Gå til innhold

MDG sender ut SMS-reklame, kan ikke reservere meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har fått politisk SMS-reklame fra MDG som visstnok er helt lovlig i Norge. Sist gang jeg fikk noe lignende var det SMS fra Arbeiderpartiet, og den gang kjøpte de listen fra et byrå. Jeg vet ikke hva byrået har tilgang til, men jeg antar de har en liste over navn, tlf.nr og alder og sender rettet mot en målgruppe personer? Hvis så, så er det sleipt. Hvis det bare er sendt til helt tilfeldige mottakere så er det litt mer akseptabelt - men jeg liker det uansett ikke!

Kommenter gjerne hva du synes.

For statistikk: mann 20-årene. Tror jeg stemmer et parti som er for oljeutvinning etter denne reklamen.

reklame.jpg

Anonymkode: 70f93...7f3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok hevn med å IKKE resirkulere papir reklamen de sendte meg.

• Liker 3
Skrevet

SMS forurenser ihvertfall ikke. Min sønn på 20 syntes det var ganske dårlig for miljøet å sende ham adressert (!) reklame i posten 🤔

Anonymkode: 35d6d...a43

• Liker 7
Skrevet

Oj fy faen. Jeg fikk også den meldingen! 😠 Nå skal jeg faen meg la alle 3 bensinkjøretøyene og 2 dieselkjøretøyene jeg eier stå på tomgang til i morgen 😠

Anonymkode: 31051...f5d

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det er lovlig at disse reklamebyråene kan hente informasjon om alder, tlf.nr og bostedsadresse fra offentlige databser og dette er i tråd med GDPR? Kan jeg reservere meg mot at denne informasjonen kan hentes ut av sånne firma?

• Liker 6
Skrevet

Det der er jo trakassering. Jeg vil ikke ha den dritten der i min innboks. Skulle vært forbudt.

Anonymkode: 72023...1a3

• Liker 5
Skrevet

HVEM er det forresten som selger/gir ut denne informasjonen? Det samme har skjedd i tidligere valg.

• Liker 2
Skrevet

Det er lister de får fra folkeregisteret. Fullt lovlig. Men viktig, partiet sitter ikke på listen de som har tilgang på listen sender for partiene.

Anonymkode: 39a8b...8e0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan det er lovlig at disse reklamebyråene kan hente informasjon om alder, tlf.nr og bostedsadresse fra offentlige databser og dette er i tråd med GDPR? Kan jeg reservere meg mot at denne informasjonen kan hentes ut av sånne firma?

Ja, man kan reservere seg hos Brønnøysundregisteret
https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/reservasjon-mot-telefonsalg-og-adressert-reklame/

Anonymkode: e671c...bd1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oj fy faen. Jeg fikk også den meldingen! 😠 Nå skal jeg faen meg la alle 3 bensinkjøretøyene og 2 dieselkjøretøyene jeg eier stå på tomgang til i morgen 😠

😂

Anonymkode: 2bca4...a34

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er lister de får fra folkeregisteret. Fullt lovlig. Men viktig, partiet sitter ikke på listen de som har tilgang på listen sender for partiene.

Anonymkode: 39a8b...8e0

Men hvordan har altså disse reklamebyråene rett til å behandle denne informasjonen som nøytral part? Jeg synes ikke de er så mye til å stole på, men kanskje det er strenge konsesjoner nødvendig?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, man kan reservere seg hos Brønnøysundregisteret
https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/reservasjon-mot-telefonsalg-og-adressert-reklame/

Anonymkode: e671c...bd1

Siden et politisk parti ikke er å regne som næringsdrivende er dette lovlig selv om jeg er reservert for telefonsalg og adressert reklame.

Skrevet (endret)

Her jeg bor så sender de ut brosjyrer i posten enda jeg har reservert meg mot reklame. Miljøparti my ass.

Endret av Marvelous
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

HVEM er det forresten som selger/gir ut denne informasjonen? Det samme har skjedd i tidligere valg.

De kjøper lister. Flere ganger når man kjøper noe fra en hjemmeside haker folk av - uten å lese gjennom, på at nettbutikken kan bruke informasjonen de får inn av kundene sine.

• Liker 2
Skrevet
Marvelous skrev (3 minutter siden):

Her jeg bor så sender de ut brosjyrer i posten enda jeg har reservert meg mot reklame. Miljøparti my ass.

Man kan jo også argumentere for at å bruke papir-sugerør fremfor plast-sugerør er enda mer forrurensende basert på hvor mye drivhusgasser som slippes ut av maskineriet for papirproduksjon kontra plastproduksjon. Man skal ikke se bort fra at fotavtrykket er høyere på papirsugerørene, men at det er symbolpolitikk eller at vi skal passes på av den store stat siden vi ikke klarer å oppføre oss med sugerørende og kaste de på rett plass, som er til resirkulering eller som tilgrist avfall = restavfall. Jeg har aldri kastet sugerør på stranda eller i gata.

En ting er å få SMS-reklame, en annen ting er at de faktisk forrurenser ved å lage denne papir-reklamen jeg ikke vil ha. Jeg reserverer meg mot uadressert reklame for å spare miljøet, og er ellers veldig flink til å forurense lite.r ellers veldig flink til å forrurense lite. Jeg sykler, tar offentlig transport, kjøper ikke mer enn jeg klarer spise og fryser i matvarer om det er tilfellet, osv.

Som en til digresjon: MDG hadde også sykkel-kampanje hvor de sto på sykkel-veien og forsøkte rekrutere folk der. Jeg tror de vet hvor dem skal finne målgruppen sin.

• Liker 3
Skrevet

Jeg så her inne før jeg logget meg på…

😏A9B0CE4D-43BB-441A-B5A0-EFA8808AB9D6.thumb.jpeg.b11ac360c5e153ee0747eb7e27368132.jpeg

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Marvelous said:

De anser det vel for å være "viktig offentlig informasjon". Har kun fått fra MDG i postkassa, og lurte på om jeg skulle be om klimaregnskapet på de løpesedlende der. Dessuten vet jeg altfor godt hva MDG-politikk innebærer i praksis, siden jeg bor i Oslo.

Anonymkode: c070f...ecb

• Liker 3
Skrevet
Peanut skrev (Akkurat nå):

Jeg så her inne før jeg logget meg på…

😏A9B0CE4D-43BB-441A-B5A0-EFA8808AB9D6.thumb.jpeg.b11ac360c5e153ee0747eb7e27368132.jpeg

Det er jo den tiden av året at alle skal kapre seg stemmer - koste hva det koste vil ;)

SMS-reklame fra politiske partier er dog. relativt nytt for meg. Jeg håper ikke dette blir "normen" fra nå av hvert fjerde år...

Skrevet
Marvelous skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk det for noen uker siden. Da samlet jeg sammen alt av gammelt plast, bildekk, ødelagt elektronikk, etc. jeg hadde liggende rundt, og lagde et stort bål oppi skogen. MDG skal vite at det straffer seg å spamme meg med reklame!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk det for noen uker siden. Da samlet jeg sammen alt av gammelt plast, bildekk, ødelagt elektronikk, etc. jeg hadde liggende rundt, og lagde et stort bål oppi skogen. MDG skal vite at det straffer seg å spamme meg med reklame!

🤣🤣👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 1
Skrevet

Greit med politisk reklame, sålenge det ikke er fra FRP og andre ytre høyre partier.

Anonymkode: 11b69...6d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...