AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Jeg har en datter på 6år som har begynt på skolen nå i august, hun har helt siden de første årene i barnehagen hatt sosiale utfordringer. Hun er utadvendt og har ikke problemer med å snakke med fremmende eller komme i kontakt med andre barn på lekeplassen, men da hun gikk i barnehagen trakk hun seg unna de andre barna og lekte mye for seg selv.. Da hun gikk på småbarnsavdelingen forsøkte de å ta ut henne og en jente til og la de leke uten resten av gruppa og det fungerte fint, men da knyttet hun seg veldig til denne ene jenta. Da hun begynte i avdelingen for de litt større barna, begynte hun også å leke med noen av de andre, men gikk også ofte for seg selv. Vi var selvfølgelig spent på hvordan dette skulle gå nå som hun begynte på skolen og det samme skjer der. Jeg har pratet med de på sfo og de sier at hun ofte leker for seg selv og observerer de andre, men hun leker også litt med en annen jente der. I forbindelse med skolestart har vi opprettet en gå gruppe som tar følge til/fra skolen, jeg hadde håpet at dette kunne hjelpe min datter med å bli kjent med noen av de andre jentene, men hun sliter med å komme inn i gruppa, vi var f.eks på en lekeplass på vei hjem og de tre andre jentene lekte sammen og hadde rollespill, mens min datter på en måte lekte ved siden av. Hun forsøkte å si hei se på meg, men de ignorerte henne.. Min datter virket ikke lei seg over det, og lekte videre, men jeg tror jo at hun ønsket å bli med på leken. Samme dag var vi på en annen lekeplass og der møtte vi tilfeldigvis en jente på hennes alder, hun gikk bort å spurte om hun ville bli hennes venn og hun sa ja, og de lekte fint sammen. Jeg er usikker på hva jeg burde gjøre med situasjonen, jeg har pratet med sfo og skal prate med læreren, men hvordan kan jeg hjelpe henne inn i gruppa?! Er det noen som har erfart noe av det samme og kan gi meg råd. 🙂 Anonymkode: 16d77...961
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 Hei:) Har skolen opprettet vennegrupper? Det er knallbra i så fall. Inviter med dere jentene fra klassen hjem, en etter en. Og gjerne guttene også. Bli kjent med alle sammen og hjelp dem inn (og ut av) lek. Finn frem tegnesaker, perler, spill og andre ikke-skjermbaserte aktiviteter. Vær mye ute. Invester litt tid i å bli kjent med foreldrene til barna i klassen også. Mamma/pappa og fellestreff. Pleier å gjøre susen👍 hilsen lærer i 1.trinn. Anonymkode: 7b22b...18e 4
Arkana Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 (endret) Skolen og SFO bør være flinkere til å hjelpe henne inn i lek hvis de ser hun er mye alene. På vår skole har de noe de kaller lekegruppe hele første klasse. Da er det lærer som bestemmer hvilke 3-4 barn som skal leke sammen hver storefri og det varer en hel uke før gruppen byttes. Det har de god erfaring med i forhold til å bli kjent med alle de andre, og ikke minst er det mobbeforebyggende. Det jeg ville gjort som forelder er å invitere venner med hjem. Vi har alltid fått utdelt liste med telefonnummer til alle foreldre i klassen. Spør datteren din hvem hun leker litt ekstra med, eller om det er noen hun vil invitere hjem, og så sender du melding til foreldrene om barnet vil bli med hjem etter skolen eller komme på besøk en lørdag eller søndag. Inviter hjem alle hun ønsker etter tur og legg til rette for vennskap. I første klasse er det gjerne ikke slik at venner bare følger med hjem etter skolen av seg selv fordi de fleste går på SFO og blir hentet av foreldre, da er det vi som må invitere og hjelpe til med å danne og vedlikeholde vennskap. Håper det blir lettere for datteren din etter hvert. Endret 24. august 2021 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 1 minutt siden, Arkana said: Skolen og SFO bør være flinkere til å hjelpe henne inn i lek hvis de ser hun er mye alene. På vår skole har de noe de kaller lekegruppe hele første klasse. Da er det lærer som bestemmer hvilke 3-4 barn som skal leke sammen hver storefri og det varer en hel uke før gruppen byttes. Det har de god erfaring med i forhold til å bli kjent med alle de andre, og ikke minst er det mobbeforebyggende. Det jeg ville gjort som forelder er å invitere venner med hjem. Vi har alltid fått utdelt liste med telefonnummer til alle foreldre i klassen. Spør datteren din hvem hun leker litt ekstra med, eller om det er noen hun vil invitere hjem, og så sender du melding til foreldrene om barnet vil bli med hjem etter skolen eller komme på besøk en lørdag eller søndag. Inviter hjem alle hun ønsker etter tur og legg til rette for vennskap. I første klasse er det gjerne ikke slik at venner bare følger med hjem etter skolen av seg selv fordi de fleste går på SFO og blir hentet av foreldre, da er det vi som må invitere og hjelpe til med å danne og vedlikeholde vennskap. Håper det blir lettere for datteren din etter hvert. Enig i alt dette, bortsett fra at barnet selv skal få velge hvem som skal bli med hjem hver gang. De er vi voksne som sikrer at ingen havner utenfor, slik TS beskriver. Derfor mener jeg at alle bør inviteres hjem i tur og orden. Klart vil noen bånd være sterkere enn andre, men dersom alt er opp til barna blir jo noen ikke bedt med hjem. Anonymkode: 7b22b...18e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 Jeg tenker at dette kommer av at hun ikke trives i grupper, men vil helst leke to og to. Hun har kanskje litt vanskelig for å ta plass? Da blir hun litt usynlig for de andre, og hun trekker seg tilbake. Anonymkode: d546d...6d4 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei:) Har skolen opprettet vennegrupper? Det er knallbra i så fall. Inviter med dere jentene fra klassen hjem, en etter en. Og gjerne guttene også. Bli kjent med alle sammen og hjelp dem inn (og ut av) lek. Finn frem tegnesaker, perler, spill og andre ikke-skjermbaserte aktiviteter. Vær mye ute. Invester litt tid i å bli kjent med foreldrene til barna i klassen også. Mamma/pappa og fellestreff. Pleier å gjøre susen👍 hilsen lærer i 1.trinn. Anonymkode: 7b22b...18e Takk for gode råd 🙂 De har ikke opprettet vennegrupper på skolen, men jeg skal ta det videre med læreren. Anonymkode: 16d77...961
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tenker at dette kommer av at hun ikke trives i grupper, men vil helst leke to og to. Hun har kanskje litt vanskelig for å ta plass? Da blir hun litt usynlig for de andre, og hun trekker seg tilbake. Anonymkode: d546d...6d4 Jeg tenkte det samme og er slik selv. Aldri trivdes i venninnegjenger men fungerer fint to og to. Jeg er blitt bedre med årene da. Men jeg er typen som gjør mye på egenhånd og da og kan dra både hit og dit. Trives også veldig godt med menn (spesielt i jobb sammenheng). De er mer direkte og er ikke slik som mange jenter er (oftest i en jentegjeng så er det ei bidronning. Jeg er heller ikke den som liker å dilte etter dem andre) Vet du om hun fungerer fint med gutter? Hun har vell bare gått en uke og to på skolen. Det tar litt tid for noe for å klare å tilpasse seg. Min datter hadde ei i klassen som virket litt ufin og nedlatende mot min datter. Men etter en mnd og to så var dem veldig gode venninner og er fortsatt gode venninner den dag i dag (går på videregående nå). Hun (venninnen) hadde også vansker med å tilpasse seg. Dette er noe foreldrene har fortalt meg i etterkant, men hun var så glad da hun ble venninne med min datter fordi hun forstod seg på henne. Har ofte fått høre at min datter er veldig raus med andre, spesielt dem som sliter litt. Anonymkode: 0f923...7a9
Gjest Paramount Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tenker at dette kommer av at hun ikke trives i grupper, men vil helst leke to og to. Hun har kanskje litt vanskelig for å ta plass? Da blir hun litt usynlig for de andre, og hun trekker seg tilbake. Anonymkode: d546d...6d4 Det er helt naturlig. Vi er alle forskjellige. Mange foretrekker noen få nære venner framfor store grupper. Disse nære vennene byttes ut når de er "ferdige" med hverandre. Da finner hun en ny perlevenn. Noen slike vennskap varer livet ut. Jeg ville ikke stresset med å innlemme henne i store grupper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå