger seg selv ved å jobbe 200%. Da synes jeg ikke at de skal betale sykepenger. Vedkommende må heller si opp den ene jobben og beholde helsen.  Det er vel ytterst få som har helse til å jobbe 16 timer i døgnet på sikt.

Plutselig hakker du også på syke mennesker akkurat som jeg gjør :) Er det ikke interessant?

Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

Om noen jobber 200 % er der jaggu ikke så rart om man blir sykemeldt. 

Det store spørsmålet er vel snarere om man får betalt sykepenger når man jobber 200 % og er 100 % sykemeldt. At man er sykemeldt betyr ikke nødvendigvis at man mottar sykepenger 

• Liker 6
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (3 minutter siden):

Plutselig hakker du også på syke mennesker akkurat som jeg gjør :) Er det ikke interessant?

Absolutt… nå ble jeg målløs… kjenner du slike som jobber 200%?  De jeg kjenner, orker 1 full jobb + noen timer overtid i blant.

Endret av Hvemsomhelst
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Altså, det er umulig å jobbe så mye uten å kollapse.  Disse folkene bruker tid på å komme seg til og fra jobb, personlig hygiene, spise, hjemmet, tøyvask, handle, ordne økonomien og andre ærender. Null sosialt liv eller familie.  Hvor mye søvn kan det bli tid til?

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (18 minutter siden):

Hæ? Man er jo sykemeldt fra den ene 100 % og jobber i stedet 100 % i en annen . Man jobber ikke 200 prosent. Jeg kunne fort gjort noe slik ; hvis jeg ble sykemeldt fra min jobb med et så dritt arbeidsmiljø at jeg blir syk av det, ville en annen jobb med trivelige ansatte være mye bedre. 

Eller en jobb med god ledelse og godt tilrettelagt fysisk arbeidsmiljø være et bedre alternativ enn det motsatte. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Gagaen skrev (2 minutter siden):

Hæ? Man er jo sykemeldt fra den ene 100 % og jobber i stedet 100 % i en annen . Man jobber ikke 200 prosent. Jeg kunne fort gjort noe slik ; hvis jeg ble sykemeldt fra min jobb med et så dritt arbeidsmiljø at jeg blir syk av det, ville en annen jobb med trivelige ansatte være mye bedre. 

Eller en jobb med god ledelse og godt tilrettelagt fysisk arbeidsmiljø være et bedre alternativ enn det motsatte. 

Absolutt. Alle fortjener en god arbeidsplass.  (Men ikke 2 hele)

Skrevet

For et fantastisk motsvar fra disse 5 høytstående legene og professorene. 

Og de er spot on. Så faktabasert som noe annet. Og jeg synes disse to avsnittene oppsummerte alt hva de tenker om Dues utspill: 

image.png.da49e283f3c8c1503c6c90d94c21053b.png

Kunne gjerne sitert og fremhevet ganske mye som var skrevet i dette motsvaret, men jeg tenker dere kan lese motsvaret selv. Igjen, spot on. Og takk til Jervell, Lyngen, Krokstad, Vikjord og Vinjerui for jobben! 

På tide at generalisering, stigmatisering og fordommer legges på hylla! Også blant leger!

• Liker 11
Skrevet

Jo, norske pasienter jukser selvfølgelig til seg sykemeldinger på ukorrekt grunnlag. Det er nokså naivt å tro noe annet.

Men om akkurat disse fem legene slipper unna er jo det en god ting. 

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Jo, norske pasienter jukser selvfølgelig til seg sykemeldinger på ukorrekt grunnlag. Det er nokså naivt å tro noe annet.

Men om akkurat disse fem legene slipper unna er jo det en god ting. 

Vet ikke om du prøver å sparke mot kronikken eller forumbrukere her, men jeg siterer kronikken: 

"Antallet som prøver å jukse, er lavt. De utgjør en minimal andel av sykelønnsutgiftene."

Det er minimale tall det er snakk om. Og det er nærmest uunngåelig at det skjer. Og poenget her er jo at man kan jo ikke late som om at alle er det til det motsatte er bevist. Det er en svært snever og skadelig tankegang. 

• Liker 6
Skrevet
Ctrl skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om du prøver å sparke mot kronikken eller forumbrukere her, men jeg siterer kronikken: 

"Antallet som prøver å jukse, er lavt. De utgjør en minimal andel av sykelønnsutgiftene."

Det er minimale tall det er snakk om. Og det er nærmest uunngåelig at det skjer. Og poenget her er jo at man kan jo ikke late som om at alle er det til det motsatte er bevist. Det er en svært snever og skadelig tankegang. 

Jeg sparker mot enhver som benekter at juks forekommer.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Absolutt… nå ble jeg målløs… kjenner du slike som jobber 200%?  De jeg kjenner, orker 1 full jobb + noen timer overtid i blant.

På papiret er det 200%. I praksis er det 100% og sykemelding. Men nok om det. Poenget var at ikke alle som er sykemeldt er egentlig syke. Lenken jeg postet over er også et bevis for det. Man hakker ikke på syke mennesker når man påpeker juksemakerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...