Gå til innhold

Invitere til konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Min datter skal konfirmeres. Jeg har en bror som har 2 eldre barn, altså konfirmantes søskenbarn (og mine nevøer).  Søskenbarna er 23 og 25 år. Alle disse skal inviteres, selvfølgelig, selv om vi har lite kontakt i hverdagen. Vi ser de 2-4 ganger i året (jul, bursdager o.l). Ikke noe uvennskap, bare stor aldersforskjell osv.

Viser seg at søskenbarna har fått kjærester siden sist. Jeg har aldri møtt kjærestene, vet ikke om de er samboere. Vet heller ikke hvor lenge de har vært sammen eller noe.

Vi ønsker å kun invitere familie og gode venner i konfirmasjonen.
Er det innafor å ikke invitere kjærestene til konfirmantes søskenbarn? (Hadde de vært gift eller hatt felles barn hadde vi invitert de).

Anonymkode: 49e3f...1de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min familie ville ikke søskenbarn som ikke lenger bor hjemme blitt invitert i det hele tatt. (Hjemmeboende søskenbarn ville blitt invitert sammen med sine foreldre.) 

Anonymkode: 2af3d...e24

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er greit for dere om de eventuelt ikke kommer, så synes jeg det er helt ok.

De fleste av mine søskenbarn har for øvrig ikke invitert søskenbarn som har flyttet hjemmefra. Det er også helt ok. Kun et par av dem (jeg har ca 25) har invitert søskenbarn med familier. Én inviterte kun søskenbarn uten ektefeller og barn, da dro jeg ikke. Men helt greit å bli invitert så lenge de ikke ble sure for at jeg ikke kom. Sendte gave og regnet med det var det viktigste for konfirmanten selv, da vi ikke hadde noe kontakt uansett.

Anonymkode: 862fd...4d8

Skrevet

Jeg har stor slekt med mye søskenbarn, og etter jeg ble voksen - har jeg vært like forundret over hver invitasjon jeg har fått 😅

Spesielt nå som jeg har min egen familie og vi er 5 stykker! Hadde synes det var helt greit om bare jeg og ikke partner ble invitert. Er dette relativt nye forhold, så nye at du knapt visst om dem - er det vel ikke noen forventninger om invitasjon? Jeg vet ikke, jeg. Jeg hadde ikke forventet det i alle fall!

Anonymkode: ad59d...856

Skrevet

Hva med å spørre de eller foreldrene deres og ikke oss? Da får du litt mer svar som kan hjelpe deg med rett avgjørelse. Du er jo tydelig redd for å gjøre feil. Hva blir konsekvensen om du inviterer alle egentlig? 

Anonymkode: cff3b...ab6

Skrevet

Jeg hadde invitert dem, de vil føle seg inkludert og jeg får en sjans til å bli kjent med dem, ihverfall se dem og veksle et par ord.

Anonymkode: 32a10...c32

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig utafor å ikke kunne ringe sin bror og spørre om nevøers sivilstand for tiden, hvor lenge de har vært sammen og om det er trivelige folk ditt søsken tror vil være medlemmer i familien for alltid, eller om det er like greit å ikke invitere dem. Ingen andre vet da det, og foreldrene har sikkert en mening om invitasjon er passende eller ikke. For alt du vet er de gravide og forlovet. Uansett kan du lodde stemningen og si dere vil begrense pga korona. Hvis ikke man møter slekta i dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser, når skal man ellers se dem? 

Anonymkode: 1d958...7ef

Skrevet

Jeg synes det er innafor 😊

Anonymkode: e497f...f9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...