Gå til innhold

Reklamasjon, er jeg helt urimelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I februar kjøpte jeg et sofabord til 7000kr på home and cottage, et bord jeg hadde siklet på lenge og når jeg endelig hadde en del penger til overs, valgte jeg å kjøpe det. Siden dette var en bestillings vare og pga korona, var det veldig lang leveringstid. I mai fikk jeg endelig bordet levert. Bordet har nylig begynt å flasse i lakken og treverket har begynt å ”bule“ oppover enkelte plasser. Jeg bor alene og har ingen barn eller dyr så det er jo litt begrenset hvor mye slitasje det kan bli på et bord. Har kun vasket av med fuktig mikrofiber klut og har aldri brukt vaskespray eller andre såpe midler på det. Jeg har nå vært i h&c butikken jeg kjøpte bordet i (tok med bilder) for å klage, evt høre hvor jeg skulle henvende meg for reklamasjon. Fikk bare beskjed om at dette var åpenbart slitasje skader etter bruk så det var ikke mulig å reklamere på det. Fikk likevel en Mail adresse som jeg kunne henvende meg til og sende også de en Mail med bilder, fikk igjen beskjed om at dette var slitasje skader og ikke noe jeg kunne reklamere på. Bordet er bare noen måneder gammelt, det kostet 7000kr og det har blitt behandlet pent. Bør jeg ikke kunne forvente en bedre kvalitet? Synes det er kjipt at jeg har betalt så mye penger for et bord som det ser ut som at jeg har hatt i minst 5 år. 

Anonymkode: 5a3db...700

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg, reklamer og krev din rett. Et bord skal jo tåle å bli brukt også, og ikke se ødelagt ut etter så kort tid. 

Anonymkode: a9a9a...455

• Liker 27
Skrevet

Jo jeg ville ikke gitt meg på dette. Et bord til den prisen bør være bedre. Kan hende du kan få hjelp hos Forbrukerrådet?

Anonymkode: 99b6c...70b

• Liker 17
Skrevet

Enig, ikke gi deg på det! Dette er helt klart reklamasjonsgrunn, om det stemmer det du sier.

Anonymkode: b5be6...1eb

• Liker 12
Skrevet

Okei. Takk for svar alle sammen, skal ikke gi meg. Måtte bare høre om jeg var urimelig før jeg svarte de tilbake. Men hva kan jeg si når de så bastant sier at jeg ikke får reklamere? 🤔 

ts 

Anonymkode: 5a3db...700

• Liker 2
Skrevet

Det er snak om et ganske dyrt bord, og da skal man forvente at det tåler mer. Du sier at du har behandlet det pent, og bare tørket av det med en fuktig klut. Da skal ikke bordet bli slik etter bare noen mnd.

Anonymkode: 22a37...2d9

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjøpte gammel brukt bord til 800 kr for 2 år siden som jeg ikke har vært forsiktig med. Det har ikke vannskader eller annet synlig egn på slitasje (da selvsagt utenom det som var der fra de jeg kjøpte det av). At et nytt bord er stygt så raskt skal ikke være mulig

Anonymkode: 2d0e9...a44

• Liker 2
Skrevet

Et bord er ment å vare i mer enn fem år, så det kan du reklamere på. Ta det videre med Forbrukerrådet. Vi gjorde det med en sofa der ryggputene begynte å sige etter to måneder. Møbelbutikken mente det ikke var reklamasjon, Forbrukerrådet mente det var det og vi fikk ny sofa. 

Anonymkode: 686f4...6ea

• Liker 4
Skrevet

Støtter deg i å reklamere!

Skrevet

Har et bord på stua som ble kjøpt på Ikea for minst 10 år siden, fra serien Stockholm. Det har omsider begynt å vise bittesmå tegn til slitasje, men man må se veldig nøye etter for å oppdage det. 

Så du bør reklamere, absolutt!

Skrevet

Jeg kjøpte er billig bord på Jysk i fjor. Ingen slitasje på det enda. Og jeg har barn. Er ekstremt dårlig reklame for H&C om de ikke bytter bordet ditt.

Anonymkode: 3fb64...90f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Et bord er ment å vare i mer enn fem år, så det kan du reklamere på. Ta det videre med Forbrukerrådet. Vi gjorde det med en sofa der ryggputene begynte å sige etter to måneder. Møbelbutikken mente det ikke var reklamasjon, Forbrukerrådet mente det var det og vi fikk ny sofa. 

Anonymkode: 686f4...6ea

det er riktig, men du bommer litt på problemstillingen. En sofa som er kjøpt i februar er helt klart innenfor reklamasjonsfristen enten den er 2 eller 5 år. Spørsmålet er om mangelen skyldes slitasje (kjøpers ansvar) eller en iboende feil ved produktet (selgers ansvar). I forbrukerkjøp er det slik de første seks månedene at det er selger som må bevise at det er slitasje (snudd bevisbyrde), men etter seks månedere er det vanlige bevisbyrderegler, dvs den som reklamerer sin bevisbyrde. Det går fortsatt an å reklamere så klart, men det er litt enklere de første seks månedene. 

Bra at du fikk hjelp av Forbrukerrådet. Hvordan hjalp de rent praktisk?

Anonymkode: f71e0...de3

Skrevet

Kan vi få se bilde av bordet? 

Anonymkode: 27e56...1d0

• Liker 1
Skrevet

Stå på ditt. Reklamerte på et bord fra Skeidar, det var ikke noe problem, de leverte nytt på døra og monterte for oss. Det var et spisestuebord. Er nok veldig personavhengig, han jeg traff på telefon var veldig serviceinnstilt. 

Anonymkode: 4dc66...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 23.21):

dette er en åpenbar reklamasjonssak, og i forbrukerkjøp er det ikke du som har bevisbyrden, det er selger de første seks månedene.

https://jusinfo.no/forbrukerkjopsrett/hva-regnes-som-en-mangel/beviskravene-ved-mangel-i-forbrukerkjop/

Ja, og tiden begynner ikke å løpe for den datoen TS fikk bordet levert, altså i mai og ikke fra februar. Så ta det med ro og send inn reklamasjonssak, så er det selger som må ordne opp. 

Anonymkode: 30ca1...030

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, og tiden begynner ikke å løpe for den datoen TS fikk bordet levert, altså i mai og ikke fra februar. Så ta det med ro og send inn reklamasjonssak, så er det selger som må ordne opp. 

Anonymkode: 30ca1...030

ja, og fristen er avbrutt ved det første forsøket på reklamasjon, så dette er godt innenfor seksmånedersfristen

Skrevet

Men har du behandlet det slik butikken anbefaler? Det anbefales jo gjerne impregnering, ofte jevnlig, voks o.l. for å beskytte overflaten, dessuten å ikke bruke sterke vaskemidler osv., osv. 

Så hvis du ikke har fulgt anvisningen fra butikken om enten impregnering eller voks, og dessuten tørket over med mikrofiberklut med zalovann flere ganger i uka, har du faktisk ødelagt bordet selv. 

Jeg sier ikke at det er tilfelle, men det kan være at du har gjort det. Jeg må innrømme at den dagen jeg kjøper et bort til 7000, kommer jeg til å sjekke veeeeldig nøye hva slags behandling/vedlikehold produsent/selger anbefaler. At noe er dyrt, er ikke synonymt med at det tåler alt.

Skrevet
ti10 skrev (39 minutter siden):

Men har du behandlet det slik butikken anbefaler? Det anbefales jo gjerne impregnering, ofte jevnlig, voks o.l. for å beskytte overflaten, dessuten å ikke bruke sterke vaskemidler osv., osv. 

Så hvis du ikke har fulgt anvisningen fra butikken om enten impregnering eller voks, og dessuten tørket over med mikrofiberklut med zalovann flere ganger i uka, har du faktisk ødelagt bordet selv. 

Jeg sier ikke at det er tilfelle, men det kan være at du har gjort det. Jeg må innrømme at den dagen jeg kjøper et bort til 7000, kommer jeg til å sjekke veeeeldig nøye hva slags behandling/vedlikehold produsent/selger anbefaler. At noe er dyrt, er ikke synonymt med at det tåler alt.

Det er vel begrenset hvor mye behandling et 3 måneder gammelt bord behøver for å ikke gå i stykker... 

Anonymkode: 36f94...a67

• Liker 4
Skrevet

Er bord skal ikke flasse etter noen måneder. Heller ikke bule ut ved normal bruk. Be dem hente bordet og lever et nytt til deg. Og hvis det tar lang tid å skaffe et nytt, så be om et bord du kan bruke i mellomtiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...